Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Extra temp. sensor in de carterpan
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 februari 2013 om 15:35 #17254943
Hier zat ik vannacht aan te denken: De olie temperatuur is eigenlijk veel interessanter (tot op zekere hoogte) dan de koelvloeistof. Is het niet mogelijk om dezelfde (lees: extra) sensor die in het thermostaathuis zit ook in de carterpan te maken? Daarna dmv een wisselschakelaartje aansluiten op de bestaande temperatuur aanwijzer. Hierdoor kan je kiezen om of de koelvloeistof te zien of de olie temp. Beetje draad tappen in de carterpan, stukje draad er naar toe, wisselschakelaartje ertussen en klaar.
Dit moet toch mogelijk zijn, of zie ik iets over het hoofd?
1 februari 2013 om 16:39 #18101377Kan inderdaad. Weet niet precies welk type motor je hebt, want freek corsa heeft een tempsensor ooit in een grote bout van de oliepomp gemaakt. Gat boren in die bout, draadtappen, sensor erin :)
http://corsaa.forum2go.nl/temp-sensor-voor-olie-maken-t2723.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
1 februari 2013 om 18:26 #18101378bij een xe kun je gewoon een inbus afdop boutje uit het onderblok draaien en daar de sensor in.. is bij een LET de olieaanvoer.. daar heb ik em ook zitten.. en gaat prima, heb alleen wel een apart metertje ervoor
1 februari 2013 om 23:07 #18101379Ja, da’s een mooi idee inderdaad! Wat Glenn zegt zat ik al tijdens het lezen aan te denken, dus dat past qua schroefdraad ook gewoon. Fijn om te weten, ga ik ook doen!
1 februari 2013 om 23:12 #18101380De plaats van de sensor is het probleem niet.
Maar zoals 2000 wil is hem via de temperatuurmeter vd kvs die al aanwezig is. (ipv een extra klokje)Dat wordt dus een verhaal met weerstandjes en dergelijke.
1 februari 2013 om 23:19 #18101381Als ik exact dezelfde sensor gebruik die in het thermostaat huis zit dan hoeft dat toch niet? Voor de rest zitten er toch geen weerstandachtige frutsels tussen (in het originele circuit)
De sensoren komen niet parallel te zitten, het zou dan of of zijn.1 februari 2013 om 23:26 #18101382Een schakeling tussen 2 sensoren is niet zo moelijk iig. Met een 3 polige. De middelste is dan je draad vanaf het dashb.
1 februari 2013 om 23:30 #18101383I know, maar jij had het over weerstanden en dat zie ik niet.
Maar wel een leuke mod. Als ik een dubbelpolig wisselschakelaartje neem dan kan ik eventueel aan de hand van een led zien welke temp rr op dat moment gemeten wordt. Het temperatuur bereik van de standaard meter komt voor olie ook aardig overeen. (Denk ik )1 februari 2013 om 23:33 #18101384Zeker hoor! Kan je dan zo omschakelen. Je wilt ook weten of het warm is, niet persé of het te heet is toch?
1 februari 2013 om 23:36 #18101385Precies :thumbup Te heet kan bijna niet want dat zou betekenen dat de oliekoeler het niet doet. En volgens mij betekent het rood in het metertje ook tussen de 120 en 130 graden?
2 februari 2013 om 09:25 #18101386@2000 wrote:
I know, maar jij had het over weerstanden en dat zie ik niet.
Maar wel een leuke mod. Als ik een dubbelpolig wisselschakelaartje neem dan kan ik eventueel aan de hand van een led zien welke temp rr op dat moment gemeten wordt. Het temperatuur bereik van de standaard meter komt voor olie ook aardig overeen. (Denk ik )Klopt, ik wist niet dat je dezdlfde sensor gebruiken ging
2 februari 2013 om 09:45 #18101387Oliekoeler gaat pas open bij 120-125 graden, dat heb ik persoonlijk nooit bereikt, want in het begin wist ik helemaal niet dat je zo’n ding moest voor vullen, dus na twee jaar rijden hem een keer los gehaald en was nog steeds leeg!! En dan had ik nog wel een motor die in de file constant tegen het rood aan liep wat koelvloeistof temperatuur betreft!
Heet weer, zuid Frankrijk, aanhanger, bergen, lange ritten, Duitsland, autobahn…. tjah, ik weet niet wat je moet doen met je auto voor je die oliekoeler nodig gaat krijgen hoor??? :vertag
Kijk, op het circuit, of met een turbo en dan super extreem optrekken, afremmen, optrekken afremmen etc. etc ok… maar verder is voor 99% van de C20XE straat rijders dat ding gewoon onzin.
