Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › Gordel vraag
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 februari 2013 om 19:33 #17255086
2 vragen betreft de gordels
1 een kennis van mij heeft een 77er plymouth trailduster deze staat als bedrijfswagen op papier ,maar heeft geen gordels voorin.moeten deze erin zitten of niet zelf dacht ik van wel ivm bouwjaar.
2 ik heb een 86er Dodge ram B250 camper en in deze bus welke als personenauto /camper op papier staat zitten enkel heupgordels ,ook voorin mag dit of moeten voorin 3 punts zitten .
volgens de vorige eigenaar is hij wel ieens in een controlle gereden en was hier geen problemen mee.
kan weinig op internet vinden enkel dat er goed gekeurde gordels in moeten zitten ,maar niet of het 3 punts of heup moet zijn3 februari 2013 om 21:00 #18102945Voor bedrijfsauto;s gelden andere regels.
In Vrachtwagens is het pas in 1996 verplicht geworden, ik reed met een 1995 MB Powerliner zonder gordels.
Willem
3 februari 2013 om 21:45 #18102946Ik heb ook gordels welke halfjaar geleden zijn in gebouwd.. komen uit een vectraB.. haal ik wel weer eruit want de slip werkt niet meer.
Alleen bouwjaar is 76
alleen twijfel ik nu ook over het bouwjaar.. meende naar 77 is gordel verplicht…
Maar 76 is gewoon zonder gordel goedgekeurd.4 februari 2013 om 06:07 #18102947wat ik wel vond was voor personen auto’s
auto’s voor 1 januarie 1971 hebben geen gordelplicht
1 januarie 1971 bevestegingspunten en gordels voorin nieuwe auto’s verplicht
1 juni 1975 gordeldraagplicht op voorzitplaatsen
1 januarie 1980 bevestegingspunten voor gordels achterin verplicht
1 januarie 1990 gordels achterin verplicht
1 april 1992 gordelplicht ook op de achterzitplaatsendit gaat over personenauto’s en niet over bebrijfswagens op kenteken ,daar kan ik niets over vinden
4 februari 2013 om 07:16 #18102948Dit staat in de keur bijbel: op 04-02-2013, de eisen kunnen in de toekomst mogelijk wijzigen!
Bedrijfsauto’s, die na 31 december 1997 in gebruik
zijn genomen moeten zijn voorzien van gordels
voor: de zitplaats van de bestuurder en de ernaast
gelegen naar voren gerichte zitplaatsen, en de
overige naar voren gerichte zitplaatsen indien op
een afstand van maximaal 1.30 m voor de
rugleuning van deze zitplaats zich geen
veiligheidsscherm of rugleuning van een ervoor
gelegen zitplaats bevindt.Het eerste lid is niet van toepassing op klapstoelen
en zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor
gebruik bij stilstaand voertuig.De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en
mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de
gordel wordt niet gezien als een beschadiging.
Indien sprake is van corrosie is het bepaalde in
Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2,
afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.De gordels moeten zijn voorzien van een goed
werkende sluiting en een goed werkende
blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig
functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen
ervan.*bron rdw.nl
7 februari 2013 om 11:29 #18102950Let op bij die amerikanen, sommige types hebben gordels die pas blokkeren bij een crash.
Ik snapte er geen hout van, dus de Dodge dealer gebelt. Blijkt dus normaal te zijn dat de gordels niet zomaar blokeren.7 februari 2013 om 13:44 #18102949@Fearless wrote:
Let op bij die amerikanen, sommige types hebben gordels die pas blokkeren bij een crash.
Ik snapte er geen hout van, dus de Dodge dealer gebelt. Blijkt dus normaal te zijn dat de gordels niet zomaar blokeren.Klopt heb het ook eens gehad. trekken trekken aan die gordel denk dit is niet goed.
Andere gordels hmm hebben het zelfde. Boek er bij gepakt en daar stond ook in ingeval dat hij niet blokkert een proef rit maken.
En ja bij hard remmen blokkeerde de gordel idd.
Maar ja dat is grappig als een een auto hebt voor 6 personen.7 februari 2013 om 21:08 #18102951;) m’n B250 grijskenteken heb ik ook geen gordels voorin omdat dit niet verplicht is, in een geel kenteken volstaan heup gordels.
bij de rolgordels (3 punts) zit een kogelmechanisme in, deze vliegt naar voren bij een aanrijding om te blokeren. Je kan hem dus niet zo testen.
7 februari 2013 om 21:15 #18102952@arjontje wrote:
@Fearless wrote:
Let op bij die amerikanen, sommige types hebben gordels die pas blokkeren bij een crash.
Ik snapte er geen hout van, dus de Dodge dealer gebelt. Blijkt dus normaal te zijn dat de gordels niet zomaar blokeren.Klopt heb het ook eens gehad. trekken trekken aan die gordel denk dit is niet goed.
Andere gordels hmm hebben het zelfde. Boek er bij gepakt en daar stond ook in ingeval dat hij niet blokkert een proef rit maken.
En ja bij hard remmen blokkeerde de gordel idd.
Maar ja dat is grappig als een een auto hebt voor 6 personen.Hhahah, dan moet je een stagesjaak mee nemen.
Gelukkig was het een pickup…maar wat een baggersysteem is dat…
Amerikanen. :sleeping -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.