[HOW-TO] – 20DTI – Slecht starten verhelpen

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262184
    Vdub
      Lid sinds:
      27 November 2013

      Omdat ik een Astra 2.0DTI in de werkplaats had staan die slecht startte na een tijdje stilstaan eerst de gebruikelijke zaken vervangen zoals gloeiers en de retourleidingen.
      Natuurlijk ;) hielp dat weer eens niet en na wat speurwerk kwam ik uit op de verstuiverringen die onder de brandstofbruggen zitten.

      Nu is dit goed te doen zonder de nokkenas te demonteren, de ketting(timing) verloopt dus niet. Door alleen iets de nokkenas op te lossen kun je er bij.
      Die rubbers kunnen er wel een beetje lastig afgaan maar de aanhouder wint. Kun je meteen van de gelegenheid gebruik maken om de inlaat eens goed schoon te maken.

      Benodigde onderdelen(totaalprijzen ex btw erachter):

      821091 Verstuiverbrug O-ring 4x €3,68
      821093 Verstuiverrubber 4x € 37,00
      849193 Pakking inlaatcollector 1x 7,20
      5850638 Pakking uitlaatcollector boven 1x €8,30
      5607442 Pakking Kleppendeksel 1x €32,20
      545708 Pakking Vacuümpomp 1x €4,15

      Totaalprijs= € 92.53 ex btw

      Ook benodigd wat gereedschap zoals de buitenkant torxen en sleutel 17 voor de verstuiverleidingen en vaseline of een kruipolie.

      Alles voor het milieu.. je ziet hoe vies de inlaat is (door de egr)

      Daar waar de retourleidingen en brandstofleidingen aan zitten zijn de verstuiverbruggen.

      Hieronder zie je de verstuiver zitten met de beruchte rubberring:

      Verstuiver en verstuiverbrug:

      Rubber ring:

      Verstuiverbrug voorzien van nieuwe O-ring:

      Voordeel is dat je nu ook goed de afgebroken en hard geworden stukjes retourleiding eraf kan peuteren.

      De hoogte van de bruggen tot bovenkant cilinderkop even opmeten met de schuifmaat, bij het terug monteren weer op dezelfde diepte zetten (bij mijn 16mm) en een kwartslag VASTER zetten.

      Boutjes verstuiverbruggen.

      Nokkenaskappen-bouten met 15nm vastzetten
      Inlaatspruitstukmoeren met 22nm
      Kleppendeksel met 8-10nm

      En weer aan het dichtbouwen:

      Even de leidingen ontluchten(beetje startpilot/remmenreiniger in de inlaat helpt ook mee) en het probleem zal verholpen zijn.

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.