Foutmelding dashboardlamp

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Foutmelding dashboardlamp

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #18343849
    Febe
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 November 2004

      Afgelopen week ging tijdens het rijden mijn dashboardlamp branden. Daarna gestopt en weer gestart, en de lamp was weg…
      Na een poosje kwam de melding terug. Daarom thuis uitgelezen, bleek code 16 te zijn, Klopsensor.
      Akkuspanning eraf om te resetten, maar daarna toch weer code 16.
      Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik begreep dat deze dingen eigenlijk nooit stuk gaan?
      Is zo’n ding door te meten? En zijn ze nog te krijgen?

      #18343921
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Nee, lijkt me niet de sensor zelf, eerder iets met de riem, of ontsteking…

        #18343937
        Febe
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 November 2004

          Riem is inderdaad net vervangen maar staat goed op tijd (merktekens) en goed op spanning.
          Ik vroeg me vanmorgen af: Kan het zijn dat de vacuumslang van de brandstof-drukregelaar op het verkeerde buisje zit?
          Deze zit nu op het dikke buisje (gaskabelzijde), het andere buisje is afgestopt want ik gebruik geen koolstoffilter…
          Dus misschien reageert de klopsensor op verkeerde (te weinig?) brandstof druk?

          #18343944
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Kan zeer goed ja!

            #18343958
            Febe
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 November 2004

              Dan ga ik de drukregelaar maar es op het dunne pijpje schuiven en vanavond een proefrit maken als het weer tenminste geen roet in het eten gooit.
              Ben benieuwd of dat de oorzaak is…

              Ik hen ook nog een vraag over m’n Getrag 240-bak. Waar zou ik die kunnen stellen?

              #18343973
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Ja en anders toch de timing nog eens goed checken, die markeringstekens zijn ook niet altijd alles. Ik had mijne bij de laatste wissel een tand vervroegd, en had toen heel weinig koppel onderin, maar bovenin beestachtig vermogen. Als je een tand vertraagd hebt wordt be motor zeer snel heet, als het al vrij loopt, want heb het nooit getest, zou zo maar zuiger en/of klepschade kunnen geven.

                #18345970
                Febe
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 November 2004

                  Inmiddels terug van een weekje Duitsland. De eerste dagen regelmatig last van noodloop, wel een keer of 5 per dag.
                  Bij voorrangsweg of stoplichten de motor even van contact en dan weer opnieuw starten was een manier om de nood loop te resetten.
                  De dagen erna werd het probleem steeds minder frequent en daarna helemaal geen last meer gehad, alles weer normaal!
                  Ra da, hoe kan dat?

                  #18346001
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Het kan, bijvoorbeeld door temperatuur range van de bougies in combinatie met onjuiste hoeveelheid benzine. Dat kan dan weer door vuil komen. De motor kan altijd gaan pingelen door zulke oorzaken. Weet niet of je ook hogere compressie zuigers er in hebt?

                    Volgens mij kun je ook wel code 16 krijgen door slecht contact. Misschien is de connector wel vuil of licht gecorrodeerd van de klopsensor en is hij door trillingen weer iets beter contact gaan maken.

                    Het is natuurlijk allemaal niet het jongste spul meer, dus je kan vanalles verwachten.

                    #18346172
                    Febe
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 November 2004

                      Nee, is een standaard blok, alleen vliegwiel afgedraaid.
                      Klopsensor-connector is niet los geweest maar hangt wel in open motorruimte….
                      De laatste tijd geen regen gehad, alleen maar warmte, tussen 20 en 33 gr buitentemp.
                      Ik zal daar es naar kijken, maar op dit moment dus geen problemen meer. Gek hoor.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.