Distributiedeksel demonteren.

Forumindex Forums Techniek Cih Distributiedeksel demonteren.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #18352042
    hinterachse
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 January 2012

      Wie heeft er ervaring met het demonteren van de distributiedeksel van een CIH?

      En dan bedoel ik eigenlijk de deksel zelf. Bij mij zit dat ding zo godsallejezus vast! :wacko:Ik neem aan dat het ding zich heeft vast gevreten op zijn paspennen.:help:

      Ik heb nu hier en daar een opening van 1-2 mm maar op sommige plaatsen ook helemaal niks.

      Wie heeft er tips? Blok zit nog wel in de wagen.

      #18352065
      H-400
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 November 2006

        Zo snel uit m’n hoofd:

        Cilinderkop d’r af, dus ook de kettingspanner. Waterpomp afbouwen (zit ook een vijs achter) en verdeler d’r uit.

        Je carterpan, die zit in een ronde “goot” met een rubbere strip vastgekit op je distributiedeksel.

        Natuurlijk de krukaspoulie, ik dacht ook de beugel en scharnierbout van de alternator.

        Zowiezo voor dit soort werk zou ik gewoon de motor uitbouwen, na inbouwen van je distributiedeksel

        moet je je carterpan terug afdichten met kit op de randen van je krukaslagers…

         

        #18352069
        hinterachse
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 January 2012

          Oké, bedankt voor je reactie!

          Dat van die carterpan had ik niet verwacht. moet ik nog effen doen. Maar die cilinderkop kan toch wel blijven zitten, toch? De reden waarom ik dat blok

          liet zitten is omdat ik eigenlijk alleen de nokkenas wilde vervangen.

          #18352070
          H-400
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 November 2006

            De cilinderkop heeft twee inbusbouten (vooraan) die tot in je distributiedeksel zitten, maar om een andere nokkenas

            te monteren moet eigenlijk je kop er ook af. Dit omdat je nokkenastandwiel in de weg zit. Dit kan je omzeilen door idd je

            distributiedeksel te demonteren, maar je moet dan zoveel dichtingen vernieuwen (vanaf je carterpan, distributiehuis, O-ring

            kopdichting,waterpompdichting…) dat het eenvoudiger is om enkel je kop af te bouwen.

            Er is ook de mogelijkheid om zeer voorzichtig je ketting door te slijpen en één schakel te vervangen door een Mercedes slotje,

            te bestellen Mercedes of bij Edelschmiede. Dan leg je de ketting open en kan je het nokkenastandwiel er uit heffen en zo de

            nokkenas er uit halen langs voor. Heb ik lang geleden nog gedaan, dacht dat er ergens een kopbout lastig deed…

             

            #18352074
            hinterachse
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 January 2012

              Kan ik dan niet alleen die twee boutjes in de kop eruit draaien zonder de hele kop te demonteren?

              #18352078
              hinterachse
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 January 2012

                :happy02:Heb het tandwiel eruit! Ik heb de twee inbusbouten die door de kop lopen verwijderd en de carterboutjes los gedraaid.

                Nu kon ik het deksel wegnemen. Ook heb ik het plaatje onder het bovenste tandwiel kunnen demonteren. Daardoor kon ik het tandwiel naar onderen toe laten

                zakken en wegpakken! :yahoo: :applause02:

                Ik zit wel te overwegen om toch dat schakeltje te plaatsen, just in case. Al was het maar om later gemakkelijker een verstelbare nokkenastandwiel te kunnen

                plaatsen.

                Morgen maar ff een dealer zoeken om te kijken of er een pakkingset voor de deksel is.

                 

                #18352079
                Motormuis
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  27 March 2005

                  je trekt de koppakking kapot als je de kop laat zitten en de distributie deksel demonteert

                  #18352088
                  hinterachse
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 January 2012

                    Zoals het er nu uitziet moet de kop er toch af, de nokken komen namelijk tegen de cilinderkop-bouten bij het uitnemen van de nokkenas.

