E Kadett schutbord restauratie en geometrie wijzigingen!!

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling E Kadett schutbord restauratie en geometrie wijzigingen!!

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 432)
  • Auteur
    Berichten
  • #18059268
    mark
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 June 2004

      je bent goed bezig ben benieuwd naar het rijgedrag straks van de kadett.

      #18059269
      Aapje
        Lid sinds:
        1 January 2009

        Die draagarmen en astra delen komen die nou uit deze donor? :P

        #18059270
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Kan ook niet wachten om er weer in te rijden, hopelijk eind volgende week of de week daarop…

          En de meeste delen zijn inderdaad van die Astra, maar niet de draagarmen. Zijn vooral kleine stukjes carrosserie die ik er uit heb gehaald.

          Gisteren de vloer er in gemaakt, was nog een klotewerk want die van Klokkerholm missen een stukje van de voorkant waar de velsrand aan zit om aan het schutbord vast te maken. Daarnaast is de passing niet echt je van het en last het beduidend rotter dan de originele plaat. Zal de legering wel zijn, wat op zich een goed teken kan zijn voor de kwaliteit van het staal….

          Heb nog twee kokertjes onder de bodem door gelegd, waar de latere Kadetts wel al een balkje hadden lopen. En daardoor kon ik de oude en nieuwe vloer daarbovenop aan elkaar lassen, zodat de naad niet onder de vloer loopt maar daar op….

          Zijn allemaal 80×20 kokertjes in 2mm, dus slechts 4kg per meter, wat niet al te veel gewicht toe zal voegen…

          #18059271
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Zo, vandaag even wat plaatjes op maat geknipt en in de inox gezet en er in gelast. De vloer verder afgelast. De GSI voorbalk er in gezet. Een hele berg steenslag coating er af gehaald in de wielkast ter hoogte van de veer mutsen en eentje er van losgeboord. Toen de geplande afstand naar achter verplaatst en de draagarm, stuurhuis en veerpoot gemonteerd en met de krik op rijhoogte opgekrikt. En dat alles om er achter te komen dat alle berekeningen kloppen en alles mooi vrij loopt, draait en over de hele stuur slag en veer weg doet wat het moet doen. Vond het wel ontzetten gaaf om dat te zien hoe mooi dat allemaal past!

            #18059168
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              En weer een half dagje verder, veerpoot mutsen los en eentje al weer vast op de nieuwe plek. Dingen even goed ontroest op de naden, want dat was niet best! Verder de GSI balk voorin er op gelast, de GSI A-stijl verstevigingen er op, en nog wat plaatjes hier en daar….








              #18059272
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Voor wie ook denkt ik koop eventjes zo’n nieuw vloertje, wil er toch even bij zeggen dat er wat kanttekeningen aan zijn. Het is heel fijn dat er geen gaten in zitten voor de rubber doppen, want die laat ik bij mij weg. En het past mooi. Het last een beetje spetterig, maar daar valt mee te leven. Het vervelendste is dat de voorkant niet compleet doorloopt. Ik miste de rand om hem aan het schutbord vast te zetten. Die plaatjes op de site van Klokkerholm zijn ook te slecht om goed te kunnen zien wat je nou krijgt. Ik raad dus aan om even bij Leidinger Tuning in Duitsland op de site te kijken, want die verkopen ook Klokkerholm panelen en daar staan wel betere foto’s bij.

                Hier het probleem wat ik bedoel:

                Het koste nog best veel werk om dat stukje te maken, want het moet eerst haaks naar beneden lopen om op de onderkant schutbord aan te sluiten en vast gelast te kunnen worden, en dan naar achteren om op de vloer uit te komen, terwijl aan de zijkant het op de langsligger moet uitkomen. De hoek daartussen moet dus in een soort bolling geklopt worden…

                #18059273
                mark
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Dat is idd wel naadje idd , als je een vloerdeel besteld en een belangrijkdeel te kort komt. Maar begint goed te vorderen je schiet lekker op :thumbup

                  #18059267
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Ja, die hobby club waar ik het klusje doe wordt beheerd door gepensioneerde monteurs en carrosseriebouwers en de een na de andere komt me vertellen dat ze verbaasd zijn over hoe snel het gaat. Meeste hobbyisten trekken vele maanden of zelfs jaren uit voor zo iets…

                    Toch probeer ik niet de kantjes er van af te lopen, moet allemaal wel een tijdje mooi blijven straks en niet binnen twee tellen wegrotten. Morgen ga ik bij een carrosseriebouwer langs om wat advies in te winnen en wat twee componenten spul te kopen om alles af te werken. Die gasten weten wel hoe het moet, heb al veel advies gehad en veel werk van ze gezien over de jaren heen en komt geen spatje roest op.

