Forumindex › Forums › Overige › Slap Geouwehoer › Geschaarde Belg met aanhangwagen op de A325
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 mei 2010 om 19:34 #17664549
E achter B is niet zo moeilijk opzich, en kost niet zo heel duur, maar is verrekte handig.
Ik heb me E achter C gehaald en daardoor automatisch mijn E achter B erbij.
Dit was echter iets lastiger haha.
ik heb dab gelest op een Whipkar (middenas aanhagwagen)
en rijdt het meest met een schamel (molenstel / gestuurde vooras) aanhanger:
en zo nu en dan met een trailert:
Willem
3 mei 2010 om 19:46 #17664550origineel gepost door Ghanz
intressant.. willem, even een vraagje dan, zodat ik, A het snap, en B er wat aan heb :Dvoorbeeld van hier op de dam :P
auto ledig gewicht 1349max te trekken MASSA 1700kg
vervolgens plof ik op de aanhanger een ledig casco neer, van een manta, wat weegt zoiets nog met assen eronder..? 300kg??
tellen we de getallen bij elkaar op 1349 en 1700 maakt 3049 daarbij de geschatte 300
maakt 3349… heb ik nog een krappe 200 gk over.:o vergeet ik het gewicht van de aanhanger zelf mooi even… :sleeping
uh laten we zeggen 450 kg. …damd… gaat dus niet lukken nie
Zonder E: mag de aanhanger niet zwaarder MOGEN wegen op papier dan die 1349kg
verder weet ik niet wat je bedoeld met TE trekken massa, is dat aanhanger gewicht of de massa die de auto mag trekken..
Willem
3 mei 2010 om 20:11 #17664551interessant topic zo:thumbup
3 mei 2010 om 21:03 #17664552Whipkar is makkelijker als een schamelwagen, schamelwagen is net weer andersom als whipkar, die laat zich net zo sturen als een gewone aanhanger achter een auto. Je moet eerst die achterkant goed zetten en dan die molen weer mee laten draaien, ellende vind ik dat, teveel nadenken. :P Zal wel wennen zijn maar geef mij maar gewoon.
Wil eigenlijk E wel een keertje halen jah. Het punt is dat ze me wss niks nieuws kunnen leren. Me schoonvader had een auto met aanhanger een keer neer gezet zodat het hem niet meer lukte om weg te komen. Stonden voor het bejaardenhuis waar de oma van me vriendin woonde en we gingen dat leegruimen. Was heel krap met een soort rotondetje waar ik achteruit omheen moest om weer weg te draaien.
En dat in een auto die ik niet ken. Krijg ik achteraf van een rijinstructeur die daar ook stond en even meekeek achter een complimentje en de vraag of ik E had. Eh nee, dat heb ik mezelf allemaal aangeleerd.
Ooit met een 6 meter sprinter en een tandemasser met huif op pad gestuurd toen ik net 3 maanden me rijbewijs had. Tempex rijden, ding was teruggekeurd, was alleen volume. Dan leer je het wel.
4 mei 2010 om 16:56 #17664553Ik vind de schamel makkelijker rijden als de whipkar en trailer, met die laatste leg ik altijd te stoeien omdat ik verkeerd om stuurt iedere keer..
Ben schamel gewend, daar ik al vanaf mijn 16e over het terrein van de zaak Crosste met Schamel combi’s tussen de 16 en 19,5 meter..
voor mij was Whipkar echt stoeien met lessen..
heb wel tijdens lessen een keer een Schamel in het dok gezet toen we na een dock parkeer sessie effe stonden te roken, en een chauffeur die niet aan een schamel gewend was stond te klooien..
Ik sotnd daar een beetje te laggen om zijn stoeiwerk, en hij voreg, ken jij het beter dan..
Ik zo ja!!
instructeur: je mag m erin zetten op EIGEN verantwoordelijk heid..
ik zo ow is goed..
haha mooi opgetrokken en in 1 keer in het dok.
zowel mijn instructeur als die Chauffeur stonden bijde zo :o :o haha
instructier, voor jouw is het jammer dat ze geen les geven met de schamel zeg, je ben er echt handig mee..
meestal heb ik er niet zo’n geloof in als een 20 jarige tegen mij zegt dat ie goed met een schamel kan rijden..
maar van jouw MOET ik het nu wel aannemen.
