hoog toerental na luchtfilter modificatie Astra G

Forumindex Forums Modellen Astra hoog toerental na luchtfilter modificatie Astra G

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271201
    dennisnmgn88
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 February 2012

      Een hele goedemorgen!

      Zoals de titel al zegt, heb ik gister maar eens de luchtfilter modificatie uitgevoerd (buisje uit luchtfilterhuis verwijderd).
      Nu heb ik (aangezien ik op werk was/niet bezit van juiste gereedschap) enkel het buisje uit de deksel verwijderd, maar merk vooral laag in de toeren dat de motor beter op pakt.

      Na ongeveer een kilometer of 40 te hebben gereden (snelweg), kwam ik erachter dat de auto bij het stoplicht zo’n 1400 toeren (normaal 900) draait. Bij het intrappen van de koppeling zakt die eerst richting 900 om vervolgens te verhogen richting 1400. Bij het rijden op de snelweg (120) en ik trap de koppeling in, blijft hij eerst hangen bij 2000 toeren, zakt vervolgens naar 900 en stijgt weer naar 1400.
      Om één of andere reden heeft de motor dus het idee dat die hoger moet lopen. Gezien de mod me tot op heden prima bevalt, wil ik dit natuurlijk graag zo laten. Wat ik niet wil zijn die 1400 toeren stationair uiteraard.

      Wat zou de reden hiervan kunnen zijn, en wat kan ik hier tegen doen natuurlijk :)?

      Alvast bedankt!

      #18279055
      Andre_Ede
        Lid sinds:
        16 June 2006

        Bericht verplaatst vanuit het How-To deel van het forum.
        Het How-To deel is niet bedoelt voor vragen, in het How-To deel wordt een
        uitleg gegeven voor een aanpassing aan de auto.

        Dit even ter info.

        #18279056
        dennisnmgn88
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 February 2012

          @Andre_Ede wrote:

          Bericht verplaatst vanuit het How-To deel van het forum.
          Het How-To deel is niet bedoelt voor vragen, in het How-To deel wordt een
          uitleg gegeven voor een aanpassing aan de auto.

          Dit even ter info.

          Ajj in het verkeerde tabblad op “New topic” geklikt :(, sorry!
          Thanks voor de verhuizing :)

          #18279057
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Effe laten “wennen”.

            Helpt dat niet, dan eens naar de gasklep gaan kijken.

            verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

            #18279058
            corsabc20xe
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 June 2011

              Stationair toerental word geregeld door een stappenmotor dus staat in feite los van deze mod.
              Maar omdat er nu makkelijker lucht bij kan komen kan het zijn dat de stappenmotor door vervuiling nu niet snel genoeg kan reageren.
              Heb dit al wel eens bij mijn c20xe gehad na een lange rit(naar Italië) heb toen de slang naar de stappen motor toe los gehaald en wd40 in gespoten, hierna ging het weer goed.
              Ik weet alleen niet of er een losse stappenmotor op een 1600 zit.
              Maar er zijn hier vast en zeker mensen die je kunnen uitleggen hoe je het gasklephuis en stappenmotor moet reinigen van jou motor.

              #18279059
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Motorcode??
                Vanaf 2000 zit er geen stationair regelaar meer op.

                verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                #18279060
                dennisnmgn88
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  23 February 2012

                  @Wim: Motorcode is Z16XE (NJoy uit 2003). Wat betreft het wennen dacht ik het zelfde. Echter zijn we ondertussen weer een kilometer of 90 verder (3 keer opnieuw gestart), maar tot op heden blijft hij het zelfde reageren. Dan zou je zeggen dat die toch al is gewend?


                  @corsabc20xe
                  : Thanks, ik hou hem even in gedachten en zal de WD40 vast klaar zetten (mits dit werkt op mijn motor natuurlijk)!

                  #18279061
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    Dan zul je wel wergens een vacuum lek hebben.

                    Tankontluchtingsklep op het filter zit daar het slangetje nog aan?

                    #18279062
                    dennisnmgn88
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      23 February 2012

                      Vanmorgen heel slim gekeken of daar de stekker nog opzat, deze was netjes verbonden.
                      Met de ogen nog op half 12 niet zo snugger geweest om dat hele ding te checken ;).

                      Thanks voor de tip, hobbel zo gelijk ekkes na de auto

                      #18279063
                      dennisnmgn88
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 February 2012

                        @ Haasje: Volgens mij was het de gouden tip!

                        Zal in de pauze een klein rondje maken, maar ik ga je alvast super bedanken!!

                        #18279064
                        Dolby
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 May 2008

                          Mooi om te horen dat het probleem mogelijk is opgelost. :thumb

                          #18279065
                          dennisnmgn88
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            23 February 2012

                            En bij dezen de bevestiging :)!

                            #18279066
                            SimpleFace
                              Lid sinds:
                              14 July 2014

                              Leuk, rijd dat echt veel lekkerder dan? Zat er ook aan te denken voor mijn 1.6 8V Z16se maar tot op heden niet gedaan omdat ik het nut niet echt van in zag en geen zin had in een onherstelbare modificatie. Als het zo geweldig zou zijn hadden ze het standaard toch zo gemaakt?

                              #18279067
                              corsabc20xe
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                18 June 2011

                                Egr is ook drama. Maar zijn allemaal eco, geluid en milieu aanpassingen.

                                #18279068
                                dennisnmgn88
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  23 February 2012

                                  De ene zegt dat het tussen de oren zit en wel meevalt, de ander zweert erbij.

                                  Mijn mening/beleving:
                                  Het maakt wel degelijk verschil, vooral onder in de toeren voel je dat de motor veel lekkerder oppakt.
                                  Natuurlijk trek je de klinkers niet uit de weg, maar ik merk wel degelijk dat hij makkelijker/soepeler gaat als hiervoor.

                                  Of mijn beleving het zelfde zou zijn met de 8 klepper durf ik niet te zeggen, ik zou het gewoon een keer proberen.
                                  In het ergste geval moet je het buisje er weer terug in stoppen. Dan ben je 4 minuten van je leven kwijt, das nog wel te overzien denk ik ;)

                                  #18279069
                                  SimpleFace
                                    Lid sinds:
                                    14 July 2014

                                    @dennisnmgn88 wrote:

                                    De ene zegt dat het tussen de oren zit en wel meevalt, de ander zweert erbij.
                                    In het ergste geval moet je het buisje er weer terug in stoppen. Dan ben je 4 minuten van je leven kwijt, das nog wel te overzien denk ik ;)

                                    Bij de 8 klepper in de Meriva zit geen buisje, je moet er een stukje van af snijden/zagen (zelf gezien). Vandaar dat ik het nog niet heb gedaan, of ik moet gruwelijk hebben misgekeken.
                                    Zoiezo trekt de 8v in het lage toerengebied veel beter op als de 16v klepper. Dus ben toch wel benieuwd. ALs het nog soepeler kan waarom niet he :D

                                    #18279070
                                    dennisnmgn88
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      23 February 2012

                                      Hmm dat durf ik niet te zeggen, maar als je het 2e bericht in de how-to bekijkt heeft Aadje93 dit met een 8 klepper gedaan
                                      http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=126&t=160331″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                      Wellicht dat zijn reactie je kan helpen?

                                      Maar inderdaad, voor niks is het altijd het proberen waard (met die gedachte heb ik het ook gedaan).

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.