E85 104 octaan

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren E85 104 octaan

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #18342807
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      E85 104 octaan

      Ik had een vraag ik ben pas 19 jaar en heb net iets langer dan een jaar mijn rijbewijs +- 35000 km er op zitten en ben bij mijn 3e auto het gaat om een astra g cabrio coupe bertone z18xe, het zit dus zo, ik rij gemiddeld 1/9 op 95 , 1/9,5 op 98 , En 1/10 op competion 102 dit doet dus erg pijn in mijn protomone dus gooide ik er een keer e10 10% ethanol 90% 95 92 octaan las ik na de hand, omdat dit 5cnt een liter scheelde gooide ik dit in mijn auto gecheckt of hij dat aan kon enzovoort, nou totaal kut hij rijde gemiddeld 1/8 en pas na 2x a 3x tanken mijn vermogen terug het is totale troep en niet aan te bevelen. En nu komt mijn vraag, op Amerikaanse forums staat dat motoren z””xe op e85 kunnen rijden 15% 95 85% ethanol komt neer op octaan 104 kost in Nederland gemiddeld 1,30 terwel 102 octaan gem 1,92 kost. Kan ik hier op rijden. Of eerder is er al iemand die hier gewoon de ballen van staal aan had en dit nu al langer dan 6 maanden doet. En graag niet het verhaal dat je slangen op losen enzovoort want met mijn vorige auto reed ik op 0,9% aceton anders kon er om de 500km 1l 15w 40 in ?

      #18342823
      Corsa_GSi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Jouw motor is niet geschikt voor E85, dan zal je de ecu moeten omprogrammeren / laten mappen voor die brandstof en dan kan je geen andere brandstof meer rijden.
        Jouw ECU kan overweg met: Euro95, E10, Super+ 98 en de octaan 100/102 benzines.

        Dat jij zo’n slecht verbruik hebt, dat ligt eerder aan je rechtervoet, verkeerde bandenspanning etc..
        Overigens rij ik dit soort waardes (1 op 8) met een Vectra B V6 Station Automaat op LPG.
        Misschien is dat voor jouw ook een oplossing een LPG inbouw, dan rijdt is je verbruik en wegenbelasting wel iets hoger, maar de brandstof kosten een flink stuk lager.
        Daarnaast heb ik ook wel is gereden op E10 (Euro 95 met 10% ethanol) zonder een verbruiksverschil te merken t.o.v. Euro95 (daarin zit 5% ethanol). Dit was met een Corsa D Z14XEP tijdens een snelle autobahn rit in de vakantie.

        Oh en 15w40 is niet de juiste olie voor deze auto, dat is 5w30 of 5w40 vol syntheet.

        **Off Topic:
        Misschien dat je de volgende keer een enter tussen zinnen en / of alinea’s kan zetten.
        Hoe je het nu typt, leest heel ongemakkelijk.

        #18342830
        warhamstr
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 August 2009

          De verschillen die jij hier noemt zijn veel te groot. Bestaat niet dat die ontstaan door andere brandstof te tanken. Ik heb best wat verschillende Opel-motoren gehad, en ook alle brandstoffen uit geprobeerd, maar je merkt bij geeneen echt verschil. (trage auto blijft traag, onzuinige auto blijft onzuinig)

          De goedkoopste peut van de witte pomp is voor een Opeltje prima!

          En inderdaad eens met Corsa_GSi^^. Doe ff wat aan je gramatica en met de leestekens op je toetsenbord.

          #18342846
          Riesje69
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 March 2012

            Hoi Toine,

            ik neem aan dat er ook een CR bak in ligt net als in mijn oude Astra G Z18XE oftewel met een korte overbrenging en zijn top in zijn 5de versnelling?
            Daar haalde ik op de lange afstand maximaal beladen ( 4 personen met de nodige koffers) met airco aan een verbruik van ruim 1 op 16 mee! Gewoon 130 op de snelweg op cc.
            Kortere afstanden 1 op 12 met gemak en ja kreeg regelmatig op zijn donder mits goed warm. Eerst 98 en nadien 95 getankt (Total en ja slechts meestal 1 cent duurder als de Tango), op tijd zijn beurtjes bij de dealer, geen olieverbruik tot 170000km daarna 0,5ltr op 12500km.
            Waar jou cijfers vandaan komen weet ik niet maar komt helemaal niet overeen met wat mijn ervaring was.
            Wat er dus loos is weet ik niet maar normaal vind ik het niet.

