Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › electrische koelvin op 1.2N
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 maart 2008 om 17:52 #17206777
hallo,
ik ben geen wonderboy als het aankomt op electronica in de auto dus…
heb een spal-koelvin gekoopt ter vervanging van de standaard koelvin op mijn 1.2 maar nu vroeg ik me af hoe ik die het beste kon aansluiten…koelvinschakelaar zit al in de radiator gebraseerd…
iemand met een deftig plan?
8 maart 2008 om 18:01 #17394937AnoniemLid sinds:
1 January 1970t beste laat je die thermo schakelaar ff n relaitje aansturen
dat relaitje kan dan de fan schakelen
dan loopt er in iedergeval niet n hoge stroom door je schakelaar
relaitje kan n simpel universeel relaitje zijn
8 maart 2008 om 18:10 #17394938kan je me daar even een schematje van maken met paint ofzo?
ook waar de stroom vandaan te halen e.d. want ook dat weet ik niet…
rechtstreeks van accu of ergens van uit het zekeringkastje halen….ik ken hier dus echt niets van.
ik kan alleen een radio aansluiten en ook alleen maar omdat het gewoon kleur op kleur is :hmmz:D9 maart 2008 om 18:38 #17394939hoi,
Even simpel gezegd is een standaard relais als volgt aan te sluiten:
Doorgaans heeft een relais 4 aansluitingen met de nummers 30, 85, 86 en 87. Als volgt aan te sluiten:
* 30: Via een zekering (10A zal genoeg zijn) naar de constante + van de accu.
* 85: Aarde.
* 86: geschakelde plus.
* 87: Naar de + aansluiting van de verbruiker.Je kunt kiezen voor 2 opties: 1.0 en 1.1. de overige stappen is bij beide opties gelijk.
1.0) Zoek een plus op die geschakeld is door je contactslot (anders blijft je ventilator lopen als je de motor uitzet) en sluit deze aan op het relais met pennummer 86.
(dit is de geschakelde voeding voor de ventilator)óf
1.1) Leg vanaf de accu een kabel (met zekering) naar het relais en sluit deze aan op pennummer 86.(nu blijft de ventilator lopen ook al is de motor uitgeschakeld. Nadeel kan zijn dat de accu leegloopt)
2) Leg vanaf de accu een kabel (met zekering) naar het relais en sluit deze aan op pennummer 30.
3) Sluit een kabel aan op pennummer 85 van het relais. Deze kabel dient aan de andere zijde te worden aangesloten op de temperatuursensor in de radiateur.
**De temperatuursensor heeft (meestal) 2 aansluitingen.4) Vanaf de 2e aansluiting van de temperatuursensor loopt een kabel naar massa
5) Sluit een kabel aan op pennummer 87 van het relais en leg deze kabel naar de ventilator waarbij de andere zijde van de kabel aangesloten wordt op de het pluscontact van de ventilator.
6) de 2e aansluiting van de ventilator dient aan de carosserie voor aarde te worden bevestigd.
Zie plaatje:
Succes met je schakeling verder.
10 maart 2008 om 09:24 #17394940Zoek een plus op die geschakeld is door je contactslot (anders blijft je ventilator lopen als je de motor uitzet)
ófEn waarom moet je ventilator stoppen wanneer je je motor uitzet? Mag toch best nog een poosje doordraaien? Per slot van rekening heb je nog steeds te veel warmte in je blok.
(Ik ben wel met je eens, zou eigenlijk in kombinatie moeten met een elektrische waterpomp die dan ook nog een poosje doordraait…)
Febe.10 maart 2008 om 11:09 #17394941fan moet gewoon stoppen nadat de motor afstaat.
verbruikt alleen maar stroom en de motor maakt dan toch geen nieuwe warmte bij.10 maart 2008 om 18:22 #17394942hoi,
ja langer koelen is beter, echter je accu wordt wel ontladen maar niet bijgeladen…En als je dan een slechte accu hebt, of een slechte temperatuursensor….
En idd. hij wordt ook niet warmer, tevens werkt de koelvin die aangedreven wordt door de motor ook niet bij stilstand..Grtz Arie
10 maart 2008 om 18:43 #17394943AnoniemLid sinds:
1 January 1970das nie helemaal waar
zodra je de motor uitzet
houd de pomp dus ook op met circulerenmaar de motor heeft wel nog z,n bedrijfstemperatuur
dus de temp zal nog n paar graden oplopen
door dat de koeling wegvalt:oheb in mijn manta met 16v
ook n elecktrische fan niet via t contactmijn ervaring is dat die nog wel eens ff aanslaat na t afzetten van de motor
vooral bij erg warm weer
of na n erg wamrme riten cker bij n combinatie van deze beide;);)
en ja waarom zou je n slecht accu of thermo schakleaar niet vervangen????
ik wil m,n zaakjes gewoon netjes en betrouwbaar hebben;):thumbup10 maart 2008 om 22:43 #17394944ik begin er stilaan uit te komen….
kheb in de werkplaats nog een oude E20 staan om af te breken… is zien of ik daar een geschikte relais kan in vinden. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.