EGR Corsa B (S93) 1.2 16V (F08, F68, M68) 65PK

Forumindex Forums Modellen Corsa EGR Corsa B (S93) 1.2 16V (F08, F68, M68) 65PK

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #18403980
    sonor
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 January 2021

      Goedemorgen/middag/avond,

      Ik heb een vraag over het volgende:

      Het mm lampje van de corsa van mijn vriendin ging branden, en uitlezen met een OBDII dongel kreeg ik een P1405 foutcode, was wijst op een probleem met de EGR.

      Daar heb ik op dit forum veel over kunnen terugvinden, en ik heb toen besloten om de EGR eerst te gaan schoonmaken om te kijken of het probleem daarmee opgelost was.  Het demonteren en terugzetten ging redelijk eenvoudig, en na wat kilometers te hebben gereden in stadverkeer en op snelwegen leek het allemaal weer ok,  het mm lampje bleef uit, en ik kreeg ook geen foutcode meer bij het uitlezen van de ecu.

      Totdat mijn vriendin deze ochtend naar haar werk reed en het lampje halverwege weer ging branden. Wederom uitgelezen en wederom de P1405 foutcode.

      Het motortje loopt ondanks de foutcode eigenlijk prima, het stottert niet, heeft voldoende vermogen, en loopt staionair mooi regelmatig op 900 toeren.

      Misschien heb ik niet goed schoongemaakt, en ik moet er eerlijk bij vermelden dat ik ook de pakkingen heb schoongemaakt en weer hergebruikt, dus misschien ligt het daar aan. Maar ik wil nu toch voor een nieuwe gaan, om uit te sluiten dat het daar aan ligt.

      Nu komt mijn vraag:

      Je ziet op diverse sites verschillende merken EGR’s , uiteenlopend in prijs van 75 tot 250 euro. Deze corsa heeft zo’n 125.000 km gereden, en we willen er nog zeker een jaartje mee blijven rijden. Kan iemand mij uitleggen waar het prijsverschil hem in zit, en wat verstandig zou zijn? Ik snap dat een dure uitvoering ws beter is, maar wellicht heeft iemand tips of ervaring met een wat goedkoper exemplaar….

      alvast dank voor de feedback!

      Gr, Eric

      #18404019
      Corsa_GSi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Het kan nog iets goedkoper:

        https://tafmet.pl/english/egr-valve-simulators/181-egr-simulator-with-blanking-plate-and-gaskets-opel-vauxhall-10-12-14.html

        Ik heb ook zo’n setje op mijn Astra X16XEL en dat werkt al jaren super.

        #18404021
        sonor
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 January 2021

          Ik heb ook zo’n setje op mijn Astra X16XEL en dat werkt al jaren super.

          Zijn die exact hetzelfde als van de Corsa B 1.2 16V (65pk) ? Lijkt er wel op.

          En hoe zit dat met uitstoot/prestaties en vooral…keuring?

          Zou idd wel een goedkope oplossing zijn. en ook geen mm lampje meer dus?

           

          Dank voor je reactie!

          #18404769
          sonor
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 January 2021

            Hallo

            Ik heb toch een nieuwe EGR gekocht van het merk hella. Iest duurder maar ok. Deze heb ik vandaag ingebouwd, en de foutmelding blijft nu weg, en ook het MM lampje blijft uit, echter….

            bij het proefrijden zag ik dat de temperatuur hoger oploopt dan ik gewend was. Normaal blijft ie bij een warme motor rond de 90-92 graden, nu loopt het op tijdens het rijden op de snelweg tot wel 100 graden (zo’n 40 km op de snelweg rond de 100 blijven rijden), en als ik de verwarming in de auto helemaal uit zet en de temperatuur op koud zet zelfs iets meer. Dat zit me niet lekkker. Ik heb nadat de nieuwe EGR er zat koelvloiestof bijgevuld, en een paar stekkertjes die ik had losgehaald weer terug gestoken, dus alles weer normaal. Ik heb nog gecheckt wanneer de fan aanslaat, dat is net iets voorbij de 100 graden.

            Iemand een idee of dit ook meegemaakt?

            Verder heb ik nog een vraagje over de EGR weet iemand mij te vertellen wat het goudkleurige nippeltje op de EGR is? (zie foto)

             

            egrklep

            #18404848
            Corsa_GSi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Sorry, ik kom niet zo vaak op het forum.

              Maar ja ik kom gewoon met een Tafmet apparaatje door de APK in NL.

              De link die ik gepost heb, is voor jouw auto (als ik hem goed gevonden heb, zelf even controleren).

              Dat goudkleurige ding op jouw EGR foto is een koelvloeistof temperatuur sensor, zo te zien is deze voor je meter in het dashboard.
              Er zou er nog 1 moeten zitten die de  kvs temp doorgeeft aan de ECU.

