gebruikerservaring nieuwkomer

Forumindex Forums Overige Feedback en mededelingen Gebruikerservaringen gebruikerservaring nieuwkomer

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18336647
    cadillac
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 January 2017

      Hoi allen mede Opel liefhebbers,

      Ik heb de oude site vroeger wel eens bekeken en wellicht is het als Opel liefhebber, en ICT-er interessant om wat nuttige terugkoppeling te geven.

      Allereerst, ik heb de uitgebreide draad waar de beheerders van de site af en toe wat “moeilijk” met kritische gebruikers omgaan uitgebreid gelezen, gebruikers zijn altijd lastig … en hebben bijna altijd gelijk.

      Eerst, de serverkosten, duizenden euro’s voor een snelle server, niet nodig, een snel VPS kost je hooguit €50,- in de maand.

      Opel-forum.nl is opgebouwd uit WordPress als CMS (content management systeem), en de BBPress plugin voor de forum functionaliteit (geen script, maar een collectie van code en templates)en BuddyPress (voor de feitelijk niet gebruikte social media functionaliteit). BBPress biedt zoals je ongetwijfeld weet import functies voor databases uit andere fora (bijv. phpBB), hier is waarschijnlijk ook e.e.a. moeizaam verlopen. BBPress is uitstekend te customizen met haar eigen templates. BuddyPress biedt prachtige mogelijkheden met de Activity wall (feitelijk een timeline zoals Facebook deze kent).

      Het WordPress Theme wat door open-forum.nl wordt gebruikt, heb ik nog eens niet bekeken, de keuze van het theme is in ieder geval kritisch voor het eindresultaat.

      De zoekfunctie is een plugin, hier zijn er velen van en de integratie met BBPress is feitelijk niet aanwezig.

      De site is inderdaad traag, en de DB kan geoptimaliseerd worden zowel met andere WordPress plugins als op server niveau (mysql niveau). De ad-rotator zal overigens ook zijn resources vragen. De vertragende javascripts zijn o.a. van de Facebook (login) plugin, de Google API (kalender wellicht en idd ads?) en vertraagt het meest aan de client-side.

      De truc voor iedere goede WordPress based website is, customizing, alle verschillende onderdelen zowel qua functionaliteit als stijl goed met elkaar laten samenwerken, dit kost tijd en energie en enige php kennis. Voorbeeld, de WP-admin bar is zichtbaar, dit kan een keuze zijn, maar de zoekfunctie in deze bar (het vergrootglas) is de standaard WordPress zoekfunctie (niet de plugin).

      In alle eerlijkheid, er is voor mijn gevoel nauwelijks iets gedaan aan de gebruikerservaring, het is allemaal vrij standaard. De menu’s “nieuwste topics” en “onbeantwoorde topics” zijn standaard BBPress views, hiermee wil ik zeggen dat de mate en diepte van de betrokkenheid bij de site afhankelijk is van de site een eigen “smoel” te geven.

      Er draaien in NL genoeg sites met BBPress, een voorbeeld is http://www.starry-night.nl/forums/forum/astrofotografie/deepsky/ . Ik ben op deze site soms actief (tweede hobby) en de eigenaar van deze site is zeer actief met functies zoals door de gebruiker aangevraagd af te wijzen :-) of te implementeren. Overigens combineert deze site eveneens WordPress, met Buddypress (ingebouwde social media functionaliteit) met BBPress onderling allen geïntegreerd.

      Al het bovenstaande is geen kritiek maar niet meer dan een kans. WordPress/BuddyPress/BBPress is een prachtig platform om een succesvolle gemeenschap op te bouwen maar enige PHP kennis is gewenst.

      Hulp is indien gewenst bij deze geboden.

      Met vriendelijke groet,

      Rob.

      #18336684
      Senatorman
      Beheerder
        Lid sinds:
        7 November 2016

        Welkom op het forum. We zijn altijd blij met ictérs die met ons meedenken. Ondanks dat wij al 22 jaar werkzaam zijn in de ict branche kunnen we nog altijd leren van elkaar.

        Echter je opmerking dat het forum niet op een dure dedicated server hoeft te draaien, maar goed kan draaien op een vps server van €50,- per maand, geeft ons meteen al een inzicht dat je geen enkel idee heb in de proporties van dit forum, zijn database en de hoeveelheid pings die dagelijks verwerkt moeten worden.
        Onze dikke Dell Xeon server met ssd-raid draait enkele klein websites waarvan het Opel-forum 95% van de servercapaciteit opeist en qua cpu hard moet rekenen.
        Er wordt zelfs overwogen om de Xeon server te upgraden voor een dual-cpu versie.
        Deze server is een full-managed dedicated server in Alblasserdam.

        Deze server is dus zo goed als volledig ter beschikking voor het forum en hoeft niet gedeeld te worden zoals een VPS. waarbij vaak zo’n 20 tot 50 klanten met hun websites gebruik van maken, en de server door andere klanten down gehaald kan worden.

