Help! Opel Corsa D geeft een storing aan

Forumindex Forums Modellen Corsa Help! Opel Corsa D geeft een storing aan

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #18365168

    Niels Spaenjers
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 11
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 February 2017

    Goede avond iedereen,

    Mijn Opel Corsa D (1.3 CTDI) diesel laat sinds eind februari een geel waarschuwingslampje branden. Eerst was dat in combinatie met ‘INSP’ waarop ik hem vorige week uitgelezen heb. Het bleek dat de olie gewisseld moest worden, dit heb ik dan ook volledig laten doen inclusief oliefilter

     

    maar dan… Dan denk je ‘probleem opgelost’… Maar het lampje bleef branden. (‘INSP’ was wel weg deze keer) dus de garagist liet hem opnieuw uitlezen maar ze konden geen probleem vinden. Dan maar naar verschillende Opel garages gebeld, en zij konden ook niet zeggen wat de oorzaak zou zijn. Nou dachten we eraan dat er eventueel een goeibougie defect zou zijn. ( 1 van de 4), maar dan zou uw auto minder goed moeten starten en bij mij is dat absoluut niet het geval. Ze hebben het lichtje een aantal keren gereset, geen resultaat, het blijft branden.

     

    Blijkbaar start Opel Corsa diesel niet met de gloeibougies, maar zou het de temperatuur van de diesel op pijl houden. Voorlopig ondervind ik helemaal geen problemen met het rijden en starten, de garagist vertelde me nog dat er enkel 1 kortsluiting in de wagen zit van een lampje, hij kon me niet vertellen welk lampje, dat wist hij ook niet. Voor de rest heeft hij tijdens het uitlezen geen enkele fout gevonden, ook niet van de motor waardoor hij niet begrijpt waarom het lampje met de sleutel brandt.

     

    • Wat zouden jullie doen? Zou het erg zijn om zo verder te rijden, met 3 van de 4 werkende gloeibougies? Wat zijn de gevolgen als ik deze niet vervang de komende periode?

     

    Alvast bedankt!

    #18365169

    john-opel
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 45
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 June 2012

    Insp is een serviceintervalindicator en registreert geen storingen. Het acteert onafhankelijk van het oranje lampje met de moersleutel. [Correctie: in combinatie met moersleutel en draaiende motor geeft het wel een storing aan].

    Het oranje lampje met de moerstleutel gaat branden als een storing een aantal maal achter elkaar geregistreerd wordt en zich niet vanzelf oplost na een aantal herstarts. Dit oranje lampje met moersleutel kan eventueel branden in combinatie met het oranje lampje wat een motorblok voorstelt.

    Opgeslagen storingen kun je zelf uitlezen met de gas-rempedaaltest. De storingscodes worden achtereenvolgens op je kilometerteller getoond en geven aan waar de storing zit. Zoek youtube brake-pedaltest opel https://m.youtube.com/watch?v=gwJZjrZRP_0

    ECN_Errorcode

    Als er geen storing is staat hier ECN 000000.

    Een storing kan leiden tot een opgeblazen zekering, wat weer een rij nieuwe storingen en storingscodes en storingslampje veroorzaakt. Check je zekeringen. Die zitten op diverse plaatsen in je auto.  Zeker omdat er een kortsluiting zit vlgns je garagist. Eén van de apparaten in het circuit van de opgeblazen zekering is dan de oorzaak.

    Als de storing opgelost is, verdwijnen de storingscodes vanzelf en gaan de oranje lampjes weer uit.

    zie https://m.youtube.com/watch?v=cYtTH7HkyWI

    Over die gloeibougies: diesels zijn zelfontbrandend, en hebben geen voortdurend gevonk van een normale bougie nodig. Gloeibougies zijn enkel nodig voor het starten en verwarmen de diesel voor, zodat het zelf kan ontbranden. Het lijkt  mij dat een diesel op 3 gloeibougies ook wel start om daarna gewoon op 4 cilinders te lopen.

    Succes

     

    [Astra H GTC “Edition” 16XEP Ecotec (2005) 144.000km]

    #18365171

    Niels Spaenjers
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 11
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 February 2017

    Hey,

    Ik heb het net even getest, om de code uit te lezen.

    Er komt geen code zichtbaar op de display, en wat ik raar vind… Het lichtje brand niet als de sleutel in het contact zit, maar gaat pas branden wanneer de motor gestart is. Ik ben daarstraks ook op onderzoek gegaan of ik defecte lampjes kon vinden en jawel.. De 2 lichtjes die instaan voor de nummerplaat zijn stuk achteraan, misschien dat dat die kortsluiting veroorzaakt? Dat is volgens mij hetgene wat de garagist zag, voor het lampje met de sleutel vond ie geen verklaring voor, maar dacht aan de gloeibougies…

    #18365172

    john-opel
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 45
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 June 2012

    Update gevonden:

    Over het oranje lampje met steeksleutel: in mijn instructieboekje Astra H staat (hoofdstuk Instrumenten p 26.): branden bij draaiende motor in combinatie met Insp4: dieselbrandstoffilter laten aftappen.