            Succes met het onderzoeken van dit probleem.

            #18342878
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              Mijn excuses voor het slechte taal gebruik het bericht hier voor is getypt vanaf mijn telefoon en dit bericht ook.

              Het hoogeverbruik licht inderdaad aan mijn rechtervoet en niet aan de auto. En 1/16 geloof ik niet met 130 dat zou de coupe wel zijn geweest en niet de cabrio

              1/16 rijd ik +- 90 in ze 5 met de stoel verwarming en airco aan. en ik gooi in de astra geen 15w 40 maar inderdaad al sinds ik in het bezit ben van de auto 5w 30 long life + 0.25l op 1800km van mpm.

              (15w 40 en 0,9% aceton door de benzine ging in mijn polo 3n1 1.6 gti uit 99 met 280.000km op de teller) Ik was gewoon benieuwd of het mogelijk was want dat scheelde dan 20cnt een litertje brandstof.
              Ik heb me er wat verder in verdiept en vernomen dat het verbruik op e85 dan ook weer 30% toeneemt. Ik vond e85 intresant omdat ik gelezen had op Amerikaanse forums dat in Brazilië iedereen er op rijdt en dat stel je hebt 150pk en je gooit e85 in de auto dat je dan 180pk hebt en dat ging om een saab 9.3 1.8 t. Waar een z18xe in ligt.

              En ik vind het inderdaad leuk om tussen 03:00 & 5:00 het leuk om me top te berijken. Hij is ook gechipt op de teller 240 heuvel naar beneden met geluk iets daar boven ik heb nog nooit gekeken op mijn google maps wat dan de werkelijke snelheid is helaas. Wat ik wil weet is dat hij volgens de kenteken check rond de 10 naar de 100 er over moet doen en inwerkelijkheid hij er op de stopwatch hij er rond de 7 sec over doet soms net iets er onder als alles uit staat inc radio. Maar bedankt voor jullie hulp ?

              #18342892
              Corsa_GSi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Een Saab 9-3 1.8 t die heeft geen z18xe motor.
                Dat is een low pressure 2 liter turbo motor.
                https://nl.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3

                #18342895
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  Productie 2002-2012
                  2013-2014
                  bijeenkomst
                  Nyköping , Zweden (convertible 2012) ( ANA ) [8]
                  Trollhättan , Zweden (sedan 2002-2011 en 2013-2014, wagen 2005-2011 en converteerbare 2010-2011)

                  Graz , Oostenrijk ( Magna Steyr ) (convertible 2003-2009)
                  Ontwerper Michael Mauer , [9] Einar Hareide, [10] Anders Gustafsson [11]
                  Body en chassis
                  Lichaamsstijl 2-deurs convertible
                  4-deurs Sedan
                  4-deurs break
                  lay-out Dwars front-motor, voorwielaandrijving / vierwielaandrijving
                  Platform GM Epsilon
                  Verwant BAW C60
                  Fiat Croma
                  Cadillac BLS
                  Chevrolet Malibu
                  Opel Signum
                  Opel Vectra
                  Saturn Aura
                  Powertrain
                  Motor
                  1.8 L Z18XE I4 ( benzine )
                  1.9 L Z19DT I4 ( turbo diesel )
                  1.9 L Z19DTH I4 (turbo diesel)
                  1.9 L Z19DTR I4 ( twin-turbo diesel)
                  2,0 L B207E I4 ( LP -turbocharged benzine)
                  2.0 L B207L I4 ( MP -turbocharged benzine)
                  2,0 L B207R I4 ( HP -turbocharged benzine)
                  2.2 L D223L I4 (turbo diesel)
                  2.8 L B284 V6 (turbo benzine

                  #18342904
                  warhamstr
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    20 August 2009

                    Ja verhalen typen kun je wel! Complimenten daarvoor!

