het kadett400 project

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling het kadett400 project

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 473)
  • Auteur
    Berichten
  • #17216386
    Christian-tsx
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 May 2008

      hij stond al elders hier op het forum,
      viewthread.php?tid=114672
      maar hier hoort ie thuis:

      ik ben dus bezig met het bouwen van een kadett 400. de hele bouw doen we met 2 man, mn kameraad helpt me zo ongeveer elke avond en zaterdags:thumbup:thumbup

      de kadett zelf, nu nog een 1.3 automaat. zit een half blok in (kop had de vorige eigenaar nodig).
      bekleding zit er niet meer in, maar dat wordt toch allemaal veranderd. verder zitten de ruiten er bij, en is de koets in zeer goede staat, zit weinig roest en rottigheid aan.
      en uiteraard nog een NL kenteken. hier de foto’s:



      Bij deze kadett heb ik een blok gekocht, deze is in duitsland gereviseerd werd mij verteld.
      blok is een 2.4 liter.
      carburateurs zijn 40er webers met K&N filters.
      bak is een getrag 240.
      dit blok zou eerst in een B manta rallyauto komen, maar dit project is niet doorgegaan, vandaar dat ik het voor een mooi prijsje kon kopen:




      om dit blok in de kadett te bouwen is zeer veel aanpaswerk nodig, omdat de kadett natuurlijk niet achterwiel aangedreven is.

      om het iets makkelijker te maken koop ik een carrosorie van een b manta voor onderdelen en ophanging etc. deze heb ik inmiddels ook gevonden.
      assen worden ook van een b manta 2.0.

      om een idee te krijgen wat ik wil maken:
      http://www.manta400.nl/kadett_400.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

      27-12-’09:

      hierbij een paar foto’s van de kadett, het oude blok is eruit, en de overgebleven mantadelen:

      bij gebrek aan een motortakel:

      en de complete assen, vooras wordt helemaal verstevigd, en alle bussen worden vervangen door PU-bussen.
      de achteras wordt voorzien van een sper-div. hier ben ik nog naar op zoek.

      de mercedes is spuitklaar. ben nu de motorruimte aan het strak maken, en de auto gaat 8 januari naar de spuiter, en is dan de volgende dag klaar.
      dan een weekje opbouwen en de puntjes op de I zetten, en dan is deze klaar.
      erg tegengevallen hoeveel tijd en werk het was, dus het kadett 400 projectje moet nog eventjes wachten.

      03-01-’10:

      gister heb ik met mn kameraad een spit gemaakt, de kadett erin gehangen, en de achteras en voorwielophanging gedemonteerd:





      en hier de mercedes 230 waar ik nu nog mee bezig ben. deze is zo goed als klaar op het spuitwerk na.

      06-01-’10:

      verder heb ik gister de laatste dingen gedemonteerd, zoals de kabelboom en het dashboard.
      ik begin aan de voorkant, met de vooras.
      ik kan dan de originele achteras gebruiken om de positie van de vooras te bepalen.
      deze week weer een paar foto’s.

      het wordt straks eerst een paar avonden tektyl verwijderen aan de voorkant. gelukkig wil het er wel goed af met een verfkrabber.
      het valt me echt op hoe weinig rottigheid deze kadett heeft.
      de bodem is op een plekje van 3x2cm na, echt helemaal hard en zonder roest, ook bijna geen vliegroest.

      1 dorpel zit achteraan een sleuf in van 6x2cm. voorderest ook geen roest.
      Stijlen zijn wat roestig maar zeker niet doorgerot, hier heb ik al een stukje kaal gemaakt.
      een goede basis scheelt al een hoop:thumbup

      07-01-’10:

      gisteravond weer even mooi aan de gang geweest.

      geen foto’s helaas, batterijen leeg.

      eerst de achteras weer gemonteerd om vaste meetpunten vanaf de achterkant te hebben.
      toen in de motorruimte de originele draagarm steunen verwijderd.
      de vooras hebben we mooi recht in de voorlader van de trekker gehangen en voor het eerst gepast.
      kheb mijn ascona ernaast staan, das echt ideaal om dingen na te meten en te vergelijken.
      de chassisbalken gaan we van een manta/ascona namaken alleen dan van een iets simpelere vorm.
      mijn kameraad kan op zn werk zo ongeveer alles maken, dus dat is ideaal.
      zal morgen wat foto’s plaatsen.

      het voorste tunneldeel ook nog even in de kadett geplaatst, deze komt kwa vorm van de bodemplaat en schudbord aardig overeen. het is dus gewoon een kwestie van aftekenen, uitzagen en inlassen. (mits de afstand van de vooras tot de baksteunen goed zijn).