    Er is dus toch samenhang met Insp in dit geval.

     

    Kentekenlicht lijkt mij een aparte storing.

     

    Succes

     

     

    [Astra H GTC “Edition” 16XEP Ecotec (2005) 144.000km]

    #18365174

    liviu2004
    Participant
    • Topics 9
    • Reacties 2553
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 April 2014

    Slecht garage, zoek een serieus garage met tech2, opcom, mdi, mdi2 uitlees apparaat. Reset service interval, zie ipc menu, auto security code nodig. Beide remschskelaar contact moet werken!

    john-opel, corsa d teller is een betje anders dan astra h. Geen foutcodes display.

    ------------------------------------------------------
    Clearing the Fault Memory fixes Nothing

    #18365175

    john-opel
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 45
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 June 2012

    Dus geen pedaaltest mogelijk op een Corsa? Dat wist ik niet.

    Zie mijn update, Insp4 + moersleutellampje = dieselbrandstoffilter aftappen.

    Lijkt mij van toepassing hier op de Corsa diesel.

    [Astra H GTC “Edition” 16XEP Ecotec (2005) 144.000km]

    #18365176

    Niels Spaenjers
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 11
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 February 2017

    Heb hem bij auto5 laten uitlezen, ben wel 3x moeten terugkeren om steeds een ander type uitleesapparatuur te testen. (1 soort moest overkomen van een andere garage), ik geloof dat ze met 3 types uitgelezen hebben, maar steeds hetzelfde resultaat. (verschillende keren gereset maar steeds terug lichtje dat komt te branden)

    Ik dacht inderdaad ook dat het dieselfilter was die afgetapt diende te worden (staat ook in de Corsa handleiding) maar dat zou het volgens de garage niet zijn… Dit kan ook niet meer aangezien ‘insp’ niet meer oplicht nadat de oliefilter gereinigd werd.

    Frustrerend vind ik het :-( :wacko:

    In ieder geval al bedankt voor jullie reacties!

    #18365205

    john-opel
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 45
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 June 2012

    Hebben ze met draaiende motor uitgelezen, omdat het lampje alleen dan een storing aangeeft?

    Apart dat er geen storingscodes opgeslagen zijn.

    Mocht je nog verder komen ermee dan lees ik de oplossing graag op dit forum.

    Succes

    [Astra H GTC “Edition” 16XEP Ecotec (2005) 144.000km]

    #18365354

    Niels Spaenjers
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 11
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 February 2017

    Waarschuwingslampje plots uit!

    Nadat ik de dag ervoor meer dan 200 km gereden heb, brandde het lampje vandaag niet meer!!

    Hopelijk blijft ie nu uit, maar ik zou absoluut niet weten waarom ie plots nu wel uit gegaan is…

    Wordt hopelijk niet meer vervolg! ;)

    #18365368

    john-opel
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 45
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 June 2012

    Computer wist automatisch storingen als ze na een tijd of aantal starts niet meer voorkomen.

    Hopelijk blijft het nu weg, al geloof ik niet dat autos zichzelf genezen.

    Blijft raar dat er geen storingscodes waren.

    Bedankt voor de update. Auto reed goed die 200km begrijp ik!

    Succes

    [Astra H GTC “Edition” 16XEP Ecotec (2005) 144.000km]

    #18365370

    Niels Spaenjers
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 11
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 February 2017

    Klopt! Eigenlijk nog nooit problemen gehad tijdens het rijden (enkel 1 keertje schokkend rijden vanwege te weinig benzine.. :rolling: ) en of startproblemen gehad sinds ik deze wagen tweedehands aangekocht heb 3 jaar geleden! (hopelijk blijft dat ook zo hahaha) ik doe er toch jaarlijks 15.000 km mee.

    Afgelopen week even getest of het vermogen nog steeds hetzelfde is als anders, dat ging ook super goed. Ik kon even tot 145 km/h optrekken, ik kon nog meer, maar toen werd het wat drukker op de snelweg en ging ik terug naar 120.

     

    #18365475

    Niels Spaenjers
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 11
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 February 2017

    Het geluk was van korte duur… Het lichtje met de sleutel is weer gaan branden.

    Wat er vandaag ook bijgekomen is, is dat de roetfilter aangeeft dat deze dringend moet verbranden (oranje lichtje dat pinkt), terwijl ik gisteren nog zonder problemen meer dan 100 km gereden heb? Dan zou je toch denken dat alles verbrand geweest moest zijn…

    De enige verklaring die ik heb is dat 1 van de gloeibougies kapot is, waardoor dat de roet niet helemaal meer verbrand kan worden en zich nu zit op te stapelen.. Verbeter mij wanneer ik verkeerd ben.. :-(

    57024107_684278085337817_8366341158665715712_n

    #18365479

    liviu2004
    Participant
    • Topics 9
    • Reacties 2553
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 April 2014

    Is dat een corsa met roetfilter? Laat je de roetfilter regenereer? Of stop je motor als lampje komt aan (helemaal niet te doen!)?

    ------------------------------------------------------
    Clearing the Fault Memory fixes Nothing

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.