distributie ketting probleem

Forumindex Forums Modellen Astra distributie ketting probleem

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #18410207
    dhaemerse
    Bijdrager
    • Topics 6
    • Reacties 24
    Lid sinds:
    5 July 2020

    hallo allemaal,

    ik heb een Astra K sports -tourer van 04/2017   16 D ( 81kW – 110pk) Ecoflex

    volgens mij is er een probleem met de distributie ketting al dan niet de spanner ( als ik het goed voor heb is dit een bekend probleem).

    er is  geen lawaai tijdens de koude start en als die er al is dan is het zeker minimaal, het probleem doet zich voor tijdens de opwarm fase of als hij warm geweest is en dan een half uur heeft stilgestaan dan is duidelijk een ratel  hoorbaar op stationair toerental bij gas geven kan het plots verdwenen zijn

    als de motor volledig warm is dan is er geen lawaai.

    ik heb de wagen tweedehands gekocht en is nog in garantie ben er mee terug geweest en de wagen is bij een Opel verdeler binnen geweest voor diagnose daar hebben niets abnormaal kunnen vaststellen beweren ze.

    bestaat er een gemodificeerde set voor de distributie ? zo ja kan je mij eventueel de artikel nummers bezorgen. of is er misschien ook een terugroep actie geweest ?

    is er een mogelijkheid om de speling van de ketting te controleren zonder demontage van de versnellingsbak ? ik denk bv door het kleppendeksel te demonteren en moet ik toch één van de ketting wielen zien ?

    kan de kettingspanner alleen vervangen worden zonder demontage van de versnellingsbak ? volgens mij niet.

    als ik het goed voor heb dan moet de versnellingsbak en een deel van de voorwiel ophanging worden gedemonteerd alvorens men aan de ketting kan . bestaat daar misschien ergens een beschrijving van ?

    ik ga uiteraard proberen de herstelling te laten uitvoeren onder garantie .

    ik ben zelf wel redelijk op de hoogte van autotechniek ,zou ik het zelf aan kunnen ik heb wel een smeerput in mijn garage, zijn er dingen waar ik speciaal moet opletten of zijn er dingen die nadien moeten gereset of ingeleerd worden of zo ik heb zelf geen diagnose toestel .

    alvast bedankt op voorhand .

     

     

     

     

     

    #18410315
    Nick-GSI
    Bijdrager
    • Topics 24
    • Reacties 2375
    Lid sinds:
    30 June 2004

    er is een tsb dat er een plaatje tussen het blok en kettingspanner moet, heb al meerdere gedaan, dit kan zonder de bak eraf te halen.

    #18410476
    dhaemerse
    Bijdrager
    • Topics 6
    • Reacties 24
    Lid sinds:
    5 July 2020

    Beste,

    eerst en vooral bedankt voor uw reactie .

    wat is een tsb? kan je me ook uitleggen hoe dit kan zonder de bak te demonteren ?ik zie niet direkt hoe dit kan ?

    kan dit eventueel geplaatst worden door U of mezelf wat kost dit ? hoe lang duurt dit om te plaatsen?

    bent U garagist ? van waar bent U ? ik vermoed vanuit ergens in Nederland.

    Ik ben van België  rond het Gentse . dit wordt momenteel moeilijk want de grenzen zijn gesloten.

    nu moet ik wel meegeven dat ik het nu gedurende 2 dagen al niet meer gehoord heb ? heeft dit iets te maken met de hogere buiten temperaturen? ik heb er ook wel wel verse olie en olie filter opgedaan.

    Mvg,

    Eric

     

     

    #18410500
    Nick-GSI
    Bijdrager
    • Topics 24
    • Reacties 2375
    Lid sinds:
    30 June 2004

    tsb is een technisch servive bulletin ( buitendienst oplossing ) die wij als dealer van opel krijgen. Ik werk zelf als monteur in een opel garage. Het is wel bijna 5 uur werk om het plaatje te monteren. Klepdeksel moet eraf, de egr koeler aan de zijkant moet eraf en de bovenste plaat die naast de egr koeler zit moet eraf.

    #18410504
    dhaemerse
    Bijdrager
    • Topics 6
    • Reacties 24
    Lid sinds:
    5 July 2020

    bedankt voor de feedback,

    ik ben daarjuist met een Opel dealer gaan spreken , van een plaatje daar hadden ze nog nooit niet van gehoord hier in België.

    hij wist  mij wel te vertellen dat ze onlangs iets gemonteerd hadden “een soort van dichting ” die ze van Opel hadden gekregen is nu ongeveer 3 weken gemonteerd op een wagen en ze hebben tot nu toe geen klachten meer gehad , zou  800€ kosten , veel meer informatie wilden ze niet vrijgegeven.

    bestaat er van het systeem dat U beschrijft een soort handleiding van ? met tekeningen of  foto’s  of kan u een paar foto’s maken met wat uitleg.

    als ik het goed begrepen heb komt dat plaatje tussen de ketting spanner en het blok  wat is juist de werking daarvan is dat iets met een kleiner of groter  gaatje of zo ? heeft dit een onderdeel nummer ?

    alvast bedankt op voorhand .

