Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › help motor loopt niet lekker
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 september 2008 om 14:21 #17207750
ik reed gisteravond een stukje op de snelweg, toen ik eraf ging kwamen er rare geluiden uit me uitlaat. er komen zware klappen eruit klinkt net als een boxermotor.
het lijkt erop dat die op 2 of 3 cilinders loopt, heb vandaag nieuwe bougies erin gestoken maar probleem blijft nog steeds.ik heb de kabels gecontroleerd door motor te starten en stuk voor stuk eruit getrokken bij cilinder 1 en 2 bleeft die hetzelfde doen en bij 3 en 4 sloeg die bijna uit.
ik heb zo’n idee dat 1 en 2 niet aanslaat, heb ze eruit gehaald om te kijken of ze vonken en dat deden ze wel.
kan dit ondanks dat die vonkt alsnog de kabels of de zwarte blokje waar die kabels naar toe lopen het zijn? ik geloof dat die DIS ontsteking heet.verder houd die erg in en met het optrekken wilt die bijna uitvallen.
de egrklep is ook al afgedopt dus denk niet dat dat het probleem is. na het afdoppen brandde de MM lampje af en toe maar bij het opnieuw starten ging die weer uit.
wie kan mij aub hierbij helpen?
29 september 2008 om 17:44 #17429985kan zeker de bougiekabels of bobineblok zijn.
een bougie kan prachtig vonken in de open lucht, maar onder druk (13 tot 15bar) niet meer.
EGR: dat het lampje gaat branden omdat de EGR afgesloten is is niet ernstig, dit komt echter omdat de inlaat druk niet helemaal overeen komt met wat het zou moeten wezen, dit heeft GEEN invloed op het rijden van de auto.
Willem
29 september 2008 om 18:15 #17429986ik ga morgen even kijken met een andere bobineblok inclusief kabels kijken of die anders doet.
kan het zo zijn als de egr kapot is dat er 1 of meerdere cilinders niet goed draait?
29 september 2008 om 18:16 #17429987ik ga morgen even kijken met een andere bobineblok inclusief kabels kijken of die anders doet.
kan het zo zijn als de egr kapot is dat er 1 of meerdere cilinders niet goed draait?
29 september 2008 om 19:06 #17429988kunnen trouwens bobineblok van een 1.4 16v ook erop?
29 september 2008 om 21:10 #17429989bobineblok passend / werkend voor jouw motor kan van de volgende motoren gebruikt worden:
X14SZ – X16SZ – X16SZR – X14XE – C16XE – X16XE – X16XEL
Willem
29 september 2008 om 21:59 #17429990dank je wel!
stel dat de bobine wel goed doet wat gaat die doen zodra ik 1 van de bougie kap eraf trekt bij een draaiende motor?
30 september 2008 om 10:52 #17429991heb net andere bobine inclusief kabels geprobeerd en het probleem nog steeds.
wat kan het nog meer zijn?30 september 2008 om 19:53 #17429992wat blijft er over:
Kapotte bougies
Geen Comrpressie
geen inspuiting op de betreffende cilindersWat veel voorkomt bij deze motoren is dat de koppakking doorslaat tussen cilinder 1 en 2, dan bouwt hij geen goede compressie meer op op deze 2 cilinders, en door het drukken van de compressie naar de andere cilinder kan deze ook nog klappen in de uitlaat geven.
als dit het geval is niet meer mee rijden, anders kun je aan een ander onderblok f deze laten vlakken, thv het stuk dat is doorgeslagen slijt het onderblok weg door de langsstromende lucht.
Willem
30 september 2008 om 20:43 #17429993bougies vallen af want heb ik net vervangen dus daar ligt het ook niet aan.
ik vrees dan dat het de koppakking is :S
voorheen zag de koelvloeistof ook al niet zo lekker eruit. en ik denk na die ritje dat ik intrapte de koppakking kapot heb geblazen.
ik zie beetje schuim in me reservoir dus denk dat dat wel genoeg is.
maar hoe kan ik zeker weten dat het de koppakking het is? want dit is niet een goedkope grap. straks laat ik dat doen en blijkt dat het nog niet is verholpen.wat voor onderdelen heb ik allemaal nodig voor het vervangen van de koppakking, bestaan er setjes die ik zo kan kopen waar alles erbij zit?
wel wil ik gelijk mijn klepstoters erbij vervangen want die tikken nogal erg en verbruikt vrij veel olie.
