Dimlicht en grootlicht doen vreemd.

Forumindex Forums Modellen Astra Dimlicht en grootlicht doen vreemd.

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264747
    gose91
    Deelnemer
      Lid sinds:
      13 November 2013

      Sinds krap een week heb ik in mijn Astra uit 95 sonar angel eyes zitten. Het is een tweedehands setje, dus ik heb alles losjes gemonteerd wat bedrading betreft om ze een beetje aan te kijken. Als de lampen naar tevredenheid blijven werken, is het de bedoeling om de bedrading opnieuw en dan goed vast te zetten. Op het moment zijn beide stadslichten en het linker dim- en grootlicht met kroonsteentjes vastgezet op de bedrading van de auto. De rechter koplamp zit maakt nog gebruik van de originele H4 stekker. De bekabeling ligt met de kroonstenen nu niet geheel netjes aangesloten. Op termijn komen hier ronde kabelschoenen voor in de plaats. Wel heb ik elk kroonsteentje goed vastgezet, elk draadje voldoende vlees voor contact gegeven en alles minstens drie keer nagelopen.

      Nu wil het wel eens gebeuren dat wanneer ik het dimlicht (!) van de auto aanzet, de lampen als volgt gaan branden:
      Links: dimlicht voluit, grootlicht half
      Rechts: beiden halve kracht.
      De grootlichthendel staat in deze situatie dus uit, maar er gaan wel grootlichtlampen branden. Op het moment dat ik de grootlichthendel een tikje geef of soms zelfs na maar een paar seconden wachten, branden de lampen zoals zou moeten en schieten ook niet meer terug in de foute stand.
      Vooral dat groot en dimlicht tegelijk gaan branden, vind ik een beetje een vaag verhaal.

      Is het zodanig branden van de lampen een voorgeprogrammeerde manier van een computer/schakelaar om aan te geven dat er iets niet goed zit? Ben ik iets bijna of volledig aan het overbelasten door toch een foute aansluiting? Of zijn jullie van mening dat het puur is toe te schrijven is aan het gebruik van kroonsteentjes?

      Alvast bedankt voor het meedenken!

      #18224212
      Nick-GSI
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        ik denk dat er bij de lamp met kroonsteentjes draden verkeerd zijn aangesloten, hetzelfde effect krijg je namelijk ook als je de stekker er verkeerd op doet

        #18224213
        gose91
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 November 2013

          En hoe bedoel je verkeerd aangesloten? Te weinig plus/massa of domweg draadje in verkeerde gaatje?

          #18224214
          testdrive
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 November 2008

            Klink als te weinig massa. Kijk die maar even na

            #18224215
            Nick-GSI
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              kan zijn dat je het draadje van grootlicht op dimlicht hebt aangesloten, of idd massa op de verkeerde draad heb zitten

              #18224216
              gose91
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 November 2013

                Maar verklaart dat het ook dat het maar af en toe gebeurt en dan meestal ook maar heel kort? Draadje van grootlicht en dimlicht verwisselen zal het niet zijn, want dan had het permanent verkeerd gebrand lijkt me.
                Ik draai beide massa’s nog een keer goed vast. Ronde kabelschoenen zijn al besteld, dus die ga ik er volgende week tussen tussen zetten. Dan moet het beter gaan

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.