Forumindex › Forums › Modellen › Astra › distributie ketting probleem
- Dit onderwerp bevat 25 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 september 2021om 10:15 door dhaemerse.
-
AuteurBerichten
-
22 februari 2021 om 08:23 #18410207
hallo allemaal,
ik heb een Astra K sports -tourer van 04/2017 16 D ( 81kW – 110pk) Ecoflex
volgens mij is er een probleem met de distributie ketting al dan niet de spanner ( als ik het goed voor heb is dit een bekend probleem).
er is geen lawaai tijdens de koude start en als die er al is dan is het zeker minimaal, het probleem doet zich voor tijdens de opwarm fase of als hij warm geweest is en dan een half uur heeft stilgestaan dan is duidelijk een ratel hoorbaar op stationair toerental bij gas geven kan het plots verdwenen zijn
als de motor volledig warm is dan is er geen lawaai.
ik heb de wagen tweedehands gekocht en is nog in garantie ben er mee terug geweest en de wagen is bij een Opel verdeler binnen geweest voor diagnose daar hebben niets abnormaal kunnen vaststellen beweren ze.
bestaat er een gemodificeerde set voor de distributie ? zo ja kan je mij eventueel de artikel nummers bezorgen. of is er misschien ook een terugroep actie geweest ?
is er een mogelijkheid om de speling van de ketting te controleren zonder demontage van de versnellingsbak ? ik denk bv door het kleppendeksel te demonteren en moet ik toch één van de ketting wielen zien ?
kan de kettingspanner alleen vervangen worden zonder demontage van de versnellingsbak ? volgens mij niet.
als ik het goed voor heb dan moet de versnellingsbak en een deel van de voorwiel ophanging worden gedemonteerd alvorens men aan de ketting kan . bestaat daar misschien ergens een beschrijving van ?
ik ga uiteraard proberen de herstelling te laten uitvoeren onder garantie .
ik ben zelf wel redelijk op de hoogte van autotechniek ,zou ik het zelf aan kunnen ik heb wel een smeerput in mijn garage, zijn er dingen waar ik speciaal moet opletten of zijn er dingen die nadien moeten gereset of ingeleerd worden of zo ik heb zelf geen diagnose toestel .
alvast bedankt op voorhand .
23 februari 2021 om 11:08 #18410315er is een tsb dat er een plaatje tussen het blok en kettingspanner moet, heb al meerdere gedaan, dit kan zonder de bak eraf te halen.
24 februari 2021 om 07:51 #18410476Beste,
eerst en vooral bedankt voor uw reactie .
wat is een tsb? kan je me ook uitleggen hoe dit kan zonder de bak te demonteren ?ik zie niet direkt hoe dit kan ?
kan dit eventueel geplaatst worden door U of mezelf wat kost dit ? hoe lang duurt dit om te plaatsen?
bent U garagist ? van waar bent U ? ik vermoed vanuit ergens in Nederland.
Ik ben van België rond het Gentse . dit wordt momenteel moeilijk want de grenzen zijn gesloten.
nu moet ik wel meegeven dat ik het nu gedurende 2 dagen al niet meer gehoord heb ? heeft dit iets te maken met de hogere buiten temperaturen? ik heb er ook wel wel verse olie en olie filter opgedaan.
Mvg,
Eric
24 februari 2021 om 13:16 #18410500tsb is een technisch servive bulletin ( buitendienst oplossing ) die wij als dealer van opel krijgen. Ik werk zelf als monteur in een opel garage. Het is wel bijna 5 uur werk om het plaatje te monteren. Klepdeksel moet eraf, de egr koeler aan de zijkant moet eraf en de bovenste plaat die naast de egr koeler zit moet eraf.
