Ethanol killer Z2.2YH

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Ethanol killer Z2.2YH

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18373331
    GTS Vectra
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 July 2011

      Beste Opel vrienden,

      Zo als de text al aan geeft heb ik een vraag over de Ethanol killers, namelijk jullie ervaring er mee, Heb net een nieuwe pomp op mijn motor (2.2YH) en die wil ik eigenlijk wel heel houden…

      Dus als iemand er ervaring mee heeft hoor ik die graag :happy02:

       

      Groeten Jurgen,

      #18373333
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Werkt niet, beter ethanolvrije brandstof tanken. Is helaas schaars en nog maar bij een beperkt aantal stations te krijgen.

        #18373338
        GTS Vectra
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 July 2011

          Ja ik tank al 98 maar daar zit ook al 5 % van die troep in.. :negative:

          Voor geen ethanol moet ik wel erg omrijden. :smiley-car:

          #18373344
          the-duke
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 August 2007

            Shell V-Power 98 is in Nederland gegarandeerd ethanolvrij (ook al staat er een E5 sticker op de pomp die verplicht is qua Europese regelgeving, qua naamgeving).

            Voor zover ik weet BP ultimate 98 ook, dus het moet mogelijk zijn een pomp in de buurt te vinden.

            Gr,
            The Duke

            #18373400
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              BP Ultimate IS NIET Ethanol Vrij!

              #18373401
              the-duke
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 August 2007

                Volgens BP zelf is hun Ultimate wel ethanol-vrij https://www.bp.com/nl_nl/netherlands/home/producten-en-services/bp-brandstoffen/introductie-e10.html

                Ik heb alleen met Shell direct mailcontact gehad, dus kan qua BP alleen maar afgaan op hun site.

                Gr,
                The Duke

                #18373403
                McKaamos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 December 2009

                  De werking van ethanolkillers is discutabel op z’n best. Misschien dat er een is die beter werkt dan een andere, maar ik zou er niet op vertrouwen.

                  Wat betreft ethanolvrij zijn: Er zijn nu nog pompen die Super98 wél als E5 labelen, maar ethanolvrij afleveren. Het label betekent namelijk ’tot 5%’, niet ‘gegarandeerd 5%’.
                  Zelfde voor Euro95, al is het dan tussen 5% en 10%. Euro95 kán dus technisch 5% zijn, al zal dat niet vaak gebeuren.

                  Wil je zeker weten dat je benzine ethanolvrij is, neem dan een kleine hoeveelheid af in b.v. een glazen groentepot bij het tanken.

                  Meet exact 100ml af en doe het in een zo smal mogelijke, hoge maatbeker. Bij voorkeur zo’n laboratorium ding, maar die zal niet iedereen te pakken kunnen krijgen. Hoe smaller de maatbeker, hoe precieser je meting straks zal zijn.
                  Meet dan exact 10ml water af en doe het bij de benzine in. Even schudden/roeren en dan een uurtje laten staan (afgedekt, tegen verdamping).
                  Na dat uurtje meet je hoeveel mililiter de onderste laag is. Alles wat méér is dan 10ml, is je ethanolpercentage.

                  Is je maatbeker niet zo precies, dan kan je ook een hele liter benzine pakken met 100ml water. Je meting gaat dan x10, dus dat is precieser af te lezen in een grotere maatbeker. Wel je meting delen door 10 natuurlijk.

                  Dit trucje werkt omdat ethanol hygroscopisch is. Het ‘plakt’ aan water vast. Water weegt meer dan benzine en zakt naar de bodem, terwijl het de ethanol mee omlaag sleept.

                  Het werkt ook op grotere schaal trouwens. Een transparante 25L jerrycan met 20L benzine en dan een paar liter water er bovenop, goed schudden/roeren/mengen en dan na een aantal uurtjes de onderste laag aftappen (kraantje in de jerrycan maken). Zo trek je de ethanol uit je benzine, zodat je pure Euro95 of Super98 over houdt.
                  Wel elke keer een klus om te regelen, maar het kan. Weet je absoluut zeker dat je pure, ethanolvrije benzine in je auto doet.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.