Handig weetje over de meest nutteloze monza/senator optie

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Handig weetje over de meest nutteloze monza/senator optie

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18342533
    peter777
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 January 2011

      De koplampwissers :)

      Ik heb een bult van die dingen uit elkaar gehaald en ze zijn bijna allemaal op 1 setje na gaar. Aangezien dat werkende setje niet van ondergetekende is moest ik even creatief zijn. Wat blijkt: Op de lengte van het asje na zijn ze van de Volvo V70, V40 en 440 gelijk qua behuizing.


      (bosch nummer 0390206937 (links) 0390206936 (rechts))

      Dus wat heb ik gedaan? Hop naar de sloop, wissermotoren en kabelboompje van een 440 gesloopt. Dingen open getrokken en de asjes van de Opel motortjes overgezet. Je hoeft alleen de tandwielen van de volvo asjes op de opel asjes te tikken en presto.

      Daarnaast paar gaatjes geboord in de opel wissermotorbeugel welke overeenkomen met de bevestigingsgaten volvo wissermotor. Bij de Opel zitten ze aan de beugel met moeren die om de asjes heen vallen en bij de volvo met 4 schroefjes in de behuizing. Wisserarmpjes heb ik van een saab 900 geplukt, zien er bijna hetzelfde uit alleen de sproeierkop is veel degelijker dan de originele volvo.

      Voor de rest kabeltjes trekken, en dan hou je drie draden over die je moet aansluiten. 1 voor permanent 12V (deze tak je af van dimlicht) een voor geschakeld 12V (dit moet je met een relais schakelen op de sproeierpomp aangezien de pomp massa geschakeld is). En tot slot massa.

      Om het helemaal netjes te krijgen een ruitenwisserblad verknipt en het rubber op maat gemaakt voor de koplampwisserarmpjes. Ziet er allemaal origineel uit en qua kosten lekker cheapo.

      Fototjes volgen nog.

      De monza begint steeds meer Zweeds bloed te krijgen :) Volvo 850 dynamo, volvo/saab koplampwissers, en volvo radiator coolfan + relais. Eeeh, oh ja ook nog een VW Thermoswitch voor de elektrische coolfan. Heb de viscofan er trouwens uit gesloopt, vandaar.

      Moraal van het verhaal, als er Bosch op staat dan kan je vaak bij andere merken shoppen :)

      #18342545
      kywieman
      Deelnemer
        Lid sinds:
        20 February 2009

        Goed verhaal. Lekker kort (Y) (Y) (Y)

        #18342553
        peter777
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 January 2011

          Mwaha! eeh ja.

          Ok, trek rommel uit volvo en saab en pleur in Opel. The end. ;)

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.