        Omdat dus de hostingkosten z’n dus hoog zijn, hebben we sponsoren en advertenties nodig om dit te kunnen bekostigen. En dus ook de draaiende bannerrotatie en Google api’s op de site moeten laten draaien die uiteraard altijd iets van de performance weggesnoepen, maar we hebben geen keuze hierin, deze hebben we nou eenmaal nodig om te kunnen bestaan.

        Tuurlijk is reclame vervelend, vertragend en niet leuk. Maar nogmaals noodzakelijk.

        Heb de website http://www.starry-night.nl/forums/forum/astrofotografie/deepsky/ even bekeken.
        Met 33 forums, 167 onderwerpen en 1567 reacties is dat forum ongeveer 1% in formaat t.o.v. dit forum.
        Zal waarschijnlijk een database van 10 mb hebben.
        Ja die kan prima op een vps draaien van €50,-/ maand. Heeft geen storende reclamebanners nodig die de boel vertragen want de eigenaar bekostigd de lage kosten waarschijnlijk helemaal zelf.

        Maar zelfs met zo’n kleine database en geen reclame vind ik die site niet snel draaien.

        Even ter info:
        Het Opel-forum heeft 50750 leden, 101 forums, 72000 onderwerpen, en 1,1miljoen reacties.

        Wat gebruikerservaring betreft hebben we juist enorm veel gedaan waaronder diverse functies gewijzigd en toegevoegd, ook zijn er .css bestanden aangepast. Allemaal in een apart child-theme, de plugins zijn allemaal standaard. Hier is bewust voor gekozen. We gaan hier juist niets aan veranderen dit om storingen bij toekomstige updates te voorkomen. Uiteraard worden alle plugins getest op performance, welke niet noodzakelijk zijn gaan we ook niet installeren.

        Bbpress en de hoge beveiliging om hackers en spammers buiten de deur te houden, werken minder snel als het oude phpbb. De makers zijn hiervan op de hoogte en besteden veel tijd en energie om Bbpress zo snel mogelijk te maken.
        Phpbb is wel sneller, maar oud, slecht te beveiligen, niet goed voor mobiel gebruik, en geeft ons te weinig mogelijkheden voor reclame banners die juist zo noodzakelijk zijn. We kunnen niet altijd op Windows XP blijven draaien.

        Zie dit niet als kritiek, maar meer om je een beter inzicht te geven betreffende het Opel-forum.nl en de reden waarom we moesten overstappen.

        #18336686
        cadillac
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 January 2017

          Dank voor het welkom en reactie. Nee, ik zie jouw reactie niet als kritiek.

          Wellicht ten overvloede, ik haal het voorbeeld van genoemde site starrynight aan als voorbeeld voor de functionaliteit, niet voor de snelheid.

          Inzake de snelheid, neem van mijn aan dat een goed geconfigureerd VPS heel wat verkeer kan afhandelen.

          Dit kan, “geeft ons meteen al een inzicht dat je geen enkel idee heb in de proporties van dit forum, zijn database en de hoeveelheid pings die dagelijks verwerkt moeten worden.”, alhoewel ik natuurlijk wel even naar het ledenaantal heb gekeken.

          Inzake BBPress, vandaag is de eerste Beta verschenen van de nieuwe versie, die al 3 jaar in ontwikkeling is. Nu weet ik uit ervaring dat de ontwikkeling ook erg …. traag gaat.

          Het is natuurlijk goed om te horen dat jullie aandacht besteden aan integratie, verwijzende naar eerder genoemde website, hier is aanzienlijk meer werk verricht in de verschillende onderdelen, wellicht leuk om eens te bekijken en her en der over te nemen in Open-Forum.nl.

          Zie bovenstaande ook niet als kritiek maar als kansen.

          Groet,

          Rob

          #18336688
          Senatorman
          Beheerder
            Lid sinds:
            7 November 2016

            Veel verkeer afhandelen is ook geen probleem. Dan kan een vps prima. waar een vps tekort schiet is het verwerken van veel en grote databasequerys. En dit is bij Bbpress juist hetgeen wat veel gebeurd.

            Er zijn twee zwakheden bij Bbpress bij gebruik van grote databases en dat is:

            1 Het opzoeken van de laatste reacties in 1,1 miljoen reacties.
            2 Het toevoegen van nieuwe post aan 1,1 miljoen posts.

            Klik je op return nadat je de laatste reactie bekeken hebt. dan duurt het weer enkele seconden en wordt opdracht 1 opnieuw uitgevoerd.

            je merkt dat dit enige seconden duurt.
            Bij kleine forums gaat dit wel snel.
            Het bezoeken van forums via de index op de modellenmenus gaat wel veel sneller.

            De makers weten dit en doen er alles aan om dit sneller te krijgen.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.