Garantie en onderhoud

Forumindex Forums Modellen OPC-Modellen Garantie en onderhoud

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267122
    RemcoV
      Lid sinds:
      15 July 2006

      Ik wist niet zeker waar ik deze vraag moet parkeren dus dan maar in deze sectie. Ik zit met een vraag m.b.t. garantie en onderhoud.

      Ik bezit een Astra J OPC die een 2e beurtje nodig heeft. Ik heb geen bijzondere ervaring met mijn lokale Opel dealer, slechte service, heel druk, je bent maar een nummertje voor ze.

      Ik wil het beste voor mijn OPC, ik weet 100% zeker dat er beter en netter wordt omgegaan met mijn auto bij een vakgarage die hier ook in de buurt zit. Het liefst zou ik zelf onderhoud plegen.

      Maar hoe zit het precies met de garantie? Stel mijn versnellingsbak gaat kapot en ik klop aan bij de Opel, mogen deze mij weigeren te helpen als ze zien dat hij bijvoorbeeld door iemand anders dan Opel is onderhouden? Of is dat een fabeltje en moeten ze nog steeds garantie geven?

      Geld speelt geen rol, ik wil dat er netjes wordt omgegaan met mijn OPC en ik vertrouw dat niet bij de lokale dealer. Teveel negatieve ervaringen. Maar als het echt niet anders kan voor garantie dan zal het moeten!

      Groetjes!

      #18244164
      corsa_opc
        Lid sinds:
        5 March 2012

        Remco,

        Wil je je volledige garantie behouden is het noodzakelijk om de auto elk jaar door een erkend Opel dealer te laten controleren d.m.v een onderhoudsbeurt. 1 jaar niet en je garantie is voorbij. Heb namemelijk zelf ook gedoe gehad omdat er roest onder de motorkap van mijn Corsa OPC zat. Ze vergoeden echt alleen als er elk jaar onderhoud bij hen is geweest, hoe spijtig dat ook is..

        Chris

        #18244165
        djplan
        Deelnemer
          Lid sinds:
          28 November 2010

          @ remco

          wat corsa_opc zeg klopt helemaal zodra je zelf iets aan je auto doet of door een onbekend garage laat doen dan vervalt je garantie of als je een jaar geen onderhoud bij vakdealer heb gedaan.
          welke garage heb je destijds je auto opgehaald ?

          #18244166
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Niet waar, fabrieksgarantie blijft gewoon behouden als je naar een niet ”merk” dealer gaat.

            #18244167
            KRSA2000
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 February 2009

              @corsa_opc wrote:

              Remco,

              Wil je je volledige garantie behouden is het noodzakelijk om de auto elk jaar door een erkend Opel dealer te laten controleren d.m.v een onderhoudsbeurt. 1 jaar niet en je garantie is voorbij. Heb namemelijk zelf ook gedoe gehad omdat er roest onder de motorkap van mijn Corsa OPC zat. Ze vergoeden echt alleen als er elk jaar onderhoud bij hen is geweest, hoe spijtig dat ook is..

              Chris

              @djplan wrote:

              @ remco

              wat corsa_opc zeg klopt helemaal zodra je zelf iets aan je auto doet of door een onbekend garage laat doen dan vervalt je garantie of als je een jaar geen onderhoud bij vakdealer heb gedaan.
              welke garage heb je destijds je auto opgehaald ?

              Bullshit…

              Hier heb je wat leesvoer:

              http://doorten.nl/cms/upload/wettelijke%20kaders.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

              Wettelijke kaders m.b.t. fabrieksgarantie

              De onderstaande informatie gaat over een aantal Europese wetten die ervoor zorgen dat de fabrieksgarantie van uw auto in stand blijft als u uw auto bij een onafhankelijke garage laat onderhouden.

              Wanneer uw auto volgens de eisen van de fabrikant wordt onderhouden blijft de fabrieksgarantie altijd bestaan. De Bovag levert ons de onderhoudsvoorschriften van alle autofabrikanten. Daarom ontstaat er nooit discussie over de eisen van de fabrikant. Bovendien werken wij hoofdzakelijk met Bosch onderdelen van hoogwaardige kwaliteit. In een garantie- of coulancesituatie maken wij het u eenvoudig. Wij handelen de formaliteiten voor u af.

              Alle werkzaamheden geschieden volgens de Europese richtlijnen. Volgens deze richtlijnen kunt u uw auto bij een merkonafhankelijk onderhoudsbedrijf laten onderhouden, met behoud van uw fabrieksgarantie. De universele garagebedrijven beschikken over dezelfde technische specificaties van uw auto als de merkdealer. Zo bent u zeker van kwaliteit, professionaliteit en garantie. Hiervoor zijn regels vastgelegd in de Wet Monti en de BER2013. Hieronder vindt u meer informatie over deze wetten.

              Wet Monti

              In de autobranche woedde begin 2002 een flinke storm. Tot enkele jaren geleden had elke dealer recht op zijn eigen, exclusieve rayon. “Concurrentiebelemmerend”, zo oordeelde Europarlementariër Mario Monti. Dus maakte hij daar met zijn ‘Wet Monti’ een einde aan. De wet schrijft de autobranche voor aan welke concurrentieregels de bedrijfstak zich dient te houden.

