Defekt Distributieriem

Forumindex Forums Modellen Grandland X Defekt Distributieriem

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 97)
  • Auteur
    Berichten
  • #18422004
    Astroide01
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 June 2011

      Weet iemand of de distributieriem van de GLX Hybrid (4) ook in de olie loopt en dus het zelfde probleem kan krijgen??

      #18422133
      juruca
      Deelnemer
        Lid sinds:
        16 January 2005

        Ik heb bovenstaande berichten met interesse gelezen.

        Is er iemand die kan toelichten wat het motorolie circuit te dien heeft met dr distributieriem ?

        De riem loopt toch niet in de motor olie ? tenminste zo is het bij mn Astra J niet..

        Alvst bedankt :dank-u:

         

         

        #18422138
        Astroide01
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 June 2011

          Beste Juruca,

          De GLX heeft een ‘franse’ motor helaas en heeft een zogenaamde natte-distributieriem. Deze loopt dus door de olie. Bij het gebruik van de verkeerde olie, kunnen er stukjes van de riem afbrokkelen met alle gevolgen van dien.

          De Astra J heeft geen Franse motor…

          #18422640
          Nick-GSI
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            [quote quote=18422133]Ik heb bovenstaande berichten met interesse gelezen. Is er iemand die kan toelichten wat het motorolie circuit te dien heeft met dr distributieriem ? De riem loopt toch niet in de motor olie ? tenminste zo is het bij mn Astra J niet.. Alvst bedankt :dank-u:[/quote]

            veel merken hebben tegenwoordig een natte riem, schijnt stiller en efficienter te zijn. Bij verkeerde olie gebruik zal de riem afbrokkelen en de oliezeef blokkeren waardoor geen olie druk, en geen olie druk is ook een vaccum meer dus geen rembrachteging.

             

            Helaas hebben de laatste motoren van de astra J ( wel van GM ) ook een natte riem, gaat dan om de  1.2 en 1.4  3 cilinder turbo motoren

            #18423516
            Hans GLX
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 May 2018

              [quote quote=18422138]Beste Juruca, De GLX heeft een ‘franse’ motor helaas en heeft een zogenaamde natte-distributieriem. Deze loopt dus door de olie. Bij het gebruik van de verkeerde olie, kunnen er stukjes van de riem afbrokkelen met alle gevolgen van dien. De Astra J heeft geen Franse motor…[/quote] Het loopt in dit geval niet omdat er “verkeerde olie” word gebruikt, maar de kwaliteit van de distributieriem laat te wensen over. Foutje dus bij de inkoop. :cry:

              #18423644
              Dolaura
              Deelnemer
                Lid sinds:
                22 June 2021

                Weet er toevallig iemand of alle GLX modellen uitgevoerd zijn met een distributieriem of ook met ketting?

                2 personen die ik ken hebben dezelfde GLX als dat ik heb en die hebben binnen 60.000 km de distributieriem moeten laten vervangen met de reden “iets met olie” (personen hebben geen verstand van auto’s verder en ik eigenlijk ook bitter weinig).

                Blijkbaar kostte dit 850 euro maar werd dit een deel door opel zelf betaald zodat ze zelf nog 250 euro moesten betalen. Volgens mij omdat het een gekend probleem was..

                Het lijkt mij dat dit een soort gelijk probleem is dan dat eerder in het topic vernoemd is.

                Kan ik hier het beste contact met een Opel dealer opnemen of direct met Opel Nederland? (ik zit nu bij een Bosch aangesloten garage)

                 

                #18423656
                Hans GLX
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  19 May 2018

                  [quote quote=18423644]Weet er toevallig iemand of alle GLX modellen uitgevoerd zijn met een distributieriem of ook met ketting?  Kan ik hier het beste contact met een Opel dealer opnemen of direct met Opel Nederland? (ik zit nu bij een Bosch aangesloten garage)[/quote] @Nick-GSI is een echte Opel monteur. Lees wat hij er over schrijft. Zover ik weet, zijn alle benzine motoren van de Grandland voorzien van een distributieriem, en geen ketting. Dit is een natte-riem die door het oliebad loopt. De kwaliteit van de riem is echter onderschat. (Dus niet de olie is de oorzaak) Kleine deeltjes van de riem slijten af, en komen in de olie. De zeef die de olie filtert, loopt vol. Smering ontbreekt, dus je kunt raden wat er dan gebeurt. Daarom moet op tijd de riem vervangen, en de oliezeef gereinigd. Ik wist dit vooraf ook niet. Ik heb mijn Grandland na bijna 3 jaar, en 26.000 km ingeruild voor een Zweeds merk. ;-) En ik zou zéker in de garantie periode, die Bosch garage vergeten. Niet vanwege hun kwaliteit, maar dit ivm je fabrieksgarantie, mocht er eventueel wat fout gaan.