2 februari 2013 om 10:59 #18101388@GlennGSI wrote:
bij een xe kun je gewoon een inbus afdop boutje uit het onderblok draaien en daar de sensor in.. is bij een LET de olieaanvoer.. daar heb ik em ook zitten.. en gaat prima, heb alleen wel een apart metertje ervoor
Naast degene die jij noemt zit nog zo’n imbus die eruit kan.
Daarin zit bij mij de olietempsensor.2 februari 2013 om 11:42 #18101389@Vinci wrote:
Kijk, op het circuit, of met een turbo en dan super extreem optrekken, afremmen, optrekken afremmen etc. etc ok… maar verder is voor 99% van de C20XE straat rijders dat ding gewoon onzin.
Hij zat erbij, dus ik heb ‘m maar aan gesloten ;)
2 februari 2013 om 12:23 #18101390@2000 wrote:
@Vinci wrote:
Kijk, op het circuit, of met een turbo en dan super extreem optrekken, afremmen, optrekken afremmen etc. etc ok… maar verder is voor 99% van de C20XE straat rijders dat ding gewoon onzin.
Hij zat erbij, dus ik heb ‘m maar aan gesloten ;)
Heb hem er lekker af gesloopt, kan alleen maar stuk gaan en leverde weer een paar centen op…
2 februari 2013 om 14:53 #18101391@GlennGSI wrote:
bij een xe kun je gewoon een inbus afdop boutje uit het onderblok draaien en daar de sensor in.. is bij een LET de olieaanvoer.. daar heb ik em ook zitten.. en gaat prima, heb alleen wel een apart metertje ervoor
Waar zit die dan precies? En heb jij daar ook zo’n koelvloeistoftempzender inzitten?
2 februari 2013 om 14:58 #18101392@2000: dat wat jij wil kan prima hoor. Je neemt een schakelaar met 3 aansluitingen. 1 gaat naar je kv temp zender. 2 gaat naar je temp zender van je olie. 3 gaat naar je dash. Maar je kan ook gewoon een losse meter erbij nemen. Dan kun je ze beide tegelijk aflezen en je kan een mooi metertje op je dash of a style plaatsen als je dat leuk en mooi vind.
Succes
2 februari 2013 om 15:36 #18101393@Vinci wrote:
@2000 wrote:
@Vinci wrote:
Kijk, op het circuit, of met een turbo en dan super extreem optrekken, afremmen, optrekken afremmen etc. etc ok… maar verder is voor 99% van de C20XE straat rijders dat ding gewoon onzin.
Hij zat erbij, dus ik heb ‘m maar aan gesloten ;)
Heb hem er lekker af gesloopt, kan alleen maar stuk gaan en leverde weer een paar centen op…
Ik wist dat ie redelijk overbodig is bij normaal gebruik. Maar heb ondertussen voor 85 euro slangen ertussen zitten, dus die gaat niet meer weg. ;)
2 februari 2013 om 15:38 #18101394@Mr. Bone wrote:
@GlennGSI wrote:
bij een xe kun je gewoon een inbus afdop boutje uit het onderblok draaien en daar de sensor in.. is bij een LET de olieaanvoer.. daar heb ik em ook zitten.. en gaat prima, heb alleen wel een apart metertje ervoor
Waar zit die dan precies? En heb jij daar ook zo’n koelvloeistoftempzender inzitten?
Die zit boven de oliedruk sensor..
2 februari 2013 om 15:39 #18101395http://www.max-boost.co.uk/max-boost/internet_articles/MIG%20Vauxhall%20-%20XE-LET%20oil%20pressure%20and%20temp%20senders,%20what,%20why,%20how,%20where.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
2 februari 2013 om 19:16 #18101376@Vinci wrote:
http://www.max-boost.co.uk/max-boost/internet_articles/MIG%20Vauxhall%20-%20XE-LET%20oil%20pressure%20and%20temp%20senders,%20what,%20why,%20how,%20where.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
Maar daar past toch nooit 1 op 1 de koelvloeistoftemp sensor in? Gat lijkt wel veel groter.
2 februari 2013 om 19:21 #18101396Het schroefdraad lijkt ook anders. Maar het gemiddelde hydraulisch begaafde bedrijf weet daar wel raad mee.
2 februari 2013 om 19:29 #18101397Dacht ik ook, misschien wijs ik toch de verkeerde aan, moet Glenn anders maar zeggen…
2 februari 2013 om 20:18 #18101398De sensor die ik bij men autostyle meter( jaja vet tjoening kon die toendertijd alleen op korte termijn krijgen) kreeg paste er zo in.. is conisch schroefdraad 1/4 npt uit men hoofd ?? weet ik niet meer precies hoe dat draad precies werd genoemd.. zal ff kijken ofk er een foto van heb..
2 februari 2013 om 20:24 #18101399Dat is de sensor in iedergeval.. maar dacht dat de ori koelvloeistof temp sensor ook 1/4 npt draad was ??
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.