Geen gelijke verdeling airco ventilatie

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Geen gelijke verdeling airco ventilatie

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18367124
    Ramon1983
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 June 2019

      Hallo,

      Ik ben Ramon en ben sinds een aantal maanden in het bezit van een Opel Vectra C 1.8 GTS.
      Nu heb ik een probleem dat wanneer ik de airco gebruik ik alleen koude lucht krijg uit het linkerrooster aan de bestuurderskant. Het rechterrooster van de bestuurderskant komt weinig koude lucht uit tot ik het linkerrooster dicht doe dan wird het wel kouder. Beide rooster aan de passagierskant blazen geen koude lucht :help: ik snap er niks van wil iemand mij wat tips of adviezen geven voordat ik de auto naar de garage breng en op vette rekeningen kan rekenen.

      #18367133
      antoinedirkx
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 March 2017

        In het kachelhuis zitten regelkleppen die reguleren de warme en koude luchtstroom links en rechts.

        Het kan gebeuren dat er een stelmotortje van zo’n regelklep stuk gaat waardoor de warme of koude luchttoevoer niet meer goed wordt geregeld.

        Op dit forum staat een topic hoe zo’n motortje vervangen kan worden. Als je handig bent, is dit relatief eenvoudig om zelf te doen.

        Het kan ook aan de airco verdamper liggen dat deze verontreinigd is, dan wordt het wat lastiger omdat deze in het kachelhuis zit, en niet direct toegankelijk is zonder demontage van het kachelhuis. I.v.m. het werk wat er dan aan zit (uit- en inbouwen van dashboard en kachelhuis, afvullen airco e.d.) zijn er vaak aanzienlijke kosten verbonden aan dergelijke reparaties.

        Succes!

        #18367134
        Ramon1983
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 June 2019

          Hallo Antoine,

          Bedankt voor je reactie, heb jij misschien een linkje naar die topic waar je het over had?

          #18367139
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            Of druk r134a te laag.

            #18367140
            antoinedirkx
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 March 2017

              @Liviu2004: dat kan inderdaad ook.

              Afgelopen week had ik hetzelfde probleem, ook bij mij bleek de druk op het airco systeem te laag omdat er te weinig r134a in zat.

              Bij nader onderzoek bleek de verdamper lek te zijn. In tegenstelling tot wat andere meldingen hier op het forum beweren dat het dashboard hiervoor verwijderd moet worden; dit is NIET het geval!! Mijn monteur heeft de verdamper zonder demontage van het dashboard kunnen vervangen.

              Na het vervangen van de verdamper wordt de airco kouder als nooit te voren!!

              #18367148
              Ramon1983
              Deelnemer
                Lid sinds:
                17 June 2019

                Bedankt voor de reactie.

                Vandaag weer (van links naar rechts) rooster 1 echt koude lucht, rooster 2 geeft minder koude lucht maar als ik rooster 1 dicht gooi dan komt er wel koudere lucht uit. Rooster 3en4 blaast wel goed en past de blaaskracht aan als ik de ingestelde temperatuur wissel. Bij warme temp word er warme lucht geblazen maar bij koude temp word het niet echt koud het lijkt wel wat op de buiten lucht temp.

                Erg vaag

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.