Graag advies omtrent geluid banden

Forumindex Forums Modellen Insignia Graag advies omtrent geluid banden

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18354943
    Uzi1983
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 April 2018

      Hallo iedereen,

      Ik ben net nieuw op dit forum en wilde graag jullie ervaring/kennis omtrent mijn Opel Insignia uit 2012:

      insignia

      De auto heeft 20 inch wielen. Toen ik het kocht zaten er zo goed als nieuwe banden onder met maat 245 / 35 /20 inch. Het merk is alleen “Nankang”…….. :negative:   nou onder mijn Astra H zaten altijd Michelin’s en ik ben niet zo van de Nankang, Nokian, Toyo, etc. etc. banden. Snap wel dat de garage voor dit merk had gekozen want zo’n band kost maar 100 euro in deze maat. Om precies te zijn zitten er Nankang Ultra Sport NS 2 banden onder met een stoere V groef. Zo’n band kost 100 euro, de kwaliteitsband in deze maat kost zeker tussen de 200 en 400 euro.

      Maar goed, die grote wielen vind ik erg mooi bij deze auto alleen ik vind ze nogal veel geluid maken vanaf de circa 50 km/h, zoveel dat ik het wil laten nakijken. Voor mij is het geluid onacceptabel. Ik snap dat je met zulke dunne zooltjes en brede grote wielen meer geluid hebt, maar dit niveau vind ik gewoon overdreven en klopt gewoon niet.

      Ik heb dus online het banden label opgezocht van deze Nankang band en deze is 71db, vergelijkbare banden van Pirelli of Michelin zitten ook op 71 a 72db. Dus wat zal het zijn. Na wat ge-google zijn er een aantal mogelijke oorzaken:

      Een wiellager (Ik twijfel, maar ik denk niet dat het een lager is, die maakt meer een slepend geluid)

      Gecupte banden (Banden zijn echt nieuw, denk niet dat dit van toepassing is)

      Te lage bandenspanning (Heb ik gecontroleerd, dat is het zeker niet)

      Hebben jullie tips? Komt het misschien door het budget merk band? Ik ben wel van plan op termijn nieuwe banden te kopen maar vind het zonde om deze banden nu al eraf te halen. Moet ik het misschien laten nakijken (en horen) door de Opel Dealer of banden boer?

       

      gr,

       

      #18354960
      Jan-WillemK
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 July 2014

        Hoi,

        Deze wielen staan erg goed onder een Insignia, mijn buurman heeft ze er ook onder zitten :good:

        Hoe de precieze geluidstesten van banden gedaan worden weet ik niet, maar als deze net zo ‘betrouwbaar’ zijn als de verbruikstesten bij auto’s weet ik niet of je die getallen/decibellen kunt geloven? Bovendien werkt het met de decibel-schaal zo dat als er 3dB bijkomt, dit een verdubbeling van het geluid betekent. Dus 1 0f 2 decibel lijkt misschien weinig op 70 decibel, maar kan dus best veel zijn.

        Een band met een V-profiel maakt volgens mij ook altijd meer geluid dan een band met rechte groeven.

        Kun je de radio niet wat harder zetten? :whistle:

        #18355039
        Chris67
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 April 2018

          Hallo,

          Een laag profielband maakt sowieso meer geluid. Nu het merk Nangkang zou ik er persoonlijk ook nooit opleggen. Het laag profiel is best wel mooi, maar voor mezelf wil ik dit niet meer. Daar er meer rolgeluid is en rijd veel harder. Zeker als je veel km doet. De wegen liggen er de laatste tijd neer meer goed bij.

          Toen ik mijn wagen kocht lag er fabriek af Michelin_Primacy_3_225_55_R17_97Y op. Enkele maanden geleden heb ik deze vervangen door Dunlop_SP_SportMaxx_RT_225_55_R17_97_Y. Ook daar deze iets goedkoper waren dan de Michelin’s maar ook ik de specificaties beter vond.

          Dunlop_SP_SportMaxx_RT_225_55_R17_97_Y

          Nu iedereen is vrij om te kiezen. Voor mezelf is rolgeluid heel belangrijk. En deze Dunlops daar ben ik heel tevreden van. Geven nog minder rolgeluid dan de Michelin’s

          #18355068
          Uzi1983
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 April 2018

            Die 67 Db ligt wel lager dan de 71 Db van mijn Nankang banden, dat is meer dan de helft minder geluid. Ik heb in mijn bandenmaat Pirelli P zeros gevonden die zijn 68 Db. Dus ik denk dat ik sowieso nieuwe banden onder mijn auto ga laten zetten. Hoef helemaal niks van dat Nankang.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.