(Eerste) ervaringen Grandland-X

Forumindex Forums Modellen Grandland X (Eerste) ervaringen Grandland-X

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur

kruimel59
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 3

Na een supersnelle levertijd (drie weken) afgelopen donderdag de Grandland-X opgehaald. Kleur valt zeker niet tegen,  ik vind dat al snel goed, maar deze kleur had ik nog niet in het echt gezien dus dat was toch wel een positieve verrassing. Ik was zeer benieuwd naar de eerste ervaring met de autmaat want ik had proefgereden met een handgeschakelde. Wat me direct opviel was dat je de schakelmomenten goed voelt. Nu ben ik met mijn Ampera ervaring geen goede referentie, maar voor mij is dit zeker wennen. Verder kan ik na 50 km  uiteraard nog niet zo heel veel zeggen. De Grandland-X rijdt heerlijk. Ik hoor nauwelijks bandengeruis (18 inch) en de auto trekt vlot op. Dat valt zeker niet tegen. Alle instellingen, en dat zijn er bij een Innovation veel, heb ik verrassend snel onder de knie. Ik zal wel erg moeten wennen aan het drie cilinder geluid bij optrekken want dan laat de motor zich goed horen. Eenmaal op gang hoor ik nauwelijks motorgeluid. Een feest is het rijden in het donker. De adaptive Led verlichting is echt  geweldig. Het verbinden van Android auto met het infotainment systeem was nog wel even een bewerkelijk ding, met dank aan de Nederlandse overheid, maar met behulp van de website Androidplanet is dat goed te doen. Een aanrader die website. En Opel Onstar?  Daar begrijp ik tot nu toe helemaal niets van. Volgens mij een nutteloze voorziening. Wordt vervolgd

quandor
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 15

Ik heb vorige week dit over mijn (inmiddels 2 weken oude GrootLand) geschreven :

Eerste rijervaring: geweldig!!!

Ondanks de (bescheiden) 120 PK (diesel) ik heb namelijk een een 170 PK Astra Sportswagon diesel ingeruild, heeft mijn Groteland meer dan voldoende power. Komt wellicht mede door het feit dat de Grandland X véél lichter is dan mijn Astra Sportswagon (uit 2012). Ik denk dat -praktisch gezien-  het gewicht van de Grandland X het verschil in vermogen met mijn voormalige Astra, reduceert tot een procent of 10 a 15.

De auto klopt aan alle kanten en ziet er goed uit. Tijdens mijn proefritjes rondom het huis en op de nabij gelegen snelweg, heel erg veel bekijks gehad, alsof ik de eerste ben die met een Grandland X rondrijd. Misschien is dit ook wel zo, want ik heb op 3 juli besteld, daar waar op het WWW pas vanaf 2 juli de Grandland X bestelbaar was.

MINPUNT 1 : helaas is Opel niet consequent geweest in zijn ‘menu’structuur v.w.b. de opties, al zit er toch een kern van logica in :

bij een bepaalde functie moet het lampje branden om de functie / optie ingeschakeld te hebben, maar bij een andere functie moet het lampje juist NIET branden om de functie geactiveerd te hebben. Da’s best wel heel even wennen. Voorbeeldjes : de stuurverwarming is actief wanneer het ledje brandt. Ditzelfde geldt voor de grootlichtassistent. Bij de parkeersensoren is het echter precies andersom : die functie werkt als het ledje NIET brandt.

Waar dan toch de logica in zit? De hele rij knoppen (stuk of 5 of zo) waarvan de parkeersensoren-ledjes deel uitmaken zitten allemaal op dezelfde rij en voor alle functies onder die knopen geldt : als het ledje niet brandt, is de functie actief.

De stuurverwarming en koplichtassisten ledjes zijn rond het stuurwiel gelegen en voor die ‘groep’ geldt : als de ledjes niet branden, is de functie NIET actief.

MINPUNT 2 :  en deze ervaar ik als ‘ernstiger’ : de parkeersensoren (zowel voor als achter) beginnen pas vrij laat te reageren (te piepen). Met mijn Astra begonnen die krengen veel eerder te piepen. Er zit dus een centimeter of (5 , 10, 15 ???) verschil tussen de Grandland X piepjes en de Astra piepjes en eerlijk gezegd, bevielen de ‘long distance’ piepjes van de Astra mij beter. Anders verwoord : je moet veel dichter in de ‘gevarenzone’ komen voordat de sensoren je gaan waarschuwen. Bij mijn Astra begonnen de sensoren dus véél eerder te ‘blaffen’.

Leuk : op de snelweg, als je wat naar de knopjes / het display kijkt en je wijkt even wat af van de ‘rechte lijn’, waarbij je dus met je rechtervoorwiel de streep raakt, dan corrigeert de Groteland je move met een heel korte (maar voelbare) beweging naar links. De 1e keer is dit een bijzondere ervaring, het lijkt een beetje op het gevoel bij aquaplanning.

MINPUNT 3 : het meegeleverde (handleiding) boekje klopt volgens mij op bepaalde onderdelen niet helemaal, maar goed…….. eenmaal alle functies onder de knie, gaat dat boekje ook weg om, als het goed is-  nooit meer in te kijken.

