hoge snelheiden en LPG

Forumindex Forums Techniek Airco, lpg en diesel-vragen hoge snelheiden en LPG

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271795

    Andy6446
    Participant
    • Topics 20
    • Reacties 59
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 January 2012

    Hallo,
    Laatst moest ik een lang stuk door Duitsland rijden en uiteraard kon ik t niet laten om te proberen hoe snel mijn coupe eigenlijk gaat. Tot mn tevredenheid zag ik rond 215 op de teller staan (206 op GPS).
    Maar…nu hoor ik van iemand dat je op LPG eigenlijk nooit tot de maximale snelheid mag gaan (vanwege hogere verbrandingstemperatuur). Ik rij al jaren LPG en heb ik nooit zoiets gehoord (maar die andere auto’s heb ik ook nooit helemaal tot het einde doorgetrapt, dat moet ik ook er bij zeggen).
    Moet ik dan volgende keer echt iets rustiger aan doen op LPG of maakt t niet veel uit voor de motor.
    ik ben benieuwd wat de LPG kenners hier van vinden

    PS. Ik heb een AG coupe ’05, Z18XE met VSI II van Prins installatie.

    #18283744

    Corsa_GSi
    Participant
    • Topics 32
    • Reacties 4142
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    Ik rij ook gewoon volle polle op de autobahn met de Vectra op gas, zit een Vogesl VGI in.
    Geen problemen ermee.

    #18283745

    Anoniem
    • Topics 68
    • Reacties 7148
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 January 1970

    Mijn z18xe vind t ook. Niet echt erg
    Of t slecht voor de motor is?

    Ik denk niet erger dan op benzine……

    #18283746

    Andy6446
    Participant
    • Topics 20
    • Reacties 59
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 January 2012

    Na deze rit was mn bobine naar de knoppen dus mn eerste gedachte was dat dat daardoor kwam. Ik had al eerder last van af en toe een missfire op 1 cilinder maar na de rit (merendeels vol gas) liep die al volledig op 3 poten. Misschien was de bobine daardoor sneller kapot gegaan. Weet niet of dat überhaupt kan maar heb zo’n vermoeden.

    #18283747

    Sense
    • Topics 7
    • Reacties 52
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 October 2012

    De motor is gebouwd op een maximale belasting met maximum toerental op benzine plus een bepaalde marge. Deze belasting overschrijden brengt je dus dichter bij de uiterste limieten die de materialen aankunnen. Lpg belast meer vanwege de hoge ontbrandingstemperatuur, wat betekent dat je dus met een lager toerental dezelfde belasting hebt. Topsnelheden of hoog in de toeren rijden is dus niet verstandig op lpg.

    Deze site gaat er wat verder op in: http://www.autogasrijders.nl/tips-bij-rijden-op-lpg/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18283748

    Andy6446
    Participant
    • Topics 20
    • Reacties 59
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 January 2012

    bedankt voor je reactie Sense,
    Best een leuk artikel maar ik vind dat je niet zomaar dit soort dingen kan generaliseren.
    4000 toeren is voor elke auto anders dus zeggen dat je op gas niet langdurig daar boven moet rijden is wat kort door de bocht. In mijn coupe ligt een korte bak dus ik rij sowieso al hogere toerentallen dan een lange bak auto’s. Ik zit vrij snel op 4k toeren dus als ik me daar aan zou moeten houden dan mag ik in principe de snelweg niet op.
    Ben alleen maar benieuwd of er bij de auto’s die af fabriek voorzien zijn van een LPG installatie anders is. Moet je daar ook rekening mee houden? Als ik verhalen over bijvoorbeeld Mazda 2 bi-fuel lees dan vrees ik van wel (veel met gescheurde koppen).
    Interessant, toch?

