Ervaringen met tunen 1900 motoren inclusief testbank resultaten

Forumindex Forums Techniek Cih Ervaringen met tunen 1900 motoren inclusief testbank resultaten

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18344680
    Profielfoto van Paul C Rekord
    Paul C Rekord
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 1
    Lid sinds:
    15 June 2017

    Het afgelopen jaar twee verschillende CIH 1900 motoren getuned voor mijn Rekord C bj 1970, eerst een 1.9N en afgelopen maand een 1.9S, wil bij deze mijn ervaringen delen, ter informatie:

    1.9N uit 1977 lage compressie 1:8 motor voor normale benzine, standaard 75 pk @ 4800 tpm en 133 Nm @ 2200-3400 tpm. Alles goed afgesteld (kleppen/ontsteking e.d.), alle ontstekingsdelen nieuw, nieuwe mechanische brandstofpomp (Pierburg) en voorzien van twee Weber Dcoe 40 met 30 mm venturi’s.

    Resultaten op de vermogens testbank in Geldermalsen: 95 pk @ 5000 tpm en 156 Nm koppel @ 2800 tpm; waarbij > 150 Nm koppel van 2350 – 4250 tpm. Ontsteking niet aangepast, beste resultaten werden behaald met de fabrieks instelling (bij binnenkomst stond de onsteking op 5 graden vroeger, terug naar standaard leverde 4 pk op). Getest met 102 octaan competition benzine van Firezone. Motor stond in eerste instantie te rijk met een 125 hoofdsproeier, na montage 120 mm hoofdsproeier leverder dit nog eens 4 pk op). Motor trok goed, auto reed lekker door met deze motor, maar nog net niet snel genoeg ;-)

    Vervolgens de afgelopen maanden de voor de auto originele 1.9S motor uit 1970 helemaal nieuw opgebouwd (alleen de zuigers laten zitten, blok met weinig kilometers, goede compressie 12,5-13,5 bar). “Hoge” compressie motor 1:9 geschikt voor superbenzine, origineel 90 pk @ 5100 tpm en 149 NM @ 2500-3100 tpm, met nog de volgende aanvullende aanpassingen:

    – Kop gevlakt (enkele tienden), kleppen gepolijst en nieuw ingeslepen
    – Snelle Nokkenas Kent cams OP214 Sport met 11 mm lift met nieuwe mechanische stoters en zwaardere klepveren (set)
    – Alle pakkingen nieuw, nieuwe stroomverdeler AC Delco
    – Nieuwe (mechanische) brandstofpomp BCP Torino (blijkt dit makkelijk aan te kunnen, ruim voldoende opbrengst)
    – Dubbele Weber DCOE 40 met 30 mm venturi’s
    – 1.9E uitlaatspruitstuk met verder de originele uitlaat en dempers
    – Oliestandpijp in de kop aangebracht (los gekocht, maar zat ook bij de set van kent cams, heel attent)

    Weer naar de testbank, resultaten: 120 pk @ 6100 tpm en 175 Nm koppel @ 3800 tpm. Motor liep goed door tot 6500 tpm en wilde eigenlijk verder maar 6500 tpm was mijn limiet aangezien het de originele motor betreft. De OP214 van kent cams heeft volgens de specificaties een bereik van 2500 – 6500, dat klopt dus wel.

    Verder nog interessant:
    100 pk beschikbaar van 4000 – 6500 tpm, met dus de piek van 120 pk op 6100 tpm, 110 pk van 4650 – 6500 tpm
    160 Nm koppel beschikbaar van 2600 – 5000 tpm, motor trekt als een lier vanaf 2500 tpm

    Motor stond weer te rijk afgesteld, pas na aanpassing luchtremsproeier van 190 naar 210 werden de beste resultaten gehaald. (Emulsiebuis F11, hoofdsproeier 120, venturi 30 mm). Ook nu weer de beste resultaten met het ontstekingstijdstip op de standaard afstelling. Ligt waarschijnlijk aan de goede kwaliteit van de 102 octaan competition.

    Brandstofverbruik over de afgelopen 200 km was ca. 1:7 , met de 1.9N was dit 1:6 dus de hogere compressie zorgt niet alleen voor meer vermogen maar ook voor een beter verbruik.

    Ter vergelijk nog de gegevens van de Opel Rekord C Sprint uit 1970 met de 1.9HL motor en dubbele staande Webers (IDF): 106 pk @ 5600 tpm, 160 NM @ 3500 tpm, gemiddeld brandstofverbruik 14,2 liter / 100km (fabrieks opgave) = 1:7 .

    #18344874
    Profielfoto van astrona
    astrona
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 1
    Lid sinds:
    5 August 2004

    Super dat je dit hebt gedeeld. In mijn Ascona van 1977 heb ik orginele 1900N opel ruilmotor gemonteerd. Inmiddels 1500 KM ingereden. Heb een set dubbele DCOE klaarliggen en mij is verteld dat dit 100 PK zou worden. Nu lees ik dat jij speciale brandstof gebruikt en tot 95 PK kom. Heb jij enig idee waar je met reguliere brandstof op uit komt ? Ga me nu serieuw afvragen of ik al die moeite moet gaan doen.

    #18344907
    Profielfoto van Paul C Rekord
    Paul C Rekord
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 1
    Lid sinds:
    15 June 2017

    Hoi Astrona, de 1900N motor die ik als eerste (als probeersel) heb voorzien van de dubbele webers was al een redelijk oud blok met denk ik meer dan 150.000 km, erg vervuilde kleppen en lage compressie (7-8 bar, hoort zeker 10 bar te zijn); kortom was een mooi blok om op te oefenen. Ben er van overtuigd dat voor een nieuw(er) 1900N blok 100pk best mogelijk is, ook met gewone 95 benzine. De beter kwaliteit benzine zorgt niet echt voor extra’s PK’s (hooguit 1-3% wat ik zo lees) maar eerder voor meer trekracht/koppel omdat het pingelen voorkomt en je dus de ontsteking wat beter kunt afstellen over de hele toerenrange. Plus de 102 bezine van Firezone bevat geen ethanol, is beter voor je tank (mijn auto staat in de winter 4-6 maanden stil).

    Buiten dat; de Webers zorgen echt voor veel meer trekkracht al van onderuit, een zeer mooi geluid, en de sprong van 75 naar 95 pk was echt een merkbaar verschil, de auto was een stuk sneller, topsnelheid was zeker 15 km/uur hoger bijvoorbeeld. Als je ze al hebt liggen; zeker doen, de moeite valt wel mee en 20-25pk extra is 25-30% meer vermogen, dat ga je echt merken. Succes!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.