Hoe demonteer ik de ventilator (aanjager)

Forumindex Forums Modellen Omega Hoe demonteer ik de ventilator (aanjager)

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17210211
    allthepall
      Lid sinds:
      10 June 2009

      Hallo luitjes,
      sinds vorige week doet mijn ventilator (aanjager) niks meer. Dit is gekomen nadat de afvoer van de airco verstopt zat. Hierdoor is de afvoertrechter vol gelopen met water, wat weer op zijn beurt naar binnen is gepompt. Resultaat, zeiknatte vloer en een kachelventilator die niks meer doet. Nu wil ik het motortje van de ventilator er zelf uit halen, maar kom er even niet uit.

      Wie heeft hier ervaring mee? Alvast bedankt! Heb een 96’r Omega 3.0 MV6

      Groetjes Raymond

      #17489299
      dopke
        Lid sinds:
        14 May 2007
        #17489300
        martijn_maja
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 April 2006

          raymond, zekering nog heel?ik heb er geen how to van maar: je dashboard kastje moet eruit. deze zit onder en boven (achter je airbag afdekking) met 2 schroeven vast. die airbag kap zit met 3 torx bouten vast, deze zitten in je dash.kastje. ook je rechter lucht ventilatie rooster met de volledige bak demonteren. de kap aan de zijkant voorzichtig los halen (zit geklemt) en de bak zit met ik dacht 5/6 schroeven vast. denk om je verlichtings stekker die daar ligt, deze ook los maken.als je deze bak eruit hebt zit er aan de bovenkant van de airbag plaat een inbus bout, deze zit ver naar binnen, dus lange pijp heb je nodig, deze los draaien tot de kap makkelijk omhoog gaat. of bout eruit draaien en helemaal eruit trekken kan ook ,maar is niet nodig. als dash. kastje eruit is zie ventilator zitten. je kunt voor het gemak je circulatie buis voor de voeten weghalen, en die voor de kachel loopt ff weghalen. voor je de fan uitbouwd, meet eerst ff of deze nog spanning krijgt, mischien zekering kapot? heb je spanning,motor met torx uitbouwen. kijk ff of je spanning hebt op de motor zelf want je kan ook je temp regelaar kapot hebben,deze zit links van de ventilator. succes gr,martijn
          ps. meer foto’s aub:jerry

          dopke, raymond had zich al aangemeld op 10 juni:vertag:jerry gr,martijn

          #17489301
          martijn_maja
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 April 2006

            mocht je nog een ventilator zoeken, kan ik je daar ook wel aan helpen.gr,martijn

            #17489302
            allthepall
              Lid sinds:
              10 June 2009

              Hey Martijn, heel helder kijk morgen even hoever ik kom. Had het dashboardkastje er ook al uit gehad, maar toen keek ik tegen zwart kunstof aan, maar dat moet dan waarschijnlijk ook eerst eruit. Morgen weer update… Bedankt voor je reactie tot zover.
              Groet,

              Raymond

              #17489303
              allthepall
                Lid sinds:
                10 June 2009

                Hoi.

                Ik heb de Dashboard delen gedemonteerd. Nu zitten er nog 3 ventilatiebuizen. Hoe krijg ik deze eruit? Ze lopen helemaal tot ver in de middenconsole. Durf er ook niet aan te wrikken ofzo.

                Gr. Raymond

                #17489304
                dopke
                  Lid sinds:
                  14 May 2007

                  dopke, raymond had zich al aangemeld op 10 juni:vertag:jerry gr,martijn [/quote]

                  oke maar eerstse post was dus op 17-06-2009 ….

                  #17489305
                  martijn_maja
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 April 2006

                    origineel gepost door allthepall
                    Hoi.

                    Ik heb de Dashboard delen gedemonteerd. Nu zitten er nog 3 ventilatiebuizen. Hoe krijg ik deze eruit? Ze lopen helemaal tot ver in de middenconsole. Durf er ook niet aan te wrikken ofzo.