                    Mare een Z18XE is _GÉÉn_ turbomotor. Gewoon niet. Opel turbo blokken hebben een andere aanduiding (LET/LEH/LER of iets in die richting.) Enne die “berekening” met 30% meer vermogen door ander octaan is belachelijk. Slaat gewoon nergens op.

                    #18342905
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      Meer vermogen op E85

                      Het vermogen van de benzine 9-5 2.0t blijft steken op 150 pk bij 5500 t/min, terwijl de BioPower met E85 in de tank het bij datzelfde toerental tot 180 pk schopt. Vertaald in acceleratie: 0 tot 100 in 8,5 in plaats van 9,8 seconde en dankzij een koppel van 280 Nm in plaats van 240 Nm verloopt de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h ook een stuk vlotter. Winst voor de BioPower: ruim 2 seconden. Kille cijfertjes, maar achter het stuur komen ze echt tot leven. De 9-5 BioPower gaat echt als de brandweer, onvoorstelbaar dat rijplezier en milieuvriendelijkheid zo goed samen kunnen gaan!

                      Bron :

                      http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/3/saab-9-5-biopower-bio-ethanol-turbo-10114923

                      #18342906
                      warhamstr
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        20 August 2009

                        [quote quote=18342905]Meer vermogen op E85

                        Het vermogen van de benzine 9-5 2.0t blijft steken op 150 pk bij 5500 t/min, terwijl de BioPower met E85 in de tank het bij datzelfde toerental tot 180 pk schopt. Vertaald in acceleratie: 0 tot 100 in 8,5 in plaats van 9,8 seconde en dankzij een koppel van 280 Nm in plaats van 240 Nm verloopt de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h ook een stuk vlotter. Winst voor de BioPower: ruim 2 seconden. Kille cijfertjes, maar achter het stuur komen ze echt tot leven. De 9-5 BioPower gaat echt als de brandweer, onvoorstelbaar dat rijplezier en milieuvriendelijkheid zo goed samen kunnen gaan!

                        Bron :

                        http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/3/saab-9-5-biopower-bio-ethanol-turbo-10114923

                        [/quote]

                        En jij hebt bij het lezen van dat epistel niet door dat het om een speciale Saab gaat? En niet over jou luie 1800 zestienklapper?

                        #18342907
                        Anoniem
                          Lid sinds:
                          1 January 1970

                          Dat las ik inderdaad dat is ook de reden dat ik mij af vroeg of dat mogelijk is om mijn luie 1800 16v daar naar toe afte stellen aangezien ik ook zei de ballen verstand van auto techniek te hebben en pas net een jaar auto rij. Puur om het feit dat het best wel duur is om auto’s te rijden met meer als 100 pk en zwaarder dan 1000kg in de verzekering als je jonger dan 23 jaar ben en geen mossel tussen je benen hebt. Maar nog maals bedankt voor jullie hulp

                          #18342930
                          warhamstr
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            20 August 2009

                            [quote quote=18342907]Dat las ik inderdaad dat is ook de reden dat ik mij af vroeg of dat mogelijk is om mijn luie 1800 16v daar naar toe afte stellen…

                            [/quote]
                            Je hebt een andere motor, dus nee.

                            #18343027
                            Corsa_GSi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              Warhamstr jouw bovenstaande antwoord is niet correct!

                              Zolang je de motor en het brandstofsysteem aanpast op E85, dan kan je de Z18XE prima op E85 laten lopen, maar dan alleen op die brandstof.
                              Je hebt een benzinepomp nodig met hogere opbrengst, brandstofdrukregelaar, injectoren met een hogere opbrengst, brandstofleidingen die bestand zijn tegen E85.
                              Daarna de auto / ECU laten mappen op E85, dan zou het moeten kunnen werken.
                              Of je echter veel winst haalt is een tweede.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.