                    #18059274
                    mark
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Ja als je er eenmaal meebezig bent en je kan lekker doorgaan en je hebt de spullen , heerlijk toch

                      #18059275
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Ja, respect hoor voor Trabi en Patje dat ze dat zonder brug doen, en Patje zelfs met gasloos MIG!! Heb het maar wat luxe, alleen staat wel dikke tijdsdruk op. Wil er ook zo min mogelijk vrije dagen voor kwijt, dus werk nu twee á drie daagjes er aan per week en dat haal ik dan weer in (kan gelukkig met mijn werk)

                        #18059276
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          Zo, vanmiddag even bij onze carrosseriebouwer geweest en wat mooi spul meegekregen, onder andere soepele nadenkit van 3M. Dat schijnt beter te zijn dan strijkkit omdat het veerkrachtiger is en dus niet zo snel scheurt. Dan heb ik ook nog een doosje twee componenten anti steenslag besteld met een spuitpistool. Dat spul geeft een beetje gebubbeld uiterlijk en wordt door fabrikanten veel op dorpels gespoten. Het kan op blank metaal en behoeft geen verdere afwerking. Het zit in een zakje met twee delen gescheiden en die kun je zonder te knoeien in het zakje samen voegen en door elkaar gneden en met dat pistool zo uit het zakje op de auto spuiten. Het werkt ook als geluiddemping en geeft een veerkrachtige, niet kleverige stevige laag. Dit ga ik ook inwendig in de auto toepassen in plaats van bitumen, want daar kruipt alleen maar vocht onder.

                          Verder nog een silocone carbide schijfje meegenomen, daarmee kun je met een boormachine met schuurschijfhouder zo alle lak er af poetsen, zonder het metaal al te veel te verslijpen.

                          En nog twee ‘worstjes’ 3M strijkkit mee gekregen ook…

                          Hij heeft ook super mooie profi holle ruimte wax die je met pistool aanbrengt en dat is volgens hem een hele klasse beter als Tectyl ML. Die ga ik bij hem op de brug als alles klaar is even in alle holle ruimtes spuiten.

                          Mooi spul allemaal, maar zal in een later stadium nog wel alle details posten van welke producten het precies zijn…

                          #18059277
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Dit spul:
                            http://catalogue.3m.eu/en_eu/eu-aad/Sealers/3M_Sprayable_Sealer/Two_Part_Sprayable_Sealer/Two_Part_Sprayable_Sealer~08800″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                            Is dus wat de profs gebruiken voor in wielkasten en bodems, zelfs de binnenkant van de bodem, omdat het ook geluiddempend is, maar er absoluut geen vocht onder kan kruipen.

                            Spul is in een half uurtje droog om al over te spuiten, kan zo op kaal metaal en is zeer sterk en toch veerkrachtig (springt er niet af met steenslag) Dit maakt afwerken dus kinderspel!! Zakje heeft twee ‘afdelingen’ die je van buitenaf samen kunt voegen in door elkaar kan kneden, dan zet je het op het pistool en de tuit op het zakje spuit het spul er uit, dus je hoeft zelfs je pistool achteraf niet te reinigen!

                            Ben benieuwd! king:

                            #18059278
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              #18059279
                              Fearless
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                9 January 2005

                                Dat spul heb ik voor mn sedan in het zwart. 3m steenslagcoating voor zon pistool. Echt wonderspul, bedekt ook de lassen zeer goed:mrgreen:

                                #18059280
                                Christian-tsx
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 May 2008

                                  inderdaad erg mooi spul. ik heb het van Teroson, en je kunt het in een paar kleuren krijgen. ik zet het altijd eerst 2x in de menie, en daarna steenslagcoating

                                  #18059281
                                  mark
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    bij welke zaak halen jullie dat dan of liever online shop?

                                    #18059282
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      Ik heb zo mijn bedenkingen of jullie spul het zelfde is, want waar ik het over heb is twee componenten heh! Geen bitumen, geen rubber!!

                                      #18059283
                                      Christian-tsx
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        25 May 2008

                                        klopt, ik las het later ook dat je 2k hebt. ik heb 1k, maar dat is ook mooi spul. alleen niet geschikt voor een motorruimte.