              Voordelen voor de automobilist

              Vanaf de dag dat de wet van kracht was, mag elke dealer van een merk in heel Europa vestigingen neerzetten. Zelfs als dit bij een andere dealer van hetzelfde merk in de straat is. De wetgeving heeft daardoor een radicale verandering in de autoindustrie veroorzaakt. Flinke concurrentie werd mogelijk en automobilisten profiteren hiervan. De prijzen van aanschaf en klantenservice in de auto-industrie zijn gunstiger geworden. In 2006-2008 werd de Wet Monti geëvalueerd. Uitkomsten daarvan hebben geleid tot een nieuwe regeling: de BER.

              Kortom 
              *Einde concurrentiebelemmering in 2012 
              *Wet Monti schrijft concurrentieregels voor per bedrijfstak 
              *Radicale verandering in auto-industrie 
              *Voordelen voor automobilist (door nieuwe concurrentie)

              BER2013

              De BER-regeling ontstond als uitvloeisel van de Wet Monti, waarin concurrentie onder merkdealers wettelijk werd toegestaan.
              De BER-regeling verplicht autofabrikanten om aan merkonafhankelijke (universele) garagebedrijven complete technische informatie voor onderhoud en reparatie te verstrekken.
              Deze universele autobedrijven zijn dus volledig op de hoogte van uw auto. Garantie op voertuigen mag niet vervallen als zij onderhouden worden door een universeel garagebedrijf.
              De consument heeft volledige keuzevrijheid op het gebied van reparatie en onderhoud. Merkonafhankelijke autobedrijven stellen niet het merk, maar juist de klant centraal.

              Kortom 
              *Komt voort uit Wet Monti 
              *Autofabrikanten zijn verplicht om universele garagebedrijven complete technische informatie voor onderhoud en reparatie te verstrekken 
              *Merkonafhankelijke en universele onderhoudsbedrijven weten nu alles over uw auto  *Garantie blijft bij onderhoud door een universeel garagebedrijf 
              *Volledige keuzevrijheid van de klant voor reparatie en onderhoud

              (Bron: RAI Vereniging, Verordening (EU) 461/2010 en Verordening (EG) 1400/2002)

              #18244168
              djplan
              Deelnemer
                Lid sinds:
                28 November 2010

                oke als dit zo staat dan zal het waar zijn, ik heb alleen mijn informatie vanuit dealer zo gehad en dat vertel ik door omdat ik dat zo heb gehoord.

                #18244169
                corsa_opc
                  Lid sinds:
                  5 March 2012

                  Ik heb het zelf meegemaakt.. Het zal vast wel een wet zijn, maar Opel stelt zelf deze eisen. Opel zegt dat ze door jaarlijkse controle de schade kunnen beperken als een monteur tijdig een mankement tijdens een beurt vindt. Het is heel krom, maar waar. Bij mij is t tot het programma Kassa gegaan die Opel in het gelijk stelde.

                  Anders zou ik voor de zekerheid even bellen, als je het niet vertrouwd.

                  Succes!

                  #18244170
                  KRSA2000
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 February 2009

                    @corsa_opc wrote:

                    Remco,

                    Wil je je volledige garantie behouden is het noodzakelijk om de auto elk jaar door een erkend Opel dealer te laten controleren d.m.v een onderhoudsbeurt. 1 jaar niet en je garantie is voorbij. Heb namemelijk zelf ook gedoe gehad omdat er roest onder de motorkap van mijn Corsa OPC zat. Ze vergoeden echt alleen als er elk jaar onderhoud bij hen is geweest, hoe spijtig dat ook is..

                    Chris

                    @corsa_opc wrote:

                    Ik heb het zelf meegemaakt.. Het zal vast wel een wet zijn, maar Opel stelt zelf deze eisen. Opel zegt dat ze door jaarlijkse controle de schade kunnen beperken als een monteur tijdig een mankement tijdens een beurt vindt. Het is heel krom, maar waar. Bij mij is t tot het programma Kassa gegaan die Opel in het gelijk stelde.

                    Anders zou ik voor de zekerheid even bellen, als je het niet vertrouwd.

                    Succes!

                    Echt waar!

                    Hier staat toch echt wat anders…
                    @corsa_opc wrote:

                    Hallo allemaal,

                    Ik ben in het bezit van een Corsa D OPC van 2009 en heb tot mijn verbazing roest geconstateerd onder de motorkap. Hiermee ben ik direct naar de Opel-dealer gegaan om een nieuwe motorkap erop te laten zetten ( viel gelukkig in de garantie )

                    De roest bevind zich net onder de rand van de motorkap, dus als je een Corsa D hebt kun je dit het beste even controleren.

                    Plus als je familie hebt werken bij een Opel garage… ;)

                    Just saying…

                    (Ik zie graag een link naar de aflevering KASSA! waar jouw zaak/topic besproken wordt…)

                    #18244171
                    GTS Vectra
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 July 2011

                      Hallo allemaal,

                      Ik ben in het bezit van een Corsa D OPC van 2009 en heb tot mijn verbazing roest geconstateerd onder de motorkap. Hiermee ben ik direct naar de Opel-dealer gegaan om een nieuwe motorkap erop te laten zetten ( viel gelukkig in de garantie )

                      De roest bevind zich net onder de rand van de motorkap, dus als je een Corsa D hebt kun je dit het beste even controleren.

                      Het ging niet zo makkelijk als dat hier staat, en Fam dat maakt niets uit want ze moeten het van Opel Nederland vangen ! :(

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.