Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › E Kadett schutbord restauratie en geometrie wijzigingen!!
- Dit onderwerp bevat 431 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 december 2021om 22:41 door mark82.
-
AuteurBerichten
-
23 augustus 2012 om 20:07 #17251631
Het grote project is begonnen. Op het menu staan:
1. Schutbord restauratie
2. Geometrie wijzigen
3. Motorsteunen wijzigingen
4. Verstevigingen hier en daar aanbrengen.Vandaag is de motor er uit gekomen, dat was het makkelijkste deel. Helaas was de brug die voor mij gepland stond nog niet vrij omdat er iemand uit liep met zijn restauratie, gelukkig was er nog een andere brug beschikbaar. Maar moest dus de auto nog rollend houden. Hoop dat ik morgen op de besproken brug verder kan.
Er zijn nog wat kleine roestplekjes die ik voorlopig even ga herstellen met wat stukjes plaatwerk.
Heb in andere topics al een beetje uitgeweid over de dingen die gepland staan, maar zal ze nog even op een rijtje zetten:
1. Schutbord vervangen.
Onderkant schutbord is van binnen uit doorgeroest en daardoor zitten de steunen naar voren toe niet meer goed vast. Het was nog niet merkbaar met rijden, enkel een rammelend geluidje verklapte dat er iets niet in orde was.2. Geometrie wijzigen.
De Kadett is een auto uit een tijdperk waarin stuurbekrachtiging nog verre van standaard was. Daardoor hebben de ontwerpers een geometrie gekozen die vooral toegespitst is op licht stuurgedrag. Modernere auto’s hebben een geometrie die veel betere wegligging heeft, doordat dat nadeel niet meer bestaat. Alle modellen hebben stuurbekrachtiging. Een moderne auto zou amper bestuurbaar zijn zonder. Wat voornamelijk hiervoor zorgt is de fuseelangshelling (caster/castor in het engels). Bij de Kadett is deze ongeveer 1,5 graad. Bij een modernere auto veel meer, een new mini bijvoorbeeld heet 4,5 graad en een honda type R zelfs 7 graden! Die laatste is dan ook een auto waarover mensen zeer positief zijn wat het stuurgedrag betreft. Een Kadett kun je uitrusten met een schroefset en dan kun je een excentrisch toplager pakken om deze hoek te vergroten. Alleen is zo iets kostbaar, en deze optie hou ik nog even in mijn achterhoofd. Mijn Kadett heeft roest onder de veerpoot mutsen, dus die ging ik er toch al af boren. Deze worden daarna op een betere positie terug geplaatst. Naar achter en de hoek wordt gewijzigd, zodat het toplager weer mooi in lijn staat met de denkbeeldige as waarin de veerpoot draait. En dan zijn we op het onderwerp veerpoot beland. Daar heb ik ook plannen voor. De armen waar de stuurkogels aan vast zitten ga ik verlagen en verkorten. Dat eerste om het effect genaamd ‘bump-steer’ tegen te gaan, want bij de Kadett staan de spoorstangen niet vlak, wat wel zou moeten. En dat eerste om het stuurgedrag sneller te maken, waardoor een veel directer stuurgedrag zal ontstaan. Daarbij moet wel de uitslag van het stuurhuis beperkt gaan worden met twee halve maantjes. Ook de hoek vaaronder de stuur armen op de veerpoten staan gaat een tikje gewijzigd worden om dynamisch toespoor te wijzigen. Zodat de Ackerman hoek vergroot wordt, dit om banden wrijving in bochten te minimaliseren, en dus de grip en dus bochtengedrag te verbeteren. De stuur armen verkorten is ook een noodzaak die ontstaat door de caster hoek te vergroten, omdat de spoorstangen anders het stuurhuis gaan raken. Dit beperkt sowieso al de mogelijkheid tot het vergroten van de hoek tot op zeker hoogte. Hier moet alles dus uitermate precies worden uitgekiend.3. Motorsteunen wijzigen.