                                        #18059284
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          Precies, die 2k is net een iets hardere afwerking als een soort lak, alleen bestand tegen steenslag…

                                          #18059285
                                          Fearless
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            9 January 2005

                                            Kzou nie weten wat het is…tis van 3m. Ik doe er altijd dorpels mee spuiten, kun je nog aardig dik er op zetten. En vervolgens de gewone lak er overheen.
                                            Ook die structuur er in en het blijft wat elastisch. Dus spat er niet zomaar af. en omdat je het dik weg kan spuiten is het ideaal in bepaalde hoekjes waar je normaal niet zomaar bij kunt. En je lassen hoef je niet extreem netjes af te werken want die spuit je zo dik over dat je ze toch niet meer weer ziet :thumbup Ik ga heel mn sedan er mee doen, van onder en van buiten de onderste rand. Scheelt ook een weer wat geluid in de auto

                                            je bent iiglekker bezig, lijkt wel alsof je heel de carroserie in maatvoering bestudeerd hebt :thumbup

                                            #18059286
                                            Vinci
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 August 2009

                                              @Fearless wrote:

                                              Kzou nie weten wat het is…tis van 3m. Ik doe er altijd dorpels mee spuiten, kun je nog aardig dik er op zetten. En vervolgens de gewone lak er overheen.
                                              Ook die structuur er in en het blijft wat elastisch. Dus spat er niet zomaar af. en omdat je het dik weg kan spuiten is het ideaal in bepaalde hoekjes waar je normaal niet zomaar bij kunt. En je lassen hoef je niet extreem netjes af te werken want die spuit je zo dik over dat je ze toch niet meer weer ziet :thumbup Ik ga heel mn sedan er mee doen, van onder en van buiten de onderste rand. Scheelt ook een weer wat geluid in de auto

                                              je bent iiglekker bezig, lijkt wel alsof je heel de carroserie in maatvoering bestudeerd hebt :thumbup

                                              Lijkt wel op wat ik bedoel zoals je het omschrijft. Wat ik bedoel zit in elk geval in zakjes met een tuit er aan om het te spuiten met het speciale pistool, en die zakjes zijn twee-delig en die twee kun je bij mekaar kneden en dan is het binnen een half uur verwerken, anders is het in het zakje gewoon hard. Droogt (zoals bij 2K altijd is) niet aan de lucht…

                                              Ga er ook grote delen mee doen, schutbord van twee kanten, vloer van twee kanten en groten delen van de binnenkant van de motorruimte. Voordeel is dat er niet zomaar vocht onder kruipt, dus ook op de vloer intern erg handig in plaats van bitumen matjes. En het is rete slijtvast en je kan er zowat met een hamer op slaan, spat er niet af inderdaad.

                                              Morgen weer verder, hoop laatste dingen lassen, beetje strak maken, lasprimeren en dan is hij klaar voor de 3M coating. Daarna ga ik de motorruimte nog weer rood spuiten. Bodem misschien even mat zwart spuiten, zodat het weer een beetje als één geheel smoelt, maar gaat geen bitumen meer op! Bitumen is voor daken, niet voor auto’s!!! :swear

                                              En ja, heb maanden lang super veel uit zitten pluizen en spreadsheets gemaakt, berekeningen en metingen om te bepalen waar het naar toe moet om wat verbeteringen te krijgen in deze auto. Het wordt nooit een Ferrari, maar ik vind het wel leuk om er alles aan te doen om met zo veel mogelijk origineel materiaal het rijgedrag te verbeteren. Met bepaalde aanpassingen zijn weer andere noodzakelijk alleen, dus is bij elkaar best een project als je alleen dat al zou willen aanpakken, maar verbetering is snel gemaakt. Vergeet niet dat er destijds heel andere overwegingen waren om deze auto’s deze geometrie te geven. Er was maar een handje vol van deze auto’s (zeker in het begin) met stuurbekrachtiging uitgerust, en het ontwerp is door de jaren heen nagenoeg het zelfde gebleven qua geometrie. Meer caster is bijvoorbeeld heel gunstig voor een betere wegligging in bochten, maar hij gaat er wel behoorlijk zwaarder van sturen. Bij modernere auto’s is daarom alleen al stuurbekrachtiging standaard op alle modellen aanwezig. Ze kunnen eigenlijk niet anders, anders krijg je hem niet eens van zijn parkeerplek af. Ik heb er stuurbekrachtiging in zitten en daarom is meer caster voor mijn Kadett geen probleem. Alleen meer caster betekent ook tevens dat de stuurkogels naar achteren komen, en al snel tegen het stuurhuis en carrosserie aan gaan lopen. Dat heb ik kunnen voorkomen door de stuur armen in te korten en dat had tevens als voordeel dat hij sneller en dus direkter gaat sturen. Alleen moest daarom wel de maximale slag van het stuurhuis begrenst gaan worden. Dat heb ik inmiddels ook klaar.