ook neem ik gelijk de distributie riem mee en is de waterpomp verplicht om mee te vervangen? want ik zie een sticker staan dat de riem 14.000 km geleden is vervangen.30 september 2008 om 21:08 #17429994kop: Koppakkingset Compleet, dan heb je alle pakkingen en keerringen en nieuwe kleprubbers
Koppakking kapot: als deze kapot is tussen de 1e en 2e cilinder, merk je daar niks aan in je koeltankje
>> iedereen denkt gelijk maar als de koppakking lek is je geliek geborrel hebt in je koeltankje, dit kan, maat hoeft niet
er zijn verschillende manieren van een lekke koppakking:
> lek van cilinder naar cilinder
– Comrpessie verlies + klappen in de uitlaat> lekkage van oliekanaal naar buiten
– olie lekkage langs motorblok aan buitenzijde motor> olie lekkage van oliekanaal naar cilinder
– hoog olie verbruik, stevige blauwe pluimen uit de uitlaat, veel carterdruk> olie lekkage van olie kanaal naar koel kanaal
– olie in koelvloeistoftankje, koelvloeistof in je motorolie, verlies koelvloeistof> koelvloeistof kanaal naar buiten
– lekkage koelvloeistof langs motorblok, verlies koelvloeistof> koelvloeistof kanaal naar cilinder
– Druk in koelvloeistof tankje, veel witte rookKlepstoters zijn aardig aan de prijs, maar wel makkelijk vervangen als de kop los is.
laat altijd de kop vlakken als je deze loshaalt.
Willem
23 november 2008 om 23:16 #17429995als ie lekkage op cilinders heeft moet je even een compresie meeting laten doen bij een garage
23 november 2008 om 23:18 #17429996of zuigerveren versleten
matthew:hmmz
24 november 2008 om 19:40 #17429997motor is al opgeknapt, Koppakking lag eruit.
beetje jammer dat je zo’n gast niet meer ziet op het forum als zijn probleem is opgelost.
Willem
24 november 2008 om 21:57 #17429998ja dat is wel jammer
nou ja die mensen heb je ook
29 december 2008 om 12:29 #17429999origineel gepost door wim-v6
kop: Koppakkingset Compleet, dan heb je alle pakkingen en keerringen en nieuwe kleprubbersKoppakking kapot: als deze kapot is tussen de 1e en 2e cilinder, merk je daar niks aan in je koeltankje
>> iedereen denkt gelijk maar als de koppakking lek is je geliek geborrel hebt in je koeltankje, dit kan, maat hoeft niet
er zijn verschillende manieren van een lekke koppakking:
> lek van cilinder naar cilinder
– Comrpessie verlies + klappen in de uitlaat> lekkage van oliekanaal naar buiten
– olie lekkage langs motorblok aan buitenzijde motor> olie lekkage van oliekanaal naar cilinder
– hoog olie verbruik, stevige blauwe pluimen uit de uitlaat, veel carterdruk> olie lekkage van olie kanaal naar koel kanaal
– olie in koelvloeistoftankje, koelvloeistof in je motorolie, verlies koelvloeistof> koelvloeistof kanaal naar buiten
– lekkage koelvloeistof langs motorblok, verlies koelvloeistof> koelvloeistof kanaal naar cilinder
– Druk in koelvloeistof tankje, veel witte rookKlepstoters zijn aardig aan de prijs, maar wel makkelijk vervangen als de kop los is.
laat altijd de kop vlakken als je deze loshaalt.
Willem
29 december 2008 om 12:52 #17430000Willem V6,
Ik heb een vraagje aan jouw Waarom moet je de kop vlakken als je deze loshaalt volgens jouw?!
dit is geen verwijt of iets maar ik wil iedereen iets uitleggen wat mijn ervaring is met het vlakken van een cillinderkop of het nu op een opel/mercedes/vw gaat maakt niet uit.
de maten zijn niet goed maar het gaat om het principezuiger in B.D.P naar de klep toe is 10mm (inlc koppakking die maken we even 0mm voor het gemak)
Als je de kop gaat vlakken en je haalt er 2mm af is de afstand nog maar 8mm niet zo erg zal men denken!maar nu komt het voor een carburatie motor maakt het niet uit deze zijn veel onnaukeuriger als de computer gestuurde ontstekingen dus je motor komt niet meer aan de fabrieks toleranties.
door het vlakken kan je motor veel slechter gaan lopen omdat de toleranties niet meer kloppen.
ook is de kans dat de zuiger de klep raakt groter!(ook al is het goed ge meten, je weet dat op een gegevenmoment de zuiger iets langer wordt door bebaalde omstandigheden!)Oplossingen bij het vlakken van de cillinderkop:
– Wat er bij de cil. kop is afgevlakt moet ook bij de zuiger worden afgevlakt om weer op de fabrieks toleranties te komen.
