Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › EGR klep
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 februari 2009 om 21:26 #17462616
Zo, vandaag de EGR afgedopt, stukje gereden.
Lijkt beter te lopen en op te pakken na het schakelen.
Eens kijken of het verbruik ook weer wat afneemt,want dat was wat aan de hoge kant de laatste tijd, wel veel korte (9-10km) ritjes gemaakt…14 februari 2009 om 21:34 #17462617@ Mooiwark jij had toch een V6??
zo ja, een 2.5 of 2.6??
de 2.5 is zo gebeurt!! kan gewoon een hele dichte pakking tussen
de 2.6 heeft geen EGR.
Willem
15 februari 2009 om 09:05 #17462618Alvast sorry als ik te opdringerig ben :angel, maar hoe zit dat nou met mijn EGR?
Heb nl. een B1 X16XEL maar heb de EGR aan de rechterzijde zitten, hoe is deze af te doppen?
Of heb ik dan toch stiekem een X16XEL-II, en als dat zo is wat zijn dan eigenlijk de verschillen?
15 februari 2009 om 10:12 #17462619origineel gepost door JanW75
Alvast sorry als ik te opdringerig ben :angel, maar hoe zit dat nou met mijn EGR?Heb nl. een B1 X16XEL maar heb de EGR aan de rechterzijde zitten, hoe is deze af te doppen?
Of heb ik dan toch stiekem een X16XEL-II, en als dat zo is wat zijn dan eigenlijk de verschillen?
Uit welk jaar is jou auto.
15 februari 2009 om 12:15 #174626201998
15 februari 2009 om 12:19 #17462621dat zou het omslag punt kunnen zijn.
eind 98 toevallig?
15 februari 2009 om 16:34 #17462622Is het type motor niet te zien als je je voertuiggegevens opvraagt op http://www.rdw.nl ?
Even je kenteken invullen en je weet het.
EGR klep eruit halen (vast met 2 maal Torx T30)
Even kijken of de plunjer van de klep naar buiten of naar binnen beweegt (spanning zetten op buitenste aansluitingen stekker)
Afdekplaatje halen bij de VOD, als de plunjer naar buiten beweegt, heb je een plaatje nodig met een gat (en 2 gaatjes voor de bouten natuurlijk).
Als de plunjer naar binnen beweegt heb je een plaatje nodig zonder gat.
Vandaag 100km gereden, ging prima, geen MM lampje te zien
(alhoewel er met de vuile EGR klep ook geen lampje brandde)15 februari 2009 om 16:50 #17462623janW75:
Jouw motor is het oude type: met de 4 inlaatbuizen boven de klepdeksel.
Deze EGR kan je afdoppen, met een volledig dichte plaat.
Deze EGR zit inderdaad achterop het inlaat, deze is ook lastig bij te komen.
@ ADG, helaas hebben bijde motortypen de zelfde motorcode op RDW.nl
een X16XEL en X16XEL
foto:
X16XEL-1: (Astra-F / Vectra-B1)
X16XEL-2: (Astra-G / Vectra-B2
16 februari 2009 om 07:35 #17462624Als ik zo de foto’s zie dan heb ik ws. een X16XEL-II
Onder de motorkap ziet het er precies zo uit alleen heb ik die lucht bak boven de inlaat niet (ws. is dit de sec. luchtaanvoer of hoe dat ding ook mag heten).En ja het is een eind 98 (nl. 3-11-98)
16 februari 2009 om 22:09 #17462625dan heb jij de bovenste type-I
Type 2 heeft altijd kunstof aanzuigbuis OP de motor
bij type 1 achter de motor
bij type 2 zit ook gasklep Bovenop
bij type 1 rechts naast de motor (boven versnellingsbak)
Willem
16 februari 2009 om 22:29 #17462626origineel gepost door JanW75
Als ik zo de foto’s zie dan heb ik ws. een X16XEL-II
Onder de motorkap ziet het er precies zo uit alleen heb ik die lucht bak boven de inlaat niet (ws. is dit de sec. luchtaanvoer of hoe dat ding ook mag heten).En ja het is een eind 98 (nl. 3-11-98)
Maak anders een foto’ke van onder je motorkap, dan zeggen wij wel welke motor jij hebt :P:D
16 februari 2009 om 23:07 #17462627hij is van ‘1998 zal een oud type wezen
het nieuwe type is met de B2 gekomen.