Twee om precies te zijn, want die aan de distributie kant in een Kadett is gewoon ronduit ruk, en die aan de achterkant kan ook wel verbetering gebruiken. Het plan is om deze steunen van de Astra F te pakken en het chassis daarop aan te passen. Dit is ingrijpender dan het misschien lijkt. In de foto’s hieronder zal je opvallen dat de motorsteunen gemonteerd zitten. Die heb ik bewist terug geplaatst, want ik ga een frame maken om de posities van de gaten op het blok en de bak te ‘simuleren’. Als die af is kan ik dus lekker slijpen en lassen om de nieuwe steunen in positie te brengen tegen het frame aan zodat het weer gaat kloppen met de originele posities op de motor en bak. Slim heh?? ;)4. Verstevigingen.
Het plan is om in de voorste onderste dwarsbalk waar de radiateur op staat twee plaatjes op de onderkant te gaan lassen waarin ik M12 lasmoeren ga onderbrengen. Dan komen er op de steunen vanaf het onderkant schutbord naar de voorste draagarm scharnierpunten ook M12 lasmoeren. Deze worden later gebruikt om wat buizen op te schroeven zoals we al bij Adriaan z’n D Kadett al eens eerder hebben gezien. Dit kan de E Kadett namelijk ook zeer goed gebruiken. Dan ga ik tussen de steunen voor de draagarmen ook nog een balkje lassen, waarop het motor steun rubber komt te staan voor de achterste baksteun. Deze gaat wel in de weg zitten voor de stabilisatiestang en delen van de oude motorsteun bevestiging en schutbord. Dit pas ik aan door dat deel weg te slijpen en op de zetbank een box constructie te vouwen die deze plek weer mooi dicht maakt. Verder komt er een voorste dwarsbalk in zoals die in de 16V hoort te zitten, die voor de radiateur langs loopt. De oude stukjes heb ik al losgeboord.Alvast wat foto’s:
23 augustus 2012 om 21:04 #18059243Dit lijken mij wel interessante wijzigingen, ben heel benieuwd hoe het gaat lukken en hoe het resultaat gaat worden. Gaan we volgen :thumb
24 augustus 2012 om 05:03 #18059244He vinci, top dat je de operatie begonnen bent,
ben heel benieuwt of het lukt om de wijzigingen naar je zin te krijgen.ik ga met een beetje geluk morgen beginnen met lassen.
Dus als je nog dingen wilt weten voor het vastlassen, ben je natuurlijk welkom!Succes met de operatie :thumb
24 augustus 2012 om 21:43 #18059245Ik ben benieuwd naar het resultaat
Succes :thumb24 augustus 2012 om 21:55 #18059246Zo, nog een dagje achter de rug. Nog meer spul losgehaald en het onderkantje schutbord ligt er uit. Was een behoorlijke strijd. Heb nu een echte Flinstones auto!! king:
Wat was dat ding verrot zeg! Was ook heel goed te zien dat er al eens aan gelast was, maar echt knoeiwerk!! Gewoon een gat er in geslepen en een plaat op de vloer die heel lelijk gelast was en met wat strijkkit zo op het metaal zat. En dan wel een nieuwe voorste steun er op bakken??!! Ach ja, tijd voor het echte werk dan maar. Moet nog even wat dun plaatwerk scoren ergens, want had op werk alleen maar heel dik spul liggen van 2mm minstens. Heb ook een frame gelast om dus de motorsteun punten op het blok terug te kunnen vinden zodra ik ze ga wijzigen in de Astra F steunen.
Verdere plannen met het schutbord zijn het deel rond de kachel pijpjes en de schakelstan er uit slijpen en van een Astra F schutbord er in lassen. En boven de draagarm steunen zit ook wat roest en daar ga ik nog wat kleine stukken uit halen en vervangen voor nieuw.
25 augustus 2012 om 07:04 #18059247zo, daar word flink gewerkt.
er worden flink wat veranderingen gemaakt, en hoop allemaal in den goede.
zal het hier eens blijven volgen, weer een E kadett die word gered :thumbup :thumbupgroeten.
25 augustus 2012 om 09:26 #18059248die waren wel aan vervanging toe ja !
goed bezig
25 augustus 2012 om 17:32 #18059249@kadett4x4 wrote:
zo, daar word flink gewerkt.
er worden flink wat veranderingen gemaakt, en hoop allemaal in den goede.
zal het hier eens blijven volgen, weer een E kadett die word gered :thumbup :thumbupgroeten.
