E Kadett schutbord restauratie en geometrie wijzigingen!!

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling E Kadett schutbord restauratie en geometrie wijzigingen!!

25 berichten aan het bekijken - 351 tot 375 (van in totaal 432)
  • Auteur
    Berichten
  • #18059516
    Vinci
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2009

      Dat is zeker de meest abrupte wisseling, en wellicht de grootste kracht omdat de inertie van de in het rubber opgeslagen kracht er in één ruk even bij komt. De motor kantelt eerst naar achter met gas geven en beweegt dan als je gas los laat vanuit die uiterste stand naar de uiterste stand naar voren. Maar goed, de drie steunen redden het al en deze steun komt er bij, dus verdeelt de kracht alleen maar beter over het geheel gezien.

      Tja, als je echt extreem wilt gaan met je auto kan je de zelfde constructie nog verdubbelen ook, las je nog zon steun aan de veerpootbrug aan de distributie kant en je kan ook nog de toplagers van extra draadeinden voorzien om die de kracht ook beter op te laten vangen. Is met niet al te veel inventiviteit nog veel dikker uit te voeren. En dan nog blijft de trilling en geluidstoename in de koets zeer beperkt en de belasting ook veel mooier verdeeld.

      #18059517
      Mr. Bone
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 September 2009

        Het is zeker een mooi hulpmiddel. Ik vind die veerpootbrug ook zeer apart. Is een keer wat anders als altijd maar een ronde.

        :thumb

        #18059518
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          @Mr. Bone wrote:

          Trouwens leuke combi dat blauw/rood van je klepdeksel en L-etje, ;)
          Waar heb ik dat toch eerder gezien, :hmmz

          :jerry

          Hier denk ik?
          http://forum.astragsi.nl/viewtopic.php?t=10682&start=34″ onclick=”window.open(this.href);return false;

          #18059519
          Mr. Bone
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 September 2009

            Hahaha. Nee, ik bedoelde me eigen motor in het filmpje 2 poste hiervoor op de bank.

            Deze dus:

            Ex motor moet ik eigenlijk zeggen. Hij is inmiddels verkocht en uitgebouwd om plaats te maken voor een LET!

            #18059520
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Ah juist, ja grote overeenkomst, blauwe kleppendeksel, rode SFI vervanger. Ik vind het wel mooi er bij passen dat blauw. Die van mij was al zo gespoten, en het blijft enorm mooi er op zitten ook, is echt zeer goed gespoten. De kleur van de mijne is alleen iets anders, daarom dacht ik dat je die andere bedoelde. Toen ik dit blok kocht dacht ik even dat het die was, maar helaas. Volgens mij had die een nieuw onderblok gekregen, of in elk geval iets met nieuwe zuigers er in. Is wel een gaaf topic, die gast had wel heel veel pech gehad in de aanvang, lekke koppakking, enorm olieverbruik en zo na revisie. Is wel na een hoop gezeik weer goed gekomen gelukkig. Ik ben daarom altijd een beetje huiverig voor revisie, omdat het zo precies moet allemaal, een klein foutje kan grote gevolgen hebben. Ik lees in elk geval vaker van die topics waarin alles heel goed aangepakt lijkt en toch gruwelijk mis gaat. En als je dan ziet wat een geld er in zit is dat toch wel effe schrikken!

              #18059521
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Ben weer met een ideetje bezig, niet zelf bedacht, maar wel degelijk nog een brug om over te steken met de Kadett, want als er een ding is wat nog niet deugt is het wel de rol-as. In het Engels “roll center” genaamd.

                Hier staat het fenomeen eigenlijk heel goed beschreven:
                http://www.meganracing.com/tech/faqs.asp?id=106&subject=Suspension” onclick=”window.open(this.href);return false;:

                En er zijn aftermarket oplossingen voor vele auto’s te koop, ‘roll center adjusters’ genaamd.

                Hier een voorbeeld:

                Het geen wat me nog het meest bezigt is veiligheid. De foto hierboven geeft me heel sterke twijfels over de stevigheid, zeker met remmen. Zou er de voorkeur aan geven om bijvoorbeeld een omgekeerde fuseekogel toe te passen, en de draagarm aan het uiteinde wijzigen naar een dergelijk gat als nu in de fusee en op de armen zit waar de stuurkogels in gaan.

