ecu foutcodes

Forumindex Forums Overige Op-Com ecu foutcodes

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17259006
    schnitzel
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 September 2012

      .

      Wat zijn ‘foutcodes’?

      Foutcodes worden erkend problemen of defecte sensoren aan de EMU (Engine Management Unit) die een ECU (Electronic Control Unit). De ECU is gebaseerd op de sensoren op uw auto te laten draaien op zijn optimale prestaties te allen tijde. Wanneer een sensor mis gaat of er is een fout met de motor, de ECU ziet dit probleem en logt de foutcode binnen is het geheugen (NB: niet alle problemen zijn ingelogd, hangt af van wat het systeem van uw auto). Vaak is de ECU lampje op het dashboard kan branden als teken voor u dat er een probleem is.

      OPMERKING: De ECU waarschuwingslamp moet meestal op voor meer dan 30 seconden voordat de ECU logt een foutcode. Anders zou het overwegen van een intermitterende fout en negeren.

      Doe handvat foutcodes alle ECU’s?

      Als uw motor brandstof wordt ingespoten dan moet een ECU op de injectie timing controleren. Alle Opel modellen die injectie hebben behoefte aan een ECU om dit te doen en dus zullen zij de mogelijkheid hebben om foutcodes te loggen. Als uw motor is uitgevoerd op een carburateur, dan heeft het geen ECU, dus geen foutcodes kan worden vastgelegd of gelezen.

      Hoe kan ik de foutcodes te lezen?

      Er zijn twee veel voorkomende manieren om dit te doen. De eerste is een TECH1 of TECH2 lezer die een duur stukje apparatuur. Sommige dealers kunnen rekenen je 50 pond gewoon aan te sluiten aan uw auto. De tweede optie is gratis en je kunt het doen …. met een paperclip.

      De paperclip methode knippert de ECU waarschuwingslampje op het dashboard, en je leest het bedrag van de flitsen en pauzes. De informatie in dit artikel grafiek vertelt u wat de foutcode betekent. De paperclip wordt gebruikt om korte uit twee pinnen in de ALDL connector (ook wel bekend als ‘diagnose stekker’ of ’testconnector’). Dit zijn meestal blauw gekleurd en kunnen worden gesitueerd in de auto of in de cabine, afhankelijk van het model van de auto en tanken systeem.

      Het maakt niet uit of de motor draait of niet als de flits codes worden uitgelezen. In feite is het gunstig voor de motor omdat op sommige ECU’s hebben, als het niet te zien de motor draait, zal het een foutcode produceren meteen en geeft een misleidende foutcode.

      Let op nieuwere auto’s ECU in de regio sinds 2000, de meeste nu gebruiken codes ECU die niet via de paperclip methode kan worden uitgelezen. U moet een ECU / foutcode specialist of uw dichtstbijzijnde Vauxhall / Opel Dealer te raadplegen.

      Wat pinnen doe ik kort uit?

      Als u Motronic of GM-Multec brandstofsysteem, dan krijg je een 10-pins connector ALDL vinden. Om de flitser codes, vervolgens korte pennen A en B (lees zie figuur 1 ).

      Als het een Simtec 56.0 of 56.1 brandstofsysteem (dwz Ecotec motor) dan krijg je een 10-pins connector ALDL vinden. Om de flitser codes die u nodig hebt om korte pinnen A en B (lees zie figuur 1 ).

      Als het een Simtec 56.5 brandstofsysteem (dwz Ecotec motor) dan krijg je een 16-pins connector ALDL vinden. Om de flitser codes (P-codes) lezen moet je kortsluiten pinnen 5 en 6 ( zie figuur 6 ).

      Kan ik iets beschadigen als ik het kort de verkeerde pinnen?

      Ja, het is mogelijk, maar niet waarschijnlijk, afhankelijk van wat pin je kort uit. De meeste van hen zijn 0V aansluitingen, maar er zijn live-12 V voeding pinnen op daar ook afhankelijk van welke ALDL plug je hebt. Als u twijfelt, doe het niet! Double check de getoonde diagrammen.

      Waar vind ik de ALDL connector op de auto?

      Nogmaals, als u een Motronic of GM-Multec systeem, dan zijn deze worden vaak gevonden in de motorruimte of in de zekeringkast. Kijk voor een 10-pins connector die meestal wordt aangesloten op een blinde socket (dus eigenlijk niet verbonden en). Zie figuren 2 , 3 en 5 .

      Maar als je een Simtec 56.0 of 56.1-systeem, dan is de 10-pins connector ALDL kan ook worden gevonden in de motorruimte of in de zekeringkast. Zie figuren 2 , 3 en 5 .

      Maar als je een Simtec 56.5 systeem, dan is de 16-pins connector ALDL kan worden gevonden in de zekeringkast gebied of onder de bekleding aan de handrem of onder de bobbel in het tapijt naast de voorpassagier. Zie figuren 7 en 8 .

      Algemene opmerkingen:

      Net voordat u begint, zorg ervoor dat u de volgende merken:

      Als je er geen hebt, koop een Haynes handleiding voor uw auto en hebben dit is voor u als u een fout vinden en wensen te onderzoeken.
      Je zult een paperclip en een potlood en papier moeten noteren de foutcodes als ze worden geflitst up.
      U hoeft niet de motor te starten, maar het doet geen pijn. Alleen het inschakelen van de elektrische is voldoende (dwz dashboard lampjes branden).
      Als de paperclip in de verkeerde 2 pennen wordt geplaatst, is het onwaarschijnlijk dat er iets beschadigd, maar controleer je de juiste connecties in de eerste plaats.
      Voor de ECU een storing melden, de ECU waarschuwingslampje op het dashboard heeft meestal te worden op voor meer dan 30 seconden.
      OK, kreeg al het bovenstaande? Volg dan de onderstaande stappen (vergeet niet om te klikken op de foto’s voor een grotere weergave):

      Stap 1 Stap 2 Stap 3

      Zoek de ALDL plug in uw auto. In dit geval is de 10-pins zijn te vinden in de motorruimte. Met de connector naar u toe gericht en de klem op de bodem, kortom de bovenste twee pennen (A & B) aan de linkerkant met de paperclip. Stap in de auto en de motor aanzetten. De ECU lampje begint te knipperen en een aantal keer pauzeren. Neem een ​​nota van de flits patronen.

      Hoe om te lezen Motronic of GM-Multec Flash Codes:

      De Motronic of GM-Multec brandstof systemen gebruiken een 2-cijferige code flits. De motor hoeft niet te worden uitgevoerd bij het lezen van de codes, hoewel het geen kwaad als het.

      Nadat de draad link is geplaatst en dat de elektrische zijn, zal de ECU waarschuwingslampje begint te knipperen op de codes (wacht op de eerste boot-up check die oplicht alle waarschuwingslampjes). Elke foutcode wordt 3 maal herhaald en dan beweegt naar de volgende (indien aanwezig). Eenmaal aan het einde van de ingelogde foutcode lijst, zal het weer gaan naar het begin, zodat u genoeg tijd te noteren van de code (op elke foutcode getoond, zal er een pauze voordat het toont de volgende). Het zal gaan als dit voor eeuwig totdat u de sleutel uit het contactslot te verwijderen of de batterij leeg is plat. Om de foutcodes te wissen, verwijder de batterij leads voor een paar minuten en vervolgens opnieuw aan.

      Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat er een ECU waarschuwingslampje genoteerd en de eigenaar wilde lezen wat foutcode was ingelogd. De eigenaar heeft al zet de draad koppeling op zijn plaats en zette de ontsteking. Een flash wordt door een astrix (*) en een pauze wordt weergegeven als een streepje (-).

      * – ** (1 flits, 1 pauze en een andere 2 knippert = code 12)
      * – ** (12)
      * – ** (12) ** – *** (23) ** – *** (23) ** – *** (23) * – ** (12) * – ** (12) * – ** (12) ** – *** (23) ** – *** (23) ** – *** (23) * – ** (12) * – ** (12) * – ** (12) Eigenaar neemt vervolgens de sleutel uit het contactslot.

      Laten we gaan door wat er is gebeurd. Na het inschakelen van het contact, het dashboard branden die het eigen controle, na dat alle lichten gaan uit en de ECU waarschuwingslampje begint de foutcode knipperen. De eerste code is 12 (een flits, een pauze en daarna twee flitsen). Dit wordt 3 maal herhaald.

      Code 12 op dit moment betekent initiatie van de diagnose. Daarna code 23, die ‘Knock besturingsmodule’ betekent, kwam ie er waarschijnlijk een defect toestel of een slechte verbinding op zijn plug. Na code 23 is 3 keer herhaald, het knippert een separator code, dat is code 12.

      Het knippert dit 3 keer voordat je naar de volgende foutcode. De volgende code is code 23 weer wat betekent zijn afgewerkt met de ingelogd foutcodes en is weer begonnen bij het begin. De eigenaar kan het contact uit te schakelen. Een gezonde auto moet een stroom van code 12 weer te geven. Om te weten wat brandstofsysteem je hebt, lees de “Fault Code Chart” hieronder.

      Hoe te Simtec 56.0/56.1 Flash Codes lezen:

      De Simtec 56.0/56.1 brandstof systemen maken gebruik van een 2-cijferige code flits. De motor moet idealiter worden uitgevoerd bij het lezen van de foutcodes, anders kan het verkeerd foutcodes tonen.

      Nadat de draad koppeling op zijn plaats is en de motor draait, zal de ECU waarschuwingslampje begint te knipperen op de codes (wacht op de eerste boot-up check die oplicht alle waarschuwingslampjes). Elke foutcode wordt 3 maal herhaald en dan beweegt naar de volgende (indien aanwezig). Eenmaal aan het einde van de ingelogde foutcode lijst, zal het weer gaan naar het begin, zodat u genoeg tijd te noteren van de code (op elke foutcode getoond, zal er een pauze voordat het toont de volgende). Het zal gaan als dit voor eeuwig totdat u de sleutel uit het contactslot te verwijderen of de batterij leeg is plat. Om de codes te wissen eenvoudig aan en uit het contact 30 keer met een 5 seconden ‘op’ hiaat in-tussen (termijn voor self check te voltooien).

      Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat er een ECU waarschuwingslampje genoteerd en de eigenaar wilde lezen wat foutcode was ingelogd. De eigenaar heeft al zet de draad koppeling op zijn plaats en zette de ontsteking. Een flash wordt door een astrix (*) en een pauze wordt weergegeven als een streepje (-).

