[HOW-TO] Astra G – Koopwijzer leds

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] Astra G – Koopwijzer leds

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264885
    Maatie
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 January 2014

      Algemeen
      Met de opkomst van led-verlichting is het mogelijk voor weinig geld energiezuiniger en beter licht in de auto te krijgen. Helaas kunnen we niet zomaar alles vervangen voor LED. Ondanks het aanbod van vele webshop voldoen veel led-lampen niet aan ECE-regeling 48. Om die reden heb ik de lichten in deze how-to beperkt tot de lichten waar geen normen voor zijn, zoals de interieurverlichting. Ook heb ik als norm aangehouden dat de led’s niet duurder mogen zijn dan de prijs voor de gloeilampversie. Daarom zal veel naar eBay worden verwezen.

      Termen
      De normen gebruiken verschillende termen. De belangrijksten zijn:

      • Lumens (flux/lm): lichtsterkte, afhankelijk van de stralingshoek.
        stralingshoek: in welke hoek id het licht nog te zien. Bij een gloeilamp is dat > 300 graden, bij sommige leds 15 graden.
      • Kleurtemperatuur: geeft aan hoe wit het licht is. 2700K is de kleur van een kaars, 5000K daglicht. Daarboven wordt het steeds blauwer, naar paars toe. K= Kelvin.
      • cd = candela. Geeft ook de lichtsterkte aan maar dan in een andere eenheid. Converter.

      Daarnaast komen deze termen aan bod

      • 5050 = geeft de afmetingen van de led aan. In dit geval 5mm bij 5mm. In deze led-chips zitten drie leds in een behuizing. Samen geven ze 18 lm.
      • Cree = fabricant van leds met hoge lichtopbrengst
      • Canbus = Modernere auto’s geven aan wanneer er een lamp defect is. Dat gaat via het Canbus-systeem. Doordat de led veel minder stroom verbruikt dan een gloeilamp denkt de ecu dat de lamp kapot is. Door een weerstand over de leds te plaatsen lijkt het alsof er wel een gloeilamp in zit en verdwijnt de melding. Zie ook dit topic voor “Check Control”.

      Wat moet ik kopen?
      Het achterhalen van de fitting van de lampen van jouw auto doe je op de site van Philips. Vervolgens vind je op de site van GE de lichtsterkte. Die vergelijk je met de lichtsterkte van de led die je wilt bestellen en je weet of het vervangen een verbetering is.

      Kijk ook naar de armaturen van je auto. Hebben ze een kleurfilter, bijvoorbeeld rood of oranje? Zit er een lens in? Zie je ribbels? Wanneer er een filter in zit moet je opletten dat de leds niet te fel zijn. Bij een lamp met een ribbels is het belangrijk een led-lamp te nemen die het licht goed verdeeld over de lamp.

      Hier volgen enkele tips voor de verschillende lampen:

      Interieur
      De interieurverlichting is het makkelijkste te vervangen. Meet voor je gaat bestellen de oude lampjes op met een schuifmaat. Bij de selectie voor de leds is het belangrijk te weten wat je wilt. Voor gezellig licht kies je 2700K. Als je licht wilt hebben waarbij je goed kan lezen kies je 5000K. De linkerfoto heeft 5000K, de rechter 2700K.

      Dimlicht, groot licht, mistlicht, richtingaanwijzer, remlicht
      Deze lichten worden genoemd in de ECE-regeling. Om boetes en verwarring te voorkomen laat ik deze buiten beschouwing. Wanneer je bijvoorbeeld te felle achterlichten monteert kan dat verwarring veroorzaken met het remlicht. Ook moet een richtingaanwijzer voldoende licht geven om duidelijk te zijn. LED-lampen die voldoende licht geven vallen buiten het budget. Zie voor mistlichten ook dit topic.

      Stadslicht/parkeerlicht
      Hierover is in de ECE-regeling geen norm gesteld. Voorkom dat het licht in sterkte lijkt op het dimlicht. Op de onderstaande foto zie je 5x 5050 leds, deze leveren ca. 85 lm.

      Kentekenverlichting is onderhevig aan wetgeving. Je mag niks doen waardoor het kenteken minder goed leesbaar is. Let er dus op de lichtsterkte minstens even veel is als de gloeilampjes.

      Let ook op dat de verlichting niet te fel is. Witte verlichting is bedoeld om de voorkant aan te geven van de auto, rood voor de achterkant. Wanneer je kentekenverlichting even fel is als je stadslicht voldoe je niet meer aan de wetgeving. Deze leds geven meer licht (50 lm) dan de gloeilampjes, daarom heb ik een weerstand geplaatst:
      .