                Of de hele veerpoten wisselen inclusief fusees voor een type met klem kogel constructie zoals:

                In Engeland heeft iemand ook dit gemaakt:

                Alleen heb ik daarbij zo mijn twijfels over de stevigheid en voor zover ik kan zien heeft het nauwelijks effect, zie nauwelijks verschil met de kogeldiepte ten opzichte van standaard fuseekogels.

                Nu ik met 16 inch rij is er zat ruimte om de draagarmen te verlagen zodat ze op z’n minst vlak komen te staan, en dan zou de zijwaardse-rol weerstand enorm moeten toenemen, zonder dat de vering verder verstijfd hoeft te worden.

                #18059522
                L douma
                  Lid sinds:
                  25 January 2013

                  ik denk toch dat de 2e foto mij het beste lijkt.
                  er komt best wat kracht op helemaal met zo n motorblok.
                  en je heb grotere velgen dus veel meer kracht met remmen.

                  #18059523
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Ja, met remmen denk ik nog wel meer dan met optrekken. Die tweede foto is een honda fusee uit de negentiger jaren, erg mooie fusee en wat kogel betreft kun je er makkelijkbeen hoop aan tweaken…

                    #18059524
                    L douma
                      Lid sinds:
                      25 January 2013

                      ja ik zou toch voor de 2e optie gaan on zoiets te doen.
                      het is wel een mooi motorblok trouwens. mooi blauw.

                      #18059525
                      L douma
                        Lid sinds:
                        25 January 2013

                        het spruitstuk is ook mooier dan dat die in die andere kadett licht.
                        het heeft wel wat.

                        #18059526
                        Boskje
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 June 2011

                          Bij Renault cup clio’s werd het subframe aangepast zodat de draagarm weer onder de goede hoek kwam.

                          #18059527
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            @Boskje wrote:

                            Bij Renault cup clio’s werd het subframe aangepast zodat de draagarm weer onder de goede hoek kwam.

                            Ik heb daar naar zitten kijken bij de Kadett, maar dan had ik de schutbord reparatie beter anders kunnen uitvoeren. Als je namelijk je gehele draagarm ophanging wilt verhogen dan zit je bodemplaat in de weg. En als je enkel het voorste punt doet verandert de voorwaardse rol weerstand van de nu aanwezige 15% naar hooguit 5% en ideaal gezien zou dat al 25% moeten zijn. Dus dan heb je een beetje voordeel in ruil voor een gigantisch nadeel. Beetje het zelfde effect als blindelings verlagen….

                            Andere fusee zou het mooist zijn!

                            #18059528
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              #18059529
                              Boskje
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                26 June 2011

                                Ik snap het van jou probleem, maar ik meende (topic niet na gelezen) dat jij er een astra subframe onder had. Dom

                                #18059530
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  Oh, maakt niet uit, zo gaat dat met ideeen, onderweg wijzigt er nog wel eens wat, want het moet wel realiseerbaar blijven. Je moet niet meer op je vork nemen dan je kan kauwen heh…

                                  Er is wel wat handel te krijgen en dingen die gemaakt worden die het probleem ook oplossen, alleen zoals hier boven vind ik sommige dingen wat te link…

                                  http://superfwd.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;
                                  http://superfwd.com/category/parts” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                  En er worden dergelijke constructies ook voor minder aangeboden, maar deze onderdelen schijnen wel race goedgekeurd te zijn in Engeland. Deze onderdelen zijn al veel betaalbaarder dan die naven hier boven (uiteraard!) En zoals je ziet hebben ze hele nette uniballs voor de Astra F en helemaal voor de Corsa. Deze kogels zijn door Lotus ontworpen en brengen verlaagde auto’s weer netjes binnen de benodigde specs.

                                  Ga hier alleen niks van op mijn straat auto zetten, want de disclaimer zegt al dat het enkel voor de motorsport is. Als je dit er dus op zet en je verliest een wiel op de snelweg heb je wel wat uit te leggen…

                                  #18059531
                                  giuliettaevo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 November 2006

                                    Bij mijn Alfa is het rolcentre voor ook een probleem. Dat ligt bij een beetje verlagen al onder de grond.. :( En dan staan de draagarmen zowat onder ee hoek van 30 graden naar boven te wijzen.

