Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Gereviseerde X16XE – Welke olie? 5w40-10w40?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 januari 2013 om 11:48 #17254138
Heren
Heb de motor gereviseerd. Ga hem dit weekend proberen in te bouwen :jerry
Welke olie moet ik gebruiken voor de eerste 500-1000km (daarna tap ik olie af , en doe ik dure olie erin)
Ik wou er eigenlijk dure kroon olie in gaan doen , maar als ik de olie alweer aftap na 500km lijkt me dat weggegooid geld.
Wat is het beste om erin te doen ?
5w40 of 10w40 ? (Met een gereviseerde nieuwe motor , ik weet dat bij hogere kmstanden meestal 10w40 word gebruikt)
En is het gewoon goed om dan de goedkopere variant erin te mikken totdat ik de olie ververs na 1000km ?
Zijn er nog bepaalde regeltjes voor dat je hem de eerste keer start ?
(Paar keer starten zonder bougies zodat de olie door het blok gaat etc?)Bedankt alvast
En hopen dat hij loopt dadelijk hahaha :jerry
4 januari 2013 om 12:12 #18091237Ff starten zonder krukassensor tot je oliedruk hebt
In laat ze altijd inlopen op goedkope 10w40 van de aldi/lidl
Na 500km verversen voor emperol 5w40 of 10w40
Als je de kroon olie lijn erin wil doen iig4 januari 2013 om 12:25 #18091238Zou ook 10 nemen. Daarna afhankelijk wat je gaat rijden: lange of korte afstanden, ofwel word de motor goed warm of blijft ie redelijk koud.
Succes
4 januari 2013 om 12:53 #18091239Als die helemaal gereviseerd is moet je hem niet in laten lopen met goedkope olie. En ik zou er ook geen 10W40 indoen maar 5W40 van een goed merk. Die is koud al dunner en daardoor heb je bij een koude start minder slijtage, zeker doordat je er veel in geïnvesteerd hebt en je helemaal vers hebt kun je nu mooi op 5W40 gaan draaien. De meeste slijtage ondervind een motor bij koude motor, met een goede olie 5W40 tov van een goede olie 10W40 scheelt dit al enorm.
Via Ebay hebben wij de 5W40 gekocht, vrij goedkoop en we hebben na ca. 20.000km nog geen druppel olie verbruik.
Deze olie hebben wij gebruikt. http://www.ebay.de/itm/2x-5-Liter-5W40-Meguin-megol-Motorenoel-Ultra-Performance-Longlife-Motorol-5W-40-/310392062662?pt=Autopflege_Wartung&hash=item4844cf02c6
Het is een goede synthetische olie en Meguin is daarbij nog één van de beste oliemerken en komt uit de fabriek van liqui moly en wordt zelfs al gebruikt in veel auto’s af fabriek.Laat ik in ieder geval zeggen, na een revisie NIET bezuinigen op de olie!!
4 januari 2013 om 13:05 #18091240Ook hoor ik zelf niet altijd goede verhalen over olie van Kroon, maar ik kan dit helaas zelf niet bevestigen uit eigen ervaring. Ik pak altijd de gewone GM olie.
PS als ik geen reclame mag maken dan hoor ik het graag. Ik heb overigens geen aandelen daar.
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/opel-motorolie-10w40-5ltr-oe-ref-1942046.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
4 januari 2013 om 13:20 #1809124110W40 is vooral voor oudere versleten motoren, vaak omdat die met te dunne olie stationair niet voldoende oliedruk opbouwt door versleten zuigerveren of lekken etc. Ook willen oude keerringen etc olie graag lekken als die olie wat dunner is.
Die GM olie schijnt, volgens een Duitse test die ik helaas niet meer kan vinden, een zeer slechte semi syntheet te zijn. Meer aangedikte mineraal olie eigenlijk. Nu maakt dit voor een afgetrapte motor niet uit. Maar als je hem net gereviseerd hebt, wil je toch alleen het beste zodat je er nog lang van kunt genieten? Wanneer die weer gaat verbruiken kun je altijd overstappen op een 10w40.
4 januari 2013 om 14:28 #18091242Je wilt met n gereviseerde motor juist dat die zsm inloopt
Daarom gewoon goedkope 10w40
Dit gooi ik zelfs in dikke turbomotoren die nog in moeten draaien na revisie
Nog nooit problemen mee gehad4 januari 2013 om 15:06 #18091243Ik was bij de Opel-garage geweest , en die man adviseerde mij gewoon 10w40 te nemen voor oudere motoren (<2001). :jerry
Dus heb een kan GM 10w40 meegenomen a 35€
En dan doe ik de eerste 1000km gewoon goedkope olie erin.