Ja, heb nu twee dagen er aan gewerkt tot etenstijd en vind het niet tegen vallen hoe ver ik ben gekomen… Maar er staan nog flink wat uitdagingen voor de deur!
@rabbitopc wrote:
die waren wel aan vervanging toe ja !
goed bezig
Ja, ongelooflijk! En dan te bedenken dat er op de brug van onder af nauwelijks iets van te zien was eigenlijk! Zelfs met de kunststof hamer er op zitten rammen en hier en daar geprikt met een schroevendraaier en ging er nergens doorheen… Tot ik de vloer open sleep, toen was het gelijk duidelijk.
Dus als je een rammeltje hoort, niet mee door blijven rijden!!
25 augustus 2012 om 17:49 #18059250hoe ga je het onderste schutbord vervangen zelf van een plaat maken of krijg je dit nog ergens ??
25 augustus 2012 om 20:47 #18059251@opelpower89 wrote:
hoe ga je het onderste schutbord vervangen zelf van een plaat maken of krijg je dit nog ergens ??
Ik was nog een van de gelukkige om hem via Ebay te kunnen kopen voor een zeer lage prijs. Zijn nu nog wel bij Klokkerholm te koop, en ook nog wel in Duitsland, maar dan ben je wel meer dan 200 euro kwijt….
Zal van de week nog wel even een paar plaatjes schieten van de nieuwe delen die er op komen…
25 augustus 2012 om 20:55 #18059252Ik vindt 200 euro anders een best redelijke prijs voor zo’n compleet en redelijk groot stuk plaatwerk met complexe vormen er in. Mooi om te zien dat je het zelf aanpakt en op de enige nette en juiste manier gaat verhelpen zo zouden alle restauraties moeten zijn :thumb
25 augustus 2012 om 21:00 #18059253Zeker, als ik deze niet had gehad dan had ik gewoon die bij Klokkerholm gekocht hoor! En inderdaad hou ik niet van half werk, moet gewoon goed gebeuren zo iets. Dat karretje gaat best rap en dan wil je wel dat de voortrein goed vast zit natuurlijk..
25 augustus 2012 om 21:57 #18059254Daar worden geen halve maatregelen genomen :thumb
25 augustus 2012 om 22:12 #18059255:wors :wors :wors
dat gij dat aandurft
zal dit topic zeker gaan volgen25 augustus 2012 om 22:20 #18059256Vind het ook best een beetje eng hoor, maar heb al wel eerder plaatwerk gedaan en heb mezelf intussen redelijk leren lassen.
Dinsdag nog wat meer dashboard delen eruit slopen en de pedaalbox die wil ook op de een of andere manier nog niet echt los. Heb wel alle moeren er af gehad, maar kon hem nog niet echt los wrikken.
Ook nog even op zoek gaan naar dun plaatwerk om de vloer mee te herstellen, moet denk ik iets van 0.5mm of 0.8mm zijn, hooguit 1mm…. Moet het namelijk wel een beetje in de rondingen kunnen kloppen.
26 augustus 2012 om 09:01 #18059257Mooi projekt zeker leuk om te volgen en veel info waar andere ook wat aan hebben blijf het volgen.
Zal voor 1 mm gaan kan je goed klopen en is nog best sterk ook 0.5 is niks en bijna niet te lassen.
Groeten bas.
26 augustus 2012 om 10:07 #180592580.5 is best te lassen met tig, maar met mig brand je er inderdaad erg snel doorheen…
Zal proberen zo veel mogelijk foto’s te blijven schieten tijdens het werken.
6 september 2012 om 21:56 #18059259Zo, beetje ziek geweest en eindelijk verder nu kunnen gaan met het project… Zitten nu vier volle dagen werk in en heb de volgende zaken klaar:
-Onderkant schutbord er in.
-Veerpoten aangepast en laten stralen en in de grondverf
-Spoorstangen laten stralen en compleet afgelakt
-Vloer plaat op maat geknipt en in vorm geklopt, 1mm dik materiaal voor gepakt
-Distributie zijde motorsteun ophangpunt aangepast, hiervoor de langsligger omgelast met een deel van een Astra F langsligger. Al de Astra F delen compleet losgeboord en ontroest.