      * – ** (1 flits, 1 pauze en een andere 2 knippert = code 12)
      * – ** (12)
      * – ** (12) ** – *** (23) ** – *** (23) ** – *** (23) * – ** (12) * – ** (12) * – ** (12) ** – *** (23) ** – *** (23) ** – *** (23) * – ** (12) * – ** (12) * – ** (12) Eigenaar neemt vervolgens de sleutel uit het contactslot.

      Laten we gaan door wat er is gebeurd. Na het inschakelen van het contact, het dashboard branden die het eigen controle, na dat alle lichten gaan uit en de ECU waarschuwingslampje begint de foutcode knipperen. De eerste code is 12 (een flits, een pauze en daarna twee flitsen). Dit wordt 3 maal herhaald.

      Code 12 op dit moment betekent initiatie van de diagnose. Daarna code 23, die ‘Knock besturingsmodule’ betekent, kwam ie er waarschijnlijk een defect toestel of een slechte verbinding op zijn plug. Na code 23 is 3 keer herhaald, het knippert een separator code, dat is code 12.

      Het knippert dit 3 keer voordat je naar de volgende foutcode. De volgende code is code 23 weer wat betekent zijn afgewerkt met de ingelogd foutcodes en is weer begonnen bij het begin. De eigenaar kan het contact uit te schakelen. Een gezonde auto moet een stroom van code 12 weer te geven (let op: sommige ECU systemen zal ook code 31 of 19 omdat het niet zien de motor draaien, dit is geen fout, omdat je de auto niet gestart). Gewoon beginnen met de auto en lees de foutcodes weer. Om te weten wat brandstofsysteem je hebt, lees de “Fault Code Chart” hieronder.

      Hoe om te lezen Simtec 56,5 Flash Codes (P-codes):

      De Simtec 56.5 brandstof systemen gebruiken een 4 cijferige code flits. De motor moet idealiter worden uitgevoerd bij het lezen van de foutcodes, anders kan het verkeerd foutcodes tonen.

      Nadat de draad koppeling op zijn plaats is en de motor draait, zal de ECU waarschuwingslampje begint te knipperen op de codes (wacht op de eerste boot-up check die oplicht alle waarschuwingslampjes). Elke foutcode wordt 3 maal herhaald en dan beweegt naar de volgende (indien aanwezig). Eenmaal aan het einde van de ingelogde foutcode lijst, zal het weer gaan naar het begin, zodat u genoeg tijd te noteren van de code (op elke foutcode getoond, zal er een pauze voordat het toont de volgende). Het zal gaan als dit voor eeuwig totdat u de sleutel uit het contactslot te verwijderen of de batterij leeg is plat. Om de codes te wissen eenvoudig aan en uit het contact 30 keer met een 5 seconden ‘op’ hiaat in-tussen (termijn voor self check te voltooien).

      Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat er een ECU waarschuwingslampje genoteerd en de eigenaar wilde lezen wat foutcode was ingelogd. De eigenaar heeft al zet de draad koppeling op zijn plaats en zette de ontsteking. Een flash wordt door een astrix (*) en een pauze wordt weergegeven als een streepje (-).

      Merk op dat 10 flitsen = nummer 0.

      ********** – * – * – ***** (10 flashs, 1 pauze, 1 flits, 1 pauze, 1 flits, 1 pauze en 5 knipperen = P-code 0115)
      **** ****** – * – * – ***** (0115)
      ********** – * – * – ***** (0115) ******** ** – *** – *** – ********** (0330) ********** – *** – *** – ******* *** (0330) ********** – *** – *** – ********** (0330) ********** – * – * – ***** (0115) ********** – * – * – ***** (0115) ********** – * – * – * **** (0115) ********** – *** – *** – ********** (0330) ********** – *** – *** – ********** (0330) ********** – *** – *** – ********** (0330) Eigenaar neemt vervolgens de sleutel uit het contactslot.

      Laten we gaan door wat er is gebeurd. Na het inschakelen van het contact, het dashboard branden die het eigen controle, na dat alle lichten gaan uit en de ECU waarschuwingslampje begint de foutcode knipperen. Er is geen initiatie flash-code, zal de ECU knipperen de foutcodes meteen. Dit wordt 3 maal herhaald.

      P-code 0115 betekent ‘inlaatspruitstuk druksensor’, dwz er is waarschijnlijk een defect toestel of een slechte verbinding op zijn plug. Het knippert dit 3 keer voordat je naar de volgende foutcode. Vergeet niet om een ​​0-nummer het knippert de ECU waarschuwingslampje 10 keer laten zien.

      De volgende code is code 0330 die ‘Knock sensor 2’, die suggereert dat de motor heeft twee klop sensoren op het, vandaar de 2e een defect of heeft slechte verbindingen betekent. Ook dit knippert dezelfde fout P-code 3 keer voordat u naar de volgende. In dit geval is er geen fouten meer en P codes zich herhalen.

      De eigenaar kan het contact uit te schakelen. Een gezonde auto mag geen foutcodes wat zo ooit, dat wil zeggen de ECU waarschuwingslampje gaat nooit branden of knipperen geven. Sommige systemen ECU zal ook te zien code 0335 omdat het niet zien de motor draaien, dit is geen fout, want je hebt de auto niet gestart. Gewoon start de motor en lees de foutcodes weer. Als 0335 toont opnieuw aan terwijl de motor is ingeschakeld, dan is het een fout. Om te weten wat brandstofsysteem je hebt, lees de “Fault Code Chart” hieronder.

      Fout Code Grafiek:

      In de loop der jaren zijn er veel verschillende modellen zijn in de Vauxhall bereik en dus zijn er verschillende systemen ECU. Bij elk ander systeem zijn er (meestal) verschillende foutcodes. Hieronder worden de foutcodes, zoeken naar het model van uw auto in en klik op de link om de foutcodes te bekijken.

      Deze lijst is geenszins volledig en nog steeds hiaten in te vullen en een aantal correcties nodig. Als je meer over andere motor systemen weet of kan alles hieronder corrigeren, kunt u een e-mail naar ecu_codes@topbuzz.co.uk . Dank u.

      Vauxhall Astra / Opel Kadett:

      Model Motorcode Jaar Systeem
      Astra-F 1.4i X14NZ 1997 GM-Multec CFi
      Astra-F 1.4i X14XE 1996-1997 GM-Multec CFi
      Astra-F 1.4i cat C14NZ 1990-1996 GM-Multec CFi
      Astra-F 1.6 cat C16NZ 1990-1995 GM-Multec CFi
      Astra-F 1.8i cat C18NZ 1991-1994 GM-Multec CFi
      Astra Van 1.6i cat C16NZ 1991-1994 GM-Multec CFi
      Astra-F 1.4i cat C14SE 1991-1996 GM-Multec MPi
      Astra-F 1.6i cat C16SE 1992-1995 GM-Multec MPi
      Astra-F 1.4i cat C14SE 1993-1994 GM-Multec MPi
      Astra-F 1.6i X16SZ 1993-1996 GM-Multec CFi
      Astra-F 1.6i cat C16SE 1993-1994 GM-Multec MPi
      Astra-F 1.6i X16SZR 1996-1997 GM-Multec CFi
      Astra 1.6i cat C16SE 1991-1992 Bosch Motronic 1.5
      Astra 1.8i 18SE 1987-1991 Bosch L3 en EZ61
      Astra GTE 2.0 20NE 1987-1990 Bosch Motronic ML4.1
      Astra GTE 2.0 20SEH 1987-1990 Bosch Motronic ML4.1
      Astra 2.0i 20SEH 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
      Astra 2.0i cat C20NE 1991-1995 Bosch Motronic 1.5
      Astra 2.0i 16v DOHC 20XEJ 1988-1991 Bosch Motronic 2.5
      Astra-F 2.0i 16v DOHC C20XE 1993-1996 Bosch Motronic 2.5
      Astra-F 2.0i cat SOHC C20NE 1991-1995 Bosch Motronic 1.5.2
      Astra-F 1.8i 16v C18XE / L 1993-1997 Siemens Simtec 56.0/56.1
      Astra-F 1.8i 16v X18XE 1996-1998 Siemens Simtec 56.5
      Astra-F 2.0i 16v X20XE 1995-1998 Siemens Simtec 56.5

      Belmont:

      Model Motorcode Jaar Systeem
      Belmont 1.4i cat C14NZ 1990-1993 GM-Multec CFi
      Belmont 1.6i C16NZ 1987-1993 GM-Multec CFi
      Belmont 1.8i cat C18NZ 1990-1992 GM-Multec CFi

      Brava:

      Model Motorcode Jaar Systeem
      Brava 2.3i cat 4ZD1 1995-1996 GM-Multec MPi

      Calibra:

      Model Motorcode Jaar Systeem
      Calibra 2.0i SOHC & 4×4 kat C20NE 1990-1996 Bosch Motronic 1.5.4
      Calibra 2.0i 16v DOHC kat C20XE 1990-1993 Bosch Motronic 2.5
      Calibra 2.0i 16v & 4×4 DOHC kat C20XE 1993-1996 Bosch Motronic 2.8
      Calibra 2.0i 16v Turbo 4×4 DOHC kat C20LET 1992-1996 Bosch Motronic 2.7
      Calibra 2.5i 24v V6 kat C25XE 1993-1996 Bosch Motronic 2.8
      Calibra 2.5i 24v V6 kat X25XE 1997-1997 Bosch Motronic 2.8
      Calibra 2.0i 16v kat X20XEV 1994-1998 Siemens Simtec 56.0/56.1

      Carlton:

      Model Motorcode Jaar Systeem
      Carlton 2.0i 8v 20SE 1987-1990 Bosch Motronic ML4.1
      Carlton 2.0i 8v SOHC C20NE 1986-1987 Bosch Motronic ML4.1
      Carlton 2.0i 8v SOHC C20SE 1987-1990 Bosch Motronic ML4.1
      Carlton 2.0i 8v SOHC C20NE 1990-1994 Bosch Motronic 1.5
      Carlton 2.0i 8v SOHC C20SE 1990-1994 Bosch Motronic 1.5
      Carlton 2.0i cat SOHC C20NEJ 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
      Carlton 2.4i cat CIH C24NE 1988-1990 Bosch Motronic 1.3
      Carlton 2.4i cat CIH C24NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
      Carlton 2.6i cat CIH C26NE 1990-1994 Bosch Motronic 1.5
      Carlton 3.0i 12v kat CIH C30NE 1990-1994 Bosch Motronic 1.5
      Carlton 3.0i 24v kat DOHC C30SE 1989-1994 Bosch Motronic 1.5
      Carlton 3.0i 24v kat Estate DOHC C30SEJ 1990-1994 Bosch Motronic 1.5

      Campo:

      Model Motorcode Jaar Systeem
      Campo 2.3 kat 4ZD1 195-1996 GM-Multec MPi

      Vauxhall Cavalier / Opel Vectra-A:

