Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Distributieriem vervangen Opel astra G z1.6se
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 29 augustus 2023om 02:07 door Deentjuhhh.
-
AuteurBerichten
-
20 februari 2011 om 10:21 #17233070
Hallo,
Ik wil mijn Distributieriem gaan vervangen van mij Astra G z1.6se 8v.
Kan iemand mij een stappeplan toe zenden, of vertellen hoe dit precies in zijn werk gaat.
Daarbij wil ik ook mijn termostaat vervangen deze blijft volgen mij open staan. temp. loopt niet op, op mn meter.
Verder zou ik graag willen weten wat ik er allemaal voor nodig heb, om dit te doen?
Gr.
Dennis20 februari 2011 om 10:36 #17820896beetje normaal gereedschap en een torkx doppensetje in en uitwendig.
inbussleutel voor de waterpomp.
ik weet niet of de motorsteun door de distributie gaat., anders moet je ook de motor ondersteunen met een krik.
– demonteer luchtfilterbak.
– Draai de wielbouten van rechtervoorwiel een slagje los
– krik de auto op tot het wiel van de grond is, plaats een assteun en laat de auto daar op rusten
– demonteer het wiel en de kap onder de motor.
– ondersteun de motor met een krik
– demonteer motorstuen
– demonteer de multiriem door de spanner te verdraaien met een sleuten 15 (riem ontspannen.
– demonteer de spanner zelf door de torkxbout los te draaien midden in het veer huis van de spanner
– demonteer distributie voorkappen
– zet de distri zo goed mogenlijk op tijd (onderaan dit bericht staat een plaatje hiervan)
– blokkeer de krukas aan de bakzijde door het vliegwiel tegen te houden, dit kan met een spie of grote schoevendraaier
– draai de grote middenbout van de onderste poelie los
– wip de poelie eraf.
– draai de grote bout weer terug (heb je nodig om timing te stellen en controleren van de Distri riem
– ontspan de distri riem door de spanner los te draaien.
– demonteer de distri riem
– demonteer spanner waterpomp en nokkenaspoelie (let op het spietje).
– demonteer distri achterplaat
– vervang thermosstaat
– monteer distri achterplaat
– monteer spanner op juiste manier
– monteer waterpomp, maar ze deze nog niet helemaal vast (hiermee ga je de riem spannen)
– monteer de distri riem
– let goed op de timing (op kleine krukaspoelie staat op 6uur een streepje, dat tov inkeping in het blok moet staan)
– span de riem tot de spanner juiste spanning aangeeft.
– zet waterpomp vast
– draai de krukas 2 omwentelingen linksom
– controleer spanning en timing en stel zonodig bij.voor de rest is het koekie eitje terug bouwen.
Willem
20 februari 2011 om 11:15 #17820897Willem
Denk wel dat ik hier aardig mee uit de voeten kom. Bedankt in ieder geval.
Weet jij misschien ook wat ik er allemaal voor nodig heb qua onderdelen incl. multiriem?
En hoelang denk je dat ik hier mee bezig ben qua tijd?
Gr.
Dennis20 februari 2011 om 11:19 #17820898– Distributie set (dus spanner en riem).
– Multisnaar (let op zijn verschillende voor)
– Waterpomp (let op rubberen ring)
– Thermosstaat (let op rubberen ring).Willem
27 maart 2013 om 18:25 #17820899@wim-v6 wrote:
beetje normaal gereedschap en een torkx doppensetje in en uitwendig.
inbussleutel voor de waterpomp.
Willem
Ik wilde binnenkort ook de distributieriem vervangen, die zit er nu ook al weer zo’n 90000 km op :oops:
Welke maten torx heb ik nodig?Alvast bedankt!
13 maart 2016 om 22:24 #17820900Hoi,
Thermostaat van mijn Astra is ook niet goed meer, temp. meter op dash blijft links staan, komt net uit ruststand. Kachel wordt wel warm, maar niet heet.
Om thermostaat te vervangen moet distributie ook los, dus ook maar mee vervangen (zit toch bijna aan de jaren en kilometers).
Nu varieren de prijzen nogal voor complete set (waterpomp + distributieset) van 38euro tot wel 140euro.
Wat zijn de grote verschillen? En is het merk Febi geschikt? Of is een ander merk beter?
13 maart 2016 om 22:57 #17820901@johan1981 wrote:
Hoi,
Thermostaat van mijn Astra is ook niet goed meer, temp. meter op dash blijft links staan, komt net uit ruststand. Kachel wordt wel warm, maar niet heet.
Om thermostaat te vervangen moet distributie ook los, dus ook maar mee vervangen (zit toch bijna aan de jaren en kilometers).
Nu varieren de prijzen nogal voor complete set (waterpomp + distributieset) van 38euro tot wel 140euro.
Wat zijn de grote verschillen? En is het merk Febi geschikt? Of is een ander merk beter?
Heeft te maken met de kwaliteit van de riem, waterpomp en lagers.
Gates, SKF, Dayco, Contitech zijn allemaal prima merken.
SKF wordt vaak fabrieksuit gemonteerd
14 maart 2016 om 14:07 #17820902@willem2 wrote:
@wim-v6 wrote:
beetje normaal gereedschap en een torkx doppensetje in en uitwendig.
inbussleutel voor de waterpomp.
Willem
Ik wilde binnenkort ook de distributieriem vervangen, die zit er nu ook al weer zo’n 90000 km op :oops:
Welke maten torx heb ik nodig?Alvast bedankt!
zover ik me kan herinneren zijn het alleen uitwendige torx boutjes op het distributie kapje en, de linker motorsteun.
ik heb daarvoor ook nooit torx doppen gebruikt, ik heb die altijd met een normale dop los kunnen draaien15 maart 2016 om 10:33 #17820903@b07 wrote:
zover ik me kan herinneren zijn het alleen uitwendige torx boutjes op het distributie kapje en, de linker motorsteun.
ik heb daarvoor ook nooit torx doppen gebruikt, ik heb die altijd met een normale dop los kunnen draaienInderdaad. Het is misschien niet helemaal volgens het boekje, maar ik gebruik daar ook altijd gewoon normale doppen en ringsleutels voor.
15 maart 2016 om 22:15 #17820904@basss27 wrote:
@johan1981 wrote:
Hoi,
Thermostaat van mijn Astra is ook niet goed meer, temp. meter op dash blijft links staan, komt net uit ruststand. Kachel wordt wel warm, maar niet heet.
Om thermostaat te vervangen moet distributie ook los, dus ook maar mee vervangen (zit toch bijna aan de jaren en kilometers).
Nu varieren de prijzen nogal voor complete set (waterpomp + distributieset) van 38euro tot wel 140euro.
Wat zijn de grote verschillen? En is het merk Febi geschikt? Of is een ander merk beter?
Heeft te maken met de kwaliteit van de riem, waterpomp en lagers.
Gates, SKF, Dayco, Contitech zijn allemaal prima merken.
SKF wordt vaak fabrieksuit gemonteerd
Bedankt! Ik ga kijken wat ik kan bestellen, geen Febi dus….
29 augustus 2023 om 02:07 #18544775heb zelf gates besteld 41 euro met waterpomp daar kan je geen motorblok voor kopen als die springt door het niet tijdig vervangen :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.