(persoonlijk) MINPUNT 4 : ik had een CD speler besteld, maar het kantoor van mijn dealer heeft vergeten deze mee te bestellen, helaas dus geen CD-speler in het dashboardkastje. En dan ook maar direct een soort van correctie hierop: het is nu inmiddels maandag en ik heb mijn complete muziekbibliotheek op USB gezet en het gehele weekend getest. Ondanks dat het ‘slechts’ MP3’tjes zijn een geweldig geluid uit de Denon boxen. Heb derhalve de dealer laten weten dat ‘ie mij de eurootjes van de CD speler maar terug moet geven. De meisjes en jongens van de Opel-werkplaats hoeven niet het hele dashboard te gaan slopen om de bedrading van de CD speler bij het soundsystem te krijgen. Dan maar geen  CD-speler.

PLUSPUNT 1: de auto rijdt als een gesmeerde en lopende tiet………..

PLUSPUNT 2 : het Denon soundsystem met subwoofer etc .etc. produceert een gewéldig geluid. Geen moment spijt van deze redelijk prijzige ‘uitbreiding’. Wat een verademing t.o.v. het standaard in Opeltjes zittend soundsystem. Moet je nog gaan bestellen en kun je over die 8 a 9 honderd euro ‘heenspringen’? Doe dit dan!!!

PLUSPUNT 3 t/m …… : het is gewoon een geweldig ‘vette’ bak

Bovenstaande staat in dit topic : https://opel-forum.nl/forums/topic/grandland-x-besteld-4/

ps. óf ik heb de handleiding nog niet goed genoeg doorgelezen, óf het zit er gewoon niet “in”: maar wat ik mis in het navigatiesysteem is het aangeven d.m.v. een rode lijn dat er in file is op een snelweg in de buurt. Ook kreeg ik van mijn navigatie”Miep”, in mijn vorige Opel met het Navi 900 systeem, mondeling een waarschuwing als er op een (snel)weg in de buurt van waar ik reed, een file was. Nu hoor en zie ik 0,0 op / van mijn navigatiesysteem. Ik kan dus bijv, op een A weg rijden en een andere A weg naderen (waar een gigantische file staat) zonder dat ik op de hoogte word gebracht.

kruimel59
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 3

Zo zie je maar: plus en minpunten zijn heel persoonlijk. Ik heb geen enkele moeite met de ledjes. Ze branden consequent als de in- of uitgeschakelde functie afwijkt van de standaard (stuurverwarming staat uiteraard standaard uit en de parkeersensoren standaard aan),  even een weetje.

Ten opzichte van de door mij ingeruilde Ampera is de Grandland X een zeer traag slagschip. Ik moet daar echt rekening mee houden bij het oprijden van een kruising of rotonde, in mijn gevoel niet vooruit te branden. En even snel inhalen zoals ik gewend was is er echt niet meer bij. Maar alles went.

Waar ik mij niets bij kan voorstellen is jouw probleem met de afstandmelding van de parkeersensoren. Ze waarschuwen met een continu piep als je nog ongeveer 10 centimeter van de boem af zit. Het maakt dan toch niet uit wanneer ze inschakelen, of zie ik wat over het hoofd?

Ik heb bewust afgezien van de Denon installatie vanwege de geluidskwalieit: mp3’s leveren zo wie zo een baggergeluid, hoe beter de apparatuur des te beter je dat bagger mp3 geluid hoort. De CD speler of Denon brengt daar geen verandering in omdat de Navi 5 ook het geluid van CD’s omzet naar MP3 formaat. Ik had in mijn Ampera een Bose systeem en ook dat kwam vanwege de MP3’s op geen enkele manier tot zijn recht. Hetzelfde geldt voor DAB+ net zoals in mijn Ampera een bagger geluid. Dit in tegenstelling tot wat de voorstanders je doen willen geloven.

Voor of minpunten, ik weet zeker dat we heel veel plezier gaan beleven aan onze Grandland X. Veel fijne kilometers toegewenst.

quandor
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 15

Als je (zoals ik) van de Astra SportsWagon ‘komt’ en je bent de afstand/pieptijd van de Astra gewend, dan is de responstijd van de Grandland X ‘minder’, maar idd. als je niet beter weet dan de responstijd van de Grandland X, dan zal je er ook geen ‘last’ van ondervinden.

Ik ben het v.w.b. het soundsystem niet met je eens. Daar heb je je imho ‘bewust’ vergist. Jij wist / weet kennelijk niet dat wanneer je een CD ript (naar .wav extentie) dat je dan exact dezelfde geluidskwaliteit hebt als wanneer je een fabriekscd in een speler stopt? Aangezien ik in mijn vorige Opel wél het standaard Opel geluidssyteempje had, kan ik de geluidskwaliteit heel erg goed vergelijken. Als voorbeeldjes de betere helderheid van de hoge tonen en de ‘volheid’ van de lage tonen. In een standaard geluidssysteem hoor je wel de Bass, maar het geluid valt niet te vergelijken met de Bass die je hoort in een wat duurder systeem.

Verder herken ik niet echt jouw “trekkracht”probleem. Misschien komt dat omdat ik de 4-cilinder diesel heb (die een hoger koppel heeft dan de 3 cilinder benzineversie?)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.