Gorgelend geluid, vooral in hoogste versnelling.

Forumindex Forums Techniek Ecotec Gorgelend geluid, vooral in hoogste versnelling.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #18343817
    robert1701
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 November 2005

      Lap, de miserie begint weeral.
      Oude tweedehands Zafira A van 2000 gekocht met ecotec X18XE1.

      Eerst is de achterste demper er bijna onderuit gevallen, dus even verder zonder.

      Nu is hij een “gorgelend” geluid beginnen maken in vijfde versnelling, vooral als ik gas geen, maar nu ook al zo.
      In vier en drie kan ik het ook een beetje horen op lage toeren met volle gas.
      Ik zeg nu wel een gorgelend geluid, maar het kan iets zijn dat rammelt.
      Als ik het ontkoppelingspedaal indruk, lijkt het wel direct te stoppen.
      Ik durf er bijna niet meer mee rijden in zes. Het is vandaag begonnen.

      Mijn eerste gedacht ging naar de uitlaat, iets dat erin rammelt,
      maar het geluid komt meer van vooraan dan uit de afgebroken buis en waarom stopt het bij het ontkoppelen??
      Hopelijk niets mis met de druklager, koppeling, vliegwiel of versnellingsbak??
      Ik dacht aan te weinig olie daarin misschien?

      Even mijn hoofd onder de auto gestoken, maar ik zie niet direct een aftapbout of om te vullen.
      Ik heb nog geen boek gekocht van de Zafira A, dus heb ik geen flauw idee hoe hij in elkaar zit.
      Toch geen gezamenlijk reservoir voor motor en versnellingsbak olie zoals de Mini??

      #18343828
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Als je een zesbak hebt zou ik bijna zeggen de bak stuk of het vliegwiel. Maar nu is het vreemde de x18xe1 is volgensmij nooit geleverd met 6 bak of dualmassa vliegwiel.

        Heb je foto van de bak en motor?

        #18343851
        robert1701
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 November 2005

          Oei, foutje, vijfde versnelling. Da’s nog steeds beroepsmisvorming. :wacko:
          Beroepshalve heb ik vroeger veel met lichte vracht en vrachtwagens gereden met 6 en 8 versnellingen.
          Ook nu nog wil ik mijn Zafira A dikwijls in zesde zetten, maar die is er dus niet.

          Ik snap niet dat je het zo hard hoort in hoogste versnelling, terwijl je daarentegen bijna helemaal niets hoort in de lagere versnellingen.
          Van ’t moment dat ik ontkoppel, is het ook ineens weg.
          Het is gisteren zomaar ineens begonnen en maar erger en erger geworden. :unsure:

          Ik heb nog geen boek van de Zafira, dus weet ik niet hoe hij ineen zit. Wat er allemaal inzit.
          Een voorwielaangedreven wagen is zoal niet leuk om aan te werken.
          Alles zit zo compact bij elkaar in zo’n kleine ruimte. :negative:

          De Zafira komt, wel via, van de eerste eigenaar, die in de zeventig is.
          Zo oud ben ik niet en zo is mijn rijgedrag zeker niet. Misschien heeft er op die korte tijd dat ik ermee rijd al iets teveel afgezien voor de leeftijd van de wagen? :scratch:

          #18343857
          robert1701
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 November 2005

            Ik vrees echter dat het de versnellingsbak zelf kan zijn. Ik heb nog maar 1.500km gereden met deze tweedehands Zafira. Dat zou serieus kl*ten zijn. :cry:
            Ik weet zelfs niet of er nog genoeg olie inzit.
            Waar tap je af en waar vul je die nu eigenlijk?

            Ik heb ooit een Innocent90 gehad met de “mini” motor van Leyland erin en die had geen aparte olie. Motor en versnellingsbak deelden de motorolie.
            Is dat hier ook het geval of moet ik mijn ogen wat verder opentrekken?

            #18343866
            robert1701
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 November 2005

              Ik heb het geluid nog eens opgenomen, want nu hoor ik het al in de lagere versnellingen:

              #18343878
              robert1701
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 November 2005

                Na wat gevonden te hebben op het internet, heb ik eindelijk de vuldop gevonden. Die hebben ze wel erg goed verstopt. :negative:
                Ik heb wel niet de specifieke olie voor deze versnellingsbak, maar heb er dan maar even met andere bijgevuld.
                Er is zeker een halve liter bij in gegaan.

                Mogelijk toch de versnellingsbak naar de haaien?
                Wat kost zo’n F17 versnellingsbak zoal?

                #18343892
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Ik herken het geluid niet echt van een bak die stuk is.

                  Hitteschild op het uitlaatspruitstuk klappert niet?

                  Motorrubbers / bakrubbers zijn allemaal nog heel? Klinkt meer als iets wat snel klappert tegen metaal.
                  Merk je wat aan de bak bij rijden naast het geluid? Maakt die dit geluid ook bij achteruit rijden?

                  #18343907
                  robert1701
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 November 2005

                    Als er ergens iets zou loshangen, denk ik niet dat het zo specifiek in hoogste versnelling hoorbaar zou zijn.

                    Een lager die de geest gegeven heeft in de bak ofzo?

                    Mijn vriendin heeft deze wagen gekocht omdat ze mijn oude Omega A met zijn regelmatige kwaaltjes moe was en nu weer dit met de Zafira, na een maand al. :cry:
                    Dit zou zo snel mogelijk in orde moeten geraken.

                    Een revisie setje met rollagers en dichtingen is te vinden op eBay heb ik gezien. Maar is het dit wel?

                    #18343908
                    robert1701
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 November 2005

                      Ik heb eens geïnformeerd naar de prijs van een revisie, niet al te ver hier vandaan.
                      Daar vragen ze 750 Euro excl. BTW. :negative:

                      Ik heb ooit bij een bedrijf in Nederland een prijs voor een splinternieuwe automatische versnellingsbak voor mijn Omega-A gekregen van 950 Euro excl. BTW.
                      Dan kan de revisie van zo’n klein manueel bakje toch niet zoveel kosten? :unsure:

                      #18343922
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Toch, klinkt het geluid niet als bekend voor een versnellingsbak, geluid wat je hoort komt wel vaak voor bij een defecte waterpomp.
                        Nu zag ik dat je riem er misschien al meer dan 60.000km op ligt. Worden in Belgie autos niet goed onderhouden ofzo?

                        Meeste bakken gaan kapot in zijn achteruit de F17 bakken. Revisie zelf zou ik niet aan beginnen, heb je speciaal gereedschap voor nodig.
                        Gewoon voor een paar honderd euro een tweedehands bakje kopen. Meestal krijg je ook 3 maanden garantie op 2e hands bakken.

                        De as waard etandwielen over draaien is eigenlijk dezelfde as voor diverse tandwielen, dan zou het tandwiel van de 5e versnelling versleten zijn.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.