Willem
4 mei 2010 om 19:44 #17664554Het is maar net waar je aan gewend bent ik rij veel met een gestuurde trailer maar als ik dan een starre 3asser er achter heb is dat effe wennen met sturen. En ja achteruit rijden is een kwestie van oeffenen
4 mei 2010 om 19:49 #17664555Trailer stuurd vrijwel hetzelfde als een whipkar, rustig in zetten, en lekker laten lopen………
Met een Schamel zou ik nachten wakker liggen denk, maar goed alles is te leren toch ?4 mei 2010 om 20:44 #17664556haha, mag donderdag een doodlopende weg in met t apparaat….. (schamel 20ft chassis)
moet dus, of de hele straat achteruit terug, of er gelijk maar achteruit in..
Small bosweggetje, over een lengte van 800 meter..
Willem
4 mei 2010 om 22:38 #17664557:Dzet dan je raampje maar open en de kachel uit, ivm zweten
5 mei 2010 om 13:52 #17664558haha….
Bijde ramen incl Electrisc dakraam open…
moet nog een jaartje wachten op Airco namelijk..
Willem
5 mei 2010 om 14:06 #17664559origineel gepost door wim-v6
haha, ging afgelopen vrijdag op pad met een aanhanger achter de Omega..en zelfs als ikzelf met de aanhanger rijdt heb ik last van die Prutser die 1x per jaar het gore lef heeft dat aanhangsel achter de auto te hangen en in de rondte te gaan prutsen, wat leidt tot levensgevaarlijke acties..
Zelfs rechtuitrijden op de snelweg is te moeilijk voor de meesten,
ik heb ze zien:
– Snijden (vaak bij inhalen van een Vrachtwagen, en dan vergeten ze hun lengte, en klappen net een krap metertje voor de vrachtwagen naar rechts met slechts 1 kort knippertje)
– Slingeren
– onnodig remmen voor niks (met lege boon voor zich, en nog onder de maximum toegestane sleheid ineens gaan remmen
– bumperkleven (soms wel ERG kort op de Caravan voor hun Caravan / auto Combi
– schrikken (rare reacties ineens)Mijn Combi:
Mooie snelheid zo op de cruise:
Willem
Willem, ik zie geen mistachterlicht op de aanhanger:D
is ook verplicht toch?5 mei 2010 om 14:15 #17664560aanhanger van voor een bepaald bouwjaar met eigen kenteken hoeft geen mistachterlicht te hebben.
deze is volgens kenteken van 1988.
Willem
5 mei 2010 om 14:19 #17664561ik heb zelf een oud aanhangertje, bouwjaar onbekend.
zonder eigen kenteken.
moet daar wel een mistlamp op, of niet?5 mei 2010 om 14:22 #17664562Alle aanhangers ZONDER eigen kenteken moeten zijn voorzien van een WERKENDE Mistlamp.
Willem
5 mei 2010 om 14:31 #17664563hmm. die heb ik dus niet.
ik heb ook wel eens gehoord van een mistlamp op afstandbediening.
stuk makkelijker aansluiten.igg bedankt voor de info, Wim.
5 mei 2010 om 14:53 #17664564In de 13polige stekkers zit een schakelaartje dat ingedrukt word als je de stekker erin drukt.
dan werkt de mistlamp op de trekkende auto niet meer..
want dat mag namelijk niet, als de aamhanger is aangekoppeld mag je mistlamp op trekkend voertuig niet meer werken.
Willem
5 mei 2010 om 15:27 #17664565Originally posted by wim-v6
Alle aanhangers ZONDER eigen kenteken moeten zijn voorzien van een WERKENDE Mistlamp.Willem
Zit ook weer een uitzondering op, als het trekkend voertuig GEEN mistlamp heeft, hoeft hij op de aanhanger ook niet te werken!!
5 mei 2010 om 15:35 #17664566Dat is dan ook wel logisch natuurlijk..
Huppa, Corsa-A / Kadett-D zonder mistachterlicht ervoor, of ouder natuurlijk.
Willem
5 mei 2010 om 17:34 #17664567mistachterlicht met afstandbediening.
http://www.caravans.net/toebehoren/mistachterlicht.php6 mei 2010 om 19:13 #17664568ik heb op me aanhanger een los mistlichtunit gezet deze werkt voor de rest niet, want ik heb achteruitrijlichten op me aanhanger, vanwege me 7 polige kabels heb ik voor de achteruitrijlampen gekozen die heb ik vaker nodig dan dat mistlicht. boete voor een niet werkend mistlicht is beduidend lager dan geen mistlicht totaal.
@wim mijn grote respect voor allen die goed met een schamel rijden, ik moet er af en toe eens mee op pad, het zweet staat op me bek, en op enkele keer na lukt het nooit van de 1e keer. minimaal 2 a 3 keer terug op trekken meestal. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.