      Model Motorcode Jaar Systeem
      Cavalier / Vectra-A 1.6i cat C16NZ 1990-1993 GM-Multec CFi
      Cavalier / Vectra-A 1.6i cat C16NZ2 1993-1994 GM-Multec CFi
      Cavalier / Vectra-A 1.6i C16NZ/NZ2 1993-1996 GM-Multec CFi
      Cavalier / Vectra-A 1.6i X16SZ 1993-1995 GM-Multec CFi
      Cavalier / Vectra-A 1.8i cat C18NZ 1990-1994 GM-Multec CFi
      Cavalier / Vectra-A 2.0i 20SEH 1987-1990 Bosch Motronic ML4.1
      Cavalier / Vectra-A SRi 130 20SEH 1987-1988 Bosch Motronic ML4.1
      Cavalier / Vectra-A 2.0i cat C20NE 1991-1992 Bosch Motronic 1.5
      Cavalier / Vectra-A 2.0 SOHC 20NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
      Cavalier / Vectra-A 2.0i & 4×4 SOHC 20SEH 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
      Cavalier / Vectra-A 2.0i SOHC kat C20NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
      Cavalier / Vectra-A GSi 2000 16v DOHC 20XEJ 1989-1991 Bosch Motronic 2.5
      Cavalier / Vectra-A 2.0i 16v 4×4 DOHC kat C20XE 1989-1992 Bosch Motronic 2.5
      Cavalier / Vectra-A 2.0i 16v 4×4 Turbo C20LET 1993-1995 Bosch Motronic 2.7
      Cavalier / Vectra-A 2.0 20NE 1987-1990 Bosch Motronic ML4.1
      Cavalier / Vectra-A 2.0i SOHC 20NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
      Cavalier / Vectra-A 2.0i cat SOHC C20NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
      Cavalier / Vectra-A 2.0i 16v C20XE 1989-1995 Bosch Motronic 2.5
      Cavalier / Vectra-A 2.0i 16v X20XEV 1993-1995 Siemens Simtec 56.0/56.1

      Vauxhall Corsa MK1 / Opel Corsa-B:

      Model Motorcode Jaar Systeem
      Corsa-B & Combo 1.2i C12NZ 1992-1993 GM-Multec CFi
      Corsa-B & Combo 1.2i X12SZ 1993-1997 GM-Multec CFi
      Corsa-B & Combo 1.4i X14SZ 1996-1997 GM-Multec CFi
      Corsa-B 1.4i & Van C14NZ 1993-1996 GM-Multec CFi
      Corsa-B 1.4i C14SE 1992-1994 GM-Multec MPi
      Corsa-B 1.4i X14XE 1994-1996 GM-Multec S
      Corsa-B 1.6i C16NZ 1990-1991 GM-Multec MPi
      Corsa-B 1.6i 16v GSi C16SE 1994 -?? GM-Multec MPi
      Corsa-B 1.6i 16v GSi C16XE 1993-1994 GM-Multec S
      Corsa-B 1.6i 16v automaat X16SZ 1993 -?? GM-Multec MPi

      Frontera:

      Model Motorcode Jaar Systeem
      Frontera 2.0i cat SOHC C20NE 1991-1995 Bosch Motronic 1.5
      Frontera 2.4i cat CIH C24NE 1991-1995 Bosch Motronic 1.5
      Frontera 2.0i X20XE 1995-1996 Bosch Motronic 1.5
      Frontera 2.0i 8v X20SE 1995-1997 Bosch Motronic 1.5.4
      Frontera 2.2i 16v X22XE 1995-1996 Bosch Motronic 1.5.4

      Vauxhall Nova / Opel Corsa-A:

      Model Motorcode Jaar Systeem
      Nova / Corsa-A 1.2i 8v kat X12SZ 1993-1996 GM-Multec CFi
      Nova / Corsa-A 1.2i 8v kat C12NZ 1990-1994 GM-Multec CFi
      Nova / Corsa-A 1.4i 8v kat C14NZ 1990-1993 GM-Multec CFi
      Nova / Corsa-A 1.6i 8v GTE kat C16NZ 1990-1992 GM-Multec CFi
      Nova / Corsa-A 1.4i 8v kat C14SE 1992-1994 GM-Multec MPi
      Nova / Corsa-A 1.6i 8v kat C16SE 1992-1993 GM-Multec MPi
      Nova / Corsa-A 1.6i 8v GSi kat C16SE 1993-1994 GM-Multec MPi
      Nova / Corsa-A 1.6i 8v MPi kat C16SEI 1990-1992 Bosch Motronic 1.5

      Omega:

      Model Motorcode Jaar Systeem
      Omega 2.0i 20SE 1987-1990 Bosch Motronic ML4.1
      Omega 2.0i SOHC 20SE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
      Omega 2.0i SOHC kat C20NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
      Omega 2.0i SOHC kat C20NEJ 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
      Omega-B 2.0i 8v X20SE 1994-1997 Bosch Motronic 1.5.4
      Omega 2.4i CIH kat C24NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
      Omega 2.5i X25XE 1994-1996 Bosch Motronic 2.8
      Omega-B 2.5i 24v X25XE 1994-1997 Bosch Motronic 2.8.1
      Omega 2.6i CIH kat C26NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
      Omega 3.0i X30XE 1994-1996 Bosch Motronic 2.8.1
      Omega 3.0i CIH kat C30NE 1990-1994 Bosch Motronic 1.5
      Omega 24v DOHC kat C30SE 1989-1994 Bosch Motronic 1.5
      Omega 24v DOHC Estate kat C30SEJ 1990-1994 Bosch Motronic 1.5
      Omega-B 2.0i 16V X20XEV 1994-1999 Siemens Simtec 56.0/56.1

      Senator:

      Model Motorcode Jaar Systeem
      Senator 2.6i CIH kat C26NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
      Senator 3.0i C30LE 19? -19? Bosch Motronic 1.5
      Senator 3.0i CIH kat C30NE 1990-1994 Bosch Motronic 1.5
      Senator 3.0i 24v DOHC kat C30SE 1989-1994 Bosch Motronic 1.5
      Senator 3.0i 24v Estate DOHC kat C30SEJ 1990-1992 Bosch Motronic 1.5

      Sintra:

      Model Motorcode Jaar Systeem
      Sintra 2.2i X22XE 1996-1999 Bosch Motronic 1.5.4
      Sintra 3.0i 24v V6 X30XE 1996-1999 Bosch Motronic 2.8.3

      Tigra:

      Model Motorcode Jaar Systeem
      Tigra 1.4i 16v X14XE 1994-1996 GM-Multec MPi
      Tigra 1.6i 16v X16XE 1994-1997 GM-Multec MPi

      Vauxhall Vectra MK1 / Opel Vectra-B vanaf:

      Model Motorcode Jaar Systeem
      Vectra-B 1.6i 16v X16SEJ 1996-1999 GM-Multec CFi
      Vectra-B 1.6i 16v X16XEL 1996-1999 GM-Multec CFi
      Vectra-B 1.6i 16v X16SZR 1995-1999 GM-Multec CFi
      Vectra-B 1.8i 16v X18XE 1995-1999 Siemens Simtec 56.5
      Vectra-B 2.0i 16v X20XE 1995-1999 Siemens Simtec 56.5
      Vectra-B 2.5i V6 24v X25XE 1995-1999 Bosch Motronic 2.8.3

      BOSCH Motronic ECU foutcodes

      Deze foutcode grafiek toont de Bosch Motronic foutcodes voor de volgende systsms: – 1.5, 1.7, 1.8, 2.5, 2.7, 2.8, 2.8.1, 2.8.3, 3.1, MP3.1, 3.2, 4.1, 5.1, 5.1. 1, eerste generatie en MPi.

      Bosch Motronic Code Grafiek:

      Code: Item:
      Fout:

