Display valt uit, deuren openen niet, accu leeg

Forumindex Forums Modellen Insignia Display valt uit, deuren openen niet, accu leeg

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #18457539
    Jetje
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 February 2022

      Goedemiddag,

      Al enige tijd hebben wij wat problemen met onze insignia uit 2011.

      Het begon bij het aangeven van de richting (meestal linksaf). Ineens viel het display uit en stopt de radio etc. Gelukkig blijft hij wel rijden. De uitval is maar paar seconden.

      Daarna kwam het steeds vaker voor, vooral na korte afstanden, dat de auto ineens niet meer start. Sta je met je boodschappen en kinderen… Soms reageren de deuren ook niet en openen niet in de ochtend. Dan weet je eigenlijk al dat hij dan ook niet start. Terwijl hij het dan zomaar ineens na 2 dagen wel weer kan doen.

      Startkabels lossen het probleem direct op, maar tijdelijk. Er zit een nieuwe accu in. Net een week een nieuwe dynamo en nu toch weer, tijdens het rijden valt het display inclusief radio uit.

      We hebben er nu al zoveel in geïnvesteerd dat we er moedeloos van worden…

      Ik heb voordat ik dit plaatste zo goed mogelijk op deze site gezocht, maar niet de oplossing kunnen vinden.

      Wat kan de oorzaak nu nog zijn? En de oplossing?

      Alvast bedankt!

      #18457551
      Koffie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 November 2019

        Wat is de accuspanning op het moment dat de storing optreedt? Dit kan je simpel meten met een multimeter.

        Hoe ziet de massakabel eruit en maakt hij goed verbinding met het metaal?

        #18457555
        Jetje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 February 2022

          Bedankt voor je snelle reactie. Dan moeten we daadwerkelijk even afwachten totdat hij niet start. Dat hoop ik eigenlijk liever niet af te hoeven wachten :cry:

          De bekabeling is als eerste nagekeken in de garage. Was oxidatie aangetroffen en alles is schoongemaakt en zou goed aangesloten moeten zitten.

          Maar je vraagt om de accuspanning? Waarom, moet ik bij bepaalde spanningen ergens aan denken? Ik ben qua dat een leek. Maar is het bij een bepaalde spanning zo dat ik bepaalde stappen moet ondernemen? Mocht het weer gebeuren, dan gaan we de spanning meten.

          #18459201
          Jetje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 February 2022

            Nou, uiteindelijk is er een nieuwe accu ingezet die goed is afgesteld met de nieuwe dynamo.

            Dat scheen namelijk met de vorige nieuwe accu niet eens mogelijk te zijn. Dus nieuwe dynamo, nieuwe accu, alles goed op elkaar afgestemd.

            Het ging 1,5 week goed. We willen net wegrijden, helemaal dood. Reageert niet op knopje van afstandsbediening, kofferbak gaat niet open niks. Handmatig geopend, niks reageert. Startkabels erop, niks 0,0

            Heb het gevoel dat ons niks anders rest dan weg doen :cry:

            #18459289
            AsconaC20NE
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 December 2004

              [quote quote=18459201]Nou, uiteindelijk is er een nieuwe accu ingezet die goed is afgesteld met de nieuwe dynamo. Dat scheen namelijk met de vorige nieuwe accu niet eens mogelijk te zijn. Dus nieuwe dynamo, nieuwe accu, alles goed op elkaar afgestemd. Het ging 1,5 week goed. We willen net wegrijden, helemaal dood. Reageert niet op knopje van afstandsbediening, kofferbak gaat niet open niks. Handmatig geopend, niks reageert. Startkabels erop, niks 0,0 Heb het gevoel dat ons niks anders rest dan weg doen :cry:[/quote]

              Maar naar welke garage ga je dan?

              Die accu raakt dus op een of andere manier leeg.  Soms wel, soms niet.

              Je kunt dan wel de accu vervangen door en vers exemplaar, maar dan verhelpt het probleem niet. (als deze oud is wel een goed idee) waarom dynamo vervangen? is dat gewoon gokken geweest of is daadwerkelijk de laadstroom gemeten? Je kunt gewoon meten of de dynamo goed laad, of niet. Vaak brand dan ook een acculampje als de laadspanning te laag is.