24 februari 2021 om 14:03 #18410504bedankt voor de feedback,
ik ben daarjuist met een Opel dealer gaan spreken , van een plaatje daar hadden ze nog nooit niet van gehoord hier in België.
hij wist mij wel te vertellen dat ze onlangs iets gemonteerd hadden “een soort van dichting ” die ze van Opel hadden gekregen is nu ongeveer 3 weken gemonteerd op een wagen en ze hebben tot nu toe geen klachten meer gehad , zou 800€ kosten , veel meer informatie wilden ze niet vrijgegeven.
bestaat er van het systeem dat U beschrijft een soort handleiding van ? met tekeningen of foto’s of kan u een paar foto’s maken met wat uitleg.
als ik het goed begrepen heb komt dat plaatje tussen de ketting spanner en het blok wat is juist de werking daarvan is dat iets met een kleiner of groter gaatje of zo ? heeft dit een onderdeel nummer ?
alvast bedankt op voorhand .
24 februari 2021 om 16:44 #18410537het is ook een pakking met een klein gaatje erin. Helaas heb ik er geen how to van.
25 februari 2021 om 09:36 #18410699spijtig dat er geen instructies van bestaan , ook van Opel uit ?
dus als ik het goed begrijp :
1. kleppendeksel moet er af
2. EGR koeler moet er af
3. bovenste plaat naast de EGR koeler ? is dit misschien het bovenste deel van de distributie plaat
bestaat de distributieplaat uit 2 delen ? een boven deel en onderste deel ? kan het bovenste deel gedemonteerd worden zonder dat het onderste deel gedemonteerd wordt ?
26 februari 2021 om 00:17 #18410756distributieplaat bestaat idd uit 2 delen, het bovenste deel kan je loshalen zonder de bak eraf te halen
6 maart 2021 om 08:56 #18411611misschien nog een vraagje ivm de kettingspannner
er moet dus een soort van plaatje ( dichting ) tussen de kettingspanner en het blok komen
wordt de kettingspanner zelf ook vervangen door een aangepast model ?
als ik het goed voor heb dan wordt de kettinggeleider met een andere bout vastgehouden moet dan de ketting niet op een of andere manier gespannen gehouden worden ?
zijn er nog andere zaken waar ik rekening moet mee houden ?
bestaat er een onderdelen lijst van van , ik denk bv aan de dichtingen en zo of gaat alles terug dicht met vloeibare pakking .
ter info , ik heb het in 2 weken niet meer gehoord en plots gisteren was het er terug na een korte rit en een half uur stil te hebben gestaan.
mvg
eric
6 maart 2021 om 11:19 #18411619is idd een dun plaatje met een gaatje erin. Volgens opel hoeft de spanner niet vervangen te worden, maar raad ik wel aan om te doen. Verder heb je een klepdekselpaking nodig en 4 koperen ringen die onderaan de verstuivers zitten, de zijplaat van de motor zit met vloeibare kit vast
6 maart 2021 om 12:56 #18411625moeten de verstuivers gedemonteerd worden ? voor het kleppendeksel te demonteren misschien ? is daar speciaal gereedschap voor nodig ?
als de verstuivers moeten gedemonteerd worden dan moeten die leidingen ook gedemonteerd worden waarschijnlijk? moet nadien deze niet ontlucht worden ? is er een procedure voorzien om te ontluchten ?
op dit heb je niet geantwoord “als ik het goed voor heb dan wordt de kettinggeleider met een andere bout vastgehouden moet dan de ketting niet op een of andere manier gespannen gehouden worden ?”
7 maart 2021 om 22:03 #18411855verstuivers moeten er idd uit om het klepdeksel eraf te krijgen. De geleider van de ketting zit maar met 1 bout vast. Zorg wel dat je de spanner terug drukt en borgt met een klein boortje, want er zit een plunjer en een veer in die onder druk staat!!!
Ontluchten doet hij zelf als je hem start ( je hoort dan wel de spanner paar keer hard tikken omdat deze nog geen oliedruk heeft )
25 maart 2021 om 07:43 #18414198Beste allen,
Auto is hersteld bij officiële Op dealer na een lange discussie met de verkoper onder garantie.
Dit doordat ik zo goed op de hoogte was gebracht door jullie informatie konden ze er niet meer onderuit.