      12 Initiatie van de diagnose. n / a
      13 Zuurstofsensor Geen verandering in voltage / open circuit.
      14 Koelmiddeltemperatuursensor (CTS) Laagspanning
      15 Koelmiddeltemperatuursensor (CTS) Hoogspanning
      16 Knock sensor 1 Geen verandering in spanning
      17 Knock sensor 2 Geen verandering in spanning
      18 Knock regeleenheid Geen signaal, Engine Control Unit (ECU) schuld
      19 RPM-signaal (krukas sensor) Onjuist signaal
      21 Gasklepstandsensor Hoogspanning
      22 Gasklepstandsensor Laagspanning
      23 Knock sensormodule n / a
      24 Rijsnelheidssensor (VSS) Geen signaal
      25 Injector valve 1 Hoogspanning
      26 Injectieklep 2 Hoogspanning
      27 Injectieklep 3 Hoogspanning
      28 Injectieklep 4 Hoogspanning
      28 Benzinepomprelais Laagspanning
      29 Injectieklep 5 Hoogspanning
      31 Toerental signaal (krukas sensor) Geen signaal
      32 Injectieklep 6 Hoogspanning
      32 Benzinepomprelais Hoogspanning
      33 Inlaatspruitstuk druksensor Spanning te hoog
      34 Exhaust Gas Re-circulatie (EGR) klep Spanning te hoog
      34 Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor Laagspanning
      35 Idle Speed ​​Control Valve (ISCV) Slechte of geen stationair toerental
      36 Onjuiste RON / Octane instelling Beschadigd RON stekker of slechte verbinding.
      37 Motor zelfdiagnose (foutcode licht) Laagspanning
      38 Zuurstofsensor Spanning laag (1990 modeljaar on)
      39 Zuurstofsensor Spanning hoog (1990 modeljaar on)
      41 Rijsnelheidssensor (VSS) Laagspanning
      41 1 versnelling ident schakelaar (C20LET systemen) Laagspanning
      41 EST Lijn coil cylinder 2 & 3 (M2.8/XEV systemen) Hoogspanning
      42 Rijsnelheidssensor (VSS) Hoogspanning
      42 1 versnelling ident schakelaar (C20LET systemen) Hoogspanning
      42 EST Lijn coil cylinder 2 & 3 (M2.8 / XEV systemen) Hoogspanning
      43 Lineaire EGR-systeem (XEV systemen) Defect
      44 Zuurstofsensor Lucht / brandstofmengsel te arm (zwak)
      45 Zuurstofsensor Lucht / brandstofmengsel te rijk
      46 Air pomprelais Hoogspanning
      47 Air pomprelais Laagspanning
      47 Lineaire EGR Positie (XEV systemen) Defect
      48 Accuspanning Laagspanning
      49 Accuspanning Hoogspanning
      51 ECU met programmeerbaar geheugen PROM, niet werkende hardware
      52 Laatste fase (foutcode licht); licht-check engine Hoogspanning
      53 Benzinepomprelais Laagspanning
      54 Benzinepomprelais Hoogspanning
      55 Engine Control Unit (ECU) schuld Vernieuwen Engine Control Unit (ECU)
      56 Idle Speed ​​Control Valve (ISCV) Kort naar de aarde
      57 Idle Speed ​​Control Valve (ISCV) Onderbreking
      59 Inlaatspruitstuk klep 1 Laagspanning
      61 Brandstoftank Vent Valve (FTVV) Laagspanning
      62 Brandstoftank Vent Valve (FTVV) Hoogspanning
      63 Inlaatspruitstuk klep 1 Hoogspanning
      63 EST Lijn coil cylinder 2 & 3 (M2.8 / XEV systemen) Laagspanning
      64 EST Lijn coil cilinder 1 & 4 (M2.8 / XEV systemen) Laagspanning
      65 Koolmonoxide (CO) potentiometer Laagspanning
      66 Koolmonoxide (CO) potentiometer Hoogspanning
      67 Gasklep schakelaar – Stationairschakelaar Laagspanning – schakelaar niet openen
      68 Throttle Switch (TS) – stationair contact Idle switch niet openen
      69 Air Temperature Sensor (ATS) Laagspanning
      71 Air Temperature Sensor (ATS) Hoogspanning
      72 Throttle Switch (TS) – volledig contact load Hoogspanning – Full load switch niet uitgevoerd
      73 Air Flow Sensor (AFS) Laagspanning
      74 Air Flow Sensor (AFS) Hoogspanning
      75 Transmissie schakelaar – koppelregeling Laagspanning
      76 Automatische transmissie (AT) koppelregeling Lang bezig, ontsteking retard lang
      79 Traction control unit Onjuiste ontsteking / injector cut-off
      81 Injector valve 1 Laagspanning
      82 Injectieklep 2 Laagspanning
      83 Injectieklep 3 Laagspanning
      84 Injectieklep 4 Laagspanning
      85 Injectieklep 5 Laagspanning
      86 Injectieklep 6 Laagspanning
      87 Air Conditioning (AC) afgesneden relais Laagspanning
      88 Air Conditioning (AC) afgesneden relais Hoogspanning
      89 Zuurstofsensorverwarming Laagspanning
      91 Zuurstofsensorverwarming Hoogspanning
      92 Nokkenas sensor defect (XEV systemen) Defect
      93 Hall Effect Switch (HES) Laagspanning
      94 Hall Effect Switch (HES) Hoogspanning
      95 Warme start klep Laagspanning
      96 Warme start klep Hoogspanning
      97 Traction control unit – ontsteking / inspuiting afgesneden Onjuist signaal – hoogspanning
      98 Zuurstofsensor Open circuit, bedrading breken
      99 Code onbekend n / a
      113 Turbo boost control Boost Presure hoog, buiten bereik
      114 Idle boost valve Boven de bovengrens van
      115 Volle turbodruk Lager dan de onderste
      116 Boost druk Boven de bovengrens van
      117 Wastegateklep Laagspanning
      118 Wastegateklep Hoogspanning
      121 Zuurstof sensor 2 Lean uitlaat, zwak mengsel
      122 Zuurstof sensor 2 Rijk mengsel / uitlaat
      123 Inlaatspruitstuk klep 1 Geblokkeerde
      124 Inlaatspruitstuk klep 2 Geblokkeerde
      132 Exhaust Gas Re-circulatie (EGR) klep Onjuist signaal
      133 Exhaust Gas Re-circulatie (EGR) klep 2 Hoogspanning
      134 Exhaust Gas Re-circulatie (EGR) klep 2 Laagspanning
      135 ‘Controleer engine’ lampje (foutcode lamp) Laagspanning
      136 Engine Control Unit (ECU) n / a
      137 Engine Control Unit box (ECU) Hoge temperaturen
      141 Secundaire luchtpomp Niet genoeg lucht
      142 Secundaire luchtpomp Air zonder pomp
      143 Startonderbreker functie in Ecu Geen of verkeerde signaal
      144 Geen startonderbreker signaal ontvingen Defecte apparaat of breuk in de bedrading
      145 Onjuiste startonderbreker signaal ontvangen Defecte apparaat of breuk in de bedrading

      GM-Multec ECU foutcodes

      Deze foutcode grafiek toont de GM-Multec foutcodes voor de volgende systemen: – SPi, MPi, CFi, M en S.

      GM-Multec Code Grafiek:

      Code: Item:
      Fout:

      12 Initiatie van de diagnose. n / a
      13 Zuurstofsensor Geen verandering in voltage / open circuit.
      14 Koelmiddeltemperatuursensor (CTS) Laagspanning
      15 Koelmiddeltemperatuursensor (CTS) Hoogspanning
      16 Knock-signaal circuit n / a
      18 Knock regelprocessor n / a
      19 Crank Angle Sensor (CAS) Onjuiste RPM-signaal
      21 Gasklep potentiometer sensor (TPS) Hoogspanning
      22 Gasklep potentiometer sensor (TPS) Laagspanning
      24 Vehicle Speed ​​Sensor (VSS) Geen snelheid signaal of lage spanning
      25 Injectieklep Laagspanning
      28 Benzinepomprelais contacten Contacteer probleem
      29 Benzinepomprelais Laagspanning
      32 Benzinepomprelais Hoogspanning
      33 Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor Hoogspanning
      34 Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor Laagspanning
      35 Idle stappenmotor Slechte of geen stationair toerental
      41 Versterker stuursignaal, cilinders 2 en 3 (Direct Ignition System (DIS)) Hoogspanning
      42 Versterker stuursignaal, cilinders 1 en 4 (Direct Ignition System (DIS)) Hoogspanning
      43 Primaire ontsteking (stroomverdeler systemen) Hoogspanning
      44 Zuurstofsensor Lucht / brandstof mengsel te arm (zwak)
      45 Zuurstofsensor Lucht / brandstof mengsel te rijk
      46 Versterker (Direct Ignition System (DIS)) stuursignaal (A + B) Hoogspanning
      47 Lineaire uitlaatgas recirculatie (EGR) positie n / a
      49 Batterijvoeding te Engine Control Unit (ECU) High voltage (hoger dan 17 volt)
      51 Engine Control Unit (ECU) Defecte ECU (loskoppelen en opnieuw aansluiten (ECU) en controleer opnieuw voor foutcodes). Geheugen storing
      52 Secundaire lucht pomp relais Laagspanning
      53 Secundaire lucht pomp relais Hoogspanning
      54 Idle Koolmonoxide (CO) potentiometer n / a
      55 Engine Control Unit (ECU) schuld Vernieuwen Engine Control Unit (ECU)
      56 Air controle soleniod Laagspanning
      57 Air controle soleniod Hoogspanning
      61 Brandstoftank ontluchtingsklep (FTVV) Laagspanning
      62 Brandstoftank ontluchtingsklep (FTVV) Hoogspanning
      63 Versterker stuursignaal, cilinders 2 en 3 (Direct Ignition System (DIS)) Laagspanning
      64 Versterker stuursignaal, cilinders 1 en 4 (Direct Ignition System (DIS)) Laagspanning
      65 Primaire ontsteking (stroomverdeler systemen) Laagspanning
      66 Gasklepsensor (TPS) Slang kapot
      67 Air Flow Sensor (AFS), hete draad meter (luchtmassameter) Signaal is buiten de normale werking parameters (buiten bereik)
      68 Air Flow Sensor (AFS), hete draad meter (luchtmassameter) Defecte luchtmassameter signaal, verkeerde frequentie
      69 Air Temperature Sensor (ATS) (alleen MPi) Laagspanning
      71 Air Temperature Sensor (ATS) (alleen MPi) Hoogspanning
      72 Versterker (Direct Ignition System (DIS)) stuursignaal (A + B) Leiden onderbreking, open circuit
      75 Koppelregeling (Automatische transmissie (AT) alleen) Laagspanning
      76 Koppelregeling (Automatische transmissie (AT) alleen) Doorlopend
      81 Injectieklep Hoogspanning
      83 Immobiliser Geen of verkeerde code
      84 Immobiliser Geen signaal
      85 Immobiliser Verkeerd signaal
      87 Airconditioning scheidingsrelais Laagspanning
      88 Airconditioning scheidingsrelais Hoogspanning
      92 Nokkenassensor Defecte Hall-effect sensor of circuit
      93 Quad rijden module (in ECU) n / a

      Siemens Simtec 56.0/56.1 ECU foutcodes

      Siemens Simtec 56.0/56.1 Code Grafiek:

      Code: Item:
      Fout:

      12 Initiatie van de diagnose. n / a
      13 Zuurstofsensor Open circuit
      14 Koelvloeistoftemperatuursensor Spanning laag
      15 Koelvloeistoftemperatuursensor Spanning hoog
      16 Klopsensor signaalstroomkring Geen verandering in spanning
      19 Onjuiste toeren per minuut (RPM)-signaal (krukas sensor) Onjuist signaal, check sensor
      21 Gasklepsensor (TPS) Spanning hoog
      22 Gasklepsensor (TPS) Spanning laag
      23 Knock besturingsmodule signaal Buiten schot
      24 Voertuigsnelheidssignaal (VSS) Geen signaal
      25 Injector valve 1 Spanning hoog
      26 Injectieklep 2 Spanning hoog
      27 Injectieklep 3 Spanning hoog
      28 Injectieklep 4 Spanning hoog
      37 Check light (foutcode lamp) Spanning laag
      38 Zuurstofsensor circuit Spanning hoog
      39 Zuurstofsensor circuit Spanning laag
      44 Zuurstofsensor Lean uitlaat (zwak mengsel)
      45 Zuurstofsensor Rijke uitlaat (rijk mengsel)
      48 Batterij Spanning laag
      49 Batterij Spanning hoog
      52 Check light (foutcode lamp) Spanning hoog
      53 Benzinepomprelais Spanning laag
      54 Benzinepomprelais Spanning hoog
      55 Engine Control Unit (ECU) defect Controleer chassis aarde en connector ECU.
      56 Idle air control Spanning hoog
      57 Idle air control Spanning laag
      61 Brandstoftank ontluchtingsventiel Spanning laag
      62 Brandstoftank ontluchtingsventiel Spanning hoog
      69 Inlaatluchttemperatuursensor Spanning laag
      71 Inlaatluchttemperatuursensor Spanning hoog
      73 Luchtmassameter temperatuur Spanning laag
      74 Luchtmassameter temperatuur Spanning hoog
      75 Torque control (automatische) Spanning laag
      76 Torque control (automatische) Continu signaal, ontsteking retard lang
      81 Injector valve 1 Spanning laag. Injector kortsluiting naar massa.
      82 Injectieklep 2 Spanning laag. Injector kortsluiting naar massa.
      83 Injectieklep 3 Spanning laag. Injector kortsluiting naar massa.
      84 Injectieklep 4 Spanning laag. Injector kortsluiting naar massa.
      87 Air Conditioning (A / C) scheidingsrelais Spanning laag
      88 Air Conditioning (A / C) scheidingsrelais Spanning hoog
      91 Zuurstofsensorverwarming Spanning hoog
      92 Nokkenassensor Onjuist signaal
      98 Zuurstofsensorverwarming Voltage laag, open circuit