    #18283749

    Sense
    • Topics 7
    • Reacties 52
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 October 2012

    natuurlijk moet je die 4.000 toeren niet letterlijk nemen. maar het is in elk geval zo dat omdat lpg meer belastend is (er moet een hogere temperatuur opgebouwd worden voor het mengsel in de motor ontbrand), een toerental van 4.000 op lpg gelijk is aan een hoger toerental op benzine. wat dit precies is zal per situatie verschillen. het betekent in elk geval wel dat als je op lpg tegen de toerenbegrenzing aanloopt, je er eigelijk al overheen zit. die begrenzing is er natuurlijk niet voor niets, maar om motorschade te voorkomen. De temperaturen en krachten nemen dan zo’n extreme waarden aan dat ze vervormingen in het blok kunnen veroorzaken.

    #18283750

    Andy6446
    Participant
    • Topics 20
    • Reacties 59
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 January 2012

    gelukkig :-) bijna nergens in NL (of zelfs in Duitsland) kun je nog vol gas rijden…

    #18283751

    Sense
    • Topics 7
    • Reacties 52
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 October 2012

    En als je volgas kunt/wilt rijden, schakel je vanaf 140 gewoon even over naar benzine. die euro extra per liter is dan maar hobbygeld :jerry

    #18283752

    bart-gsi
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5567
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 July 2012

    @sense wrote:

    En als je volgas kunt/wilt rijden, schakel je vanaf 140 gewoon even over naar benzine. die euro extra per liter is dan maar hobbygeld :jerry

    Volgens mij is het bij sommige lpg systemen een automatische overschakeling…

    #18283753

    Andy6446
    Participant
    • Topics 20
    • Reacties 59
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 January 2012

    @sense wrote:

    die euro extra per liter is dan maar hobbygeld :jerry

    heel veel hobbygeld eigenlijk…tot 140 haal ik 1:12, plankgas 1:7…oeps…

    #18283754

    Dolby
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 3370
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 May 2008

    Heb jaren lang met g3 gereden met een Deawoo Nubira D-tec blok 2.0 16V 136PK. Nooit problemen mee gehad gewoon normaal rijden kan er niks gebeuren.
    Wat ik wel merkte was dat de max van gas +/- 20KM lager was dan de maximale snelheid op benzine. En dat Gas echt veel meer ging verbruiken bij hogersnelheden.
    Ik zal inderdaad ook gemiddeld op normaal snelheid gemiddeld tussen 1liter gas op 11KM. En op hoge snelheden was het gemiddeld 1 liter gas op 8KM. :thumb

    PS: Gas is om op te koken en niet te rijden. ;) Heb 4jaar lang gas gereden voor mij nooit meer gas. Altijd ellende met de Gas computer en onderdelen die
    kapot gaan.

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18283755

    Sense
    • Topics 7
    • Reacties 52
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 October 2012

    Van een deawoo mag je verwachten dat er wat meer problemen zijn, het zijn niet echt goede auto’s. alleen de matiz zie je nog veel rijden

    #18283756

    bart-gsi
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5567
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 July 2012

    @dolby wrote:

    Heb jaren lang met g3 gereden met een Deawoo Nubira D-tec blok 2.0 16V 136PK. Nooit problemen mee gehad gewoon normaal rijden kan er niks gebeuren.
    Wat ik wel merkte was dat de max van gas +/- 20KM lager was dan de maximale snelheid op benzine. En dat Gas echt veel meer ging verbruiken bij hogersnelheden.
    Ik zal inderdaad ook gemiddeld op normaal snelheid gemiddeld tussen 1liter gas op 11KM. En op hoge snelheden was het gemiddeld 1 liter gas op 8KM. :thumb

    PS: Gas is om op te koken en niet te rijden. ;) Heb 4jaar lang gas gereden voor mij nooit meer gas. Altijd ellende met de Gas computer en onderdelen die
    kapot gaan.

    net als dat bericht van die Mazda 2 bifuel die op gas gelevert werdt gaat al kapot.. misschien dat dat betekend wat je zegt dat gas voor koken is en benzine voor het rijden :P ( en (bio) diesel ook)