Ik ging ook even vliegwielbouten halen haha. 25€ voor 6 vliegwielboutjes :shock:
Heb maar meteen de duurdere versnellingsbakolie gepakt , vorige keer had ik het goedkopere alternatief gepakt.
Maar 3 maanden erna is mijn bak overleden. Het zal er wel niks mee te maken hebben maar toch :jerryBeter om de nokkenassen van de c16xe(oliezuipertje) over te zetten op het x16xe(gereviseerde) blok?
Deze waren toch iets agressiever of niet? Of maakt dit geen fluit uit? ;)Ga zo maar eens beginnen met het demonteren van alle aanbouwdelen , en het blok uitbouwen :jerry
Hopen dat hij morgenavond eruit is :angelMoet zowiezo nog wachten op mijn koppelingsset & distributieset :argue
4 januari 2013 om 16:44 #18091244Nokkenassen zijn gelijk
En idd die bouten zijn reteduur bij de dealer
23 januari 2013 om 08:55 #18091245Heb inmiddels 750km ingereden met Genuine 10w40 van GM.
Maar nu ben ik toch aant denken om over te stappen op 5w40 van CastrolKan dit zomaar ? Of moet ik eerst een motorflush doen?
23 januari 2013 om 10:45 #18091246Heb even het internet afgezocht naar wat verschillende olie merken
Bij de product adviezen van de verschillende site’s staan ook allemaal verschillende olieën
Mobil.nl
1.Mobil 1 New Life 0W-40 (a)
2.Mobil Super 2000 X1 10W-40Castrol
1.Castrol EDGE 5W-30
2.Castrol EDGE 10W-60
3.Castrol EDGE 0W-40 A3/B4
4.Castrol Magnatec 5W-30 A3/B4
5.Castrol Magnatec 5W-40 C3Kroon:
1.Helar 0W40
2.Emperol 5W40
3.Asyntho 5W30Shell
1.Helix HX7 C 5W-40 or HX7 10W-40 (a)
2.Helix HX5 15W-40Ik denk dat die Castrol Magnatec 5w40 het beste is voor mijn blokje :jerry
Of de Mobil New Life 0w40.
Meerdere kortere stukken , vaker koude start.Hoe denken jullie erover?
23 januari 2013 om 11:56 #18091247Overstappen op 5w40 olie is geen probleem. Vaak raden ze de overstap naar een lagere viscositeit af voor wat oudere motoren.
Voor jou blok zal het alleen maar beter zijn. Kroon olie vond ik zelf niets, 1 keer mee gereden en was gauw zwart en tikte koud behoorlijk (zoals heel veel mensen aangeven over kroon olie, uiteraard zijn er ook goede verhalen :))Castrol is goed, maar erg duur. Zelf vind ik de meguin olie uit Duitsland erg goed. Bijvoorbeeld deze olie, wordt zelfs aangeraden door veel fabrikanten en professionals: Meguin 5W40
23 januari 2013 om 12:19 #18091248Oke dan ga ik denk ik toch voor de castrol.
Die Mobil new life 0w40, is dat niks?
Of is die veel te dun?Over die castrol, er bestaat magnatec en edge.
Welke is beter? Wat zijn de verschillen?24 januari 2013 om 06:21 #18091249Weet iemand toevallig of ik de motor moet flushen als ik van 10w40 naar 5w40 ga?
25 januari 2013 om 07:49 #18091250Dat is nou net de rede om m gelijk te vullen met de olie die je er in wil hebben…
Ik heb mijn nieuwe V6 motor ook gelijk voorzien van Velvoline Synpower 5W40, na 1000km er weer uit, nieuw filter, karren maar weer. 5000km later weer verversen incl filter..
Zou m gewoon vullen met de olie die je er in wil.
Laat m met GOED HETE motor aflopen, zakt alles beter naar beneden..
Willem
25 januari 2013 om 09:11 #18091251Ach mijn nieuw opgebouwde LET motor wordt eerst ingereden met Action 10w40 semi syntheet (250km op de rollenbank) en daarna vervangen voor Kendall GT1 High Performance 20w50 (zonder flush).
25 januari 2013 om 14:04 #18091252Het hoeft ook niet Flushen..
Gewoon verversen..
Willem
25 januari 2013 om 14:36 #18091253Heb hem gisteren al vervangen.