Willem
17 februari 2009 om 15:15 #17462628Zal binnenkort ff foto’tje schieten.
Maar ik weet zeker dat ik niet de motor op foto 1 heb want ik heb mijn EGR rechts zitten en niet onder het inlaatspruitstuk.
Ook heb ik geen LMM in mijn aanzuigbuis.
Maar wellicht dat een foto meer duidelijkheid geeft.
Zal ws. morgen worden.Wat gaat de tijd toch snel, toch ff een foto’tje kunnen maken.
17 februari 2009 om 18:24 #17462629inderdaad, een nieuw type X16XEL (:o verbaasd)
inderdaad zelfde motor als de 2e foto, airbox is alleen voor de Astra-G
LMM, heeft de motor op foto 1 ook niet
Willem
17 februari 2009 om 18:49 #17462630Wim, klopt het dat op foto twee je de plaats van de EGR omcirkeld hebt, want daar zit de mijne niet namelijk, die van mij zit zoals al eerder vermeld aan de rechterzijde.
Wat zijn eigenlijk de plus/min punten van dit type motor t.o.v. de eerste type?
17 februari 2009 om 18:56 #17462631origineel gepost door wim-v6
inderdaad, een nieuw type X16XEL (:o verbaasd)inderdaad zelfde motor als de 2e foto, airbox is alleen voor de Astra-G
LMM, heeft de motor op foto 1 ook niet
Willem
De auto is van nov 1998 dan heeft die auto al de specs van 1999
dus ook de x16xel(2).Mijn pa heeft een omega uit 2001 en dat ding is helemaal 2002 uitgevoerd.
Of ben ik nu teveel aan het door drammen:jerry
17 februari 2009 om 19:38 #17462632Dan zou de vec officieel een B2 moeten zijn.
zal een overgangsjaar voor de nieuwe type motoren geweest zijn.
Willem
17 februari 2009 om 20:24 #17462633Zoals je ziet is het echt een B1.
17 februari 2009 om 20:26 #17462634jaja, kan, ik hoorde het net van een Bij opel werkzaam persoon.
deze zegt zelf alwel dat het een zeldzaam motortje in de b1 is.
Willem
17 februari 2009 om 20:32 #17462635mijn vorig B1’tje was van Mei’98 (meen ik) en die had nog het eerste type X16XEL
maar had bv weer wel afstandbediening op de sleutel ipv los kasje.
18 februari 2009 om 10:27 #17462636vanmorgen de VOD gebeld in Hofddorp .
gevraagd pakking voor de EGR x16xel bak ellende maar uiteindelijk prijs 1,80 en is op voorraad let op wel 4 stuks.
volgende vraag blind plaatje voor deze klep haden alleen ruilklep ???138 e ex btw na dat ik aangaf dat ik dat niet had gevraagd werd er pissig gereageerd dat er zo,n plaatje niet bestond ,,heb de beste man heel netjes uigelegd dat hij goed z.n best doet voor z,n baas maar ik heb hem tevens het onderdeel nr gegeven van het plaatje ,,en raad eens staat niet in de standaard prijslijst bestaad dus wel en kost 8,05 e dus laat je niet in de maling nemen .levertijd via opel 2 dagen kan dus wel .
een en ander is niet rot bedoeld maar zelfs nu ik neem aan dat het ook niet bijsterdruk is ieder moet wat minderen en klagen doen ze vol op hier bij de VOD ,helpen ze je nog op zo,n wijze mannen van de VOD waarom ?????we zijn opel liefhebbers ik wel in hard en nieren .
bert
18 februari 2009 om 16:03 #17462637Hier bij de VOD in Hillegom (MH) hadden ze het plaatje zo liggen, kostte 11 Euri (wel een beetje duur voor zo’n stukkie metaal….)
18 februari 2009 om 18:39 #17462638Iemand al ervaring met de Z18XE?
En waarom heeft de ene wel een EGR klep en de andere niet?
Als de motor beter loopt door heb af te doppen, waarom diet de VOD dat niet standaard?
Ding zal toch wel ergens goed in zijn?18 februari 2009 om 18:46 #17462639dit is zo geleverd, maar waarom??? ik weet het ook niet.
EGR is ook niet voor een betere motorloop, maar voor milieu eisen..
Willem
20 februari 2009 om 11:25 #17462640als het lampje brand van de klep en de auto loopt verder goed kun je dan gewoon door rijden
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.