dyno x20xev ( tegenvaller )

Forumindex Forums Techniek Ecotec dyno x20xev ( tegenvaller )

20 berichten aan het bekijken - 51 tot 70 (van in totaal 70)
  • Auteur
    wim-v6
    Deelnemer

@Unlimited Tuning wrote:

-Het verlies ten opzichte van krukaswaardes is zoals je weet per auto verschillend. In dit geval erg minimaal, dat kunnen we rustig concluderen.
      -Ook de manier van inrijden vormt een auto zoals je weet. Lekker ingereden dus.
      -En de ene v6 komt sneller de fabriek uit dan de ander. Ook dit weet je. Je hebt overduidelijk geluk met deze.

3 factoren die dit o.a. teweeg kunnen brengen. Ik zou in m’n handjes klappen.

ruim 30Nm is nogal veel namelijk, dat krijg je normaal met tunen al niet voor elkaar..

Ik weet dat de ene V6 de ander niet is, en de een heeft dan op de bank 5Nm meer als de ander, maar 30????
      Grootste verschillen onderling zitten in het vermogen, een 190pk uit een standaard 2.5 is niet eens vreemd, maar 260Nm wel..

Willem

Willem

Unlimited Tuning
      Deelnemer

Ben het helemaal met je eens, zelfs na mijn argumenten. Daarom: Handjes klappen!

Dr.Ed

Is ook maar net waar je op de bank staat, onderling zijn er ook (giga?)verschillen . Meten op de wielen en dan omrekenen naar kruk-pk’s vindt ik altijd een beetje gevaarlijk, je kan niet exact weten wat het verlies in je aandrijflijn is (zie eerdere reactie’s)….Dus daar gaat diegene een (geschat) percentage voor geven, vandaar dat eigen tuning ook de beste cijfers oplevert!

smileyspeedster
          Deelnemer

@wim-v6 wrote:

Ik weet dat de ene V6 de ander niet is, en de een heeft dan op de bank 5Nm meer als de ander, maar 30????
            Grootste verschillen onderling zitten in het vermogen, een 190pk uit een standaard 2.5 is niet eens vreemd, maar 260Nm wel..

Mijn speedster had ook ineens 330nm, versus 290 op de laatste maha dyno sessie, zonder wijzigingen.
            De pk’s waren spot on, dus de koppel omrekening van deze bank neem ik met een korreltje zout.

Unlimited Tuning
            Deelnemer

@SmileySpeedster: begrijp ik het goed en beweer je nu dat onze testbank niet klopt of iets dergelijks?

JeffreyC

Zelf ben ik ook in het bezit van een ‘origine’ x20xev, maar daar is het volgende aan gedaan:

DBilas luchtfilter + inlaatspruitstuk
                Lexmaul 4-2-1 uitlaatspruitstuk + originele cat en catback groep A uitlaatsysteem
                Kopbewerking + xer nokkenassen 260 – 266 graden
                3,6 bar benzinedrukregelaar
                En een RON98 chip op maat gemaakt

Komen we welgeteld op 154,3pk op de wielen en een kleine 186pk op de krukas met een koppel van ‘maar’ 188Nm ( welke standaard is voor een x20xev geloof ik )

NoFear1696
                Deelnemer

188Nm is standaard voor de x20xer :agent

corsa2.016v
                  Deelnemer

188Nm is ook standaard voor de x20xev

smileyspeedster
                    Deelnemer

@Unlimited Tuning wrote:

@SmileySpeedster: begrijp ik het goed en beweer je nu dat onze testbank niet klopt of iets dergelijks?

Een lichte auto als de speedster met veel pk’s en makkelijke wielslip is lastig te meten.
                      40nm kado krijgen is leuk, maar in mijn specifieke geval gaan dan de wenkbrauwen omhoog.
                      Dus anders geformuleerd: mijn koppelomrekening neem ik met een korrel zout.
                      Over jullie bank zeg ik niks.

Unlimited Tuning
                      Deelnemer

Aha, daarom vraag ik het maar. Dank je wel voor je reactie! :thumb

En in jouw geval moet ik je gelijk geven. Een speedster met zulk vermogen is om de redenen die je hebt gegeven erg moeilijk te meten inderdaad.

Maarre… Wat een geweld geeft zo’n auto! :shock:

Kano
                        Deelnemer

Testbanken zijn toch bij voorbaat nogal verschillend?
                          Is er een instantie die testbanken jaarlijks ijkt?

Bij motorfietsen hetzelfde verhaal. Op de ene bank kun je ruim 10% meer vermogen hebben als op een andere bank.

Meest realistische is om bij tuning terug te blijven gaan naar dezelfde bank. Dan kun je het verschil het beste zien. Niet alle omgevingsvariabelen heb je in de hand, dus afwijkingen hou je toch wel.

wim-v6
                          Deelnemer

Daarom wil ik wel een keer bij UNlimited op de bank. Ik weet wat de mijne heeft op de bank van Startrick, nu een keer vergelijken bij Unlimited..

Willem

otdh
                            Deelnemer

mijn uitdraai ( vooral het koppel gedeelte ) klopte ook niet, wat ik ter plaatse ook al gemeld had aan johan

een x16xe met alleen een mantzel erop kan prima de 120pk aan de wielen hebben, alleen 196nm kan niet!
                              zet m morgen ff op n andere bank, kijken wat er daarop uit komt rollen

the-duke
                              Deelnemer

Smiley zei:

Mijn speedster had ook ineens 330nm, versus 290 op de laatste maha dyno sessie, zonder wijzigingen.
                                De pk’s waren spot on, dus de koppel omrekening van deze bank neem ik met een korreltje zout.