-Plaatjes in de voorste dwarsbalk met M12 moeren er in gelast
-Dwarsverbinding gemaakt van stevige kokers, dit is tevens het
-Achterste baksteun punt aangepast om Vectra motorsteun te kunnen gebruikenVerder nog te doen:
-de A-stijl verstevigingen er op lassen, deze zijn wel compleet klaar gestraald en in de INOX spray gezet.
-Voorste hogere dwarsbalk (GSI) er op lassen
-Stuurhuis slag aanpassen
-Vloeren dicht maken
-Bovenste veerkuipen losboren en ontroesten en op de geplande plek terug lassen
-Alles strak maken en spuiten
-Voor-achter versteviginges buizen maken, moet een lichte S-bocht in komen en worden dan per stuk met drie M12 bouten vast gezet, ééntje voor en twee achter…Om maar wat te noemen, want er is nog veel meer te doen….
Heb ook een Eibach pro kit gekocht voor een Astra F, zijn nét iets zwaardere veren. Vond die van de Kadett altijd al veel te slap.
Wil ook de bodem inwendig nog nieuw met bitumen platen beplakken.
Moet ook mijn stoelen nog wat beter bevestigen, plaatsing is nog niet optimaal.
Dan nog een hoop kleine dingetjes, zoals de balg van achter de rembekrachtiger was gescheurd. Lopen zoeken naar zon ding, nergens te krijgen. Dacht ineens waarome een balg?? Ding beweegt helemaal niet! Dus pak er lekker een stuk rubber slang voor wat ik nog heb liggen! king:
Heb erg weinig tijd genomen om foto’s te maken, zal dat nog proberen in te halen, maar ik vind het even belangrijker dat het af komt…
6 september 2012 om 22:03 #18059260Dat begint er weer gelikt uit te zien :thumb
7 september 2012 om 05:09 #18059261Goed bezig.. :thumb
Blijf het ook volgen enja foto`s maken he :ass
7 september 2012 om 21:51 #18059262Ziet er al heel goed uit! :thumb
8 september 2012 om 22:15 #18059263leuk project ik volg m !
9 september 2012 om 19:13 #18059264lekker bezig kerel , ziet er goed uit zo
10 september 2012 om 09:30 #18059265Heb maar twee nieuwe voorste vloer delen ook besteld, is niet de moeite om zelf te kloppen…
11 september 2012 om 22:06 #18059266Zo, even een kijkje genomen en wat spulletjes gebracht bij de club garage…. en wat fotootjes gemaakt van wat dingetjes….
De goodies:
Veerpootjes weer helemaal klaar in de lak:
Armen 38mm naar beneden gezet, 3mm per kant naar binnen om meer dynamisch negatief toespoor te krijgen en 15mm verkort om de stuur slag te versnellen. Voor dat laatste komen dus in het stuurhuis nog begrenzers.Nieuwe Eibach pro kit:
Zal wel ietwat lager gaan liggen:
Nieuwe Klokkerholm vloer:
De nieuwe originele draagarmen, mooi glad gepolijst en in de lak gezet, want het laswerk van die dingen was nogal sputter de spetter….
En dat is tevens de Astra motorsteun gezandstraald en gecoat…Dan is dit nog een plannetje, torsiebalken over de vloer, deze ga ik er onder leggen tot aan de dwarsbalk die onder de stoelen door loopt, aangezien er toch een nieuwe vloer in komt tot daar aan toe kan ik deze balkjes er ook gelijk mooi onder lassen. Worden nog wel met 35mm gaten opgeboord voor ontvochting en van binnen uit gecoat, en dan onder de vloer geproplast van binnen uit. En er komen nog twee korte stukjes vanaf de voorkant, nét achter de draagarmen langs die deze balkjes verbindt met de langsliggers.
Dan nog wat plaatjes van de langsliggers die ik heb opengehaald om delen te kunnen proplassen van binnen uit, en ook gelijk kunnen ontroesten en coaten en de naad naar boven toe die her en der verrot was er uit gehaald, daar komt een strip overheen voorlopig.
Stukje Astra in de langsligger gezet om de motorsteun te kunnen bevestigen….
Hoop dat jullie je vermaken en inspiratie vinden in dit topic! :angel
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.