                                    Origineel steekt mijn fuseekogel van bovenaf in het fusee en ‘hangt’ de auto aan de draagarm (geen veerpoten voor, dubbele draagarmen). Ik heb nu het gat in het fusee groter geboord en daar speciaal gedraaide bussen ingeperst waardoor de conus andersom is komen te zitten. Nu past er een fuseekogel in vanaf de andere kant. Wel heb ik ook het type fuseekogel gewijzigd naar eentje die origineel op die manier belast wordt. In de nieuwe situatie ‘hangt’ de auto namelijk aan de fuseekogel i.p.v. dat hij er op drukt, de belasting is dus precies de andere kant op en een originele fuseekogel zou dit niet lang volhouden. zelfbouw draagarmen maken het af.


                                    #18059532
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      Gaaf! Lijkt trouwens wel zo’n honda fuseekogel die je er nu op hebt zitten. Ben de laatste dagen behoorlijk veel over een oplossing aan het nadenken, maar kom er nog iet uit. Het is best ingewikkeld om zo iets opgelost te krijgen zonder de veiligheid te ondermijnen.

                                      Ik heb zitten kijken naar M30 rosejoints, want de krachten nemen als je van de fusee vandaan rekent exponentieel toe. Dus als je in de fusee identiek begint als een standaard pin uit een kogel en je gaat in de zelfde lijn conisch door dan kom je wel aan M30 wil je dus die stevigheid zo’n beetje behouden.

                                      Heb ze zien staan voor onder de 30 euro die meer dan 26 ton aan kunnen, dus dat zou wel sterk genoeg moeten zijn. Dan een kwestie van een plaat maken die op de originele punten vast kan op de draagarm met daar op een blok gelast met M30x2 draad er in getapt. En dan komt het lastigste, een pin laten maken van gehard staal die exact de maatvoering hanteert van de fuseekogel pin en aan de andere kant M30 draad. Zo’n constructie zou ik wel mee durven rijden…

                                      #18059533
                                      giuliettaevo
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        5 November 2006

                                        Dat lijkt mij wel heel overdreven sterk… Zelfs op rallyauto’s zitten ze volgens mij niet in zo’n soort maten.

                                        Mijn nieuwe fuseekogel is van een Volvo 140 serie. ;) Honda heeft veerpoten en zo’n kogel is niet geschikt voor mijn auto. Bij een auto met veerpoten ‘hangt’het gewicht van de auto op de bovenkant van de veerpoot en aangezien de veerpoot aan het fusee vastgeschroefd zit wordt er geen kogel belast met dat gewicht. De draagarmen zijn daar vel meer om het wiel op zijn plek te houden. Bij een as met dubbele draagarmen ‘hangt’het gewicht van de auto op een of beide draagarmen en belast je de kogel dus veel zwaarder.

                                        Ik gebruik liever originele fuseekogels als uniballs/lagers. Aangezien mijn auto een straatauto blijft vind ik dat wat fijner. Zit er tenminste enige bescherming tegen de elementen omheen. Bovendien zijn de fuseekogels voor deze toepassing bedoeld en een stangkop is dat niet, die hoort in een andere richting belast te worden als op mijn auto.

                                        In jouw geval is het makkelijker denk ik. Het gewicht leunt op de veerpoot dus de draagrm hoeft enkel het wiel op de juiste plek te houden in de wielkast. Dus trek en duwbewegingen met remmen, optrekken en sturen en dan nog stootbelastingen van dingen waar je overheen rijdt e.d. Op die superfwd site zie je ook de custom ophangingsset met de uniballs en die zijn allemaal niet zo overdreven in grootte. ;)

                                        #18059534
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          Klopt, de bal is dan overdreven sterk, alleen waar het om gaat is de pin. Die moet dik en dan ga je het niet redden met M20 om die te huisvesten. Dat is meer het probleem. Je moet niet uit gaan meer van een standaard kogel, zodra je hem gaat verlengen krijg je kracht maal arm, en die kracht komt voornamelijk op de pin, niet zo zeer de kogel…

                                          Ik heb in Engeland contact nu met een voormalig engineer van Rolls Royce en die heeft nog mogelijkheden voor het harden van staal en constructieve berekening. Die vent maakt ook nog versnellingsbak tandwielen en zo, echt een übervakman, dus wacht even af nog waar hij mee komt.