      08-01-’10:

      gister nog even weer bezig geweest, de chassisbalken vervang ik aan de voorkant helemaal. vanaf de dorpel tot aan de keienvanger.
      anders past de vooras niet.
      mn kameraad gaat deze balken op zn werk maken, gewoon in 1 lange lengte, en dan maken we em hier op maat.
      we hebben gister een frame gemaakt die tijdelijk de chassisbalk vervangt. omdat daar het kantelbok op bevestigd is.
      ik hoop gauw even wat foto’s te plaatsen.

      ook ben ik tussendoor elke keer een stukje van de bodem kaal aan het maken, zodat ik niet straks in 1x alles moet doen. schiet mooi op, 1 kant is al bijna kaal.
      tot nutoe 2 hele kleine gaatjes gevonden, en 1 gat in de dorpel. A-stijl aan de bestuurderskant is niet zo heel best.

      #17596115
      Christian-tsx
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 May 2008

        13-01-’10

        vanavond even weer mooi bezig geweest.
        de chassisbalk zit er helemaal in en is afgelast.
        morgen beginnen met de andere zodat we zaterdag de vooras kunnen passen.
        als het allemaal goed lijkt beginnen we met het afwerken, dus kieren tussen binnenscherm en de nieuwe chassisbalk opvullen.
        dit omdat de nieuwe balken een paar centimeter verder naar binnen komen te zitten.
        foto’s:


        da kan mien moat goed:P

        hier de andere die er morgen uit gaat.

        deze week meer foto’s als ie weer op 4 wielen staat, met de nieuwe vooras:thumbup

        14-10-’10

        vanavond de andere balk eruit gehaald, en heb kuipstoelen gekocht.
        het eerste deel van de andere balk zit er alweer in, en morgen het andere deel, hier moet eerst even weer wat voor gezet worden.

        de nieuwe schijven, groter en dikker dan rekord schijven:

        deze komt uit de manta, en wordt in de kadett gelast:

        de stoelen, ze lijken erg smerig en versleten, maar dat komt door de camera, ze zijn als nieuw en mooi zwart.

        tijdelijke versteviging weer verwijderd en aan de andere kant geplaatst:

        17-01-’10

        even weer de updates, gister een heel eind opgeschoten, was gistermorgen alleen dus de hele wielkast kaal gemaakt. kameraad moest werken.

        gistermiddag kwam ie met de 2e chassisbalk die gezet was, dus direct ingelast.
        toen een uurtje aan het meten geweest voor de gaten t.b.v. vooras.

        en voor de avond zat de vooras erin.:thumbup

        gisteravond heb ik de ene wielkast weer dicht gelast en mn kameraad de steunen voor de stabilisatie stangen gelast. dit zijn originele steunen van een manta.
        Hier de foto’s:

        begin van de dag:

        hier de 2e balk inlassen:


        as passen en nameten:


        steunen voor de stabilisatie stangen:


        wielkast weer dichtgelast:


        even passen:

        en hier moet de motor inkomen:

        volgende week de andere wielkast klaar maken, en 2 kokerbalken onder de auto doormaken zoals een ascona dat ook heeft.
        hier worden dan de achterste draagarmen op bevestigd.

        en de vorderingen van gister:

        het blok hebben we er gister voor het eerst ingehangen!
        moest een klein stukje uit het brandschot, voorderest past ie echt perfect.
        de webers en filters zitten netjes een paar cm boven de chassisbalk, en de kop zit 2-3 cm van het brandschot af.

        valt me echt 100% mee. vanavond/morgen foto’s.

        ook heb ik gister de A-stijl bijna klaar gekregen, vanavond even afwerken en de verstevigingen aanbrengen.
        foto’s volgen..

