Distributie ketting gebroken Opel corsa-c 2006

Forumindex Forums Modellen Corsa Distributie ketting gebroken Opel corsa-c 2006

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17239518
    Marcel1978
      Lid sinds:
      6 April 2012

      Hey allemaal,

      Mijn eerste bericht op dit bord eigenlijk omdat ik hoop wat info op te doen. 2 jaar geleden heb ik een opel corsa gekocht uit 2006. Een Diesel. Complete benaming: Corsa-C; Z1.3DT.

      Vorige week onder het rijden op de snelweg viel bij 120 km/h plots de motor uit. Geen rare geluiden, hij stopte er gewoon mee. Hij is naar de garage gesleept. Daar zeggen ze (na een paar dagen zoeken) dat de distributie ketting is gebroken. Nu zeggen ze dat het 99% zeker is dat de motor dusdanig beschadigd is dat er een nieuwe motor in moet. Dit zeggen ze zonder eerst de motor open gemaakt te hebben, omdat dat dan nog meer kosten teweeg zou brengen. Is het inderdaad zeker dat de motor zodanig beschadigd is dat er een nieuwe in moet? Is het normaal dat daarvoor niet eerst de motor verder opengemaakt wordt?

      Verder hebben ze nu een 2e hands motor op het oog die ze erin willen hangen. Een motor van de sloop die 10.000 km heeft gelopen, voor 3500 euro incl montage. Ik ga nog meer info vragen over de motor. Wat kan ik het beste vragen? Motornummer (om geschiedenis na te gaan), kenteken van de auto waar hij in heeft gezeten? Kunnen jullie mij nog meer aanraden wat belangrijk is om na te gaan? Is die prijs redelijk?

      Zijn er onder jullie nog meer die ervaring hebben met corsa’s en het breken van de ketting? Ik dacht nl dat die dingen onverwoestbaar waren, je hoeft ze nl nooit te vervangen… Wel moet ik eerlijk zeggen dat er al een tijdje een check engine lampje ging branden. Ik ben hiervoor meerdere keren bij de garage geweest, maar die konden niet vinden wat het was. het lampje ging ook de ene keer uit en de andere keer weer aan. Er waren ook geen storingscodes te lezen. ‘Een los contactje’ zeiden ze dan… Bij de APK van dit jaar was er een lichte tik in de motor te horen waar de garage nog naar aan het kijken was. Maar ik kon wel doorrijden volgens hun. Achteraf bekeken was ik dus al gewaarschuwd. Maar dat is achteraf. Mijn verstand van Auto’s is redelijk 0.

      Hoor graag jullie ervaringen, gedachten en tips. Ben echt een beetje radeloos wat nu te doen.

      Gr Marcel.

      #17898984
      midnight black
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 December 2011

        Dus ze hebben toevallig al een blok wat ze er voor €3500 wel effe in willen hangen zonder ook maar even naar het originele blok te kijken :wtf
        Hoeveel km heeft het kapotte blok trouwens gelopen?

        #17898985
        chieltjuh
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 February 2012

          Klopt wel dat als de ketting of riem breekt dat er zowizow veel schade aan het blokje is..
          dus is een reviseren nodig. er zijn hier vast wel mensen die weten hoeveel dit ongeveer gaat kosten.

          Alleen nou het volgende, je gaat naar de garage om je auto te laten maken, en niet met een smoes weggestuurd te worden.
          zo aan je verhaal te horen heeft deze garage eigenlijk nooit van je problemen afgeholpen en dat is iets waarvoor je naar de garage gaat.
          Die tik in de motor zou best een voorteken geweest kunnen zijn, al valt dat natuurlijk nooit goed te bewijzen.

          Zoals ik je verhaal hoor zou ik eens een andere garage op gaan zoeken.

          #17898986
          stefanatic
            Lid sinds:
            15 August 2013

            Ketting is inderdaad onderhoudsvrij, alleen kan een ketting wel zijn spanning verliezen door een defecte spanner. Dit is soms inderdaad wel te horen door een rammelend geluid, dat gaat goed totdat de ketting zo slap ligt dat hij over de tanden heen schiet, met alle gevolgen van dien, Een ketting breekt nooit zomaar…

            #17898987
            PaulAstra
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 August 2013

              Als de ketting gebroken is dan is loshalen van de motor om te kijken wat de schade is zonde van de tijd, er zijn diverse kleppen krom en er zit vast wel een zuiger bij waarbij de klep zo hard ingeslagen is dat hij vervormt is.

              De 1.3 cdti heeft bij juist onderhoud en de juiste olie geen problemen met de ketting, echter wanneer je veel korte ritten rijdt of te lang doorrijdt met oude/verkeerde olie dan wil de ketting nog wel eens knappen.

              Wat je niet moet vergeten bij een sloopmotor is dat bijna alles overgezet moet worden, verstuivers, brandstofpomp en alle andere delen die los aan de motor gemonteerd zitten, hier gaat veel tijd in zitten en ook een paar nieuwe onderdelen/afdichtingen.

              Ik denk dat een prijs van 3500 reëel is voor een motor met maar 10000 km

              #17898988
              wagnas
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 May 2007

                Voor dat soort bedragen vragen voor reparatie van een “gewone” Corsa heb ik altijd het idee dat je beter een andere Corsa kan kopen en deze in onderdelen verkopen.

                Maar mischien is beter bij een andere goedkopere garage eerst wat onderzoek laten doen.

                #17898990
                midnight black
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 December 2011

                  Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit afgelopen is…..

                  #17898991
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    @PaulAstra wrote:

                    Als de ketting gebroken is dan is loshalen van de motor om te kijken wat de schade is zonde van de tijd, er zijn diverse kleppen krom en er zit vast wel een zuiger bij waarbij de klep zo hard ingeslagen is dat hij vervormt is.

                    De 1.3 cdti heeft bij juist onderhoud en de juiste olie geen problemen met de ketting, echter wanneer je veel korte ritten rijdt of te lang doorrijdt met oude/verkeerde olie dan wil de ketting nog wel eens knappen.

                    Wat je niet moet vergeten bij een sloopmotor is dat bijna alles overgezet moet worden, verstuivers, brandstofpomp en alle andere delen die los aan de motor gemonteerd zitten, hier gaat veel tijd in zitten en ook een paar nieuwe onderdelen/afdichtingen.

                    Ik denk dat een prijs van 3500 reëel is voor een motor met maar 10000 km

                    We hebben laatst een 1.7CDTi aangeleverd gekregen:

                    – Met Verstuivers
                    – Met inlaat
                    – Met dieselpomp en Commonrail en leidingen (wel met kapotte druksensor,maar dat kan gebeuren)
                    – met uitlaatspruitstuk
                    – Met Turbolader.

                    Ik weet niet zeker of de hoge drukpomp er nou ook op zat, dacht van wel..

                    Willem

                    #17898992
                    PaulAstra
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      13 August 2013

                      dat is wel mooi dat alles er nog aan zat Wim.

                      maar daar kun je niet van uit gaan, het scheelt wel een hoop tijd.

                      #17898989
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        We bestellen ze zo, dan moet je wel deze delen bij de retourmotor leveren, kost niet veel meer, maar je hebt er voor 1000euro gemak van.

                        Willem

                        #18423798
                        André Ottevanger
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          18 March 2019

                          Het is voor je even geleden,  maar ik heb hetzelfde gehad. Ook incl. oranje lampje. Gelukkig heb ik nog garantie. De auto staat bij de garage en wordt gerepareerd.

                           

                          Gr. Andre

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.