                                              Ook het verlagen van de stuurarmen levert dikker verbeteringen op, want zeker als je een Kadett verlaagt staan je stuurstangen sterk in een V-stand omhoog. Ideaal gezien horen deze licht omlaag te wijzen, zodat bij inveren de lengte van de stangen zo min mogelijk wordt beinvloed. Bij een standaard verlaagde Kadett zul je dus bij een hobbel in een bocht sneller de controle verliezen, omdat je bump-steer gaat krijgen, simpel gezegd gaat het wiel wat de hobbel moet verteren tevens sturen!! Dan krijg je dus banden wrijving en weg is de grip! Ik vind dit best wel een kwalijke ontwerpfout in de Kadett! Zelfs een niet verlaagde Kadett heeft al dat de stuurstangen omhoog lopen naar de stuurkogels toe.

                                              Heb eind vorige week nog even wat meer werk gemaakt van het optimaliseren en verstevigen van de stoel bevestigingen van mijn Astra G interieur, want er was erg weinig vlees in de super dunwandige koker die dwars over de bodem onder de stoelen door loopt, dus heb daar wat dikker materiaal op gelast en er lasmoeren onder gelast. Nu passen de stoelen werkelijk subliem er in en is de positie van de stoelen ook optimaal, zodat ik ook goed bij de afstel knoppen kan komen. Was wel vreselijk veel meer werk dan ik had ingeschat, acht bevestigingen optimaliseren! Ach ja, straks is het genieten geblazen!

                                              Heb nog wat RVS in 1mm gekocht om nieuwe spatschermen te maken voor de 288mm schijfremmen. En nog wat om een nettere bevestiging te maken voor de schakelpook. En heb wat uitlaat meuk gekocht van Simons omdat ik de uitlaat toch wat aan zal moeten passen door de modificaties. Had het graag door Andre laten doen, maar kan er helaas niet mee naar hem toe rijden, dus ga het maar zelf doen. Is ook wel weer een uitdaging! Heb in ieder geval RVS draad gekocht voor de MIG en een fles Argon.

                                              #18059287
                                              trashmetal
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                1 February 2007

                                                :wors zelfs hele studie aan vooraf gegaan :thumbup

                                                #18059288
                                                blue-mission
                                                  Lid sinds:
                                                  27 July 2010

                                                  ben benieuwt naar je bevinden met rvs lassen met mig,
                                                  heb zelf ook rvs en alu draad liggen voor mn mig apparaat,
                                                  maar moet eerst mn menggas flesje oplassen aan de manta. king:

                                                  #18059289
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    Ben ook erg benieuwd hoe het RVS lassen gaat!

                                                    Weer een dagje achter de rug, en 3M meuk besteld (is wel duur!!) Twee doosjes met de grote zakken zes stuks besteld en een pistool..

                                                    Heb wederom niet te gek veel foto’s vanwege de tijdsdruk helaas, maar toch af en toe even een plaatje geschoten…

                                                    Plaatjes weer op de kokers gelast:

                                                    En even nog ter illustratie de achterste motorsteun:

                                                    En heb nog wat met RVS zitten spelen, ook in de auto de steun voor de schakelpook uit RVS gemaakt…

                                                    Toen de garage al dicht was en iemand toch besloot nog even te blijven heb ik nog even zitten passen met mijn zelfbouw koplampen:

                                                    Het laswerk is nu nagenoeg klaar, alleen nog alles strak maken (geen plamuur hoor, alleen slijpen, ontvetten en wat primer er op voor de 3M coating) Nog een weekje denk ik en dan kunnen we hopelijk rijden!

                                                    #18059290
                                                    anoniem
                                                      Lid sinds:
                                                      30 June 2004

                                                      @Vinci wrote:

                                                      Ja, respect hoor voor Trabi en Patje dat ze dat zonder brug doen, en Patje zelfs met gasloos MIG!! Heb het maar wat luxe, alleen staat wel dikke tijdsdruk op. Wil er ook zo min mogelijk vrije dagen voor kwijt, dus werk nu twee á drie daagjes er aan per week en dat haal ik dan weer in (kan gelukkig met mijn werk)

                                                      Ik neem er ook heel ruim de tijd er voor, dus zo bijzonder is dat niet hoor.
                                                      En ook gasloos mig werkt perfect alleen het spettert iets meer.
                                                      maar je schiet lekker op, je moet m gauw maar even showen hier,als ik meer tijd had gehad was ik zelf ff komen kijken!
                                                      Maar heb helemaal geen tijd helaas, project champ ligt ook al weken stil :swear

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 432)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.