              #18404858
              sonor
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 January 2021

                Hey bedankt voor je reactie, zou die koelvloeistof temp. sensor op de nieuwe EGR de reden kunnen zijn dat ik andere temperatuurwaardes krijg op de meter in het dashboard?…. die EGR wissel is het enige dat verandert is, tenzij er bij het opzij duwen van wat kabels en slangetjes bij het demonteren en terugzetten iets gebeurd zou zijn maar dat lijkt me sterk….

                #18404897
                Corsa_GSi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  :unsure:

                  #18405206
                  sonor
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 January 2021

                    Goedemorgen, iemand een idee?

                    Na vervanging EGR door nieuwe (hella) loopt de temperatuur op tot net voor, of op de 100 graden volgens de meter op het dashboard. Koelvloeistofniveau in orde, en ook de fan slaat aan bij net voorbij de 100 graden. (precies tussen 100 en het rode vlak).

                    Voor de EGR wissel bleef de temp. netjes rond de 90 graden….

                    Groet Eric

                    #18405207
                    Koffie
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 November 2019

                      Een hete motor kan betekent ofwel dat er meer warmte wordt geproduceerd, ofwel dat de koeling niet goed werkt. Ook kan de motor prima in orde zijn maar een sensor een verkeerde waarde doorgeven.

                       

                      Is je brandstofverbruik hetzelfde gebleven? Als het flink is gestegen, is er iets niet goed in de motor en levert dat extra warmte op.

                      Wordt de radiateur goed warm? Zo nee, dan opent de thermostaat niet volledig.

                      Zit je multiriem er nog op en draaien alle poelies mee? Als ik het goed zie op internet, wordt de waterpomp door de multiriem aangedreven.

                      Heb je beschikking over een infraroodthermometer? Hoe warm worden de motor en de koelvloeistofslang naar de radiateur?

                      #18405215
                      sonor
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 January 2021

                        Hi Koffie,

                        Bedankt voor je feedback!

                        Brandstofverbruik is hetzelfde gebleven. Of de radiateur goed warm wordt weet ik niet, hoe kan ik dat controleren?

                        Voor zover ik kan zien draaien alle poelie’s mee met de multiriem.

                        Ik heb helaas niet de beschikking over een infraroodmeter.

                        Wat ik alleen vreemd vind is dat alleen de EGR verwisseld is, en het enige dat daarmee gepaard gaat is het hervullen van de koelvloeistof.

                        Qua rijden merk ik niets, het motortje loopt soepel, ook stationair mooi regelmatig, geen gekke dingen.

                        Dat op de nieuwe EGR ook een nieuwe koelvloeistof temperatuursensor voor het metertje op het dashboard zit, en er nu meer uitslag van de meter is vind ik opvallend. Ik krijg ook geen melding van de ecu.

                        #18405330
                        Corsa_GSi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          Het kan natuurlijk betekenen dat je oude sensor stuk was of dat de nieuwe sensor van een andere meetwaarde is dan je vorige.

                          #18407257
                          sonor
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 January 2021

                            Ik heb ook de koelvloeistof-thermostaat vervangen omdat ik ook gehoord had dat deze stuk kan zijn, koste 2 tientjes dus dat was het probleem niet. Maar ook na vervangen van de thermostaat liep de temperatuurmeter hoog op. Lager dan eerst maar toch tot zo’n 98 graden.

                            Het zat me nog steeds niet lekker omdat bij de oude EGR de temperatuur netjes rond de 92 graden bleef.

                            Nou heb ik gisteren de koelvloeistof temperatuur sensor op de EGR is vervangen door de sensor die op de oude EGR zat, en wat denk je? Met de oude sensor bleef de temperatuurmeter heel laag, zelfs bij warme motor kwam de meter nauwelijks tot 90 graden.

                            het verschil in temperatuur aanduiding op het dashboard zit em dus in die sensor op de EGR…

                            Nou is de vraag, welke is betrouwbaar….

                            De motor loopt prima, geen hoog brandstofverbruik, radiator wordt warm, ook de koelvloeistof wordt warm (heet) dus dat geeft mi aan dat de thermostaat werkt, de ventilator slaat aan als de motor warm wordt (met die nieuwe sensor sloeg de fan aan toen de meter op het dashboard 1 streep na de 100 graden aangaf, met de oude sensor sloeg de fan aan toen de meter zo’n 95 graden aangaf) , dus ongeacht de temperatuur-aanduiding werkt alles volgens mij normaal.

                            Blijf ik het wel vreemd vinden dat die temperatuur-sensors op de oude en nieuwe EGR zoveel verschil maken, de oude sensor deed het nog wel goed toen de oude EGR er nog in zat, dus ik twijfel of die wel stuk is…

                            Weet iemand hier iets meer over?

                            Alvast dank weer voor de feedback!

                             

                            #18407289
                            Corsa_GSi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              Wanneer de fan op de radiateur aanslaat dat wordt geregeld met de sensor in je radiateur.
                              En die heb je in verschillende temperatuur waardes, maar standaard Corsa B is dat hij een 95 – 98 graden is op het dashboard en bij 100 – 105 graden de fan aangaat en terug koelt naar 95.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.