     

     

    #18410537
    Nick-GSI
    Bijdrager
    • Topics 24
    • Reacties 2375
    Lid sinds:
    30 June 2004

    het is ook een pakking met een klein gaatje erin. Helaas heb ik er geen how to van.

    #18410699
    dhaemerse
    Bijdrager
    • Topics 6
    • Reacties 24
    Lid sinds:
    5 July 2020

    spijtig dat er geen instructies van bestaan , ook van Opel uit ?

    dus als ik het goed begrijp :

    1. kleppendeksel moet er af

    2. EGR koeler  moet er af

    3. bovenste plaat naast de EGR koeler  ? is dit misschien het bovenste deel van de distributie plaat

    bestaat de distributieplaat uit 2 delen ? een boven deel en onderste deel ? kan het bovenste deel gedemonteerd worden zonder dat het onderste deel gedemonteerd wordt ?

    #18410756
    Nick-GSI
    Bijdrager
    • Topics 24
    • Reacties 2375
    Lid sinds:
    30 June 2004

    distributieplaat bestaat idd uit 2 delen, het bovenste deel kan je loshalen zonder de bak eraf te halen

    #18411611
    dhaemerse
    Bijdrager
    • Topics 6
    • Reacties 24
    Lid sinds:
    5 July 2020

    misschien nog een vraagje ivm de kettingspannner

    er moet dus een soort van plaatje ( dichting ) tussen de kettingspanner en het blok komen

    wordt de kettingspanner zelf ook vervangen door een aangepast model ?

    als ik het goed voor heb dan wordt de kettinggeleider met een andere bout vastgehouden moet dan de ketting niet op een of andere manier gespannen gehouden worden ?

    zijn er nog andere zaken waar ik rekening moet mee houden ?

    bestaat er een onderdelen lijst van van , ik denk bv aan de dichtingen en zo of gaat alles terug dicht met vloeibare pakking .

    ter info , ik heb het in 2 weken niet meer gehoord en plots gisteren was het er terug na een korte rit en een half uur stil te hebben gestaan.

    mvg

    eric

    #18411619
    Nick-GSI
    Bijdrager
    • Topics 24
    • Reacties 2375
    Lid sinds:
    30 June 2004

    is idd een dun plaatje met een gaatje erin. Volgens opel hoeft de spanner niet vervangen te worden, maar raad ik wel aan om te doen.  Verder heb je een klepdekselpaking nodig en 4 koperen ringen die onderaan de verstuivers zitten, de zijplaat van de motor zit met vloeibare kit vast

    #18411625
    dhaemerse
    Bijdrager
    • Topics 6
    • Reacties 24
    Lid sinds:
    5 July 2020

    moeten de verstuivers gedemonteerd worden ?  voor het kleppendeksel te demonteren misschien ? is daar speciaal gereedschap voor nodig ?

    als de verstuivers moeten  gedemonteerd worden dan moeten die leidingen ook gedemonteerd worden waarschijnlijk? moet nadien deze niet ontlucht worden ?  is er een procedure voorzien om te ontluchten ?

    op dit heb je niet geantwoord  “als ik het goed voor heb dan wordt de kettinggeleider met een andere bout vastgehouden moet dan de ketting niet op een of andere manier gespannen gehouden worden ?”

    #18411855
    Nick-GSI
    Bijdrager
    • Topics 24
    • Reacties 2375
    Lid sinds:
    30 June 2004

    verstuivers moeten er idd uit om het klepdeksel eraf te krijgen. De geleider van de ketting zit maar met 1 bout vast. Zorg wel dat je de spanner terug drukt en borgt met een klein boortje, want er zit een plunjer en een veer in die onder druk staat!!!

    Ontluchten doet hij zelf als je hem start ( je hoort dan wel de spanner paar keer hard tikken omdat deze nog geen oliedruk heeft )

    #18414198
    dhaemerse
    Bijdrager
    • Topics 6
    • Reacties 24
    Lid sinds:
    5 July 2020

    Beste allen,

    Auto is hersteld bij officiële Op dealer na een lange discussie met de verkoper onder garantie.

    Dit doordat ik zo goed op de hoogte was gebracht door jullie informatie konden ze er niet meer onderuit.

    Zelfs bij Opel wisten ze niet van de extra dichting of plaatje ( willen ze het probleem niet herkennen tot ik van een de tsb begon toen ineens was het een andere discussie) nadien heb ik met één van de techniekers gesproken en die wit mij dan ook te vertellen dat ze er één hadden gedaan een maand geleden of zo.

    het volgende werd uitgevoerd :

    1 plaatsen van extra dichting

    2. vervangen van kettingspanner  ( dit vonden ze ook niet nodig , maar ik heb blijven aandringen dat dit mee vervangen moest worden)

    3. vervangen van olie

    4. vervangen van olie filter

     

    voorlopig lijkt alles oké , in ieder geval ik hou jullie op de hoogte .

    bedankt aan iedereen die mij hier heeft in gesteund  !!!

    m.v.g.