Dan zit er toch echt iets niet lekker hoor..
                                De berekening tussen koppel en vermogen is gewoon vast, daar kan eigenlijk geen afwijking in ontstaan.

Kijk bijvoorbeeld maar eens hier: http://www.edjewrx.nl/g-techmeter-uitleg.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

Koppel is eenvoudig te berekenen uit het vermogen dat beschikbaar is bij een bepaald toerental.

De formule luidt:

koppel = vermogen * 7000 / toerental

waarin:
                                koppel = koppel in Nm
                                vermogen = vermogen in pk bij een bepaald toerental
                                toerental = toerental in rpm (krukas toeren per minuut)

Voorbeeld:
                                Als bij 4000 toeren een vermogen wordt gemeten van 140 pk, dan is het koppel bij dat toerental gelijk aan 140* 7000 / 4000 = 245 Nm.

Dus hoe meer vermogen er beschikbaar is bij lage toeren, des te hoger het koppel. Voor de beste acceleratie is er dus veel vermogen nodig over een zo breed mogelijk toerenbereik. Overigens is dit een universeel toepasbare formule voor alle verbrandingsmotoren (dus ook voor b.v. dieselmotoren en formule 1 motoren)!

Dus het enige wat ik me voor kan stellen is dat bij het meten op een zeker moment het toerental wordt bepaald aan de hand van de toerenteller (bv dat systeem zegt: “zet hem op 2500 toeren en druk op enter bv”) en dat dit niet nauwkeurig is gedaan. Als de bank dan vermogen meet bijvoorbeeld, maar dan koppel berekent op een te klein toerental, dan krijg je een verkeerd/ te hoog koppel eruit.. Het moet iets in die richting zijn, wat er scheef zit.

Gr,
                                The Duke

P.S.
                                Het kan ook andersom zijn.. Wanneer de bank koppel meet en niet het juiste toerental wordt gebruikt, dan geeft ie je een te rooskleurig beeld over je vermogen.. :???:

Unlimited Tuning
                                Deelnemer

Uiteraard, er zit onderling verschil in vermogen wat betreft uitslagen van vermogenstesten. En dan heb ik het over verschil in vermogen bij bedrijf A en bedrijf B.

Maar als je bij bedrijf A de beginmeting doet, klopt de vermogenstoename ook bij bedrijf A.
                                  Als je vervolgens naar bedrijf B gaat om je vermogen te testen, kan er verschil in zitten. Dat is zeker zo.

Even extra informatie naar aanleiding van opmerkingen die ik hier en daar las:

-Het toerental wordt gesynchroniseerd tussen auto, bank en software. In de 4e versnelling doen wij dat bij 4000 toeren.
                                  -De speedsters van afgelopen zondag zijn een uitzondering op de nauwkeurige metingen die jullie van ons mogen verwachten. De reden is bekend.

usbstick
                                  Deelnemer

iedereen is jaloers op mijn koppel :jerry :jerry

jeroenk
                                    Deelnemer

@marijnl1988 wrote:

dus als ik het nu goed begrijp
                                      zijn de pk’s op papier de pk’s op de krukas ??????

ik ga een opzoek naar goeden en scherpe nokkenassen voor mijn x20xev
                                      daarna eens laten chippen hoop dat ik hier al wat meer mee haal
                                      supercharger zou natuurlijk helemaal top zijn alleen zijn zulke aanpassingen nog niet haalbaar
                                      ik kan het namelijk niet zelf een supercharger opbouwen ( kosten om het te laten doen zijn 4000 euro )

Dat heb je goed. Volgensmij is dat ook al meer dan eens gezegd in dit topic. Door je bak heb je een verlies van vermogen. Aangezien UT je vermogen op de wielen meet, zou je de uitkomst met een onbekende factor kunnen verhogen. Het zou dus best kunnen dat je nu 150pk op de krukas hebt.

Edit oeps, paar pagina’s gemist

Corsa_GSi
                                      Deelnemer

@Unlimited Tuning wrote:

Uiteraard, er zit onderling verschil in vermogen wat betreft uitslagen van vermogenstesten. En dan heb ik het over verschil in vermogen bij bedrijf A en bedrijf B.

Euhm dat ben ik niet helemaal met je eens…
                                        ben in 2005 toen me X16XE helemaal was opgebouwd volgens Dbilas spec in 1 lang weekend op 3 verschillende banken geweest. En dan ook nog verschillend qua type, Maha 4wd (toen net nieuw, bij Dbilas), Oude Bosch bank (analoog, bij Scorpion Tuning) en een Maha 2wd bank (bij Freddy Cane).

Er kwam met 1 of 2 pk / Nm verschil hetzelfde vermogen uit die motor!
                                        Moet de uitdraaien nog wel ergens hebben liggen…. maar waar :hmmz

Unlimited Tuning
                                        Deelnemer

Klopt, het onderlinge verschil kan variëren tussen niets, weinig en wat meer dan weinig.

Klaas De Haan
                                          Deelnemer

Ik heb dit blok ook , En met veel sleutelwerk en handigheid en geld haal ik 450 pk uit dit blok met turbo + Megasquirt + AFR , Etc etc etc . en dat zijn GEEN stock internals . Die moet je wel degelijk aanpassen .

20 berichten aan het bekijken - 51 tot 70 (van in totaal 70)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.