      De dashboardverlichting is te vervangen door 1x 5050 leds. Die passen helaas net niet door de opening. Een klein beetje veilen is dus nodig. De leds hebben een stralingshoek doe groot genoeg is om de hele tellerplaat te belichten. Let ook hierbij op de polariteit. Draai ze anders om als ze het niet doen. Hoe je de tachounit los haalt lees je in dit topic.

      (dashboardverlichting met de regelaar op 50%)

      Het achteruitrijlicht is niet onderhevig aan wetgeving. Kijk of je achterlicht filters, ribbels of andere dingen heeft die het licht kunnen veranderen. Als je achterlicht niet zo is als op de foto is het vervangen voor leds misschien geen verbetering.

      Wanneer er BA15s lampen in de achterlichten van jouw Opel gaan kan je deze gegevens gebruiken: Om de gloeilamp te kunnen benaderen in lichtsterkte moet de led-versie minimaal 440 lm leveren. Dan kom je uit op Cree-leds. Deze leds verbruiken 5W en leveren 510 lm met 5000K. Je kan ook kiezen voor 7W versie, die geeft ook licht aan de zijkant.

      De contourverlichting zijn de richtingaanwijzers aan de zijkant, niet in de koplamp. Bij de contourlampen moet je opletten dat de verlichting niet te fel is. Doordat er een oranje filter in zit klopt de kleur niet meer als er een te felle lamp in zit. Het oranje wordt dan meer geel. Gebruik daarom een vervanger met drie leds. Het aantal lumen van de gloeilamp komt dan over een met de leds. Bij onderstaande gifje zie je 3x 5050 leds. 2x was iets beter geweest.

      Astra G stationwagon (estate/caravan)

      • Stadslicht: 2x W5W met 5x 5050 leds.
      • Contourverlichting: 2x W5W met 3x 5050 leds.
      • Kentekenverlichting: 2x 36mm festoon met 3x 5050 leds.
      • Interieur, achterbank: 2x 42 mm festoon.
      • Interieur, kofferbak: 1x 36 mm voor de kofferbak, met 3x 5050 leds.
      • Interieur, voorstoelen: 1x 39 mm festoon, met 3x 5050 leds. Om te voorkomen dat deze zachtjes blijft branden plaats je een weerstand van 22k. Lager kan ook maar dan loopt er onnodig veel stroom. (Als je toch bezig bent kan je ook een elco er overheen plaatsen van 330uF of meer zodat ‘ie langzaam uitgaat.)
      • Achteruitrijlichten: 2x BA15s, Cree Q5 eventueel met 12x 5050 leds.
      #18225832
      Juffer1
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 July 2006

        Leuke how to maar controleer wel even je informatie.

        Canbus is wel iets meer als “check controle” en het merendeel van de G’s hebben geen 2 festoon lampjes maar 1 enkele R10W als kenteken verlichting. Als je daar een led in gaat zetten zul je ook de fitting (aansluiting) moeten aanpassen om het werkend te krijgen.

        #18225833
        Maatie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 January 2014

          Canbus is zeker meer dan dat. Daar gaat echter deze how-to niet over. Bij mijn Astra G (zie footer) moesten er festoon lampjes in.

          #18225834
          Juffer1
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 July 2006

            Bij jou Astra wel, maar in de hatchback, sedan, cabrio & coupe gaan dus geen festoon lampjes maar R10W lampjes.

            Wat ik bedoelde met mijn post is dat men bij het zien van een “how to” blindelings afgaan op jou informatie terwijl dit alleen van toepassing is op de station modellen en niet op deoverige modellen.
            Er zijn diverse soorten binnen verlichting units dus ook daar zit verschil in qua lampen / fitting.

            #18225835
            Maatie
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 January 2014

              Ok, dit is de eerste how-to die ik schrijf. Ik ga het aanpassen. Dank voor je commentaar.

              #18225836
              NL-Kevin
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 May 2011

                Nette howto!
                De achteruitrijverlichting mag trouwens niet te fel zijn. Er mag namelijk geen xenon in, dan kom je niet door de apk heen.

                #18225837
                Ries1965
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 August 2014

                  welke LED’s moeten er in voor de combilamp achterlicht/remlicht(P21/5W) van mijn Astra G, zijn dit de BAY15D lampen ?