                  #18423662
                  Hans GLX
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 May 2018

                    [quote quote=18422004]Weet iemand of de distributieriem van de GLX Hybrid (4) ook in de olie loopt en dus het zelfde probleem kan krijgen??[/quote] Ik denk dat in de Hybrid 4, naast de elektromotor, óók een zelfde soort benzinemotor ligt. Dus heb je op den duur waarschijnlijk hetzelfde probleem. :unsure:

                    #18423667
                    Astroide01
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 June 2011

                      Heb het inmiddels nagevraagd in de garage, maar de Hybrid4 heeft een 1.6 als verbrandingsmotor en die heeft een distributie ketting :applause01: . Hier ben ik heel blij mee. Mogelijk dat de benzine GLX-en met een 1.6 motor, dus ook een ketting hebben.

                      #18423671
                      Hans GLX
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        19 May 2018

                        [quote quote=18423667]Heb het inmiddels nagevraagd in de garage, maar de Hybrid4 heeft een 1.6 als verbrandingsmotor en die heeft een distributie ketting  . Hier ben ik heel blij mee. Mogelijk dat de benzine GLX-en met een 1.6 motor, dus ook een ketting hebben.[/quote] Dan kan je daar in ieder geval gerust op zijn. En inderdaad zullen alle 1.6 motoren allemaal een ketting hebben ipv een riem. De 1.2T komt wel veel meer voor, dan de 1.6 motor, zeker in de “niet” hybrides. Een ketting vind ik sowieso beter, (hoeft ook niet zo snel vervangen te worden) maar een riem maakt de motor stiller.

                        #18423688
                        Dolaura
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          22 June 2021

                          [quote quote=18423656]

                          Weet er toevallig iemand of alle GLX modellen uitgevoerd zijn met een distributieriem of ook met ketting? Kan ik hier het beste contact met een Opel dealer opnemen of direct met Opel Nederland? (ik zit nu bij een Bosch aangesloten garage)

                          @Nick-GSI is een echte Opel monteur. Lees wat hij er over schrijft. Zover ik weet, zijn alle benzine motoren van de Grandland voorzien van een distributieriem, en geen ketting. Dit is een natte-riem die door het oliebad loopt. De kwaliteit van de riem is echter onderschat. (Dus niet de olie is de oorzaak) Kleine deeltjes van de riem slijten af, en komen in de olie. De zeef die de olie filtert, loopt vol. Smering ontbreekt, dus je kunt raden wat er dan gebeurt. Daarom moet op tijd de riem vervangen, en de oliezeef gereinigd. Ik wist dit vooraf ook niet. Ik heb mijn Grandland na bijna 3 jaar, en 26.000 km ingeruild voor een Zweeds merk. ;-) En ik zou zéker in de garantie periode, die Bosch garage vergeten. Niet vanwege hun kwaliteit, maar dit ivm je fabrieksgarantie, mocht er eventueel wat fout gaan.[/quote]

                           

                          Fabrieksgarantie zit er niet meer op helaas, is van september 2018 en heb hem gekocht januari 2021. Ik heb wel even een e-mail gestuurd naar een Opel garage in de buurt om navraag te doen of zij hier uberhaupt iets vanaf weten. Ben benieuwd wat de reactie gaat zijn.

                          Ik denk dat ik al weet welk zweeds merk :-) daar had ik al eens naar gekeken alleen waren die wat boven budget :no-money:

                          #18423700
                          Hans GLX
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            19 May 2018

                            [quote quote=18423688] Fabrieksgarantie zit er niet meer op helaas, is van september 2018 en heb hem gekocht januari 2021. Ik heb wel even een e-mail gestuurd naar een Opel garage in de buurt, om navraag te doen of zij hier überhaupt iets vanaf weten. Ben benieuwd wat de reactie gaat zijn. Ik denk dat ik al weet welk Zweeds merk , daar had ik al eens naar gekeken alleen waren die wat boven budget [/quote] Opel heeft ook na de 2 jaar garantie, nog een coulance regeling. Dat houd in, dat ze je in sommige gevallen tegemoet komen in onderdelen en reparatiekosten, MITS de auto in onderhoud is bij een erkende Opel dealer. Probeer het bij een Opel dealer in je buurt. Opel Nederland is niet zo snel met reageren, en zij verwijzen je tóch naar een dealer in de buurt. Kijk naar het onderhoudsboekje van je auto. En bepalend is ook hoeveel er al mee gereden is. Sterkte. ;-)