      Siemens Simtec 56.5 ECU foutcodes

      Siemens Simtec 56.5 Code Chart (P-codes):

      Code: Item: Fout:
      0100 Luchtmassameter (MAF) sensor n / a
      0105 Inlaatspruitstuk druksensor n / a
      0110 Inlaatluchttemperatuur sesnor (ATS) n / a
      0115 Intake koelvloeistoftemperatuur sesnor (CTS) n / a
      0120 Gasklep potentiometer sensor (TPS) n / a
      0130 Verwarmde Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor n / a
      0135 Verwarmde Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor heater n / a
      0150 Verwarmde Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor n / a
      0173 Verwarmde Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor n / a
      0201 Injector valve 1 n / a
      0202 Injectieklep 2 n / a
      0203 Injectieklep 3 n / a
      0204 Injectieklep 4 n / a
      0205 Injectieklep 5 n / a
      0206 Injectieklep 6 n / a
      0230 Brandstofpomp n / a
      0325 Klopsensor n / a
      0330 Knock sensor 2 n / a
      0335 Crank sensor n / a
      0340 Nokkenassensor n / a
      0351 Bobine 1 en 4 n / a
      0352 Bobine 2 en 3 n / a
      0400 Uitlaat gas circulatieklep n / a
      0403 Exhaust Gas Re-circulatie (EGR) klep n / a
      0410 Secundaire lucht pomp relais n / a
      0412 Secundaire magneetventiel n / a
      0433 Tank ontluchtingsklep n / a
      0500 Stationair toerental stappenmotor / stationair regelaar n / a
      0560 Batterij n / a
      1110 Overschakelen magneetklep n / a
      1112 Overschakelen klep 1 n / a
      1113 Overschakelen ventiel 2 n / a
      1120 Gasklephuis storing n / a
      1229 Voeding relais n / a
      1231 Benzinepomprelais n / a
      1320 Knock controle cilinder 1 n / a
      1327 Knock controle cilinder 2 n / a
      1328 Klop controle cilinder 3 n / a
      1329 Knock controle cilinder 4 n / a
      1405 Exhaust Gas Re-circulatie (EGR) klep n / a
      1410 Secundaire lucht pomp relais n / a
      1411 Secundaire luchtpomp n / a
      1501 Startblokkering regeleenheid n / a
      1502 Startblokkering regeleenheid n / a
      1503 Startblokkering regeleenheid n / a
      1530 Luchtstroom relais n / a
      1600 Interne controle module n / a
      1601 Engine Control Unit (ECU) te heet n / a
      1602 Knock besturingsmodule n / a
      1604 Knock regeleenheid n / a
      1605 Knock regeleenheid n / a
      1606 Knock regeleenheid n / a
      1640 Klop regeleenheid of quad-drive n / a
      1690 MIL / Motor fail (storing controlelampje) n / a
      1740 Torque control unit n / a

      #18157039
      corsaracer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 January 2005

        handig, alleen jammer dat het gewoon via google vertaald is….

        #18157040
        schnitzel
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 September 2012

          What are ‘fault codes’?

          Fault codes are recognised problems or faulty sensors to the EMU (Engine Management Unit) which is a ECU (Electronic Control Unit). The ECU relies on the sensors on your car to make it run at it’s optimum performance at all times. When a sensors goes wrong or there is a fault with the engine, the ECU sees this problem and logs the fault code within it’s memory (NOTE: not ALL problems are logged, depends on what system your car has). Often the ECU warning light on the dash board may light up, indicating to you that there is a problem.

          NOTE: The ECU warning lamp usually needs to be on for more than 30 seconds before the ECU logs a fault code. Otherwise it could consider it an intermittent fault and ignore it.

          Do all ECU’s handle fault codes?

          If your engine is fuel injected then it needs a ECU to control the injection timing. All Vauxhall models that have injection need a ECU to do this and hence they will have the facility to log fault codes. If your engine is run on a carburetor, then it has no ECU, hence no fault codes can be logged or read.

          How do I read the fault codes?

          There are two common ways to do this. The first is to use a TECH1 or a TECH2 reader which is an expensive bit of equipment. Some dealerships could charge you £50 just to connect it up to your car. The second option is FREE and YOU can do it….with a paper clip.

          The paper clip method flashes the ECU warning lamp on the dash, and you read the amount of flashes and pauses. The chart supplied in this article tells you what the fault code means. The paper clip is used to short out two pins in the ALDL connector (also know as ‘diagnostics plug’ or ’test connector’). These are commonly coloured blue and can be located in the car or within the cabin, depending on model of car and fueling system.

          It doesn’t matter if the engine is running or not when the flash codes are being read out. In fact it is beneficial to have the engine running since on some ECU’s, if it doesn’t see the engine running, it will produce a fault code straight away and gives a misleading fault code.

          Please note on newer ECU cars in the region of 2000 onwards, most now use ECU codes which can not be read out via the paper clip method. You will have to consult a ECU/fault code specialist or your nearest Vauxhall/Opel Dealer.

          What pins do I short out?

          If you have Motronic or GM-Multec fuel system, then you’ll find a 10-pin ALDL connector. To read the flash codes, then short pins A and B (see figure 1).

          If its a Simtec 56.0 or 56.1 fuel system (i.e. Ecotec engine) then you’ll find a 10-pin ALDL connector. To read the flash codes you need to short pins A and B (see figure 1).

          If its a Simtec 56.5 fuel system (i.e. Ecotec engine) then you’ll find a 16-pin ALDL connector. To read the flash codes (P codes) you need to short out pins 5 and 6 (see figure 6).

          Can I damage anything if I short the wrong pins?

          Yes it is possible but unlikely, depending on what pin you short out. Most of them are 0v connections, but there are live +12v supply pins on there as well depending on which ALDL plug you have. If you are in doubt, don’t do it! Double check the diagrams shown.

          Where do I find the ALDL connector on the car?

          Again if you have a Motronic or GM-Multec system, then these are commonly found in the engine bay or within the fuse box. Look for a 10-pin connector which is usually plugged into a blanking socket (i.e. not actually connected to anything). See figures 2, 3 and 5.

          However if you have a Simtec 56.0 or 56.1 system, then the 10-pin ALDL connector can also be found in the engine bay or within the fuse box. See figures 2, 3 and 5.

          However if you have a Simtec 56.5 system, then the 16-pin ALDL connector can be found in the fuse box area or under the trim to the hand brake or under the bulge in the carpet beside the passenger front seat. See figures 7 and 8.

          General Notes:

          Just before you start, make sure you note the following:

          If you don’t have one, buy a Haynes manual for your car and have this is front of you if you find a fault and wish to investigate it.
          You’ll need a paper clip and a pencil and paper to jot down the fault codes as they are flashed up.
          You do not need to start the engine but it doesn’t hurt. Just switching on the electric’s is enough (i.e. dash lights come on).
          If the paper clip is inserted in the wrong 2 pins, it is unlikely to damage anything, but double check you have the correct connections in the first place.
          For the ECU to log a fault, the ECU warning lamp on the dash usually has to be on for more than 30 seconds.
          OK, got all the above? Then follow the steps below (remember to click on the pics for a bigger view):

          Step 1 Step 2 Step 3

          Locate the ALDL plug within your car. In this case it the 10-pin type can be found in the engine bay. With the connector pointing towards you and the retaining clip at the bottom, short the top two pins (A & B) on the left-hand side with the paper clip. Get in the car and switch on the engine. The ECU light will begin to flash and pause a number of times. Take a note of the flash patterns.

          How to read Motronic or GM-Multec Flash Codes:

          The Motronic or GM-Multec fuel systems use a 2 digit flash code. The engine does not have to be running when reading the codes, although it doesn’t hurt if it is.

          Once the wire link is in place and the electric’s are on, the ECU warning lamp will begin to flash out the codes (wait for the initial boot up check that lights up all the warning lamps). Each fault code is repeated 3 times and then it moves onto the next one (if any). Once at the end of the logged fault code list, it will go to the beginning again, giving you plenty of time to note down the code (on each fault code shown, there will be a pause before it shows the next one). It will carry on like this forever until you remove the key from the ignition or the battery runs flat. To clear the fault codes, simply remove the battery leads for a few minutes and then reconnect.

          For example, lets say there was a ECU warning lamp noted and the owner wanted to read what fault code was logged. The owner has already put the wire link in place and switched on the ignition. A flash is indicated by an astrix (*) and a pause is shown as a dash (-).

          *-** (1 flash, 1 pause and another 2 flashes = code 12)
          *-** (12)
          *-** (12)

          **-*** (23)
          **-*** (23)
          **-*** (23)

          *-** (12)
          *-** (12)
          *-** (12)

          **-*** (23)
          **-*** (23)
          **-*** (23)

          *-** (12)
          *-** (12)
          *-** (12)

          Owner then takes the key out of the ignition.

          Lets go through what has happened. After switching on the ignition, the dash board lights up showing the self check, after that all the lights go out and the ECU warning light begins to flash the error code. The first code is 12 (one flash, a pause and then two flashes). This is repeated 3 times.

          Code 12 at this moment means initiation of diagnosis. After that came code 23, which means ‘Knock control module’, i.e. there is most likely a faulty unit or a bad connection at its plug. After code 23 has been repeated 3 times it flashes a separator code, which is code 12.

          It flashes this 3 times before going to the next fault code. The next code is code 23 again which means its finished showing the logged fault codes and has started back at the beginning. The owner can switch off the ignition. A healthy car should display a stream of code 12’s. To find out what fuel system you have, read the “Fault Code Chart” below.

          How to read Simtec 56.0/56.1 Flash Codes:

          The Simtec 56.0/56.1 fuel systems use a 2 digit flash code. The engine ideally needs to be running when reading the fault codes, otherwise it may show incorrect fault codes.