        #17596116
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          :thumbup

          Respect voor jou.
          Wordt een leuk ding als hij in de buurt komt (of beter) dan het voorbeeld.

          #17596117
          josje mobiel
            Lid sinds:
            14 April 2005

            waarom gebruik je deze vooras??? is het niet makkelijker om er gewoon 2 nieuwe motorsteunen voor te maken?

            #17596118
            Koekie
              Lid sinds:
              29 June 2004

              origineel gepost door josje mobiel
              waarom gebruik je deze vooras??? is het niet makkelijker om er gewoon 2 nieuwe motorsteunen voor te maken?

              Misschien omdat bij het orgineel ook de bodem en de assen van een manta werden gebruikt.;)

              mooi project,zal dit zeker gaan volgen

              #17596119
              rabbitopc
                Lid sinds:
                31 July 2008

                :thumbup

                zit die vooras niet een beetje laag dadelijk ? of is dat gezichts bedrog.

                of is het de bedoeling dat hij heel hoog op zijn wielen staat ?

                keep up the good work :thumbup

                #17596120
                DevilraY
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 January 2005

                  gewaagd project! petje af

                  #17596121
                  Christian-tsx
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 May 2008

                    de vooras staat zo precies goed. ik heb mijn b ascona als voorbeeld, en de vooras staat nu gelijk kwa hoogte dan de originele d kadett achteras. je moet rekenen dat de as nu op zn hoogst staat, het gewicht van de auto + het blok komt er straks op, en dan veert ie een stuk in.

                    lijkt idd wel aardig hoog:jerry

                    de reden dat ik voor een manta/ascona as gekozen heb:
                    – veel steviger, vooral nu er een zwaar blok in komt (bij losse veerpoten komt de last dus tussen de poten.
                    – het originele stuurhuis zit tegen het brandschot aan, maar hier is absoluut geen ruimte meer voor (afstand kop-brandschot is ong. 2cm)
                    – de originele kadett400 heeft ook een ascona as.

                    de updates van vanavond en gisteravond, de ene wielkast is klaar: A-stijl is weer helemaal hard, en direct alles in de ijzermenie gezet.
                    ook zijn de stalen schijven klaar, die in de veerschotels komen. voor beide kanten een schijf met een diameter van 150mm. deze komt er van onderen in.
                    dan komt er een schijf van 71mm bovenop, deze valt precies in het huidige gat op de bovenkant. deze lassen we rondom af.

                    aan de onderzijde komen er 2 schotjes van deze schijven na de chassisbalken, net zoals bij de ascona 400 gruppe 4.







                    van afstand:angel

                    en hier het huidige wintervervoer, die mag zo af en toe eens binnen kijken als het koud is.:jerry

                    manta tunneldeel dat er in moet komen.

                    #17596122
                    Koekie
                      Lid sinds:
                      29 June 2004

                      Hoe ga je dat doen met de schokdempers?
                      Ook van een manta of een eigen-fabrikaat

                      #17596123
                      Christian-tsx
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 May 2008

                        ik weet niet hoe ik met de hoogte uit kom. ik probeer eerst orginele schokbrekers en dan kijk ik wel hoe het uitkomt.

                        ze zijn er in alle soorten en maten te krijgen dus dat komt wel goed:)

                        #17596124
                        Christian-tsx
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 May 2008

                          dit weekend weer mooi opgeschoten,
                          de chassisbalken doorgetrokken in de bodem, ze zitten nu tot aan die dwarsbalk die onder de voorstoelen zit. net zoals een ascona dat ook heeft.
                          volgende week het laatste laswerk in en rondom de motorruimte doen, zodat we tegen het eind van de week met de tunnel kunnen beginnen

                          foto’s:




                          de bovenkant van de chassisbalken een strip opgelast, en bussen in de balken gelast waar de draadstangen van de vooras doorheen komen


                          het blok er weer in

                          wordt een beste tunnel

                          #17596125
                          Koekie
                            Lid sinds:
                            29 June 2004

                            Ziet er goed uit,die tunnel moet idd aardig hoog worden

                            #17596126
                            GTS2.2DTI
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 October 2006

                              Zo, dat ziet er goed uit zeg…

                              #17596127
                              Christian-tsx
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 May 2008

                                dank u!