Zaten toch wel wat kleine ijzer schaafseltjes in na 1000km :jerry
Heb de auto een half uur laten staan zodat de meeste olie naar beneden is gezakt , daarna leeg gelaten. En nog een half uur laten staan met de carterplug eraf. Daarna bijgevuld met 5w40 Castrol Magnatec
Maar ik zag wel dat er hele dunne waterige vloeistof uit het oliefilter kwam. En het kvs tankje was ook alweer leeg. (heb het systeem goed ontlucht)
Misschien de koppakking lek door de ‘hydrolock’ ? (Zie andere topic)
25 januari 2013 om 14:44 #18091254Heb je een flinke blokkeerring gehad dan door die hydro lock??
Willem
25 januari 2013 om 14:46 #18091255Een vriend heeft me een paar meter aangeduwd , en toen heb ik 1x de koppeling los gelaten in de versnelling. Ik voelde wel iets raars. Maar als het echt ernstig was zou hij niet meer zo LEKKER rijden denk ik :jerry
Koppakkingje zou me logischer lijken dan een verbogen drijfstang
25 januari 2013 om 14:50 #18091256ja, maar Koppakking vleigt er niet zomaar uit door een Hydro-lock (Vloeistof of waterslag in normaal nederlands), zeker niet wanneer dit door aanduwen komt, en is het werkelijk Vloeistofslag geweest, en waar komt deze vloeistof vandaan dan??
De X16XE heeft wel eens de eigenschap zijn ontsteking ”te vroeg” te zetten waardoor er terugslag ontstaat.. dan blokkeert voor het gevoel de motor wel zeg maar.
had het ook wel vaker dan eens in de ochtend, met starten van de Combo, dat ineens de startmotor stilstond, en kort daarna weer draaide, gewoon een ouderwetse terugslag was dat.
Willem
25 januari 2013 om 14:54 #18091257Door een kortsluiting is de brandstofpomp constant benzine door gaan duwen. Deze is door de injectors boven op de zuigers gekomen. Toen de zuigers en de inlaatbuizen volledig vol met benzine stonden , kwam de benzine uit de aanzuigbuis van de luchtfilterbak :jerry
Heb daarna eigenlijk niet nagedacht , en hem toch een keertje aangeduwd haha.
En volgens mij heeft hij toen wel ergens wat benzine doorheen geduwd.Het lijkt me dat hij eerder de koppakking eruit duwt dan dat een drijfstang verbogen is. Of niet dan?
25 januari 2013 om 15:00 #18091258Koppakking is zo’n kleine ruimte dat ie die niet zomaar eruit drukt, maar het zou kunnen..
Dat de benzinepomp doordraait mag trouwens geen rede zijn dat er benzine in je blok komt…
dan hebben de injectoren ook vol open gestaan..
Willem
25 januari 2013 om 15:11 #18091259Ik had een massa en een plus kabel samen gelegd haha :jerry
Werken de injectors op massa? (brandstofpomp wel als ik het geod heb)
Ik zou anders ook niet weten waar die kvs heen gaat , zal van t weekend nog eens kijken of hij ergens lekt.
Morgen worden m’n bumpers , sideskirts etc opnieuw gespoten. En de krasjes en lichte plekjes bijwerken (kleine beginnende oppervlakte roest) :agent
25 januari 2013 om 16:42 #18091260Ja dan zou er Op de massa aansluiting van de Injectoren Constant + en constant masse hebben moeten staan.
en ja, het blijft moeilijk, die draadkleuren:
Even onthouden:
DIN (Duitse auto’s (waaronder Opel)):– Bruin = massa continu
– Bruin met andere kleur erbij: is massa geschakeld
– Zwart = + geschakeld
– Rood is + ContinuUSA / Japan: (velen autoradio’s bijvoorbeeld:
Rood = geschakelde +
Geel = Constante +
Zwart = massa (en deze word vaak verward met bruin)Bekabeling motorcomputer:
je zal hebben gezien dat de meeste draden Bruin zijn, met een andere kleur erbij, dus bijvoorbeeld:
Bruin Rood
Bruin Geel
Bruin Blauw
Bruin oranje
Bruin violetDit houd dus in dat deze draden allemaal massa geschakeld zijn
Veel wat er op de motor zit aan sensoren kleppen en andere dingen worden veelal voorzien van Geschakelde + (Zwart), de aansturing gebeurd dan via de massa (Bruin met een kleurtje)Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.