          Once the wire link is in place and the engine is running, the ECU warning lamp will begin to flash out the codes (wait for the initial boot up check that lights up all the warning lamps). Each fault code is repeated 3 times and then it moves onto the next one (if any). Once at the end of the logged fault code list, it will go to the beginning again, giving you plenty of time to note down the code (on each fault code shown, there will be a pause before it shows the next one). It will carry on like this for ever until you remove the key from the ignition or the battery runs flat. To clear the codes simply turn on and off the ignition 30 times with a 5 second ‘on’ gap in-between (time allowed for self check to finish).

          For example, lets say there was a ECU warning lamp noted and the owner wanted to read what fault code was logged. The owner has already put the wire link in place and switched on the ignition. A flash is indicated by an astrix (*) and a pause is shown as a dash (-).

          *-** (1 flash, 1 pause and another 2 flashes = code 12)
          *-** (12)
          *-** (12)

          **-*** (23)
          **-*** (23)
          **-*** (23)

          *-** (12)
          *-** (12)
          *-** (12)

          **-*** (23)
          **-*** (23)
          **-*** (23)

          *-** (12)
          *-** (12)
          *-** (12)

          Owner then takes the key out of the ignition.

          Lets go through what has happened. After switching on the ignition, the dash board lights up showing the self check, after that all the lights go out and the ECU warning light begins to flash the error code. The first code is 12 (one flash, a pause and then two flashes). This is repeated 3 times.

          Code 12 at this moment means initiation of diagnosis. After that came code 23, which means ‘Knock control module’, i.e. there is most likely a faulty unit or a bad connection at its plug. After code 23 has been repeated 3 times it flashes a separator code, which is code 12.

          It flashes this 3 times before going to the next fault code. The next code is code 23 again which means its finished showing the logged fault codes and has started back at the beginning. The owner can switch off the ignition. A healthy car should display a stream of code 12’s (note: some ECU systems will also show code 31 or 19 because it doesn’t see the engine turning over, this is not a fault because you haven’t started the car). Simply start the car and read the fault codes again. To find out what fuel system you have, read the “Fault Code Chart” below.

          How to read Simtec 56.5 Flash Codes (P Codes):

          The Simtec 56.5 fuel systems use a 4 digit flash code. The engine ideally needs to be running when reading the fault codes, otherwise it may show incorrect fault codes.

          Once the wire link is in place and the engine is running, the ECU warning lamp will begin to flash out the codes (wait for the initial boot up check that lights up all the warning lamps). Each fault code is repeated 3 times and then it moves onto the next one (if any). Once at the end of the logged fault code list, it will go to the beginning again, giving you plenty of time to note down the code (on each fault code shown, there will be a pause before it shows the next one). It will carry on like this for ever until you remove the key from the ignition or the battery runs flat. To clear the codes simply turn on and off the ignition 30 times with a 5 second ‘on’ gap in-between (time allowed for self check to finish).

          For example, lets say there was a ECU warning lamp noted and the owner wanted to read what fault code was logged. The owner has already put the wire link in place and switched on the ignition. A flash is indicated by an astrix (*) and a pause is shown as a dash (-).

          Note that 10 flashes = number 0.

          **********-*-*-***** (10 flashs, 1 pause, 1 flash, 1 pause , 1 flash, 1 pause and 5 flashes = P code 0115)
          **********-*-*-***** (0115)
          **********-*-*-***** (0115)

          **********-***-***-********** (0330)
          **********-***-***-********** (0330)
          **********-***-***-********** (0330)

          **********-*-*-***** (0115)
          **********-*-*-***** (0115)
          **********-*-*-***** (0115)

          **********-***-***-********** (0330)
          **********-***-***-********** (0330)
          **********-***-***-********** (0330)

          Owner then takes the key out of the ignition.

          Lets go through what has happened. After switching on the ignition, the dash board lights up showing the self check, after that all the lights go out and the ECU warning light begins to flash the error code. There is no initiation flash code, the ECU will flash out the fault codes straight away. This is repeated 3 times.

          P code 0115 means ‘Intake manifold pressure sensor’, i.e. there is most likely a faulty unit or a bad connection at its plug. It flashes this 3 times before going to the next fault code. Remember to show a 0 number it flashes the ECU warning lamp 10 times.

          The next code is code 0330 which means ‘Knock sensor 2’ which suggests the engine has two knock sensors on it, hence the 2nd one is faulty or has bad connections. Again this flashes the same fault P code 3 times before moving onto the next. In this case it there are no more faults and the P codes repeat themselves.

          The owner can switch off the ignition. A healthy car should display no fault codes what so ever, i.e. the ECU warning lamp never comes on or flashes. Some ECU systems will also show code 0335 because it doesn’t see the engine turning over, this is not a fault because you haven’t started the car. Simply start the engine and read the fault codes again. If 0335 shows again while the engine is on, then its a fault. To find out what fuel system you have, read the “Fault Code Chart” below.

          Fault Code Chart:

          Over the years there have been many different models in the Vauxhall range and hence there are different ECU systems. With each different system there are (usually) different fault codes. Listed below are the fault codes, search for the model of your car and click on the link to view the fault codes.

          This list is by no means complete and still need gaps filling in and some corrections. If you know more about other engine systems or can correct anything below, please e-mail us at ecu_codes@topbuzz.co.uk. Thank you.

          Vauxhall Astra / Opel Kadett:

          Model Engine Code Year System
          Astra-F 1.4i X14NZ 1997 GM-Multec CFi
          Astra-F 1.4i X14XE 1996-1997 GM-Multec CFi
          Astra-F 1.4i cat C14NZ 1990-1996 GM-Multec CFi
          Astra-F 1.6 cat C16NZ 1990-1995 GM-Multec CFi
          Astra-F 1.8i cat C18NZ 1991-1994 GM-Multec CFi
          Astra Van 1.6i cat C16NZ 1991-1994 GM-Multec CFi
          Astra-F 1.4i cat C14SE 1991-1996 GM-Multec MPi
          Astra-F 1.6i cat C16SE 1992-1995 GM-Multec MPi
          Astra-F 1.4i cat C14SE 1993-1994 GM-Multec MPi
          Astra-F 1.6i X16SZ 1993-1996 GM-Multec CFi
          Astra-F 1.6i cat C16SE 1993-1994 GM-Multec MPi
          Astra-F 1.6i X16SZR 1996-1997 GM-Multec CFi
          Astra 1.6i cat C16SE 1991-1992 Bosch Motronic 1.5
          Astra 1.8i 18SE 1987-1991 Bosch L3 and EZ61
          Astra GTE 2.0 20NE 1987-1990 Bosch Motronic ML4.1
          Astra GTE 2.0 20SEH 1987-1990 Bosch Motronic ML4.1
          Astra 2.0i 20SEH 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
          Astra 2.0i cat C20NE 1991-1995 Bosch Motronic 1.5
          Astra 2.0i 16v DOHC 20XEJ 1988-1991 Bosch Motronic 2.5
          Astra-F 2.0i 16v DOHC C20XE 1993-1996 Bosch Motronic 2.5
          Astra-F 2.0i cat SOHC C20NE 1991-1995 Bosch Motronic 1.5.2
          Astra-F 1.8i 16v C18XE/L 1993-1997 Siemens Simtec 56.0/56.1
          Astra-F 1.8i 16v X18XE 1996-1998 Siemens Simtec 56.5
          Astra-F 2.0i 16v X20XE 1995-1998 Siemens Simtec 56.5

          Belmont:

          Model Engine Code Year System
          Belmont 1.4i cat C14NZ 1990-1993 GM-Multec CFi
          Belmont 1.6i C16NZ 1987-1993 GM-Multec CFi
          Belmont 1.8i cat C18NZ 1990-1992 GM-Multec CFi

          Brava:

          Model Engine Code Year System
          Brava 2.3i cat 4ZD1 1995-1996 GM-Multec MPi

          Calibra:

          Model Engine Code Year System
          Calibra 2.0i SOHC & 4×4 cat C20NE 1990-1996 Bosch Motronic 1.5.4
          Calibra 2.0i 16v DOHC cat C20XE 1990-1993 Bosch Motronic 2.5
          Calibra 2.0i 16v & 4×4 DOHC cat C20XE 1993-1996 Bosch Motronic 2.8
          Calibra 2.0i 16v Turbo 4×4 DOHC cat C20LET 1992-1996 Bosch Motronic 2.7
          Calibra 2.5i 24v V6 cat C25XE 1993-1996 Bosch Motronic 2.8
          Calibra 2.5i 24v V6 cat X25XE 1997-1997 Bosch Motronic 2.8
          Calibra 2.0i 16v cat X20XEV 1994-1998 Siemens Simtec 56.0/56.1

          Carlton:

          Model Engine Code Year System
          Carlton 2.0i 8v 20SE 1987-1990 Bosch Motronic ML4.1
          Carlton 2.0i 8v SOHC C20NE 1986-1987 Bosch Motronic ML4.1
          Carlton 2.0i 8v SOHC C20SE 1987-1990 Bosch Motronic ML4.1
          Carlton 2.0i 8v SOHC C20NE 1990-1994 Bosch Motronic 1.5
          Carlton 2.0i 8v SOHC C20SE 1990-1994 Bosch Motronic 1.5
          Carlton 2.0i cat SOHC C20NEJ 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
          Carlton 2.4i cat CIH C24NE 1988-1990 Bosch Motronic 1.3
          Carlton 2.4i cat CIH C24NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
          Carlton 2.6i cat CIH C26NE 1990-1994 Bosch Motronic 1.5
          Carlton 3.0i 12v cat CIH C30NE 1990-1994 Bosch Motronic 1.5
          Carlton 3.0i 24v cat DOHC C30SE 1989-1994 Bosch Motronic 1.5
          Carlton 3.0i 24v cat Estate DOHC C30SEJ 1990-1994 Bosch Motronic 1.5

          Campo:

          Model Engine Code Year System
          Campo 2.3 cat 4ZD1 195-1996 GM-Multec MPi

          Vauxhall Cavalier / Opel Vectra-A:

