[How-To] Astra F – Deurpaneel verwijderen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [How-To] Astra F – Deurpaneel verwijderen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244525
    KadAstra-EF
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 July 2010

      Dag medeforummers,

      Zoals wij wel weten komen er regelmatig vragen over hoe men deurpanelen kan verwijderen van hun Opel.
      Ik zal daarom een handleiding/How-To maken hoe je dit het beste kunt doen.
      De foto’s zijn gemaakt van mijn Astra F maar ik weet dat je hem ook voor de Kadett E kunt gebruiken.
      Alleen de plaats van de schroeven zijn anders. Van de Vectra A en B weet ik dat dit ook het geval is.

      Nou, hierrrrrrrr komt ie:

      Je moet eerst 6 schroeven verwijderen uit het paneel. 5 zie je zo zitten en 1 zit achter een kapje/schakelaar.

      Hier de plaats van 5 van de 6 schroeven:

      en deze onder de deurleuning:

      Nu zit er achter dit kapje OF schakelaar ook een schroef.
      Het kapje kun je verwijderen door met een kleine platte schroevendraaier boven en onder het kapje/schakelaar te wippen.

      Deze foto met een kapje:

      En deze met schakelaar:

      Als je deze eruit gewipt hebt zie je de schroef zo zitten:

      Oke, nu heb je alle schroeven te pakken.

      We gaan nu de raamslinger verwijderen.
      Ik gebruik altijd een haakje om het veertje te kunnen pakken.
      Medeforummers zeggen dat een theedoek erachter langs halen ook goed werkt !
      Probeer nu tussen de raamslinger en het deurpaneel te komen.
      Vaak kun je de deurpaneel wat van je af duwen zodat je net genoeg ruimte hebt om te kunnen “hengelen”

      Hier een voorbeeld van mijn “gereedschap”:

      De achterkant van de raamslinger ziet er zo uit, let vooral op het metalen haakje IN de raamslinger:

      en

      en deze nog

      Ga er dus vanuit dat de raamslinger nog vastzit !!!
      Deze foto’s geven je een beeld van hoe je het beste het veertje kan pakken.

      Als je het veertje hebt kunnen pakken dan kun je de raamslinger wegnemen.
      LET OP: Het is een veer dus de kans is aanwezig dat hij wegschiet als je het uit de raamslinger trekt. Wees hierop bedacht !!!!

      Hier een foto van het veertje:

      Nu kan je voorzichtig het deurpaneel verwijderen. Trek voorzichtig aan de deurgreep, het paneel zal dan langzaam loslaten van zijn plaats. MET BELEID GRAAG !!!
      Je kan ook een platte schroevendraaier tussen het paneel en de deur drukken. Dat gaat ook goed maar pas op voor lakbeschadiging !
      Ik doe het ook wel met mn vingers, ik begin dan bij het raam en werk langzaam naar beneden toe.
      Je klikt als het ware het paneel los. Dit ook weer met beleid.

      Oke, voor zover het verwijderen van het deurpaneel.

      Ik hoop dat ik duidelijk heb gemaakt hoe je dus het een en ander doet.
      heb je vragen en/of opmerkingen: reageer dan even via de “pm”button.
      Indien nodig pas ik mijn tekst aan zodat het alleen maar duidelijker word voor iedereen !!

      Hartelijke groet, Rik :)

      #17963225
      saluma
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 November 2010

        Soms blijven de witte plastic klemmetjes die in het paneel geschoven zijn (aan de achterkant van het paneel) op de deur zelf zitten.
        Met een platte schroevdraaier en een punttangetje kun je deze los halen en op de bevestigingspunten schuiven van je deurpaneel.
        De schroevedraaier gebruik je als een soort wigje om de bekken van je punttangetje er onder te schuiven en zo haal je de klemmetjes los van de deur zelf.
        Na de werkzaamheden kun je je paneel er gewoon weer op de deur klikken….

        #18344793
        Rick Habets
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 June 2017

          Geldt dit ook voor de Opel Astra G? Vind nergens een how to van de astra G namelijk…

          #18344837
          computerbug
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 April 2011

            Even ->hier<- Kijken, je zal er geen moer van verstaan! ;-) Maar de beelden spreken alle talen! :good:

            Ik zou er wel iets zachtzinniger mee om gaan met de bekleden, dan die kerel er nu mee omgaat, maar goed! :scratch:

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.