Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › EGR klep
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 januari 2009 om 08:40 #17208634
Hallo,
Mijn Vectra Z1.6XE (bj. dec. 2000) begint steeds vaker tijdens het rijden plotseling te stotteren en af te slaan als ik de koppeling indruk.
Wagen even aan de kant, paar keer starten en dan kan ik meestal weer verder….
Maar prettig is dt niet. Vanochtend ook weer, gelijk maar naar de v.o.d. gereden, computer uitgelezen: fout code EGR klep.
Deze is ca. 3 jaar geleden al een keer vervangen (of schoongemaakt). Toen zelfde symptomen..
Nu 50.000km verder is ie weer aan de beurt.
Waarschijnlijk te veel korte ritjes….
Is deze zelf schoon te maken?
De v.o.d. raadde mij aan even een stuk snelweg te rijden zodat de klep wat warmer wordt, meer keren open en dichtgaat en dan niet meer blijft plakken..
Is deze klep ev. zelf te reinigen?
Waar zit ie bij een Z1.6XE? Misschien afdoppen?
Helpt injectiereiniger bij de benzine gooien en even flink wat toeren maken?Bedankt,
Arjan
22 januari 2009 om 08:50 #17462592kijk ff hier:
http://www.opelvectra.info/home/egrafdop.html
Gaat over afdoppen, maar kan hem ook schoonmaken!! Dat is gewoon zelf te doen.( met dank aan opelvectra.info! ) :wors
22 januari 2009 om 09:35 #17462593ja bij die z motoren is iets mee met afdoppen.
de z18xe heeft m af en tie wel af en toe niet.
de z16xe kan het soms wel soms niet.Heb je je gasklephuis al eens schoon gemaakt en karter ontluchting uit geboord?
22 januari 2009 om 10:28 #17462594origineel gepost door sw_reijnders
de z18xe heeft m af en tie wel af en toe niet.
de z16xe kan het soms wel soms niet.Hej , Bas …. vandaag ook niet zo helder??
Dat is de zelfde info als…….. ‘de egrklep is soms zwart en soms ook niet.
En meestal van plasic maar af en toe niet’
:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:thumbdown22 januari 2009 om 10:55 #17462595origineel gepost door speaker
origineel gepost door sw_reijnders
de z18xe heeft m af en tie wel af en toe niet.
de z16xe kan het soms wel soms niet.Hej , Bas …. vandaag ook niet zo helder??
Dat is de zelfde info als…….. ‘de egrklep is soms zwart en soms ook niet.
En meestal van plasic maar af en toe niet’
:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:thumbdownDat klopt ;). Maar in dit geval is het ook werkelijk zo.
Hoe raar is het als 2 van dezelfde types de ene wel een egr heeft en de andere niet!!!Ik wil hiermee aangeven dat het in iedergeval niet zo simpel is als bij de X motoren!!!
Bij de Z motoren heb ik al meer gelezen hier op het forum dat het per geval verschillend is of de EGR af te doppen is of niet.
24 januari 2009 om 09:22 #17462596Net EGR klep eruit gehaald
(Ecotec deksel verwijderen, dan zit de klep bij de Z1.6XE aan de rechterkant van de motor als je er voor staat)
Klep was zichtbaar vuil.
Als je op de buitenste 2 pennen van de connector 12V zet, wordt de klep bekrachtigd (open).
Klep bleef i.d.d regelmatig plakken toen ik dit deed.
Ingespoten met remmenreiniger, ook in bekrachtigde toestand.
Zwarte aanslag verwijderd, klep veel keer open en dicht gedaan. Bleef niet meer plakken.
Volgens mij kan ie er zo wel weer even tegenaan….
Alleen uitlezen computer kostte geld (30 Euri).24 januari 2009 om 09:50 #17462597hey toevallig foto’s gemaakt :)
zou niet verkeerd zijn!!!!
24 januari 2009 om 19:37 #17462598EGR bekrachtigd:
EGR niet bekrachtigd:
12V op buitenste pennen:
http://i659.photobucket.com/albums/uu319/Bollendorp/DSC04121.jpg24 januari 2009 om 19:41 #1746259912V op de buitenste pennen:
http://i659.photobucket.com/albums/uu319/Bollendorp/DSC04121.jpg
Het conische gedeelte was bij mij dus helemaal zwart van de aanslag.
Ingespoten met remmenreiniger en schoongekrabt.24 januari 2009 om 19:56 #17462600Zie er weer als nieuw uit !!! :thumbup
24 januari 2009 om 21:11 #17462601ah dat ding zou dus op deze plek KUNNEN zitten :P
Ik zie aardig wat gelijkenis met de vorm van dit afdek plaatje.
Ik ben dus blij dat ik hem niet heb :).24 januari 2009 om 21:14 #17462602Zit achter op het motorblok, tussen blok en schutbord.. bij mij iig.