               

              Je hebt dus blijkbaar last van lekspanning die de accu soms leeg trekt. je moet dus gaat meten waar het hem in zit.  Beetje fatsoenlijke garage kan zoiets zo nagaan/meten en dingen uitsluiten.

               

              Om een voorbeeldje te noemen wat ik ooit heb gezien bij een astra H;  exact de zelfde symptomen als jij hebt. Maar wat bleek, soms bleef het lampje in het dashboardkastje aan staan terwijl hij wel dicht zat. Dat zie je niet als het kastje dicht zit en viel dus niet gelijk op. Er werd wel bovengemiddeld lekstroom gemeten en dan is het gewoon uitsluiten en uitsluiten (zekeringen uittrekken) en op een gegeven moment lektroom opgeheven. Je weet dan in welk circuit je moet zoeken.

              Toen telefoon op filmopname gezet in dashboardkastje. Soms met sluiten ging het lampje uit, soms bleef het lampje branden, dat icm al een oudere accu genoeg om de auto soms helemaal leeg te trekken in een nacht. Nieuw dashboardkastje schakelaar van 10 euro of zo en probleem was verholpen.

              Het kan dat zijn, maar ook zomaar helemaal iets anders waar stroom lekt. Lukraak zomaar een dynamo of accu vervangen lost het probleem niet op. Je moet eerst goed diagnose stellen.

               

              Een nieuwe goede accu er is overigens altijd een goed startpunt. Als die slecht is kun je tijdens het rijden ook gezeur krijgen.

              succes! :-)

              #18459293
              Jetje
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 February 2022

                Vanmorgen deed hij het, na gebruik startkabels en goed gas geven, weer.

                Dus nu bij de garage gebracht en daar laten we hem staan tot de oorzaak gevonden is.

                Voor ons gevoel is dat, zeker naar wat ik hierboven lees, niet duidelijk. Dus ik wil dat ze eerst de oorzaak vinden, voordat ze “zomaar” wat doen.

                #18459303
                AsconaC20NE
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 December 2004

                  [quote quote=18459293]Vanmorgen deed hij het, na gebruik startkabels en goed gas geven, weer. Dus nu bij de garage gebracht en daar laten we hem staan tot de oorzaak gevonden is. Voor ons gevoel is dat, zeker naar wat ik hierboven lees, niet duidelijk. Dus ik wil dat ze eerst de oorzaak vinden, voordat ze “zomaar” wat doen.[/quote]

                   

                  heel goed!

                  Vergeet ook niet dat het voor de garage lastig is. Immers; als de auto goed is, dan kun je meten wat je wil, dan gaan ze ook niets vinden. De auto moet daar bij de garage ook daadwerkelijk het probleem vertonen.

                   

                  Zit te denken; mijn zwager heeft dat met zijn BMW 5-serie ook gehad. Toen was er een of andere module die storing gaf als ik het mij goed herinner. kwam de garage ook eerst niet uit, pas na paar keer bij de garage te zijn geweest was het opgelost. Voor de garage is zoiets ook lastig vinden. Maar als het ‘probleem’ zich voordoet bij de garage moet een goede garage dit moeten kunnen lokaliseren.

                  Heel vervelend, dat zeker. Terwijl het vaak iets kleins is.

                  #18468665
                  tijne
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 January 2005

                    ik heb bovenstaande ook gehad ong. (auto wilde niet open en niet starten. accu pool los en weer aansluiten en alles deed het weer). bij mij was de oplossing het vervangen van de bcm, eentje met de zelfde code op ebay besteld voor 8 tientjes er in gezet vin nummer achterhaald oude bcm terug zetten naar de opel dealer met het vin nummer van de nieuwe bcm code kopen bcm plaatsen en uit programeren en in programeren op de auto.

                    hier na heb ik geen problemen meer gehad.

                    #18468856
                    Jetje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      20 February 2022

                      Bedankt voor je reactie. Direct doorgezet naar mijn zwager, die gaat toevallig dit weekend weer kijken naar de auto.

                      Jouw verhaal klinkt als het onze. Zodra we inderdaad aan de accu kabels zitten, dan doet hij het weer. Dus het is in ieder geval fijn dat we zelf het probleem snel kunnen verhelpen. Maar misschien noem jij de oorzaak wel.

                      Bedankt! Hier duiken we verder in

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.