grote beurt

Forumindex Forums Modellen Astra grote beurt

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17210907
    HermanH
      Lid sinds:
      9 December 2005

      Wat is nu precies het nut van een grote beurt??:wtf
      Is het vernieuwen van filters,olie etc etc alleen niet genoeg?
      Word de motor ook opnieuw afgesteld?

      Het gaat om een astra station 2.0 dtiuit 2001,die ik graag wil laten chiptunen,maar heb het idee dat hij iets aan power inlevert,vandaar mijn bovenstaande vraag.

      De km stand is overigens 180.000km.

      #17503856
      erwin78
        Lid sinds:
        23 May 2009

        Onderhoud is preventief, dus dingen vervangen voordat het kapot is, zodat je lekker weer een jaartje of 15.000km kunt rijden, zonder tussentijds steeds naar garage te moeten.

        Je wilt niet met een gebroken v-snaar / multi-riem komen staan, de staat van de riem wordt gecontroleerd, als die slecht is wordt die vervangen voordat hij kapot gaat.

        En bij een grote beurt wordt er meer en uitgebreider gecontroleerd dan bij een kleine beurt.

        #17503857
        miraltje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 June 2004

          origineel gepost door erwin78
          Onderhoud is preventief, dus dingen vervangen voordat het kapot is, zodat je lekker weer een jaartje of 15.000km kunt rijden, zonder tussentijds steeds naar garage te moeten.

          Je wilt niet met een gebroken v-snaar / multi-riem komen staan, de staat van de riem wordt gecontroleerd, als die slecht is wordt die vervangen voordat hij kapot gaat.

          En bij een grote beurt wordt er meer en uitgebreider gecontroleerd dan bij een kleine beurt.

          ben ik niet met je eens, de groot aantal dealers maken er zich met een jantje van lijden af onder het moto van “de klant kan het toch niet controleren”

          vandaaar dat mijn astra alleen voor het uitlezen/resetten bij de dealer komt de storingen oplossen/onderhoud doe ik zelf dan weet ik zeker dat ik niet vern***t wordt.

          ik heb in februari een astra G cabrio rechtstreeks uit de handel gekocht.

          volgens de onderhoudsboekjes en een sticker onder de motorkap was door de opel :hmmz dealer net een grote beurt inclusief d riem vervanging uitgevoerd.

          de riem bleek achteraf niet in januari te zijn vervangen,en waarschijnlijk dus de grote beurt ook niet.

          na demontage van de riem met rollen bleek de riem uitgedroogt en de (span)rollen versleten.
          de productie datum van de spanrol bleek 5-2002 en is dus nog never vervangen, een distributie set ligt tegenwoordig geen 7 jaar na productie op de plank in een groot magazijn

          en tenzij de handelaar de officeele stempels van de betreffende opel dealer (grote met meerdere vestigingen in het westen)heeft of nagemaakt moet ik dan toch weer concluderen dat er bijna geen eerlijke dealers zijn.

          #17503858
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Tja, ik voert het onderhoud zelf uit.

            ik doe dat meestal zo:

            Regelmatig:

            – Rondje om de auto
            – verlichting Check (er rijden te veel auto’s met kapotte of niet juist afgestelde verlichting, daar wil ik niet bij horen)
            – banden op juiste spanning en slijtage of beschadigingen

            iedere 10.000km:

            – Verversen Olie
            – Vervangen Oliefilter
            – Controleren diversen vloeistoffen
            – Controle riemen
            – Controle interieur filter (deze gaan wat harder achteruit bij vochtig weer)
            – Contorleren Luchtfilter
            – Controleren op lekkages van brandstof of olie
            – Controleren Vacuum systeem op valse lucht en lekkage
            – Controleren Gasklep en stappenmotor op vervuiling

            iedere 30.000km:

            – Vervangen interieur filter
            – Vervangen Luchtfilter

            iedere 45.000km:

            – Vervangen Bougies

            iedere 60.000km:

            – distributie inclusief span en geleiderollen (en waterpomp bij de 4 pitter)
            – Vervangen Versnellingsbak olie (Bij de Getrag versnellingsbakken)
            – Vervangen Benzine Filter

            iedere 2 jaar:

            – Vervangen Remolie
            – Vervangen Koelvloeistof

            Aanschaf 2e hands auto:

            – Vervangen distributie riem met span en geleide rollen ***
            – een WIM 10.000km beurt
            – Uitgebreide controle

            *** of ik mmoet HEEL zeker zijn dat de distri kort ervoor is vervangen, maar in 99 van de 100 gevallen is er onduidelijkheid over

            Willem

            #17503859
            miraltje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 June 2004

              origineel gepost door wim-v6

              *** of ik mmoet HEEL zeker zijn dat de distri kort ervoor is vervangen, maar in 99 van de 100 gevallen is er onduidelijkheid over

              Willem

              ook al is het duidelijk, een stempel in een boekje en sticker zeggen ook niet zoveel, daarom vervang ik ze altijd bij aanschaf

              en wie wil voor 100 euri een mega schade aan het blok riskeren ik niet.

              oja, en een zaterdag morgen:P

              #17503860
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                tja, ik heb ook al een paar keer gehad dat de boel gewoon netjes vervangen, met garantie alles erbij.

                heb toen ook gewoon 60.000km zonder problemen gereden.

                Willem

                #17503861
                erwin78
                  Lid sinds:
                  23 May 2009

                  Ik heb het ook niet over een dealer!!!!!!!!!!!

                  Ik heb het gewoon over een onderhouds beurt zoals die uitgevoerd hoort te worden volgens het onderhouds schema!!

                  Ik heb 9 jaar geleden zelf 3 jaar bij een opel dealer gewerkt, ben er van ellende weg gegaan omdat wij ook niet het onderhoud mochten uitvoeren zoals het eigenlijk hoort.

                  Werk nu sinds 9 jaar bij een klein universeel bedrijf als zelfstandig monteur, en doe het onderhoud gewoon zoals het hoort.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.