Zelfs bij Opel wisten ze niet van de extra dichting of plaatje ( willen ze het probleem niet herkennen tot ik van een de tsb begon toen ineens was het een andere discussie) nadien heb ik met één van de techniekers gesproken en die wit mij dan ook te vertellen dat ze er één hadden gedaan een maand geleden of zo.
het volgende werd uitgevoerd :
1 plaatsen van extra dichting
2. vervangen van kettingspanner ( dit vonden ze ook niet nodig , maar ik heb blijven aandringen dat dit mee vervangen moest worden)
3. vervangen van olie
4. vervangen van olie filter
voorlopig lijkt alles oké , in ieder geval ik hou jullie op de hoogte .
bedankt aan iedereen die mij hier heeft in gesteund !!!
m.v.g.
Eric
25 maart 2021 om 20:13 #18414285mooi dat het opgelost is volgens de tsb hoeft de spanner niet vervangen te worden, maar aangezien hij er toch af moet vervang ik ze altijd wel
2 mei 2021 om 09:21 #18418803hoi,
Na de herstelling wordt ik nu geconfronteerd met een olie lek , heeft iemand dit al meegemaakt ? (Nick ? ) volgens mij komt het ergens van het distributie deksel. heb er ondertussen +/- 2000km meegereden , toevallig ontdekt door een oliedruppel in mijn garage , heb daarna alles mooi droog gemaakt en 200km mee gereden en terug gecontroleerd stond volledig weer onder de olie.
dinsdag gaat de wagen terug bij de dealer ter controle eventuele herstelling ( ik hoop onder waarborg )
ontvet daags nadien
mvg, Eric.
3 mei 2021 om 18:59 #18418936is lastig te zeggen zo, maar als het gekomen is na het vervangen van de spanner, gewoon mee terug gaan. Kan zijn dat de klepdekselpakking niet goed zit, of te weinig kit tussen het blok en afdichtkap
4 mei 2021 om 06:56 #18419044ja is na de herstelling begonnen , als ik het goed begrijp kan het maar of van het kleppendeksel of van het distributie deksel komen.
vandaag bij de dealer , ik hou je op^de hoogte .
bedankt voor uw reactie .
mvg,
5 mei 2021 om 11:11 #18419123Update: ze moeten de herstelling volledig overdoen wat er fout is gelopen weet ik nog niet maar staat ondertussen al terug 2 dagen bij de dealer .
5 mei 2021 om 19:15 #18419140ben benieuwd
6 mei 2021 om 07:31 #18419192heb de wagen terug , volgens de dealer lag het aan de pakking van het distributiedeksel.
alle pakkingen werden terug vervangen (beweren ze toch)
de pakking van het distributie deksel zou niet zomaar een vloeibare pakking zijn maar een soort dichtingsmassa die 24h moet uitharden ?
wagen heeft daar nu 48h geweest dus we gaan het opvolgen
is wel volledig hersteld onder garantie niks moeten betalen
6 mei 2021 om 20:59 #18419260ik gebruik gewoon vloeibare pakking en die hoeft echt geen 24 uur te drogen hoor
7 mei 2021 om 08:13 #18419313heb nog een vraag ivm de olie
heb gezien dat ze er nu: Olie Long life 0w20 Longlife OV04015447 L_3 op gedaan hebben .
gebruiken jullie ook deze olie ? na herstelling
deze is blijkbaar dunner en vloeibaarder bij koude temperaturen
dacht dat de standaard olie 5w30 was ?
7 mei 2021 om 13:52 #184193350w20 gebruiken wij ook ja, ook voor de huidige generatie benzine motoren
16 september 2021 om 15:04 #18437122Nick,
ik heb je gisteren pb gestuurd.
17 september 2021 om 08:35 #184372320W20 is er ivm lspi problemen, het zou dat tegen moeten gaan, maar helaas dat werkt dus niet echt, vooral bij koude motor is het aanwezig
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.