Opgelost Elektrische voorportierruit wil niet meer omhoog.

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Opgelost Elektrische voorportierruit wil niet meer omhoog.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18342509
    Joseph_
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 April 2017

      Heb een probleem.
      De elektrisch bediende ruit in het linkervoorportier van mijn Zafira B wil niet meer omhoog.
      Deed het tot gisteravond zonder mankeren.
      Kon met zoekfunctie niet iets hierover terug vinden.

      Je hoort alleen één klik bij het bedienen van het knopje maar er gebeurt verder niets.
      Wat mij opviel was dat de ruit nu helemaal in het portier is gezakt (normaal blijft glas net iets boven de ruitenlikker/rubbers uit steken).
      Heb de bekleding verwijderd en geprobeerd de ruit te tillen/helpen maar hij zit zo vast als een huis.
      Aan mechaniek zelf is niets te zien, glas zit waar het moet in de geleider/rail etc. etc..

      Zelf vermoed ik dat het iets te maken heeft met het doorschieten in verband met de tandheugel/motor of een of andere beveiliging.
      Heb nog geprobeerd met een stropje achter dat tandheugel (aan achterkant) richting voorzijde te trekken waar t motortje zit maar ook dan geen millimeter beweging.

      Wie o wie heeft een tip of zit ik vast aan vervanging (en hoe, lijkt 1 geheel te vormen wat gepopnageld zit).

      #18342560
      Joseph_
      Deelnemer
        Lid sinds:
        22 April 2017

        Helaas nog geen reactie.
        Zo het e.a. lezend maak ik op dat hij w.s. vervangen moet worden en kennelijk als 1 geheel (kom geen losse motoren tegen).

        Kom echter twee OEM-codes tegen waarbij kennelijk verschil is m.b.t. de bediening maar wat is mij niet duidelijk welke/wat.
        Weet iemand te vertellen wat verschil is tussen de versie 5140083 of 6207143?

        #18342570
        computerbug
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 April 2011

          Hoi, Joseph

          Je zou ->hier<- even kijken, en op kenteken zoeken.

          #18342572
          Joseph_
          Deelnemer
            Lid sinds:
            22 April 2017

            @ computerbug
            Merci maar daar krijg je op kenteken zoekend 1 exemplaar aangeboden (zonder info of het nu wel of geen “comfoor”) met daarbij de opmerking dat hij voor model tot 2005 is terwijl mijn auto jonger is.

            Maar probleem is inmiddels opgelost,
            Had via een sloperij in Oosterland een goed exemplaar opgesnord voor €60,– en e.a. geregeld om hem op te pikken.
            Vervolgens aan het uitbouwen geslagen van het “kapotte” exemplaar wat nog geen sinecure bleek als het geheel geblokkeerd zit onderin en één van de twee grote torxen buiten bereik zit.
            Uiteindelijk alles los gekregen en uit het portier gevist waarna ik het raam dicht wil schuiven en stutten om voorlopig gebruiks- & water-/winddicht te zijn (zou woensdag pas de vervanger krijgen). Is er nog geen beweging in te krijgen anders dan een ietsje voorover kantelen.
            Bleek dat net onder het raamprofiel het staande rubber dubbelgevouwen in de staande geleider. Daardoor zat de ruit dus “vastgekegd”.
            E.a. niet 123 zichtbaar van boven/buitenaf.
            Bij controle bleek mechaniek nu prima te werken.
            Ergo, rubber juist gedaan, mechaniek terug gemonteerd en na ug keer testen de bekleding terug geplaatst om vervolgens de sloper af te bestellen.

            Mocht je dus tegen een spontaan “overleden” raambediening aan lopen waar de ruit (zonder eerdere haperingen) helemaal onderin vast staat, check dan eerst even dat rubber in de staande geleider (aan zijde van t slot) niet toevallig dubbel zit.
            Scheelt een berg…..

            #18342594
            Corsaliefhebber
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 February 2012

              Beste Joseph, Dank je wel voor de terugkoppeling en dat je de oplossing gevonden hebt,
              Zo heeft dit topic ook nog meerwaarde voor een ander lid idd die met hetzelfde probleem zit,
              Misschien een kleine tip om <opgelost> in de titel van de startpost te zetten :)

              #18344137
              Joseph_
              Deelnemer
                Lid sinds:
                22 April 2017

                Ah, opgelost zonder die < >, dan lukt het wel om op te slaan..

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.