                                even een vraagje, wat voor radiateur kan ik het beste gebruiken. voldoet een originele manta/ascona radiateur voor een 2.4?

                                #17596128
                                corsaagsi
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  Echt heel veel respect voor dit project! :wors

                                  #17596129
                                  H-400
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 November 2006

                                    Ik rij al jaren met een 2.4 tesamen met de standaard
                                    radiator. Heb er wel een elektrofan ingebouwd.
                                    Voor de rest: knap project!

                                    #17596130
                                    Christian-tsx
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      25 May 2008

                                      ik wil graag de standaard fan houden, dan kan het ook?
                                      haal ik mij direct even zon ding op, ik moet toch nog een aantal onderdelen ophalen deze week.

                                      #17596131
                                      Anoniem
                                        Lid sinds:
                                        1 January 1970

                                        ja hoor een standaard dikke manta ascona radiateur volstaat
                                        prima

                                        mocht je tussen radiateur ruimt te kort komen
                                        kun je als nog voor n elektro fan kiezen

                                        een oude volvo 850 heeft een hele mooi maat fan
                                        om voor zo,n radiateur te gebruiken;)

                                        lijkt mij haast dat de motor aan de hoge kant zit???
                                        of lijkt dat zo:hmmz

                                        #17596132
                                        Christian-tsx
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          25 May 2008

                                          idd, dat lijkt op de laatste foto wel zo, maar het valt wel mee. een hoge tunnel wordt het wel, maar niet te hoog.

                                          de hoogte tussen bodem en asophanging is bij de kadett gelijk aan een ascona. en het blok hangt weer in de vooras, dus het kan niet anders dan dat het zo lijkt.

                                          en de motorkap kan ook nog zat dicht, scheelt ook alweer zoveel:jerry

                                          het blok zit mooi ver na achteren, dus kom met mijn radiateur wel weg.
                                          dan haal ik deze vandeweek ook op, ik ben nu toch aan het lassen in en rondom de motorruimte, wil graag deel voor deel helemaal afmaken wat betreft het laswerk.

                                          #17596133
                                          voederbiet
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            9 May 2006

                                            echt gaaf project, ook zeer net werk met de chassis balken e.d.

                                            ga zo door en ik hoop op meer:kewlpics

                                            #17596134
                                            Christian-tsx
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              25 May 2008

                                              http://link.marktplaats.nl/314543659

                                              is dit het geboden geld waard?

                                              heb nu voor mn 2.4L 40er webers, maar wil wat groter hebben.

                                              #17596135
                                              rabbitopc
                                                Lid sinds:
                                                31 July 2008

                                                mijn 45ers waren gereviseerd en waren netjes gespoten en afgewerkt met chrome boutjes voor 600 euro :thumbup

                                                zonder gasmechanisme maar die bouw ik zelf wel scheelt 100 euro :thumbup

                                                #17596136
                                                Christian-tsx
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  25 May 2008

                                                  2e wielkast vanavond dicht gemaakt, morgen in de menie zetten.
                                                  blok er weer ingehangen en voor het eerst de bak.
                                                  de hoogte van de tunnel valt heel erg mee, het manta tunneldeel gaat redelijk goed passen.
                                                  foto’s:

                                                  blok er weer in en de bak erachter:


                                                  Tunneldeel er even gezet en met bouten vastgezet aan de bak:




                                                  #17596137
                                                  Christian-tsx
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    25 May 2008

                                                    wie weet trouwens of het zo hoort dat de pook niet in het midden van het gat zit?
                                                    heb de originele steun van de bak op de originele gaten gebout.
                                                    dat zijn die m10 bouten waar schroefdraad in het tunneldeel zit.
                                                    zit bij mij niet helemaal in de midden, morgen even bij de ascona kijken hoe het allemaal zit.

                                                    #17596138
                                                    thomas-opel83
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      10 December 2008

                                                      maakt toch niks uit als de tunnel wat hoger wordt,heb je gelijk een arm steun!!!:D
                                                      trouwens ziet allemaal goed uit!!ben benieuwd naar het eind resultaat!!

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 473)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.