Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › druk boven in de kop
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 mei 2008 om 10:29 #17207043
Ongeveer 1000 km geleden is de kop van mijn c20ne eraf geweest ivm opnieuw inslijpen van de kleppen.
nu loopt er telkens olie vanaf het klepdekselpakking aan de ontstekingszijde.de laatste twee bouten heb ik al steviger aangedraaid,maar wil dit niet te stevig doen ivm breken van het deksel.
De pakking is toen vernieuwd.Moeten de klepdeksel-boutjes met een bepaald moment worden aangedraaid of kan ik gewoon de laatste twee stevig aandraaien tot het lekken ophoudt?De motor verbruikt geen olie,maar door het lekken van de klepdekselpakking heb ik toch al n keer olie moeten aanvullen…De carterontluchting heb ik afgedopt op het gasklephuis en door het filter wat er nu op zit wordt ook olie uitgedrukt.ik heb het idee dat de druk bovenin de kop erg hoog is,
Waar kan dit aan liggen?
alvast bedankt voor de replys:thumbup12 mei 2008 om 10:37 #17402152carterdruk wordt vaak veroorzaakt door je zuigerveren en olieschrapers..
Heb je al een keer een compressie test gedaan??12 mei 2008 om 10:42 #17402153met zo’n slangetje en drukmeter die ik bij een automaterialenzaak heb gehaald kwamen de waardes aardig bij elkaar,maar weet niet meer wat t was.
Bij welke waarden moet ik me zorgen maken?13 mei 2008 om 15:42 #17402154Ik had een paar weken geleden precies het zelfde probleem: steeds meer carterdruk.
Bleek een behoorlijke speling op de zuigerveren te zijn waardoor er compressie en later ook brandstof in het carter terecht kwam.
Oplossing: openmaken en nieuwe veren, gelijk lagerschalen gedaan. motor afgesteld en ingereden. Loopt weer prachtig mooi en trekt als een beer.
Ennuh, geen DRUPPIE olie meer onder de kap.14 mei 2008 om 06:31 #17402155Gisteren compressie gemeten en cil 1 en 3 allebei 12,5 bar,2en 4 allebei 13 bar.
Is dat ok?
@bmwman:Hoe wist je dat er benzine in t carter kwam,door een benzinelucht of ging je verbruik ineens omhoog?
Wat was je kwijt voor de nieuwe veren en schalen?14 mei 2008 om 06:39 #17402156origineel gepost door bmwman
Ik had een paar weken geleden precies het zelfde probleem: steeds meer carterdruk.
Bleek een behoorlijke speling op de zuigerveren te zijn waardoor er compressie en later ook brandstof in het carter terecht kwam.
Oplossing: openmaken en nieuwe veren, gelijk lagerschalen gedaan. motor afgesteld en ingereden. Loopt weer prachtig mooi en trekt als een beer.
Ennuh, geen DRUPPIE olie meer onder de kap.ik heb hier nog geen ervaring mee,
maar volgens mij moet je ook je cilinderwanden laten honen als je die veren wilt vervangen of heb jij dit zonder gedaan en kan dat ook zonder?
ik meen dat dit ook kan ontstaan door gewoon ophoping vuil in moter zelf, correct me if i,m wrong!?!?!
maar is er als dat het geval is, niet een een of andere reiniger van forte voor?
groeten sebas
17 mei 2008 om 09:35 #17402157Hij zegt toch dat ie geen olie verbruikt..
Die pakkingen lekken altijd. Kwestie van ff pasvlakken goed schoonmaken, en niet te hard aantrekken 10 nm is goed. Je kan evt heel dun vloeibare pakking erbij doen.
Compressie is nog redelijk, moet niet veel lager komen.
17 mei 2008 om 12:07 #17402158Compresiie is nog redelijk?!
die is prima,de meeste 16v motoren halen net 13-14 bar….Maar een compressie test zecht weinig,mijn xe heeft 13,5 bar op alle cilinders
Maar de cilinder lektest gaf deze waardes…
Cil 1 koud 30% warm 20%
Cil 2 koud 70% warm 55%
Cil 3 koud 50% warm 35%
cil 4 koud 55% warm 40%
Zoals je ziet best een gaar blok ondanks de goede compressie meting:cry:cry
Dit zou ik eerst eens proberen te testen voor je verder zoekt..17 mei 2008 om 14:16 #17402159heb geprobeerd de boutjes van de klepdeksel aan te draaien en je raad het al:1 brak er direct af.:swear
voorzichtig uitgeboord en met een tegendraads tap kwam hij er zonder problemen uit:thumbup
de gaten zaten vol met troep dus konden de boutjes niet goed aangedraaid worden en logisch dat er dan lekkage optreedt..
weer een nieuwe pakking erop en boutjes voor de zekerheid korter gemaakt en voorzichtig aangedraaid,nu is t lekken over:Dmaar de hoge druk blijft natuurlijk.Als de kop eraf is,is het dan mogelijk om van bovenaf te zien of de zuigerveren versleten zijn?het liefst laat ik hem erop zitten natuurlijk..
of kan je het zien/meten/voelen als de carterpan eraf is?alvast bedankt voor de reacties:thumbup
ik weet zeker dat er velen zijn die hiermee te maken hebben/krijgen….17 mei 2008 om 15:23 #17402160Als je de carterpan en de beschermkap eraf heb, en de kop eraf heb, kun je van onder uit de zuigers los draaien. Tenzij na zulke korte tijd je koppaking al weer lekt, zijn het je zuigerveren.
Heel zeker weet ik het niet, want t zou ook een scheur in de kop of onderblok kunnen zijn? Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Zelf heb ik geen truuks of tips om dit makkelijk te constateren. Miss iemand anders?
Sjupke`
17 mei 2008 om 16:21 #17402161NIETS LOSHALEN!!!!
Bij een garage een cilinderlektest laten doen dan komt de waarheid boven tafel.
kost misschien wat maar je weet wel waar het probleem zit.
gr17 mei 2008 om 20:25 #17402162Als dat niet te duur is zou ik dat idd doen..
Een setje zuigerveren kost ook de kop niet.
20 mei 2008 om 07:27 #17402163ik was zeker niet van plan alles los te halen voor ik weet wat er aan de hand is,dus ik zal eerst eeens een afspraak maken voor een cilinderlektest.:thumbup
20 mei 2008 om 20:26 #17402164Bij mij rook je op het laatst gewoon benzinelucht in de olie, en het was heel dun geworden.
Veren, drijfstanglagers, kopbouten, koppakking, klepdekselpakking en carterpanpakking kost nog geen 200,-
En nu ik er al weer 1500km op heb zitten merk ik dat ie nog steeds beter gaat trekken.
Honen was bij mij niet nodig, kon de groeven nog tellen.
Compressie had ie zat, maar ook een slotspeling van 4 a 5 mm. Daar lekte die behoorlijk druk langs, vandaar dat ie het er bij mij langs alle kanten uitgooide. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.