                                          #18059535
                                          giuliettaevo
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 November 2006

                                            Die redenering klopt volgens mij niet helemaal… ik snap wel wat je bedoelt, vooral als je kijkt naar die 1e foto met die verlengpin. Die pin wordt belast op het gedeelte waar hij in het fusee komt doordat de arm groter wordt, immers kogel zit er verder vandaan. Daar ga je weinig aan veranderen aangezien je gelimiteerd bent aan de grootte van het gat in het fusee tenzij je het deel er aan vastlast.

                                            Maar in feite ga je de belasting op het aansluitpunt van de kogel zelfs verkleinen als je verder naar buiten gaat, je maakt dan de arm naar het centre van het wiel namelijk groter waardoor er minder kracht uitgeoefend hoeft te worden. ;)

                                            mooiste oplossing is het fuseestuk aanpassen door de bevestiging van de onderste kogel verder omlaag te brengen.

                                            #18059536
                                            Vinci
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 August 2009

                                              Ja, dat zou het mooiste zijn, alleen schijnt het materiaal van de naaf snel bros te worden rond lassen, zelfs met lasdraad wat daar nog het meest geschikt voor is. Nou is dat ook informatie die ik van internet heb, dus geen idee, maar volgens mij klopt het wel, want het is gesmeed materiaal, dus in feite samengedrukt gietstaal…

                                              Ik moet je ook heel eerlijk zeggen dat ik met het punt waar de pin door de naaf steekt nog het meest moeite heb, ook al zou de pin op M30 eindigen, dit punt krijgt dan nog gigantisch veel kracht te verteren, en voor zover ik kan bedenken net zo goed (of zelfs erger) de kracht maal arm….

                                              #18059537
                                              Vinci
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 August 2009

                                                @giuliettaevo wrote:

                                                In jouw geval is het makkelijker denk ik. Het gewicht leunt op de veerpoot dus de draagrm hoeft enkel het wiel op de juiste plek te houden in de wielkast. Dus trek en duwbewegingen met remmen, optrekken en sturen en dan nog stootbelastingen van dingen waar je overheen rijdt e.d. Op die superfwd site zie je ook de custom ophangingsset met de uniballs en die zijn allemaal niet zo overdreven in grootte. ;)

                                                Hier heb ik toch nog wel vraagtekens bij hoor, is het niet dat met remmen bijvoorbeeld het gewicht van de auto over de lengte heen en vertraging zich enorm vermenigvuldigt? Ik meen van wel namelijk, dus is die kracht vele malen groter dan de statische kracht van het hangen/steunen aan/op de kogel(s)….

                                                #18059538
                                                Vinci
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 August 2009

                                                  Hier gaan je haren overigens pas echt van overeind staan:

                                                  http://www.nissansilvia.com/forums/index.php?showtopic=412505″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                  Wel heel interessant!

                                                  #18059539
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    Zo iets heb ik ook aan gedacht om te maken:

                                                    En dan een kogel als deze:

                                                    En dat blokje met een aangepaste bout vast zetten door het gat heen, waarbij de helften er van ook nog worden geklemd door de bouten van de flens op de kogel. En dan de draagarm voorzien van een plaat met conisch gat.

                                                    Waar had jij die bus trouwens vandaan om het gat ‘om te keren’??

                                                    #18059540
                                                    giuliettaevo
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      5 November 2006

                                                      Laten draaien met de Volvo fuseekogel als voorbeeld. ;)

                                                      Dat van die krachten die tijdens remmen e.d. groter zijn als statisch dat klopt, alleen zijn dat krachten die je in beide gevallen hebt terwijl je dus bij en veerpoot die ‘hang’krachten niet hebt. De kogel wordt daardoor in zijn totaal minder zwaar belast. Mijn Volvo kogel is ook een stuk lomper als de kogel van een willekeurige fwd.

                                                      Dat laatste idee zie ik nog wel iets in. maar ik zou dan wat extra ‘vlees’ aan het fuseestuk lassen. Goede lasser kan dat gietstaal wel lassen. Juiste elektrodes gebruiken en gecontroleerd afkoelen en het zou goed moeten komen.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 351 tot 375 (van in totaal 432)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.