Hoe poets ik precies mijn auto

Forumindex Forums Overige Wassen, Poetsen en Detailing Hoe poets ik precies mijn auto

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17250794
    MilanVectra
      Lid sinds:
      24 June 2012

      Goedemiddag,

      Ik heb net wat spul van Meguiars gekocht. Ik dacht ik bouw alvast mijn collectie op.
      Alleen weet ik niet precies wat ik moet doen, en ik wil het vooral niet verkeerd doen.
      Ik heb Meguiar’s Quik Clay gekocht, en Meguiar’s Gold Class shampoo & conditioner
      Ook heb ik een microvezel doek en een natuurzeem.

      Wat moet ik precies doen zodat ik niets verkeerd doe? Ik heb in enkele topics gezien dat mensen dit proces afmaken door te polijsten. Moet dit perse gedaan worden of kan dit achterwege gelaten worden?

      #18050141
      Japs
        Lid sinds:
        2 July 2012

        Misschien vind je hier je antwoord: http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/754/1/Auto-wassen-en-lakonderhoud/Page1.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
        Het nadeel van polijsten is dat je een bovenste laag van je lak verwijderd.
        Het voordeel is dat je je oorspronkelijke glanslaag terug krijgt.
        Misschien niet zo handig om te doen als je hier geen ervaring mee hebt.

        #18050142
        MilanVectra
          Lid sinds:
          24 June 2012

          @Japs wrote:

          Misschien vind je hier je antwoord: http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/754/1/Auto-wassen-en-lakonderhoud/Page1.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
          Het nadeel van polijsten is dat je een bovenste laag van je lak verwijderd.
          Het voordeel is dat je je oorspronkelijke glanslaag terug krijgt.
          Misschien niet zo handig om te doen als je hier geen ervaring mee hebt.

          Dank je wel Japs! Nee ik ben ook niet van plan om dit zelf te doen. Ten eerste heb ik niet eens de materialen ervoor en ten tweede niet de ervaring.
          Ik laat dit wel een keer door iemand doen die weet wat hij of zij doet.

          #18050143
          Looney
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 June 2010
            #18050144
            Juffer1
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 July 2006

              @MilanVectra wrote:

              Ik heb net wat spul van Meguiars gekocht. Ik dacht ik bouw alvast mijn collectie op.

              Leuk dat je je er ook in aan het verdiepen bent. Echter had ik eerst wat meer rondgekeken voor ik de (te) dure Mequiars spullen had gekocht.

              @MilanVectra wrote:

              Alleen weet ik niet precies wat ik moet doen, en ik wil het vooral niet verkeerd doen.

              Met de door jou gekochte spullen kan je eigenlijk niks verkeerds doen alleen mis je nog wel minimaal 1 stap : en dat is nog eens de belangrijkste ook !

              @MilanVectra wrote:

              Ik heb Meguiar’s Quik Clay gekocht, en Meguiar’s Gold Class shampoo & conditioner
              Ook heb ik een microvezel doek en een natuurzeem.

              Die zeem direct kado doen aan je vrouw, moeder, buurvrouw oid maar niet op je auto gaan gebruiken.
              Met een zeem trek je onheroepelijk de krassen zo in je lak !

              Ik begrijp uit je verhaaltje dat je “alleen” de volgende spullen hebt :
              – Clay
              – Shampoo
              – verkeerde droogdoek

              Als je de stappen goed wilt doen dan heb je minimaal de volgende spullen nodig :
              – Shampoo (heb je al)
              – 2 emmers die je alleen voor autowassen gebruikt
              – 1 washmitt / microvezelhandschoen / dreadlock handschoen oid : in ieder geval geen spons !
              – Clay
              – een clay middel zoals de Mequiars – Quick Detailer (let op : niet de interior of de ultimate Quick detailer pakken !), Poorboys Spray & Wipe (top product !)
              – Een microvezeldroogdoek zoals de delerium drying towel (Watermagneet van Mequiars is veel te duur en na 6x wassen waardeloos).
              – Een goede en dikke microvezeldoek (niet van de action oid pakken) – kijk maar eens naar een koraaldoek van poorboys
              – Een applicator pad om de wax aan te brengen
              – Een goede wax zoals de Mequiars NXT, Mequiars Gold Class of een poorboys Natty’s / Collinite 845 die in dezelfde prijsklasse zit. Wat ook een leuk product is is de Autoglym – Super Reshine Polish.
              – Een goede en dikke microvezeldoek om de wax af te nemen

              Waar je even goed op moet letten is dat een waxlaag je autolak beschermd. Deze waxlaag slijt bij gebruik (denk aan het wassen, regen, vervuiling ed). Deze waxlaag ben je zeer zeker kwijt nadat je de auto hebt geclayed.
              Dit houdt in dat als je een deel hebt geclayed je dus geen enkele bescherming meer op je lak hebt en dus zeker daarna ook de auto in de wax moet gaan zetten.

              @MilanVectra wrote:

              Ik heb in enkele topics gezien dat mensen dit proces afmaken door te polijsten. Moet dit perse gedaan worden of kan dit achterwege gelaten worden?

              Door te polijsten reinig je de lak door er 1/1000 mm vanaf te schuren / slijpen. Hierdoor verdwijnen oo kde oppervlakkige krassen.
              Bij het polijsten komt nogal wat kijken, handmatig heeft polijsten eigenlijk weinig zin. Machinaal werkt veel beter maar heeft ook wel wat belangrijke aandachtspunten.

              Is het nodig : nee, is het nuttig om te doen : ja.

              Wat ik je vooral wil aanbevelen is om je horizon eens te verbreden en zeker verder te kijken dan Mequiars.
              Zeker op het CarClean forum is enorm veel informatie te vinden al moet je wel rustig de tijd nemen om eea door te lezen.

              Wellicht is er een detailer van het Opel Forum die bij je in de buurt woont die je eea eens in de praktijk kan laten zien ?

              #18050145
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                Op de site van Meguiar’s vind je ook alle informatie + filmpjes.

                #18050146
                MilanVectra
                  Lid sinds:
                  24 June 2012

                  Juffer, helemaal top!

                  Ja heb alleen deze producten omdat ik “wist” dat dit goede producten waren die nodig zijn. De rest heb ik niet gekocht omdat ik niet zeker was van wat ik toe moest voegen aan mijn
                  collectie bij gebrek aan een beter woord.

                  Heb veel topics gezien waar poorboys en Meguiars staat. Alleen Meguiars was te koop hier en heb dit dus gekocht, de rest zal ik wel ergens bestellen denk ik.

                  Waardeer het dat je de tijd hebt genomen om deze lijst voor mij in elkaar te zetten. Ik zal nog wel een keer een foto plaatsen van het eindresultaat

                  #18050147
                  c-dett16v
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 March 2005

                    @Looney wrote:

                    Misschien hier eens kijken (en lezen king: )

                    http://forum.carclean.nl/cc_postst5923/Volledig-exterieur-stappenplan-handmatig.aspx

                    kan iemand mij de derde stap eens wat beter uitleggen?

                    #18050148
                    SanguiniusNL
                      Lid sinds:
                      22 April 2011

                      Welk deel van stap 3 begrijp je niet?

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.