[HOW-TO] – ASTRA F – buitentemperatuur inbouwen op display

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] – ASTRA F – buitentemperatuur inbouwen op display

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277430
    KadAstra-EF
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 July 2010

      HOW-TO buitentemperatuur inbouwen op display in je F

      Met behulp van deze how-to kan je het voorelkaar krijgen om de buitentemperatuur te vermelden op je display in je auto.
      Erg handig voor het geval dat het tegen het vriespunt aanzit. Dit is bij mij in elk geval wel de hoofdreden om dit in mijn eigen F in te bouwen.

      Ik heb een F uit 1992 waarin dit niet aanwezig was, laat staan voorbereid.
      Halverwege 1993 is dit standaard wel ingebouwd dus het gaat nog om een klein groepje F rijders.

      Wat heb je nodig:

      1. Ander display (TID)
      2. Stekker met stukje draad temperatuursensor,
      3. Stekker wat achter de display zit + een paar cm draad erbij.
      4. Stuk stroomdraad ongeveer 2 meter (niet op de foto)

      Zie ook onderstaande foto.



      je begint om het stekkertje, wat achter het display zit, uit elkaar te halen.
      Het ty-rapje wat om de draden zit knip je door en dan de behuizing van het stekkertje vasthouden.
      Zo trek je vrij gemakkelijk de binnenwerk naar buiten. dan krijg je dit:

      Nu dit zichtbaar ga je de stekker waaraan het blauwe draad zit EN de stekker met het blauw/witte draad uit de stekker halen.
      Dit gaat heel makkelijk. Met het kleinste schroevedraaier die je hebt druk je voorzichtig het lipje naar binnen. (op de foto zijn het streepjes)
      Als je dit klaar hebt dan krijg je dit:


      Pruts vervolgens de draadjes uit de kabelboom en leg ze apart:

      Deze draadjes heb je later nodig. de andere draden en het stekkertje zelf kunnen weg, heb je niet meer nodig.

      Onderstaande foto geeft aan dat je met een blauwe EN met een blauw/witte draad te maken hebt ter verduidelijking:

      Nu ga je de 2 blauwe stekkertjes aan de stroomdraad solderen. Solderen is beter dan krimpkousjes. (bedankt buurman :D )

      Zorg ervoor dat je de draden goed scheidt ivm kortsluiting.

      Nu gaan we het draad verbinden met de display en doorlussen naar de motorruimte.

      ACCUPOLEN ERAF !!

      Ik heb ervoor gekozen om het stuur, stuurkappen en instrumentenpaneel te verwijderen.
      Je kan ervoor kiezen om dit niet te doen maar dan zul je een zeer, zeer ongemakkelijk houding moeten aannemen om te moeten werken in de voetenruimte. Dus daarom heb ik het zo gedaan.

      Dus:

      Stuur eraf:

      Stuurkappen eraf en het instrumentenpaneel:

      En natuurlijk het display (TID):

      Op de foto is de display al omgewisseld, ik had eerst een 1 schermige display (MID)

      Vervolgens het stekkertje achter de display loshalen,
      uit elkaar monteren,
      de 2 draden erbij pluggen en
      stekker weer in elkaar zetten.

      Nu kan je heel mooi de kabel achter het dashbord langs leggen richting de motorruimte:

      Op deze plaats heb ik m erdoorheen getrokken:

      MAAR: voordat het zover was moest ik eerst vanuit de motorruimte met een priem een gaatje maken door het rubber (veel vaseline gebruiken!)
      Daarna met een ANDERE kabel/draad door het gat prutsen (ook weer vaseline gebruiken) en aan de andere kabel vastgeplakken met ducktape.
      Dan voorzichtig trekken in de motorruimte totdat je de kabel hebt die je wilt hebben haha:

      Dan hierlangs leggen richting radiateur:

      Als dit dan gebeurt is dat kan je de temperatuursensor in de bumper pluggen en het draad wat eraan hangt naar boven werken:

      Hier komen ze dan samen.

      Tja, dan een kwestie van opnieuw solderen, inpakken, netjes wegwerken en dan is het KLAAR.

      Let op, in dit geval is het blauw op blauw en blauwwit op bruin solderen. Anders is het BOEM !!! :D

      Tot zover deze HOW-TO, voor vragen en of opmerkingen, Geef maar een berichtje.

      Rik (KadAstra-EF)

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.