          Model Engine Code Year System
          Cavalier/Vectra-A 1.6i cat C16NZ 1990-1993 GM-Multec CFi
          Cavalier/Vectra-A 1.6i cat C16NZ2 1993-1994 GM-Multec CFi
          Cavalier/Vectra-A 1.6i C16NZ/NZ2 1993-1996 GM-Multec CFi
          Cavalier/Vectra-A 1.6i X16SZ 1993-1995 GM-Multec CFi
          Cavalier/Vectra-A 1.8i cat C18NZ 1990-1994 GM-Multec CFi
          Cavalier/Vectra-A 2.0i 20SEH 1987-1990 Bosch Motronic ML4.1
          Cavalier/Vectra-A SRi 130 20SEH 1987-1988 Bosch Motronic ML4.1
          Cavalier/Vectra-A 2.0i cat C20NE 1991-1992 Bosch Motronic 1.5
          Cavalier/Vectra-A 2.0 SOHC 20NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
          Cavalier/Vectra-A 2.0i & 4×4 SOHC 20SEH 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
          Cavalier/Vectra-A 2.0i SOHC cat C20NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
          Cavalier/Vectra-A GSi 2000 16v DOHC 20XEJ 1989-1991 Bosch Motronic 2.5
          Cavalier/Vectra-A 2.0i 16v 4×4 DOHC cat C20XE 1989-1992 Bosch Motronic 2.5
          Cavalier/Vectra-A 2.0i 16v 4×4 Turbo C20LET 1993-1995 Bosch Motronic 2.7
          Cavalier/Vectra-A 2.0 20NE 1987-1990 Bosch Motronic ML4.1
          Cavalier/Vectra-A 2.0i SOHC 20NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
          Cavalier/Vectra-A 2.0i cat SOHC C20NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
          Cavalier/Vectra-A 2.0i 16v C20XE 1989-1995 Bosch Motronic 2.5
          Cavalier/Vectra-A 2.0i 16v X20XEV 1993-1995 Siemens Simtec 56.0/56.1

          Vauxhall Corsa MK1 / Opel Corsa-B:

          Model Engine Code Year System
          Corsa-B & Combo 1.2i C12NZ 1992-1993 GM-Multec CFi
          Corsa-B & Combo 1.2i X12SZ 1993-1997 GM-Multec CFi
          Corsa-B & Combo 1.4i X14SZ 1996-1997 GM-Multec CFi
          Corsa-B 1.4i & Van C14NZ 1993-1996 GM-Multec CFi
          Corsa-B 1.4i C14SE 1992-1994 GM-Multec MPi
          Corsa-B 1.4i X14XE 1994-1996 GM-Multec S
          Corsa-B 1.6i C16NZ 1990-1991 GM-Multec MPi
          Corsa-B 1.6i 16v GSi C16SE 1994-???? GM-Multec MPi
          Corsa-B 1.6i 16v GSi C16XE 1993-1994 GM-Multec S
          Corsa-B 1.6i 16v automatic X16SZ 1993-???? GM-Multec MPi

          Frontera:

          Model Engine Code Year System
          Frontera 2.0i cat SOHC C20NE 1991-1995 Bosch Motronic 1.5
          Frontera 2.4i cat CIH C24NE 1991-1995 Bosch Motronic 1.5
          Frontera 2.0i X20XE 1995-1996 Bosch Motronic 1.5
          Frontera 2.0i 8v X20SE 1995-1997 Bosch Motronic 1.5.4
          Frontera 2.2i 16v X22XE 1995-1996 Bosch Motronic 1.5.4

          Vauxhall Nova / Opel Corsa-A:

          Model Engine Code Year System
          Nova/Corsa-A 1.2i 8v cat X12SZ 1993-1996 GM-Multec CFi
          Nova/Corsa-A 1.2i 8v cat C12NZ 1990-1994 GM-Multec CFi
          Nova/Corsa-A 1.4i 8v cat C14NZ 1990-1993 GM-Multec CFi
          Nova/Corsa-A 1.6i 8v GTE cat C16NZ 1990-1992 GM-Multec CFi
          Nova/Corsa-A 1.4i 8v cat C14SE 1992-1994 GM-Multec MPi
          Nova/Corsa-A 1.6i 8v cat C16SE 1992-1993 GM-Multec MPi
          Nova/Corsa-A 1.6i 8v GSi cat C16SE 1993-1994 GM-Multec MPi
          Nova/Corsa-A 1.6i 8v MPi cat C16SEI 1990-1992 Bosch Motronic 1.5

          Omega:

          Model Engine Code Year System
          Omega 2.0i 20SE 1987-1990 Bosch Motronic ML4.1
          Omega 2.0i SOHC 20SE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
          Omega 2.0i SOHC cat C20NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
          Omega 2.0i SOHC cat C20NEJ 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
          Omega-B 2.0i 8v X20SE 1994-1997 Bosch Motronic 1.5.4
          Omega 2.4i CIH cat C24NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
          Omega 2.5i X25XE 1994-1996 Bosch Motronic 2.8
          Omega-B 2.5i 24v X25XE 1994-1997 Bosch Motronic 2.8.1
          Omega 2.6i CIH cat C26NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
          Omega 3.0i X30XE 1994-1996 Bosch Motronic 2.8.1
          Omega 3.0i CIH cat C30NE 1990-1994 Bosch Motronic 1.5
          Omega 24v DOHC cat C30SE 1989-1994 Bosch Motronic 1.5
          Omega 24v DOHC Estate cat C30SEJ 1990-1994 Bosch Motronic 1.5
          Omega-B 2.0i 16V X20XEV 1994-1999 Siemens Simtec 56.0/56.1

          Senator:

          Model Engine Code Year System
          Senator 2.6i CIH cat C26NE 1990-1993 Bosch Motronic 1.5
          Senator 3.0i C30LE 19??-19?? Bosch Motronic 1.5
          Senator 3.0i CIH cat C30NE 1990-1994 Bosch Motronic 1.5
          Senator 3.0i 24v DOHC cat C30SE 1989-1994 Bosch Motronic 1.5
          Senator 3.0i 24v Estate DOHC cat C30SEJ 1990-1992 Bosch Motronic 1.5

          Sintra:

          Model Engine Code Year System
          Sintra 2.2i X22XE 1996-1999 Bosch Motronic 1.5.4
          Sintra 3.0i 24v V6 X30XE 1996-1999 Bosch Motronic 2.8.3

          Tigra:

          Model Engine Code Year System
          Tigra 1.4i 16v X14XE 1994-1996 GM-Multec MPi
          Tigra 1.6i 16v X16XE 1994-1997 GM-Multec MPi

          Vauxhall Vectra MK1 / Opel Vectra-B onwards:

          Model Engine Code Year System
          Vectra-B 1.6i 16v X16SEJ 1996-1999 GM-Multec CFi
          Vectra-B 1.6i 16v X16XEL 1996-1999 GM-Multec CFi
          Vectra-B 1.6i 16v X16SZR 1995-1999 GM-Multec CFi
          Vectra-B 1.8i 16v X18XE 1995-1999 Siemens Simtec 56.5
          Vectra-B 2.0i 16v X20XE 1995-1999 Siemens Simtec 56.5
          Vectra-B 2.5i V6 24v X25XE 1995-1999 Bosch Motronic 2.8.3

          BOSCH Motronic ECU Fault Codes

          This fault code chart shows the Bosch Motronic fault codes for the following systsms:- 1.5, 1.7, 1.8, 2.5, 2.7, 2.8, 2.8.1, 2.8.3, 3.1, MP3.1, 3.2, 4.1, 5.1, 5.1.1, First Generation and MPi.

          Bosch Motronic Code Chart:

          Code: Item:
          Fault:

          12 Initiation of diagnosis. n/a
          13 Oxygen sensor No change in voltage/open circuit.
          14 Coolant Temperature Sensor (CTS) Low voltage
          15 Coolant Temperature Sensor (CTS) High voltage
          16 Knock sensor 1 No change in voltage
          17 Knock sensor 2 No change in voltage
          18 Knock control unit No signal, Engine Control Unit (ECU) fault
          19 RPM signal (crankshaft sensor) Incorrect signal
          21 Throttle position sensor High voltage
          22 Throttle position sensor Low voltage
          23 Knock sensor module n/a
          24 Vehicle speed sensor (VSS) No signal
          25 Injector valve 1 High voltage
          26 Injector valve 2 High voltage
          27 Injector valve 3 High voltage
          28 Injector valve 4 High voltage
          28 Fuel pump relay Low voltage
          29 Injector valve 5 High voltage
          31 Engine RPM signal (crankshaft sensor) No signal
          32 Injector valve 6 High voltage
          32 Fuel pump relay High voltage
          33 Inlet manifold pressure sensor Voltage too high
          34 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve Voltage too high
          34 Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor Low voltage
          35 Idle Speed Control Valve (ISCV) Poor or no idle speed control
          36 Incorrect RON/Octane setting Damaged RON plug or bad connection.
          37 Engine self-diagnosis (fault code light) Low voltage
          38 Oxygen sensor Voltage low (1990 model year on)
          39 Oxygen sensor Voltage high (1990 model year on)
          41 Vehicle speed sensor (VSS) Low voltage
          41 1 gear ident switch (C20LET systems) Low voltage
          41 EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8/XEV systems) High voltage
          42 Vehicle speed sensor (VSS) High voltage
          42 1 gear ident switch (C20LET systems) High voltage
          42 EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8 / XEV systems) High voltage
          43 Linear EGR system (XEV systems) Faulty
          44 Oxygen sensor Air/fuel mixture too lean (weak)
          45 Oxygen sensor Air/fuel mixture too rich
          46 Air pump relay High voltage
          47 Air pump relay Low voltage
          47 Linear EGR Position (XEV systems) Faulty
          48 Battery voltage Low voltage
          49 Battery voltage High voltage
          51 ECU Programmable memory PROM error, hardware failure
          52 Engine check light; final stage (fault code light) High voltage
          53 Fuel pump relay Low voltage
          54 Fuel pump relay High voltage
          55 Engine Control Unit (ECU) fault Renew Engine Control Unit (ECU)
          56 Idle Speed Control Valve (ISCV) Short to earth
          57 Idle Speed Control Valve (ISCV) Interruption
          59 Inlet manifold valve 1 Low voltage
          61 Fuel Tank Vent Valve (FTVV) Low voltage
          62 Fuel Tank Vent Valve (FTVV) High voltage
          63 Inlet manifold valve 1 High voltage
          63 EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8 / XEV systems) Low voltage
          64 EST Line coil cylinder 1&4 (M2.8 / XEV systems) Low voltage
          65 Carbon Monoxide (CO) potentiometer Low voltage
          66 Carbon Monoxide (CO) potentiometer High voltage
          67 Throttle valve switch – idle position switch Low voltage – switch not opening
          68 Throttle Switch (TS) – idle contact Idle switch not opening
          69 Air Temperature Sensor (ATS) Low voltage
          71 Air Temperature Sensor (ATS) High voltage
          72 Throttle Switch (TS) – full load contact High voltage – Full load switch not running
          73 Air Flow Sensor (AFS) Low voltage
          74 Air Flow Sensor (AFS) High voltage
          75 Transmission switch – torque control Low voltage
          76 Automatic Transmission (AT) torque control Engaged long, ignition retard long
          79 Traction control unit Incorrect ignition/injector cut-off
          81 Injector valve 1 Low voltage
          82 Injector valve 2 Low voltage
          83 Injector valve 3 Low voltage
          84 Injector valve 4 Low voltage
          85 Injector valve 5 Low voltage
          86 Injector valve 6 Low voltage
          87 Air Conditioning (AC) cut off relay Low voltage
          88 Air Conditioning (AC) cut off relay High voltage
          89 Oxygen sensor heater Low voltage
          91 Oxygen sensor heater High voltage
          92 Camshaft sensor failure (XEV systems) Faulty
          93 Hall Effect Switch (HES) Low voltage
          94 Hall Effect Switch (HES) High voltage
          95 Hot start valve Low voltage
          96 Hot start valve High voltage
          97 Traction control unit – ignition/injection cut off Incorrect signal – high voltage
          98 Oxygen sensor Open circuit, wiring break
          99 Code unknown n/a
          113 Turbo boost control Boost presure high, out of range
          114 Idle boost valve Above upper limit
          115 Full boost pressure Below lower limit
          116 Boost pressure Above upper limit
          117 Wastegate valve Low voltage
          118 Wastegate valve High voltage
          121 Oxygen sensor 2 Lean exhaust, weak mixture
          122 Oxygen sensor 2 Rich mixture/exhaust
          123 Inlet manifold valve 1 Blocked
          124 Inlet manifold valve 2 Blocked
          132 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve Incorrect signal
          133 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve 2 High voltage
          134 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve 2 Low voltage
          135 ‘Check engine’ lamp (fault code lamp) Low voltage
          136 Engine Control Unit (ECU) n/a
          137 Engine Control Unit (ECU) box High temperature
          141 Secondary air pump Not enough air
          142 Secondary air pump Air without pump
          143 Immobiliser function in ECU No or incorrect signal
          144 No immobiliser signal recived Faulty unit or break in wiring
          145 Incorrect immobiliser signal received Faulty unit or break in wiring