                    #18352102
                    H-400
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 November 2006

                      Ik heb de nokkenas al gedemonteerd zonder kop er af te halen, het is dus mogelijk. Zoals ik eerder vermelde was er dacht ik ergens

                      één kopbout die lastig deed, heb die er uitgedraaid en later terug op koppel gemonteerd.

                      Natuurlijk is de optie je kop er af te zwieren waarschijnlijk de beste, ik deel de mening van Motormuis. Zowiezo gefrommel om die

                      O-ring terug te monteren.

                      maar je ziet het hierboven: het gaat!

                      #18352117
                      Motormuis
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        27 March 2005

                        ook ik heb diverse keren de nokkenas gedemonteerd zonder de motor uit de auto te halen of de kop /kopbouten te verwijderen

                        #18352120
                        hinterachse
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 January 2012

                          Oké! wat is dan de truc? Met een draaiende beweging de nokkenstok er uit proberen te halen? Het voelt echt of er een nok of zo ergens tegenaan zit te violen.

                          #18352121
                          hinterachse
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 January 2012

                            En weten jullie ook er pakkingset is voor de distributiedeksel of wordt dat een motor pakkingset?

                            #18352157
                            hinterachse
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 January 2012

                              Horen de originele kopbouten niet 12-kant inbus te zijn? Bij mij zitten er ordinaire 6-kant inbussen in en met een dermate hoge kop dat het gedeelten van de

                              nokkenas waar die gelagerd is er overheen kan. Dus krijg ik het ding er niet uit zonder die kop er af te nemen.

                              Zijn de originele 12-kant inbusbouten dan misschien lager?

                              #18352158
                              Motormuis
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                27 March 2005

                                dan is de kop er al een keer af geweest en after-market bouten gemonteerd

                                #18352179
                                H-400
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 November 2006

                                  De oudere CIH blokken hadden die 6-kant inbussen, die trok je stapsgewijs aan tot op koppel.

                                  Die kan je ook hergebruiken. De recentere hebben die ster-inbussen, die moet je op graden aantrekken.

                                  Ik gebruik steeds die oude, waarschijnlijk de reden dat ik ook één kopbout moest demonteren…

                                  Over die pakkingen: ik koop ze wel eens op een beurs, zoals Essen-Classica. Een volledige dichtingset voor een

                                  komplete CIH kost dan zo’n 60€.  Als’t echt dringend is via Edelschmiede, en dan ineens genoeg daar ik toch regelmatig

                                  aan die oude blokjes werk.  Maar mijn onderdelenleverancier kan nog steeds de belangrijkste dichtingen leveren,

                                  maar die van de distributie net niet, misschien heb ik die ergens in een setje liggen?

                                  #18352189
                                  hinterachse
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 January 2012

                                    Aha, weer wat wijzer! Wat de pakkingen betreft; ik vond vanmiddag een site waar ook de distributiedeksel pakkingen los leverbaar waren voor een paar luttele Euro’s.  www.auto-onderdelen24.nl

                                    #18352190
                                    hinterachse
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      6 January 2012

                                      Wat die 6-kant inbus bouten betreft; weet jij daar misschien het aanhaalmoment van? Heb wel de momenten van de 12-kant inbusbouten.

                                      #18352193
                                      Motormuis
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        27 March 2005

                                        bij mijn weten zijn alle kopbouten van 1975 tot en met 1989 12 kant bouten geweest of het nu 1.6 of 2.4 ik heb alleen maar 12 kant mee gemaakt

                                        #18352202
                                        H-400
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 November 2006

                                          @Motormuis: Je deed me twijfelen en je hebt gelijk! Na controle idd, de oudere zijn de 12kanten, de recentere de 6-kant inbus:

                                          IMG_2285

                                          De 12-kanten: aantrekken in 4-fasen: 2,5kg – 5kg – 7,5kg – 10kg en na 1000km nogmaals 10kg

                                          De 6-kant inbus : 6kg- dan 90° bijtrekken, na warmdraaien 30° bijtrekken.

                                          Sorry voor het misverstand, mea culpa!

                                          #18352279
                                          hinterachse
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            6 January 2012

                                            Mooi! Dat natrekken na warmdraaien, is dat als de motor nog warm is, of  laat je hem eerst weer een halve dag staan of zo?

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.