                    Gr. Raymond

                    raymond, die bovenste is een verwarmings buis, deze zit links net achter je midden console op je verwarmings unit geschoven,deze kun je met wat beleid eraf trekken, wat zeg ik die moet je eraf trekken:D. rechter uit einde van de buis ligt in je dash. in dit gedeelte zit je buis wederom over een verloop heen geschoven,als ik het goed zie op de foto is deze er al af bij jou, dan kun je de buis los halen, en weghalen. die zwarte plaat onder de buis is je kabelgoot.
                    hier ligt je kabelboom in, deze zit net aan de onderzijde van je midden console vast geschoven doormiddel van kunstof schuif klik bevestiging. in je dash. aan de andere kant het zelfde principe alleen metaal op kunstof, het kunstof zit doormiddel van een lipje aan beide zijde verankerd, als de lipjes weg geduwd zijn dan kun je de kunstof goot naar je ventilator schuiven (zit in mekaar geschoven). let op doe dit voorzichtig, en met beleid,je trekt die electra goten heel snel kapot bij de pootjes. deze electra goot kun je daarna verwijderen als je het plakband erom los snijt. maar je kunt hem ook iets of wat verleggen en dan heb je met wat pas /meet en stoei werk de ventilator er ook uit.
                    maar om alles heel te laten kun je de electra goot ook weg halen, los is deze toch al. en de gootjes zijn niet goed koop bij de dealer:jerry.
                    sorry ik was dit gister vergeten erbij te zetten:sleeping.
                    zo moet het lukken. die ventilator moet je ver naar buiten trekken , want het hele schoepen wiel moet er hast uit zijn voor je kunt kantellen.

                    mocht de kabelgoot toch onbruikbaar gemaakt worden geef maar een gil. gr,martijn

                    #17489306
                    martijn_maja
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 April 2006

                      origineel gepost door dopke

                      dopke, raymond had zich al aangemeld op 10 juni:vertag:jerry gr,martijn

                      oke maar eerstse post was dus op 17-06-2009 …. [/quote]

                      ja,sie haben fullig recht:P

                      #17489307
                      allthepall
                        Lid sinds:
                        10 June 2009

                        Hey Martijn,

                        Wederom heel erg bedankt! Hoop dat we het morgen droog houden, dan kan ik weer verder prutsen. Ik hou je op de hoogte.

                        Groetjes,

                        Raymond :thumbup ;)

                        #17489308
                        allthepall
                          Lid sinds:
                          10 June 2009

                          Hoi Martijn,

                          Hier is ie weer. Gelukkig vandaag een droge dag gehad, dus kon ik weer ff verder gaan. Ik heb je instructies opgevolgd en het is gelukt! Maar nu bleek dat de kachelventilator dus zelf niet defect was. Heb ‘m ff direct op de accu gezet en hij draait als een nieuwe… Heb helaas zelf geen multimeter om door te meten dus moet ik even iemand gaan zoeken die dat wel heeft. Nu wordt het vrees ik een zoektocht. Je had het over een temperatuurregelaar links naast de ventilator? Bedoel je daarmee het verwarmingselement of iets anders?

                          Als ik hieruit kom, stuur ik je een doos gebak! :P

                          Groet,

                          Raymond

                          #17489309
                          martijn_maja
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            27 April 2006

                            ja die bedoel ik. meet deze maar door als je ventilator het wel doet dan zal dit je boosdoener zijn. maar heb je ook je zekeringen gecontroleerd? en kijk eerst eens of je elementje wel stroom krijgt. wel je ecc in schakellen, mischien een overbodige opmerking, maar heb je bij het controleren van je ventilator ook je ecc in geschakeld gehad , op zowel koud als warme temp stand? als de ventilator dan nog niet wil lopen, is hoogst warschijnlijk je elementje naar de eeuwige elementen hemel:D, ik weet niet waar je woont, anders kun je er van mij wel 1 proberen,
                            je hebt geen fout melding in je ecc? krijg je een paar streepjes te zien. en bij werkende airco loopt je ventilator dan ook niet?gr,martijn

                            #17489310
                            allthepall
                              Lid sinds:
                              10 June 2009

                              Zekeringen dubbel gecontroleerd. Geen foutmelding op ECC. Hij laat alle standen zien en hi en lo bij temp, maar de fan doet niks. Airco doet het wel trouwens. Bij rijwind goed merkbaar. Woonplaats is Wijchen bij Nijmegen.