– De koppakking dikker maken het zelfde als wat je hebt afgevlakt bij bij je cil.kop!
ik hoop jullie voldoende te hebben geinformeerd?
Groet Wiboman
P.S. dit zijn mijn ervaringen ieder moet voor zich weten wat wat hij of zij doet!
29 december 2008 om 13:20 #17430001Ik heb al heel wat koppen gevlakt Wiboman.
ik heb hierbij nooit problemen ondervonden..
zelfs niet als je over de door de fabriek opgelegde maximale vlakgrens gaat.
Juist de elektronischgestuurde motoren hebben door middel van klopsensoren en mengsel controle kunnen dit veel beter afregelen.
We doen ook koppen vlakken ten behoeve van motortuning.
Waarom kop vlakken.
je moet eens kijken hoevaak een kop niet meer vlak is.
als er een tijd is door gereden met een lekke koppakking (meestal omdat dit niet ala minuut geconstateerd word) krijg je slijtage op het materiaal van de kop.
dit zijn de punten die opnieuw zullen doorslaan bij de koppakking omdat een 100% dragvlak niet meer aanwezig is.
Fabrieken maken cilinderkoppen met een bepaalde over tolerantie.
er staan merktekens voor maximale vlakking van de kop op de cilinder kop zelf.
hierbij maakt het niet uit of je een mercedes audi VW ford opel of welk ander merk dan ook voor je hebt.
ikzelf rijdt nu ook met een gevlakte revisiekop op mijn X16XE motor.
dit in combinatie met een Mantzel powerbox.
kan niet anders zeggen dan dat deze motor heerlijk rustig en soepel loopt.
Willem
29 december 2008 om 18:18 #17430002Willem,
Ik ben het wel met je eens als je weet wat je doet! maar dat is voor de meeste onder ons niet weggelegd!
Als je gaat tunnen dan kan je dat inderdaad doen? dan kom je ook hele andere tegen en kan je doen?Ik heb een tijd bij vege motren revisie in spijkenisse gewerkt en daar werken ze zo dat wat van de kop gehaald word ook van de zuigers werd gevlakt?
jij werkt zeker bij een revisie bedrijf in de regio Den Haag als ik dit zo mag gokken ik woon op een noten dop afstand van je?
p.s. wat adviseer je mij dan met een beginnende lekkende koppakking? verbruikt een halvelietr koelvloeistof op de 200km
ik heb een vectra CDX X2.0XEXVGroet Wiboman
29 december 2008 om 20:08 #17430003Ik werk niet in de automotive of kleinmetaal.
zit in de Transploft
maar weet kwa auto’s wel waarmee ik bezig ben.
ik heb wat dat betreft al meer motoren uit elkaar gehad dan mij lief is.
Nou wil het geval dat ik niet zulke goede ervaringen heb met motoren die gereviceerd zijn bij VEGE.
vaak vlotweg weer de koppakkingen vervangen, of andere problemen.
Ik heb zelf nog nooit een zuiger gevlakt, of gevlakt zien worden ivm kop vlakken.
Brandstof regeling en kop vlakken.
je zal het juist bij carburatie motor meer merken wanneer de kop gevlakt is. als bij een inspuit motor met klop en Emissie regeling.
Vaak wel in positieve zin trouwens bij de carurateur motoren
mijn kadett-E 1.2S ondernokker kop was Flink verder gevlakt dan de maximale vlakgrens die opel erop had gemerkt.
ding ging als de brandweer :D
Willem
29 december 2008 om 21:51 #17430004Thanx Wim-v6
wat adviseer jij dan mbt een lekkekoppakking?
vlakken en weer monteren of meteen maar alles in de kop aanpakken?
een vectra CDX X2.0XEXV op gas!ik hoor het wel ?
Groet wibout uit P.City
30 december 2008 om 00:25 #17430005Dat zou een beetje afhankelijk zijn van wat de slijtage van de kop zelf is.
zijn de klepzittingen al een eind weg, laat dezedan mee vervangen.
Kleppen sluiten nog goed af?? anders in laten slijpen.
verders doen we als het niet nodig is geen reparatie of vervangingen.
je zegt zelf bij een reviseur gewerkt te hebben, dan kan je wel een inschatting van de staat van de kop te maken.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.