          GM-Multec ECU Fault Codes

          This fault code chart shows the GM-Multec fault codes for the following systems:- SPi, MPi, CFi, M and S.

          GM-Multec Code Chart:

          Code: Item:
          Fault:

          12 Initiation of diagnosis. n/a
          13 Oxygen sensor No change in voltage/open circuit.
          14 Coolant Temperature Sensor (CTS) Low voltage
          15 Coolant Temperature Sensor (CTS) High voltage
          16 Knock signal circuit n/a
          18 Knock control processor n/a
          19 Crank Angle Sensor (CAS) Incorrect RPM signal
          21 Throttle Potentiometer Sensor (TPS) High voltage
          22 Throttle Potentiometer Sensor (TPS) Low voltage
          24 Vehicle Speed Sensor (VSS) No speed signal or low voltage
          25 Injector valve Low voltage
          28 Fuel pump relay contacts Contact problem
          29 Fuel pump relay Low voltage
          32 Fuel pump relay High voltage
          33 Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor High voltage
          34 Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor Low voltage
          35 Idle stepper motor Poor or no idle speed control
          41 Amplifier control signal, cylinders 2 and 3 (Direct Ignition System (DIS)) High voltage
          42 Amplifier control signal, cylinders 1 and 4 (Direct Ignition System (DIS)) High voltage
          43 Primary ignition (distributor systems) High voltage
          44 Oxygen sensor Air/Fuel mixture too lean (weak)
          45 Oxygen sensor Air/Fuel mixture too rich
          46 Amplifier (Direct Ignition System (DIS)) control signal (A+B) High voltage
          47 Linear exhaust gas re-circulation (EGR) position n/a
          49 Battery supply to Engine Control Unit (ECU) High voltage (greater than 17 volts)
          51 Engine Control Unit (ECU) Defective ECU (disconnect and reconnect (ECU), then recheck for fault codes). Memory failure
          52 Secondary air pump relay Low voltage
          53 Secondary air pump relay High voltage
          54 Idle Carbon Monoxide (CO) potentiometer n/a
          55 Engine Control Unit (ECU) fault Renew Engine Control Unit (ECU)
          56 Air control soleniod Low voltage
          57 Air control soleniod High voltage
          61 Fuel tank vent valve (FTVV) Low voltage
          62 Fuel tank vent valve (FTVV) High voltage
          63 Amplifier control signal, cylinders 2 and 3 (Direct Ignition System (DIS)) Low voltage
          64 Amplifier control signal, cylinders 1 and 4 (Direct Ignition System (DIS)) Low voltage
          65 Primary ignition (distributor systems) Low voltage
          66 Throttle position sensor (TPS) Hose broken
          67 Air Flow Sensor (AFS), hot wire meter (air mass meter) Signal is outside normal operation parameters (out of range)
          68 Air Flow Sensor (AFS), hot wire meter (air mass meter) Faulty air mass meter signal, incorrect frequency
          69 Air Temperature Sensor (ATS) (MPi only) Low voltage
          71 Air Temperature Sensor (ATS) (MPi only) High voltage
          72 Amplifier (Direct Ignition System (DIS)) control signal (A+B) Lead interruption, open circuit
          75 Torque control (Automatic Transmission (AT) only) Low voltage
          76 Torque control (Automatic Transmission (AT) only) Continuous
          81 Injector valve High voltage
          83 Immobiliser No or wrong code
          84 Immobiliser No signal
          85 Immobiliser Wrong signal
          87 Air conditioning cut-off relay Low voltage
          88 Air conditioning cut-off relay High voltage
          92 Camshaft sensor Faulty hall effect sensor or circuit
          93 Quad drive module (in ECU) n/a

          Siemens Simtec 56.0/56.1 ECU Fault Codes

          Siemens Simtec 56.0/56.1 Code Chart:

          Code: Item:
          Fault:

          12 Initiation of diagnosis. n/a
          13 Oxygen sensor Open circuit
          14 Coolant temperature sensor Voltage low
          15 Coolant temperature sensor Voltage high
          16 Knock sensor signal circuit No change in voltage
          19 Incorrect Revs per Minute (RPM) signal (crankshaft sensor) Incorrect signal, check sensor
          21 Throttle position sensor (TPS) Voltage high
          22 Throttle position sensor (TPS) Voltage low
          23 Knock control module signal Out of range
          24 Vehicle speed signal (VSS) No signal
          25 Injector valve 1 Voltage high
          26 Injector valve 2 Voltage high
          27 Injector valve 3 Voltage high
          28 Injector valve 4 Voltage high
          37 Check light (fault code lamp) Voltage low
          38 Oxygen sensor circuit Voltage high
          39 Oxygen sensor circuit Voltage low
          44 Oxygen sensor Lean exhaust (weak mixture)
          45 Oxygen sensor Rich exhaust (rich mixture)
          48 Battery Voltage low
          49 Battery Voltage high
          52 Check light (fault code lamp) Voltage high
          53 Fuel pump relay Voltage low
          54 Fuel pump relay Voltage high
          55 Engine Control Unit (ECU) faulty Check chassis earth and ECU connector.
          56 Idle air control Voltage high
          57 Idle air control Voltage low
          61 Fuel tank vent valve Voltage low
          62 Fuel tank vent valve Voltage high
          69 Intake air temperature sensor Voltage low
          71 Intake air temperature sensor Voltage high
          73 Mass air flow temperature Voltage low
          74 Mass air flow temperature Voltage high
          75 Torque control (automatic) Voltage low
          76 Torque control (automatic) Continuous signal, ignition retard long
          81 Injector valve 1 Voltage low. Injector short circuit to ground.
          82 Injector valve 2 Voltage low. Injector short circuit to ground.
          83 Injector valve 3 Voltage low. Injector short circuit to ground.
          84 Injector valve 4 Voltage low. Injector short circuit to ground.
          87 Air Conditioning (A/C) cut-off relay Voltage low
          88 Air Conditioning (A/C) cut-off relay Voltage high
          91 Oxygen sensor heater Voltage high
          92 Camshaft sensor Incorrect signal
          98 Oxygen sensor heater Voltage low, open circuit

          Siemens Simtec 56.5 ECU Fault Codes

          Siemens Simtec 56.5 Code Chart (P Codes):

          Code: Item: Fault:
          0100 Mass Air Flow (MAF) sensor n/a
          0105 Intake manifold pressure sensor n/a
          0110 Intake Air Temperature Sesnor (ATS) n/a
          0115 Intake Coolant Temperature Sesnor (CTS) n/a
          0120 Throttle Potentiometer Sensor (TPS) n/a
          0130 Heated Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor n/a
          0135 Heated Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor heater n/a
          0150 Heated Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor n/a
          0173 Heated Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor n/a
          0201 Injector valve 1 n/a
          0202 Injector valve 2 n/a
          0203 Injector valve 3 n/a
          0204 Injector valve 4 n/a
          0205 Injector valve 5 n/a
          0206 Injector valve 6 n/a
          0230 Fuel pump n/a
          0325 Knock sensor n/a
          0330 Knock sensor 2 n/a
          0335 Crank sensor n/a
          0340 Camshaft sensor n/a
          0351 Ignition coil 1 and 4 n/a
          0352 Ignition coil 2 and 3 n/a
          0400 Exhaust gas circulation valve n/a
          0403 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve n/a
          0410 Secondary air pump relay n/a
          0412 Secondary solenoid valve n/a
          0433 Tank vent valve n/a
          0500 Idle speed stepper motor/idle air regulator n/a
          0560 Battery n/a
          1110 Switch over valve solenoid n/a
          1112 Switch over valve 1 n/a
          1113 Switch over valve 2 n/a
          1120 Throttle body malfunction n/a
          1229 Power supply relay n/a
          1231 Fuel pump relay n/a
          1320 Knock control cylinder 1 n/a
          1327 Knock control cylinder 2 n/a
          1328 Knock control cylinder 3 n/a
          1329 Knock control cylinder 4 n/a
          1405 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve n/a
          1410 Secondary air pump relay n/a
          1411 Secondary air pump n/a
          1501 Immobiliser control unit n/a
          1502 Immobiliser control unit n/a
          1503 Immobiliser control unit n/a
          1530 Air flow relay n/a
          1600 Internal control module n/a
          1601 Engine Control Unit (ECU) too hot n/a
          1602 Knock control module n/a
          1604 Knock control unit n/a
          1605 Knock control unit n/a
          1606 Knock control unit n/a
          1640 Knock control unit or quad drive module n/a
          1690 MIL/Engine fail (malfunction indicator lamp) n/a
          1740 Torque control unit

          #18360257
          Andre
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 November 2017

            Hoi,

            ik heb een Vectra b 2.5 V6 en ik heb het volgende gedaan; contact aan en R+S knopjes ingedrukt houden.

            Dat geeft op de boordcomputer de codes:

             

            012   4

            14972

             

            Hoe moet  ik dat lezen/begrijpen ?

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.