                              Groet,

                              Raymond

                              #17489311
                              martijn_maja
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                27 April 2006

                                wijchen? man daar kom ik vandaan. als je wil kan ik er 1 meenemen. vanavond. check je u2u.gr,martijn

                                #17489312
                                Jack-omegax3.0xe
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  23 September 2007

                                  Misschien niet geheel overbodig,

                                  Maar als je wilt kun je de uitleg ook onder het kopje “how to” zetten???

                                  Dan kunnen andere aan de hand van foto’s en uitleg ook zo hun probleem oplossen.

                                  Gr Jack

                                  #17489313
                                  allthepall
                                    Lid sinds:
                                    10 June 2009

                                    Hey Martijn,

                                    Ga ‘m vandaag op het werk door laten meten. Mocht ie overleden zijn dan wil ik er graag één van je kopen.

                                    Je hoort het vanavond.

                                    Gr. Raymond

                                    #17489314
                                    allthepall
                                      Lid sinds:
                                      10 June 2009

                                      FF een pauze inlassen vanwege m’n werk. Ga Vrijdag weer verder. Laatste nieuws is dat ik er maar vanuit ga dat de regelaar kaduuk is. Deze moet dus vervangen worden. Het meten heeft niks opgelevert omdat het een regelaar betreft (die moet eerst uitsturen voor je kunt meten). Gr. Ray. P.S. – Als we eruit zijn komt het in Howto –

                                      #17489315
                                      allthepall
                                        Lid sinds:
                                        10 June 2009

                                        Hoi Martijn en Anderen,

                                        Het is gelukt! Nieuwe 2e hands regelaar op de kop getikt voor 50 euri’s en deze aangesloten. Vanavond alles weer in elkaar gezet en hijloopt weer als een zonnetje. In de eerste plaats dankzij de hulp van Martijn! Martijn bedankt hiervoor!

                                        Voor mij dus heel nuttig gebleken dit forum. En mensen zoals Martijn maken het natuurlijk helemaal succesvol!

                                        :jerry :thumbup:thumbup:thumbup

                                        #17489316
                                        martijn_maja
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          27 April 2006

                                          graag gedaan raymond. daar zijn we hier toch voor.:D. en ik snap heel goed waarom je een 2de hads regelaar hebt, was je nog op de stoel blijven zitten na mijn mailtje?:jerry en die taart kun je sturen naar……. in….:jerry:jerry maak jij er nog eeen how too van? gr,martijn

                                          #17489317
                                          allthepall
                                            Lid sinds:
                                            10 June 2009

                                            Hoi Martijn, HowTo probeer ik van de week even netjes op te zetten. Nu eerst effe een paar nachtdienstjes. Stuur me maar het adres van één van je zussen, zal ik daar even de taart afleveren :-) Slagroom of Mokka? Hij doet het weer als een nieuwe, dus ben heel blij vooral met dit weer he. Die rooie Omega heb ik wel eens gezien. Maar die van mij is mooier :thumbup :jerry

                                            Moet alleen de beide portieren voorzijde afschuren en behandelen. Daar zit roest. Voor de rest is het een nette 96’r met maar 131.000 op de klok. Leer is in nieuwsstaat.

                                            We horen van elkaar. Laat je wel weten als de Howto geplatst is.
                                            Groeten, Ray :)

                                            #17489318
                                            martijn_maja
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              27 April 2006

                                              ik ben zelf toch regelmatig in wijchen, anders kom ik wel een keer langs kan ik je mv6 in het echie zien.of je komt een keer naar de h.s.wijk krijg je van mij een bakkie, en krijg je een lekker stuk gebak erbij:jerry. mits je dat oke vind:jerry. opels mag ik graag naar kijken. en die bordeaux rode omega is van omega kokkie hier op het forum,is ook weer herstelt gr,martijn

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.