    #18283757

    Andy6446
    Participant
    • Topics 20
    • Reacties 59
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 January 2012

    tot nu toe heb ik volgende auto’s op LPG gehad
    Ford Escort 1.8 met Vialle – 360k op gas zonder problemen (gesloopt door ophanging problemen en roest)
    Opel Astra F x16xel met Koltec Necam installatie – 320k op gas zonder problemen (distributieriem er af gesprongen)
    Ford Escort 1.6 met Vialle installatie – 320k op gas zonder problemen (distributieriem er af)
    allen maar om op te koken? hmmm…denk van niet…

    #18283758

    bart-gsi
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5567
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 July 2012

    ik denk dat het laatste deel van deze LPG topic het eerder is wat ieders persoonlijke instelling is.. de een kan een auto met een G3 installatie een vooruitgang vinden de ander die een auto die op benzine rijdt koopt en meer het idee heeft: zolang het werkt niks meer aan doen.. ik ben meer van dat laatste maar nogmaals.. dit is persoonlijk weer anders bij iedereen… zo heeft ook iedereen zijn goede en slechte ervaringen op LPG

    #18283759

    Andy6446
    Participant
    • Topics 20
    • Reacties 59
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 January 2012

    om misverstanden te voorkomen,
    Ik rij LPG omdat ik daardoor heel veel geld bespaard heb. En ja, de schoonste brandstof enz. maar dan moet de regering ook dat toegankelijker maken en niet meer wegen belasting dan benzine er op gooien.
    Ik zou liever ook alleen maar op benzine rijden maar economisch gezien is dat voor mij gewoon niet rendabel.
    Ik vind alleen maar vrij kort door de bocht om te zeggen “gas is om op te koken en niet om op te rijden”.
    Als iemand veel geld weg kan gooien dan moet ie dat lekker doen, geen probleem.
    groeten aan alle LPG en benzine rijders (en diesel, elektrisch, waterstof enz, enz :-)

    #18283760

    bart-gsi
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5567
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 July 2012

    daarom.. is ieder voor zich… no bad feelings…
    maar ik denk zo dat alles zijn voor en nadelen heeft.. en de quote: gas is om te koken is ook maar met een knipoog bedoeld..

    #18283761

    wim-v6
    Participant
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 August 2005

    @ Sense: de Daewoo 2.0-16V D-Tec motor in de daewoo is niks anders dan een OPEL X20XEV motor.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18283762

    Sense
    • Topics 7
    • Reacties 52
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 October 2012

    Is de X20XEW een goede en betrouwbare motor? Persoonlijk weet ik het niet. Maar in dat geval heb ik niks gezegd.. wat ik wel weet is dat m’n pa 3 deawoo’s heeft gehad, 1 in de fik gevlogen, de andere vastgelopen, de derde onoplosbare kleine probleempjes in bepaalde sensoren.

    #18283763

    wim-v6
    Participant
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 August 2005

    Jup x20xev is een goede motor.

    Vastlopen van de motor komt doorcte kort aan smering, dat komt door onwetenheid of onderschatting van het belang van een goed werkende carterventilatie.

    Daar is een kleine aanpassing voldoende om dat op te lossen.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18283764

    Dolby
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 3370
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 May 2008

    @andy, Om misverstanden te voorkomen. Dit is absoluut geen verwijt of wat dan ook. Maar ik heb 4jaar lang met 2x verschillende auto’s gereden op G3 gas. En voor mij wat het zeker niet goedkoper dan mijn vorige betrouwbare diesel Astra G 2.0 16V (DTL). Ik was met mijn KM’s per jaar met de diesel veel goedkoper uit dan mijn G3 auto’s wat ik gereden heb.