                  #18225838
                  Maatie
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 January 2014

                    Volgens de site van Philips moet daar P21/5W in. Volgens de site van GE is dat ook BAY15d. Daar moet 440 lumens uitkomen én er moet een verschil zijn tussen remlicht en achterlicht. Dat heb ik nog niet gevonden.

                    Overigens: met de huidige configuratie (achteruitriijlicht, stadslicht, zijknipperlicht) ben ik door de apk gekomen.

                    #18225839
                    Rambo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      20 May 2016

                      @Maatie wrote:

                      De dashboardverlichting is te vervangen door 1x 5050 leds. Die passen helaas net niet door de opening. Een klein beetje veilen is dus nodig. De leds hebben een stralingshoek doe groot genoeg is om de hele tellerplaat te belichten. Let ook hierbij op de polariteit. Draai ze anders om als ze het niet doen. Hoe je de tachounit los haalt lees je in dit topic.

                      (dashboardverlichting met de regelaar op 50%)

                      Hoe zien de leds eruit die je hier voor gebruikt hebt en hoe heb je ze aangesloten? (plus en min kant van led)

                      Is het ook mogelijk om de wijzers te laten oplichten dmv een led?

                      #18225840
                      Markus12
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        24 March 2016

                        @Rambo wrote:

                        Hoe zien de leds eruit die je hier voor gebruikt hebt en hoe heb je ze aangesloten? (plus en min kant van led)

                        Is het ook mogelijk om de wijzers te laten oplichten dmv een led?

                        De gebruikte leds zijn B8.5D. De kleur van de houder zegt naar mijn weten niks over de kleur. Standaard zitten er gewoon allemaal gloeilampjes in.
                        Op bijvoorbeeld Ebay zijn B8.5D leds te koop in verschillende kleuren. Ik heb deze ook gekocht en geprobeerd in te bouwen, helaas braken de pootjes steeds af.
                        Ik wacht nu op een nieuwe bestelling, hopelijk zijn die steviger.

                        Om de naalden te verlichten moet je een beetje handig zijn. Hiervoor moet de hele tellerunit uit elkaar. Als je doorzichtige naalden hebt (met aan de onderkant witte of rode kleur) kun je tussen de naald en de behuizing van het motortje kleine leds plaatsen.
                        Ik heb het geprobeerd maar het handigste is als
                        je kleine SMD leds soldeert op een cirkelvormig printplaatje, en deze dan plaatsen om het pinnetje waar de naald op is geplaatst. Aansluiten aan de 12V contactpunten van de tellerverlichting.

                        #18225831
                        Maatie
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 January 2014

                          Wat Markus zegt. :D
                          Bij mij braken de pootjes niet af, kan ook komen door te vaak verbuigen. Als je de wijzers apart wilt laten oplichten zal je er een aparte led voor moeten gebruiken en deze afschermen zodat het licht alleen op de wijzer komt en niet op de rest van de wijzerplaat. Op youtube en fora is genoeg info te vinden hierover.

                          [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=lu2Vv6UTaM0[/youtube]

                          #18365018
                          Bart…
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 March 2019

                            Ik heb zelf ook mijn dashboard lampjes vv met led maar 3 van de 4 zijn na 2 weken een voor een al stuk gegaan.

                            Voordat ze stuk gingen knipperden ze al een tijdje. Ik neem aan dat dit komt doordat er geen weerstand voor de ledjes zit. Weet iemand of er ook b8.5d leds zijn met weerstanden ingebouwd?

                             

                            #18365671
                            Maatie
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 January 2014

                              De leds die ik gebruikt had, hadden een weerstand in de houder zitten. Een weerstand heeft als nadeel dat spanningspieken ook worden doorgegeven. Er zijn leds voor auto’s waar wat extra componenten zitten (transistor of ic) in zit die de de stroom door de led regelt, ongeacht de spanning.

                              Het knipperen kan een overlijdende led aangeven, of slecht contact.

                              #18365760
                              Wesley Dupre
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                19 April 2019

                                <p style=”text-align: right;”>Hoi . Ik heb bij de Opel dealer 2x de dashboard lampen vervangen.. 2x kapot gegaan. Dus leds gekocht bij geek.. Zitten er 1 jaar in en ze zijn mooi en goed.. En binnenverlichtingIMG_20190309_201658Is ook mooi gelukt. Plus 10.000k xenon ingebouwd.. Goed licht maar ik denk dat led beter is. .</p>

                                #18365808
                                Bart…
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 March 2019

                                  Zou je toevallig een link naar die leds hebben? Die zien er een stuk beter uit als degene die ik er nu in heb.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.