Hoog olieverbruik Zafia A 2.0 OPC 2002

Forumindex Forums Modellen OPC-Modellen Hoog olieverbruik Zafia A 2.0 OPC 2002

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18342512
    P@tje
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 April 2017

      Goede middag,
      Ik ben in het bezit van een Zafira A 2.0 OPC.
      Nu merk ik dat hij de laatste tijd zeer veel olie verbruikt, halve tot 1 liter per 1000 km.
      Verder valt me op dat als ik ff goed doortrek, dit niet helemaal soepel gaat, het is alsof de turbo niet direct op gang komt maar eerst hapert.
      Er komt geen dikke pluim achter eruit, tenminste, niet dat mij is opgevallen, en de wagen ruikt ook niet naar verbrande olie.
      Voor de rest rijd de auto normaal en het benzine verbruik is ook niet veranderd.
      Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?

      #18342534
      dennie_s
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 January 2017

        Hi Patje

        Je zou een slang van de turbo kunnen demonteren om te kijken of er olie in zit. Dit is een bekend probleem.

        Verders gaan de klepsteelrubbers wel eens. Dit is ook een bekend probleem.

        En de zuigerveren slijten allemaal of gaan vast zitten. Dit is evt te controleren met een compressietest.

        Als de auto niet lekt. Kan je er van uit gaan dat deze het verbruikt. Je zou nog even naar de carterontluchting kunnen kijken.

        Maar ik zou beginnen met een compressietest. Dan zie je ook de toestand van de bougies( verkoold of vet geslagen) omdat die er toch uitmoeren voor de test

        Kijken of er olie in de turbo slangen zit en de carter ontluchting controleren.

        En anders de cilinderkop eraf. Voor de rubbers. Sommige doen het met de kop erop. Scheelt tijd en geld. Maar als die eraf hebt kan je gelijk de cilinderwande
        Beoordelen of krassen of beschadigingen waar olie in kan blijven staan.

        Grt dennie

        #18342700
        Za4ra OPC
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 August 2009

          Hi P@tje,

          Hoeveel kilometer heeft de auto gelopen? En is de turbo al een keer vervangen.

          Mijn ervaring:
          Je ziet nog geen blauwe pluim /walm en hoog olie verbruik. Na een tijdje zal die waarschijnlijk blauwe pluim /walm toch gaan ontstaan.
          Vooral als je wat langer stilstaat zal dit gaan toenemen.
          Een aantal jaren geleden al mijn klepseals vervangen maar vorig jaar was mijn turbo aan de beurt na 195.000 km.

          Gr. Ton.

          #18342707
          P@tje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 April 2017

            Ten eerste bedankt voor jullie reactie.
            De wagen heeft 205000 gelopen.
            Ik weet niet of de turbo al eens vervangen is.
            Vandaag heb ik eens beer gekeken, en er ligt wel olie onder de auto.
            Moet nu eerst eens aan kijken waar dat vandaan komt.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.