                            #18424074
                            Hans GLX
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              19 May 2018

                              [quote quote=184236Dolaura wrote:

                              Dolaura wrote,

                              Ik denk dat ik al weet welk Zweeds merk :-) daar had ik al eens naar gekeken alleen waren die wat boven budget :no-money:[/quote] @Dolaura, ik heb hem op het juiste moment gekocht. De automaat was tijdelijk gratis. De Business Pro was wel € 4000,- duurder, maar had € 6000,- meer aan accessoires. En ik heb diverse dingen laten vallen, die ik wél op de Grandland had. Leren bekleding met AGR stoelen. AFL meedraaiende koplampen met bochtverlichting. 360 camera. Want dan was deze Zweed óók boven mijn budget gekomen. (al was hij bij de eindstreep wél € 5800,- duurder dan de Opel.) Maar met een achterruitrij-camera gaat het ook goed. En zonder leren bekleding is óók geen straf. En geen meedraaiende koplampen en bochtverlichting, kun je óok missen. De GLX Innovation automaat heb ik toen in 2017 uit voorraad gekocht, waar bijna alles op en aan zat. (dus óok dingen, die je in de praktijk kunt missen) En de Zweed (met adaptive cruis-control) is een goede, mooie, complete, comfortabele auto. Ben zeer tevreden, ook wat het verbruik betreft. ;-)

                              z vlag

                               

                              #18438832
                              Quadrijder2
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                26 July 2015

                                Ja dus helaas de GLX naar de garage gebracht voor een beurt bij 82.500 km
                                En de conclusie verbrede distributieriem en ik mag er niet meer mee verder.
                                Hij blijft dus nog enkele nachten en volgens de dealer zal het wel gedeeltelijk garantie zijn.

                                Pfffff ik ben net terug uit Frankrijk. 😳

                                De leenauto is ook niet verkeerd een hagelnieuwe bmw X1 2 liter. 👍

                                #18440266
                                WB
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  4 May 2018

                                  Vandaag te hoge oliedruk storing en wat blijkt alles verstopt door een slechte distributieriem.

                                  Auto een Opel Grandland X van 2017 met 73000 kilometers op de teller de riem moet in 2023 worden vervanging.

                                  Nu afwachten wat de reactie van Opel is ivm coulanceregeling

                                  #18445055
                                  Tjerk Visser
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    22 July 2020

                                    [quote quote=18440266]Vandaag te hoge oliedruk storing en wat blijkt alles verstopt door een slechte distributieriem. Auto een Opel Grandland X van 2017 met 73000 kilometers op de teller de riem moet in 2023 worden vervanging. Nu afwachten wat de reactie van Opel is ivm coulanceregeling[/quote]

                                    Houdt ons op de hoogte als je wil. Ben wel benieuwd naar de coulance. De zoveelste productiefout. Ik noem de deurpanelen en oxiderende licht metalen velgen.

                                    Groet Tjerk

                                    #18445060
                                    Hans GLX
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      19 May 2018

                                      [quote quote=18445055] Houdt ons op de hoogte als je wil. Ben wel benieuwd naar de coulance. De zoveelste productiefout. Ik noem de deurpanelen en oxiderende licht metalen velgen. Groet Tjerk[/quote] Zo krijg je toch een lijstje met negatieve punten die steeds langer word, iets wat je eigenlijk niet wil, gezien de prijs van een sjieke Grandland X. toch?  ;-)

                                       

                                      #18452906
                                      klavagro
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        17 July 2021

                                        ik heb een grandland x uit 2019 met 60000 km (auto 3 maanden over garantie)

                                        riem opgelost oliefilter dicht

                                        motor meerde malen gespoeld en filtertjes gereinigd

                                        kosten 1125 euro (geen coulance)

                                        wij gaan andere auto kopen zonder PSA motor

                                        #18452981
                                        Nick-GSI
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 June 2004

                                          [quote quote=18452906]ik heb een grandland x uit 2019 met 60000 km (auto 3 maanden over garantie) riem opgelost oliefilter dicht motor meerde malen gespoeld en filtertjes gereinigd kosten 1125 euro (geen coulance) wij gaan andere auto kopen zonder PSA motor[/quote]

                                           

                                          Motor sopelen mag niet ivm de riem die door de olie loopt. Normaal gesproken valt het als de km onder de 6 jaar en 100.000 km onder garantie

                                          #18453069
                                          CJX
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            17 December 2011

                                            Volgens mij is er een gemodificeerde distributieriem in gebruik bij deze motoren naar aanleiding van deze problematiek.