    In mijn Daewoo Nubira 2.0 16V D-tec (OPEL X20XEV motor). Had ik bij 180.000KM de kleppen en cilinders krom. Dus moest ik een nieuw revisie blok erin plaatsen.
    Na precies 110.000KM weer het zelfde euvel. Toen ben ik gestopt met G3 gas te rijden en over gestapt naar diesel. En daarmee heb ik zelf 7 jaar mee rondgereden zonder
    problemen. Daarom zeg ik voor mij is een diesel dus veel goedkoper geweest dan mijn G3 gas ervaring. Dat wilt niet zeggen dat dit voor iedereen geld. Maar voor mij wel.
    De voordelen voor mij bij g3 gas was aan de pomp en de wegenbelasting ten op zichten van een benzine auto. Toen €10 per maand meer dan benzine. Maar dat haal je snel weer
    terug met een diesel omdat een diesel weer zuiniger is. En bij mij veel minder in onderhoudskosten. Ik heb alleen maar pech gehad met mijn g3 gas auto’s.

    Wat ik hierboven beschreven heb is dus mijn persoonlijke ervaring. En ben blij dat jij wel tevreden bent met jouw gas auto. Voor mij persoonlijk geen gas meer.
    Maar nogmaals dat is mijn persoonlijke mening. En daarom schreef ik als grapje ” gas is om op te koken en niet om op te rijden” Maar dit was als grap bedoeld. king:

    @andy6446 wrote:

    om misverstanden te voorkomen,
    Ik rij LPG omdat ik daardoor heel veel geld bespaard heb. En ja, de schoonste brandstof enz. maar dan moet de regering ook dat toegankelijker maken en niet meer wegen belasting dan benzine er op gooien.
    Ik zou liever ook alleen maar op benzine rijden maar economisch gezien is dat voor mij gewoon niet rendabel.
    Ik vind alleen maar vrij kort door de bocht om te zeggen “gas is om op te koken en niet om op te rijden”.
    Als iemand veel geld weg kan gooien dan moet ie dat lekker doen, geen probleem.
    groeten aan alle LPG en benzine rijders (en diesel, elektrisch, waterstof enz, enz :-)

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18283765

    mr-turbo
    Participant
    • Topics 45
    • Reacties 1060
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 July 2004

    Hoop onzin wordt er weer verteld
    Hogere verbrandingstemp roept iedereen elkaar na, onzin !

    Voornaamste waar je rekening mee kan houden, is dat de verbrandingssnelheid lager ligt en is het dus niet raadzaam veel hoger als 5500-6000 te draaien omdat dan de verbranding nog niet klaar is terwijl de uitlaatklep al opengaat, met alle gevolgen van dien…

    #18283766

    warhamstr
    Participant
    • Topics 15
    • Reacties 654
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 August 2009

    @mr-turbo wrote:

    Hoop onzin wordt er weer verteld
    Hogere verbrandingstemp roept iedereen elkaar na, onzin !

    Voornaamste waar je rekening mee kan houden, is dat de verbrandingssnelheid lager ligt en is het dus niet raadzaam veel hoger als 5500-6000 te draaien omdat dan de verbranding nog niet klaar is terwijl de uitlaatklep al opengaat, met alle gevolgen van dien…

    Vorm van pingelen? Of detoneren ofzo…

    Corsa 1.3 EcoFlex

    #18283767

    Anoniem
    • Topics 68
    • Reacties 7148
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 January 1970

    @mr-turbo wrote:

    Hoop onzin wordt er weer verteld
    Hogere verbrandingstemp roept iedereen elkaar na, onzin !

    Voornaamste waar je rekening mee kan houden, is dat de verbrandingssnelheid lager ligt en is het dus niet raadzaam veel hoger als 5500-6000 te draaien omdat dan de verbranding nog niet klaar is terwijl de uitlaatklep al opengaat, met alle gevolgen van dien…

    je hebt helemaal gelijk hoor mr turbo :thumb

    maar heb al begrepen dat je er druk om maken
    averechts werkt :puke

    t niveau hier op t forum daalt verschrikkelijk
    er zijn hier steeds meer “techneuten” die denken dat ze er verstand van hebben
    en proberen dan hun waanvoorstellingen bij iedereen in de maag te proppen

    errug jammer

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.