De enige echte ‘achterspeaker’ Astra G Cabrio How-To

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra De enige echte ‘achterspeaker’ Astra G Cabrio How-To

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18365070
    StevenVW
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 February 2019

      Ben onlangs bezig geweest de achterspeakers van mijn Astra G cabrio te vervangen. Aangezien ik nergens een fatsoenlijke gids vond en zelfs heel wat tegenstrijdige info (o.a. speakersize), dacht ik: Ik maak er zelf eentje!

      Beginnen bij het begin: achterspeakers zijn dus 13 cm (en niet 16,5 cm zoals ik op veel plaatsen lees).

      Best doe je dit met de kap volledig open en het deksel achteraan waar de kap onder zit niet vast. Zorg dat je niets uit de koffer nodig hebt, want die gaat niet open als deze klep niet vergrendeld is.

      Eerst en vooral moet de volledige achterbank eruit. Klink erger dan het is!

      Begin met de zitting. Deze zit met 2 bouten (Torx 40) vast onderaan:

      IMG_7893

      Als de 2 bouten verwijderd zijn, kan je ze er zo uit heffen. Wel opletten dat je het speakertje voor de parkeersensoren niet meesleurt, dat durft nog wel een vast te plakken aan de zitting. Dat speakertje zit onder de zitting linksachter (rechts al je er voor staat).

      Volgende stap: de rugleuning. Hiervoor moet je de klep die over de kap zit openzetten. Even een paraplu ertussen, anders valt ze dicht na een tijdje.

      Eerst en vooral 2 bouten (Torx 40) onderaan de rugleuning:

      IMG_7892

      Volgende stap: 2 moeren die je alleen kan bereiken langs de bak waar de kap in ligt. Vandaar dat die dus open moet blijven. Dit zijn 2 10mm bouten op een lange draadstang die je vind in de 2 gaten die langs de vergrendeling van de klep zitten. Hiervoor heb je een ‘pijpsleutel’ nodig. Let op dat op het einde de bout niet eraf valt, want die vind je nooit terug.

      IMG_7891

      Als deze 2 bouten los zijn, kan je de rugleuning er ook uit halen.

      Next: de zijpanelen zelf. Hier ook veel mixed info over (wel vijzen / geen vijzen, … ). Zo’n paneel zit met in totaal 4 vijzen (3 Torx en 1 kruis) en 5 pluggen vast.

      Beginnen bij het begin: trek de rubber dichting van de deur los, alsook het stukje dat over de bocht gaat, ter hoogte van de gleuf van de gordel. Voorzichtig hiermee. Dat zit vast met 2 plugjes in de zijkant en 1 metalen klemmetje aan de bovenkant.

      IMG_7889

      Als je het klemmetje verwijdert zie je meteen de eerste torx schroef: deze mag ook los.

      IMG_7888

      Vervolgens trek je aan de andere kant, waar de scharnier van de kap zit, de rubber blok los en daar zie je een kruis-schroef. Schroef deze los:

      IMG_7887

      De laatste 2 torx schroeven zitten langs de zijkant van het paneel, waar de rugleuning zat. Schroef deze los en let op dat je de metalen busjes niet verliest die in de openingen zitten.

      IMG_7890

      Nu kan je het hele paneel los-trekken. Het zit nu nog met 5 pluggen vast op de aangeduide plaatsen:

      IMG_7886

      Zo! Nu kan je de nieuwe speakers plaatsen (13cm dus!!) en monteren is exact het omgekeerde. Let wel dat je alle witte pluggen die blijven zitten waren eerst verwijdert en deze in de houdertjes op het paneel plaatst. Let ook op dat de gordel-houders door de gaten zitten. Eens de panelen vastzitten is het niet evident die daar nog door te wurmen.

      Hopelijk hebben jullie hier iets aan en aanvullingen/verbeteringen zijn welkom!

       

      Cheers!

      S

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.