                                            Weet iemand vanaf welk bouwjaar deze gebruikt worden?

                                            Mijn GLX moet binnenkort voor onderhoud, en is van 11/2019.
                                            Hierbij wil ik de distributieriem uiteraard ook even onder de aandacht brengen bij de VOD voor aanvang van het geplande onderhoud.

                                            #18453222
                                            Dolaura
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              22 June 2021

                                              Nou hierbij een update..

                                              Ik was langs gegaan bij de Opel dealer, deze had gekeken of de riem niet te breed was en volgens de monteur was de riem goed en zag er perfect uit (was november 2021).

                                              Anderhalve week geleden kwam daar de beruchte oliedruk foutmelding. Ik naar de Opel dealer gebeld en uitgelegd wat het probleem was… “Meneer er zijn geen monteurs aanwezig en hebben de komende tijd geen plaats om te kijken.. bel maar de Opel assistance als u het nog eens heeft en dan komt u vanzelf bij ons terecht…”

                                              Ik naar de eerder genoemde Bosch garage gebeld, komt u morgenochtend maar gelijk langs meneer dan gaan we er naar kijken.. (iets met service ofzo…)

                                              Monteur gaf aan dat er benzinegeur aan de olie zat en deze vervangen diende te worden. Nu was het toch tijd voor een kleine beurt dus dat gelijk maar laten doen. Hebben we de auto vorige week opgehaald en waarempel.. dit weekend hetzelfde probleem weer de melding voor de oliedruk. Wij terug naar de garage en nu blijkt dus inderdaad dat door het gebruik van verkeerde olie in het verleden de riem afbrokkeld en de oliezeef dicht zit.

                                              Nu wordt dus de riem+zeef+olie vervangen om dit probleem te verhelpen.

                                              Ik ga toch niet meer naar een Opel dealer, de service is uitermate slecht (niet de eerste keer 2 auto’s geleden een Astra gehad en alleen maar drama met Opel dealer).

                                               

                                              Hopelijk lezen mensen dit, laat er zeker naar kijken bij je GLX (onze is van september 2018 met 67000 op de teller).

                                              #18481191
                                              Jodokus
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                24 January 2020

                                                Vandaag mijn zafira voor een onderhoudsbeurt weggebracht 2 jaar 9 maanden oud 60.000 km. Ze belden net dat ze de distributieriem gaan vervangen. Ik heb gelukkig een lease auto en hoef mij geen zorgen te maken over de kosten dat moeten ze met de leasemaatschappij  uitvechten

                                                #18481717
                                                Nick-GSI
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  [quote quote=18481191]Vandaag mijn zafira voor een onderhoudsbeurt weggebracht 2 jaar 9 maanden oud 60.000 km. Ze belden net dat ze de distributieriem gaan vervangen. Ik heb gelukkig een lease auto en hoef mij geen zorgen te maken over de kosten dat moeten ze met de leasemaatschappij uitvechten[/quote]

                                                  als het binnen 6 jaar of minder dan 100.000 km gebeurt valt het onder garantie

                                                  #18481733
                                                  Jodokus
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    24 January 2020

                                                    Ik was wel een beetje flink in de war zie ik nu pas. Ik heb ooit weleens een Zafira gehad (lang geleden). Maar dit gaat natuurlijk over mijn Grandland

                                                    #18502493
                                                    Gieljan Verhulst
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 January 2023

                                                      Per 20-12-2022, staat er een terugroepactie op de RDW site voor mijn Opel Grandland X van 08-2018.

                                                      Distributieriem is vervangen en heb in een leenauto meegekregen, volledig op kosten van Opel.

                                                      Mogelijk eerdere gemaakte kosten van bovenstaande schrijvers met terugwerkende kracht nog vergoed te krijgen?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 97)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.