GLX motoren

Forumindex Forums Modellen Grandland X GLX motoren

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #18358690
    Mark van Veluw
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 January 2018

      In de media vernam ik dat binnenkort (volgende maand?) de GLX leverbaar wordt met een 180 pk 1.6 benzine motor.

      Wat ik mij afvraag: is dit ook een PSA blok, net als de 1.2? Ik kan nergens specificaties vinden van deze motor, in het buitenland schijnt ie al leverbaar te zijn. Ben erg benieuwd naar het aantal Nm’s namelijk…

      #18358691
      joepke-m
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 July 2006
        #18358695
        Mark van Veluw
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 January 2018

          Thnx! Ik heb het niet kunnen vinden, ws weer met neus gezocht zoals mn vrouw wel eens zegt :yes:

          Maar niet bekend of dit blok van PSA is he? De 1.6 van de 3008 levert 165 pk, lijkt mij dat dit blok dan van Opel is, wat ook in de Insignia zit?

          #18358697
          joepke-m
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 July 2006

            Dat weet ik niet

            #18358732
            Raedarius
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 July 2018

              Die 1.6 180 pk is de nieuwe pure tech PSA motor die inmiddels ook in diverse PSA modellen geleverd wordt,

              .In feite is deze motor  de al veel langer bestaande THP motor van PSA  die hiervoor 165 pk had. Deze motor had in het verleden veel problemen o.a. ernstige inwendige vervuiling. Ik hoop dat deze problemen inmiddels zijn opgelost. Ik heb echter nog nergens gelezen dat een fundamentele aanpassing van het ontwerp van deze motoren heeft plaatsgehad. BMW heeft dit blok dat vroeger ook in de Mini gebruikt, maar inmiddels laten vallen. Anderzijds is het een fraai lopende machine zolang deze goed functioneert.

              #18358738
              Mark van Veluw
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 January 2018

                Wel raar dat het verschil in Nm zo klein is tov de 1.2, zou verwachten dat de 1.6 toch wel de 300 Nm aan zou tikken?

                #18358744
                joepke-m
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 July 2006

                  Ik heb vandaag een sprintchip besteld, zou 44 pk en 74 Nm extra moeten geven. Maar dat zeggen ze zelf…. Ik doe het voornamelijk om het verbruik wat naar beneden te krijgen

                  De GLX komt dan (theoretisch) op 174 pk bij 304 Nm

                  #18358746
                  Mark van Veluw
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 January 2018

                    Oeiiii, en dat uit een 1.2…

                    Ben je niet bang dat de auto nerveus wordt? Ik vraag me sowieso af hoe lang het spul heel blijft met deze kleine motoren en zulke vermogens.

                    Wat kost zo’n chip als ik vragen mag?

                     

                    *edit*

                    en vooral, wat is de te verwachten besparing in het verbruik?

                    #18358747
                    joepke-m
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 July 2006

                      Verwachte besparing is 15% waarbij wederom geldt “zeggen ze zelf”… ;-)

                      De €383 kosten heb ik er daarmee in ongeveer 30.000 km uit (heel defensief gerekend). Da’s bij mij minder dan een jaar

                      Ik heb 30 dagen herroepingsrecht, als de auto nerveus wordt stuur ik de chip terug

                      Ik heb 5 jaar garantie op het product en 2 jaar op de motor (max €7000). Verder is het een leaseauto dus bij problemen (en beurten) haal ik de chip eruit, komt niemand achter

                      #18358863
                      Mark van Veluw
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        24 January 2018

                        @Joepke: Ik heb afgelopen dagen mijzelf eens verdiept in chiptuning icm met de 1.2 Puretech motor.

                        Ik ga er niet aan beginnen, teveel negatieve adviezen gelezen hierover. Het schijnt dat de 130 pk versie van onze motor ( hij schijnt er ook te zijn als 90 pk, de 110 pk was mij bekend) al redelijk op de max zit van wat zo’n motor in alle redelijkheid aankan. Bijkomend aspect, het verbruik. Ikzelf zou, als ik eraan zou beginnen, het doen voor de daling van het verbruik. Maar ik ben bang dat door de (explosieve) stijging van het vermogen je daar ongemerkt veel gebruik van gaat maken, want; erg leuk natuurlijk! Op deze manier denk ik dat je qua verbruik er niet zoveel van gaat merken, misschien wel negatief zelfs.

                        En ook weer voor mezelf, ik vind de auto nu al snel genoeg, ben best tevreden zo.

                        Hier ook een artikel erover:

                         

                        Op autoblog.nl kun je een mooi artikel vinden over chiptuning-psa-puretech-motor in de rubriek “vraag”

                        #18358871
                        joepke-m
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 July 2006

                          We gaan het meemaken. Als het niet bevalt (qua verbruikswinst) stuur ik hem gewoon terug. Zoals gezegd heb ik daar 30 dagen de tijd voor.

                          Dat jij het niet gaat doen is prima, ieder mag zijn eigen keuzes maken.

                          De link naar het artikel vind ik echter niet persé overtuigend. Er is slechts 1 persoon die aangeeft dat het misschien niet zo’n goed idee is. Als het er nu tientallen waren dan had dat meer indruk gemaakt (no offense)

                          Wel bedankt voor je reactie, ik hou je op de hoogte van de resultaten.  :applause02:

                          #18358885
                          Mark van Veluw
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            24 January 2018

                            [quote quote=18358871]Wel bedankt voor je reactie, ik hou je op de hoogte van de resultaten. :applause02:[/quote]

                             

                            Ja, ben erg nieuwsgierig hoe het jou bevalt!

                            En inderdaad, ik heb zelf ook die instelling hoor, wat een ander ervan vindt interesseert me niet zoveel. Dus vooral proberen!

                            #18360390
                            Mark van Veluw
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 January 2018

                              Hey Joepke, rijd jij al rond met de sprintchip? Zo ja, wat zijn jouw eerste bevindingen?

                              #18360396
                              joepke-m
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 July 2006

                                Waarom logt dit forum mij steeds uit….grrr

                                Hoi Mark, het pakketje was lang zoek bij de vervoerder, daarom heb ik uiteindelijk geannuleerd en mijn geld terug gekregen.

                                Maar 1 uur voordat we op vakantie gingen (vorige week) was er ineens bij de buren 2 huizen verderop een pakje bezorgd met de chip. Ik heb daardoor echter nog geen tijd gehad om m in te bouwen. En de leverancier weet waarschijnlijk nog geeneens dat ie nu alsnog bezorgd is :applause01:

                                Volgende week ga ik hem eens testen en zal hier wat laten weten.  :good:

                                #18360728
                                joepke-m
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 July 2006

                                  Ik heb uiteindelijk besloten de sprintchip niet in te bouwen.

                                  De leverancier heeft echter nog niet gereageerd op mijn vraag waar ik hem naar toe moet sturen. Zijn probleem, mij heeft ie niks gekost… :applause01:

                                  #18360739
                                  Mark van Veluw
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    24 January 2018

                                    @Joepke

                                    Wat jammer dat je het niet doet, mag ik je vragen waarom je er uiteindelijk vanaf ziet?

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.