    Eric

     

     

    #18414285
    Nick-GSI
    Bijdrager
    • Topics 24
    • Reacties 2375
    Lid sinds:
    30 June 2004

    mooi dat het opgelost is :good:   volgens de tsb hoeft de spanner niet vervangen te worden, maar aangezien hij er toch af moet vervang ik ze altijd wel

    #18418803
    dhaemerse
    Bijdrager
    • Topics 6
    • Reacties 24
    Lid sinds:
    5 July 2020

    hoi,

    Na de herstelling wordt ik nu geconfronteerd met een olie lek , heeft iemand dit al meegemaakt ? (Nick ? ) volgens mij komt het ergens van het distributie deksel. heb er ondertussen +/- 2000km meegereden , toevallig ontdekt door een oliedruppel in mijn garage , heb daarna alles mooi droog gemaakt en 200km mee gereden en terug gecontroleerd stond volledig weer onder de olie.

    dinsdag gaat de wagen terug bij de dealer ter controle eventuele herstelling ( ik hoop onder waarborg )

     

    ontvet daags nadien20210429_14234420210429_14223420210429_14235820210429_14250020210429_14293320210429_14274220210429_143030

     

    mvg, Eric.

     

    #18418936
    Nick-GSI
    Bijdrager
    • Topics 24
    • Reacties 2375
    Lid sinds:
    30 June 2004

    is lastig te zeggen zo, maar als het gekomen is na het vervangen van de spanner, gewoon mee terug gaan. Kan zijn dat de klepdekselpakking niet goed zit, of te weinig kit tussen het blok en afdichtkap

    #18419044
    dhaemerse
    Bijdrager
    • Topics 6
    • Reacties 24
    Lid sinds:
    5 July 2020

    ja is na de herstelling begonnen , als ik het goed begrijp kan het maar of van het kleppendeksel of van het distributie deksel komen.

    vandaag bij de dealer , ik hou je op^de hoogte .

    bedankt voor uw reactie .

     

    mvg,

    #18419123
    dhaemerse
    Bijdrager
    • Topics 6
    • Reacties 24
    Lid sinds:
    5 July 2020

    Update: ze moeten de herstelling volledig overdoen wat er fout is gelopen weet ik nog niet maar staat ondertussen al terug  2 dagen bij de dealer .

    #18419140
    Nick-GSI
    Bijdrager
    • Topics 24
    • Reacties 2375
    Lid sinds:
    30 June 2004

    ben benieuwd

    #18419192
    dhaemerse
    Bijdrager
    • Topics 6
    • Reacties 24
    Lid sinds:
    5 July 2020

    heb de wagen terug , volgens de dealer lag het aan de pakking van het distributiedeksel.

    alle pakkingen werden terug vervangen (beweren ze toch)

    de pakking van het distributie deksel zou niet zomaar een vloeibare pakking zijn maar een soort dichtingsmassa die 24h moet uitharden ?

    wagen heeft daar nu 48h geweest dus we gaan het opvolgen

    is wel volledig hersteld onder garantie niks moeten betalen

    #18419260
    Nick-GSI
    Bijdrager
    • Topics 24
    • Reacties 2375
    Lid sinds:
    30 June 2004

    ik gebruik gewoon vloeibare pakking en die hoeft echt geen 24 uur te drogen hoor

    #18419313
    dhaemerse
    Bijdrager
    • Topics 6
    • Reacties 24
    Lid sinds:
    5 July 2020

    heb nog een vraag ivm de olie

    heb gezien dat ze er nu: Olie Long life 0w20 Longlife OV04015447 L_3 op gedaan hebben .

    gebruiken jullie ook deze olie ? na herstelling

    deze is blijkbaar dunner en vloeibaarder bij koude temperaturen

    dacht dat de standaard olie 5w30 was ?

    #18419335
    Nick-GSI
    Bijdrager
    • Topics 24
    • Reacties 2375
    Lid sinds:
    30 June 2004

    0w20 gebruiken wij ook ja, ook voor de huidige generatie benzine motoren

    #18437122
    dhaemerse
    Bijdrager
    • Topics 6
    • Reacties 24
    Lid sinds:
    5 July 2020

    Nick,

    ik heb je gisteren pb gestuurd.

    #18437232
    opel-mark
    Bijdrager
    • Topics 42
    • Reacties 2215
    Lid sinds:
    6 March 2011

    0W20 is er ivm lspi problemen, het zou dat tegen moeten gaan, maar helaas dat werkt dus niet echt, vooral bij koude motor is het aanwezig

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.