Dus niet te vroeg juichen. Al weet ik niet hoe het met de 1.8 zit.24 januari 2009 om 21:22 #17462603de Z18XE is gebaseerd op de Z16XE. Dus dat zal wel redelijk vergelijkbaar zijn.
De X16XEL is een heel ander blok. En dan zeker die versie 1 die jij hebt met dat stomme inlaatspruitstuk.
(ik weet wat voor onding het is, ik heb er zelf ook een gehad ;))25 januari 2009 om 16:55 #17462604@ Hawke: Bij de X16XEL zit hij inderdaad op een onmogenlijke plaats achter op het inlaat.
Bij de X16XEL-II (vanaf model B2) zit de EGR aan de rechterzijde naast het klepdeksel bovenop. evenals bij de Z16XE X18XE1 en Z18XE
Willem
1 februari 2009 om 20:10 #17462605Nadat ik de EGR klep heb schoongemaakt, doet mijn vec het weer prima!
Ik zal eens een foto plaatsen (hoewel het een doodnormale donkerblauwe 1.6 Business Edition is)1 februari 2009 om 20:15 #17462606:thumbup dattie weer werkt!!!!
ennuuh ook “doodnormale” vecjes zijn meer dan welkom hoor :).
show us the goodies :D6 februari 2009 om 21:48 #17462607Raad eens: vandaag weer stotteren en afslaan bij intrappen koppeling!
Tijdens het rijden kreeg ik de motor wel weer gestart, dus ik hoefde niet te stoppen.
Bij thuiskomst gelijk de EGR klep bekeken, deze was al weer behoorlijk zwart….
Dus maar weer schoongemaakt.
Heb wel zeer veel korte ritjes gemaakt de laatste 2 weken (naar ziekenhuis)
Na schoonmaak leek ie wel beter te lopen…
Maar ik ga die klep dus niet elke 2 weken schoonmaken!
Misschien toch maar een nieuwe of afdoppen indien mogelijk….6 februari 2009 om 21:55 #17462608kan het de stappen motor ok niet zijn ??
heb je ook een dansende toeren teller van 0 tot 20007 februari 2009 om 08:53 #17462609Kan je bij een x16xel b1 1998 hem zonder meer afdoppen ??? en moet dit gebeuren met een blind plaatje of een plaatje met een gat ??? daar lees en zie ik ook steeds stukjes van .
maar als er een gat in zit is de werking toch weer intackt of ben ik zo,n ei dat ik dat verkeerd zie .
lees dat de ene EGR naar buiten opend en de andere naar binnen wat zit er op mijn vecie en als ik hem afstop heb ik dan geen MM lampje wat gaat klieren ???
is trouwens het blok met dat geweldige inlaat spruitstuk wat er eff helemaal af moet met die prettige tussen sok met die fijne klemmen,maar meteen de rest eff aanpakken .
Bert
7 februari 2009 om 15:03 #17462610Bij eerste X16XEL kan hij met een blind plaatje afgedopt worden (B1 X16XEL)
bij de nieuwe type X16XEL / Z16XE) (B2 X16XEL / Z16XE) heb je een plaatje nodig met 1 gat erin.
@ Adg: ik heb het vermoeden dat de pijpjes en doorlaten van de EGR systeem ook vol met roet zitten.
dan zou je deze dus ook moeten reinigen..
Willem
12 februari 2009 om 09:00 #17462611Ik heb vanochtend een EGR afdekplaatje gehaald bij de v.o.d.
Ik dacht dat het plaatje enkele mm dik zou zijn, maar het is een heel dun stalen plaatje met een rond gat erin zodat de plunjer van de EGR klep toch op en neer kan bewegen, maar het tweede gat (dat half ronde grotere gat) is inderdaad dicht.
Het lijkt dus op het plaatje wat dus nu onder de EGR klep zit, alleen met een gat minder.
Ik ga hem vanmiddag erin zetten, ben benieuwd….12 februari 2009 om 17:51 #17462612benzine adjectief toevoegen (MARLY)
13 februari 2009 om 10:08 #17462613Gisteren de egr afgetopt met ijzer plaatje en 2 pakkingen, loopt nu veel soepeler :)
13 februari 2009 om 15:01 #17462614origineel gepost door wim-v6
Bij de X16XEL-II (vanaf model B2) zit de EGR aan de rechterzijde naast het klepdeksel bovenop. evenals bij de Z16XE X18XE1 en Z18XE
Ik heb zelf een B1 sedan X16XEL uit 98 maar heb de EGR aan de rechterzijde zitten, welke versie van de X16XEL heb ik nou en is de EGR hiervan af te doppen en met welk plaatje (met of zonder gat).
Alvast bedankt
Jan13 februari 2009 om 17:20 #17462615met mijn motor is dat ook zo gedaan? wil het nog wel even zeker weten… dan ga ik er morgen ook even mee bezig.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.