Hoe Koelvloeistof vervangen x14sz ’98

Forumindex Forums Modellen Corsa Hoe Koelvloeistof vervangen x14sz ’98

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #18384481
    Dennis Nierop
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 August 2020

      Mijn corsa b heeft alle 2 de koelvloeistof slangen aan de bovenkant, hoe moet ik bij deze de koelvloeistof vervangen?

      #18384494
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        De aftapplug uit de radiator draaien?

        #18384498
        Dennis Nierop
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 August 2020

          [quote quote=18384494]De aftapplug uit de radiator draaien?[/quote]

           

          Welke? Dits is een exploded view uit een duits handboek.

          2020-08-02-17-27-29

          #18384501
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Nummer 8

            #18384811
            Dennis Nierop
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 August 2020

              Volgens mij is dat een sensor.

              #18384812
              Koffie
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 November 2019

                Klopt, ‘Thermoschalter für Lüftermotor’.

                Als er een kraantje zit, zit het ergens onderaan de radiateur, waarschijnlijk in een van de hoeken. Het kan ook zijn dat het aan de onderzijde van de radiateur zit, dus dat je onder de auto moet liggen om het te zien. Als er geen kraantje zit, tap je de vloeistof af door de onderste dikke slang los te halen.

                Als ik het me goed herinner had het kraantje bij mij een rood wieltje en zat het op de hoek links- of rechtsonder, aan de achterzijde van de radiateur. Aan de kraan zat een kort naar beneden gebogen pijpje waar de vloeistof uit zal stromen.

                Het zag er ongeveer zo uit: https://www.youtube.com/watch?v=7TXxkYDStcU&t=1m07s
                Of zo: https://www.youtube.com/watch?v=RyISPsz5peE&t=3m51s

                Vang de vloeistof alsjeblieft op, het is giftig.

                #18384861
                Dennis Nierop
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 August 2020

                  Bij mij zit er geen kraan. Er zijn wel 2 kleinere slangen die aangesloten zitten op de automatische versnellingsbak. Het is een Corsa B.

                   

                  Nu vraag ik me meteen af;  kan je wel de het koelsysteem spoelen, de thermostaat is toch gesloten als de motor uit is? Mijn thermostaat zit trouwens ook nog is achter de kap van de distributieriem.

                  #18384922
                  Koffie
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 November 2019

                    De twee kleine slangen zijn er omdat olie van de automatische versnellingsbak ook gekoeld moet worden.

                    Hoewel nummer 8 op het plaatje een sensor is, denk ik dat je die wel als aftapplug kan gebruiken. Misschien kan iemand anders dit bevestigen. Hij zit met een afdichtring vast, dus die moet je mogelijk vervangen.
                    https://opel.7zap.com/en/car/s93/f/0/1-1/#12
                    Opel 1341414 OPEL / GM 24427589
                    Als ik hierop zoek, vind ik zowel ringen van metaal met rubber als ringen van koper. De koperen versie heeft vorm A, 22 / 27 mm diameter; 1,5 mm dik.

                    De thermostaat is inderdaad gesloten als de koelvloeistof kouder is dan pakweg 90 graden. Hij zit gelukkig op een hoog punt, dus veel koelvloeistof blijft daar niet achter bij het aftappen. Mocht je graag het koelsysteem willen doorspoelen, dan kan je het aftappen – vullen met leidingwater – interieurverwarming op maximaal – motor laten draaien tot de radiateur warm wordt – motor laten afkoelen – herhaal met koelvloeistof.

                    #18384942
                    Dennis Nierop
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 August 2020

                      Deze man spoelt hem zonder de thermostaat te verwijderen, hoe kan dat? Gaat de thermostaat niet volledig dicht als de auto koud is?

                      #18384943
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Er is altijd een bypass, anders zou je waterpomp veel te hoge druk opbouwen en je water niet circuleren.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.